Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 3574 ggr
jenny-olsson
0

Snabb och enkel middag

Jag bor på internat pga studier på annan ort. Vi är nio st i min korridor och delar kök. Det är ett litet kylskåp och ett litet frys. Så pga utrymmes-skäl så kan jag köpa hem en massa olika ingredienser.

Har ni några bra middagar som går fort och är lätt lagade och som inte behöver vara som många ingredienser?

/Jenny

Torparmor
0

Ägg är mycket användbart. Om du kollar på Livsmedelverkets hemsida kan du läsa att bäst-före-datumet på ett äggpaket är satt för förvaring (i sin förpackning)i rumstemperatur. Läs på Svenska Äggs hemsida så ser du att kokta ägg håller 3-5 dagar i kylskåp. Alltså kan du förvara en större äggkartong i ditt rum, koka för fler mål i ett svep och förvara de kokta i kylskåpet.

Kokta ägg med makrill eller tonfisk+majonnäs+rödlök är enkla och snabba kalla rätter. Vändstek några ägg, lägg på ostskivor, stekt bacon korv eller något annat pålägg + något rött, gult eller grönt exv paprikabitar/persilja/körsbärstomat/purjolöksring.

Skuren paprika klarar sig rätt många dagar i kyl om man lägger en bit hushållspapper i botten på burken, men klarar sig också ett par dagar i rumstemperatur. Köp en liten purjolök, skiva och lägg i liten burk som är lätt att öppna, tag ur lagom myckket varje gång.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Medlem
0

1. Laxfile som steks och som sedan får puttra med lite cm och dill. Servera grönsallad till.

2. Kokta ägg som halveras. Gör en röra på äggulorna och blanda med cm, majo, senap och lite gräslök. Lägg sedan en klick av röran på varje halva.

3. Wok går också snabbt att göra. Hacka grönsaker så som vitkål, blomkål, champinjoner, broccoli, paprika och woka i ghee, tar bara 3-5 min. Under tiden steker du kalkonfilé.

4. Kycklingfilé i currysås (jag gör det med cm och en skvätt grädde).

5. Grönsaker i ugn med kalvkött. Hacka auberin, squash, lök, paprika och tomater. Salta och peppra och släng in i ugnen. Strimla kalvköttet och stek lite. Blanda köttet i grönsakerna och fortsätt grilla tills grönsakerna är klara.

Såna maträtter tar inte mer än 30 min för mig att fixa.

jenny-olsson
0

Tack för förslagen. Kommer att göra några av dem.

Medlem
0

Ursäkta skrev fel. Jag menade cf vilket betyder creme fraiche :-D

Sindri
0

Köttfärs/fläskfärs - kan varieras nästan i det oändliga. Billigt. Göra storkok och frysa lite om det finns plats.

Krydda med ex.vis

• tacokryddor
  • krossade tomater, vitlök, oregano, timjan
  • lök och rotfrukter
  • knaperstekt bacon

Går sedan lätt att ostgratinera i ugn eller micro.

Eller rulla in mozzarella och lite prosciutto + kryddor och rulla ihop till en köttfärslimpa.

Sindri
0

För att inte tala om alla dessa biffar som man kan peta in lite av varje i.

Chili, paprikapulver, cayenne, ingefära, jalapeno mm om du gillar det kryddstarka

Koriander, spiskummin, curry, persilja

Små bitar av fetaost, paprika, tomat, cocktalikapris, lök.

Endast din fantasi sätter gränserna!

Ibland kan man hitta kalv-, lamm-, och viltfärs till bra priser- går utmärkt att köra för sig eller kombinera med nötfärs.