Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 13610 ggr
MsSandra
13

Recept med Savoykål?

Har aldrig provat savoykål innan, men har nu köpt mig ett huvud hehe. Någon som har tips om vad man kan göra för kul med det? Tänkte gräddstuva lite som tillbehör idag..

Men vad kan man göra mer?

MVH Sandra

MimLan
0
Hotlips
2

Det är gott att fräsa savoykål i smör, bara lätt så den inte tar för mycket färg, sedan i med finhackad bacon, stek lite till, häll på en skvätt grädde, krydda med salt o. peppar, den som vill kan ta lite soya i också.

Servera!

MsSandra
0

#1 MimLan: Provade söka innan, men tyckte minsann inte jag fick upp så mycket. Men ska ta mig en koll på länken tack (jag kan ju ha stavat fel tidigare)

Cool

#2Hotlips: Det lät gott, måste provas! Tackar!

Ha en trevlig kväll bägge två!
MVH Sandra

rikpe190
0

Jag gillar att strimla savoykålen fint, och fräsa i mycket smör. På med lite salt och en skvätt vitt vin, som får koka in.

Savoykål kan vara lite bitter. speciellt den ljusa "mittsträngen" i bladen. Skär gärna bort den, och om du inte är jättestrikt så tillsätt liiite rörsocker för att balansera.

yvonnel
0

Jag har använt savoykål till kåldolmar, det är alldeles utmärkt, speciellt om man inte vill göra jättemånga dolmar, vanlig vitkål är ju oftast ganska stor att hantera.För övrigt så är savoykål god till det mesta, tex. coleslaw.

Elsaelita
0

Det finns massa gott att göra med savoykål! Vi brukar stuva den och servera tillsammans med ugnsbakad lax, eller använda i woker, ja lite till allt möjligt, här är ett recept som den funkar utmärkt till,

http://www.lchfgourmet.se/middags-recept-lchf/vardags-recept-lchf/stuvad-savoykal-med-italienskakorvar/

davidz
0

Jag brukar göra thai wok med kål, lök, kyckling, fisksås, chili, ostronsås samt cashewnötter. Mumms! :)

MsSandra
0

Provade att smörsteka den lite igår.. och på slutet hade jag i lite grädde och kryddor.. MUMS :)

Hade liksom en mildare smak än vitkål.. gott blev det!

Ska helt klart köpas igen Cool

Tack för tipsen, kommer ni på nått mer.. tveka inte att tipsa mig hehe

MVH Sandra