Hur mycket protein?
Hej!
Vad ska man sikta på att ligga på för nivå med proteinet, har läst många olika inlägg om detta, men alla verkar tycka olika. Naturligtvis _är_ alla olika, men låt säga att jag vill gå ner ca 10-12 kg till, hur mångagrma protein ska jag äta då per kilo kroppsvikt (som jag har nu eller som jag vill ha sen?)

Sikta in dig på mellan 1-2g protein räknat på målvikt….verkar inte vara av någon större betydelse för flertalet…. så länge man inte får i sig för lite.
Det viktiga är att hålla nere kolhydratnivån och lära sig lyssna till kroppen.
Pasi, du verkar mkt kunnig
När man har nått sin mål vikt…ska man forsätta att hålla sig till samma protein-intag då?

Ja, det tycker jag……1-2g verkar vara det människan är anpassad för.
Man kan säkert klara sig på 0,5g om man inte motionerar eller utsätts för stress, men då finns det risk för vitamin och mineralbrist då ganska många av dessa är vattenlösliga och finns bland proteinerna.
Är knappast nån fara med om man skulle råka hamna på 3g heller (åtminstone så länge man har friska njurar) men det blir ju ganska dyrt.
Så att jag får det klart för mig en gång för alla - det är alltså 1-2 gr per kg önskad målvikt inte 1-2 g beräknat på den vikten man har nu??

Jag räknar sällan protein själv. Jag har testat lågt och högt proteinintag utan att kunna avläsa någon hälsopåverkan. Men försöken har bara pågått i några månader. Äter jag normalkost med sikte på fet animalisk mat brukar jag hamna på 80-120 gram protein om dagen. Det tycks räcka bra för mig. Äter jag 300 gram protein börjar jag att gå upp i vikt. Men observera att jag inte tränar, gjorde jag det skulle jag förmodligen behöva mer protein än idag.
Sten Sture

#5 Jag hamnar oxå på 80 -115 ungefär, då får jag väl tycka att det är ok, även om jag ska bli lite mindre än du ;)
Kul att hitta dej här, har just läst om din bok. Vi diskuterade mycket på en mailinglista för många år sen, men det minns du nog inte. På den tiden var jag VV och höll vikten rätt länge sen, men slutade jag ju att röka :/ Orkar inte köra VV mer, det här verkar ju ha så otroligt många fördelar, både hälsomässigt och mentalt, bara man vänjer om sina tankar. Hajjar fortfarande till och tror att jag gör fel när jag tar en klick smör innan maten… :)