Förbereder mig mentalt för LCHF
Jag har kört pulverdiet i snart två veckor med stor framgång och hade tänkt att göra det i ungefär två till. Jag har ungefär 15 kilos övervikt (något mindre nu) men är ändå i ganska god fysisk form då jag tränar hyfsat mycket men äter uppenbarligen fel och definitivt alltför mycket mat.
Just nu funderar jag mycket på hur jag ska lägga om mina kostvanor när dieten är slut och jag har "snubblat" över LCHF som låter lite för bra för att vara sant. Jag har slukat mycket av det som står på nätet men är fortfarande i en fas då jag läser allt vad jag kan komma över angående LCHF.
Vad tror ni om att gå över till en LCHF-kost efter tre-fyra veckors pulverdiet? Har ni några kommentarer eller är det bara att köra stenhårt från dag 1?
Det svåraraste för mig blir att gå över till fet mat efter att ätit relativt hälsosamt (enligt gamla normer om man tror på LCHF) i hela mitt liv. Men jag har alltid haft problemet att jag har ätit för mycket, vad den än har varit på tallriken.
Jag har ätit LCHF sen förra sommaren, men efter trettonhelgen så bestämde jag mig för att äta så nära noll kolhydrater som möjligt varje dag.. och min man startade med Itrim.
Efter de första fyra dagarna, hade jag gått ner mer än honom.. han led varje morgon när jag stekte ägg och bacon.
Så han "konverterade" till LCHF. Han gick upp, lite grann första två dagarna men efter fyra veckor har jag gått ner 6,7kg och han 7,3kg..
Så, jag tror att det bara är att byta, men eftersom man fyller på systemet med mat igen, så är väl en viktökning något att räkna med..
Lycka till 

Efter en svältdiet kommer du att gå upp i början vilken kost du än väljer
Dufva:
Jo visst kommer jag att gå upp lite grann.
Men jag behöver en kick start och att börja om helt på noll gällande val av kost och livsstil känns motiverande och framför allt mycket enklare efter några veckors "detoxkur". Jag har ju laddat nu ända sedan jag började med min pulverdiet att inleda en ny livsstil. Och efter tre veckor på mjölkdrinkar har jag dessutom hunnit säga hej då till en hel del mat som jag kommer inte att äta längre. Eller hur? Det är väll bra?
du kanske skulle successivt gå över till äggmjölk så du får bort sockret som väl är multum i de där pulvrerna? Byta ut en om dagen för att fasa över helt till äggmjölk och sen börja fylla på med LCHF-vänlig mat… en fundering! Tror det skulle minska övergångsbesvären som jag tror inte blir nådiga efter en pulverdiet.
Pennylane1:
Ja, det är ett gott råd. Att ha äggmjölk i mina mjölkshakes? Och att fortsätta med shakes några dagar men att blanda med några LCHF-rätter?
Visste inte ens att det fanns något som hette äggmjölk… men se där :)
sök på siten här på äggmjölk så finns det en massa recept. Äggmjölk ä'r fullv'rdig kost i sig. Jag dricker oftast det till frukost (enbart då) och byter ut vissa mål rätt ofta med.
Eller byt till enbart ägg, i den mägd du anser känns som en kickstart. Dels blir det rejält billigare, och det innehåller riktig och massivs med bra näring.
jag menade inte att blanda shaken med äggmjölk (även om det väl går bra men då får du i dig alla kolhydrater från dina shaker ändå så jag vet inte om det är nån större vits med det) utan om du tar tre shakes eller pulverdrinkar per dag börja med att byta en mot äggmjölk och så vidare…

Jag gick från pulverdiet till LCHF, hade ätit pulver i ca 1½ månad och sedan började jag byta ut ett mål om dagen till riktig lchf mat, så åt 2 pulver mål och ett lchf mål. Åt så kanske en vecka tills jag inte pallade pulvret längre och gick över på lchf, viktminskningen tog en jäkla fart ! Gick inte upp ett kilo extra utan förlorade snarare 0.5 kg extra i veckan från början.
Fick knappt några övergångsbesvär heller faktiskt, så för mig gick det hur bra som helst. Alla dåliga vanor var ju dessutom redan brutna så det var en jättebra nystart!
ScarletMajesty:
Du gick över en månad på pulverdiet? Oj. Jag hade tänkt max tre veckor. Imorgon kommer jag inleda min tredje vecka, även om jag mustigt sugen på att dra igång direkt me LCHF.
Men jag hade tänkt att dra igång direkt efter min pulverdiet på LCHF. Det borde väll inte vara så farligt? Eller ska jag ha kvar en shake på kvällen?
Lycka till! Det kommer säkert att gå bra, dra igång direkt tycker jag…pulver är inte nyttigt, men förstår hur du tänker med att kick-starta…

Jupp! Jag gick så länge jag klarade, dock kanske man inte ska kalla det pulverdiet då jag köpte de där färdigblandade smoothiesarna som de har och på slutet åt jag bars också.
Nej, det är inte farligt. Kör så det ryker! Jag var tvungen att trappa ned för jag hade ätit mest bara flytande så pass länge. Det är en jättebra kickstart! :D