Fullmåne
Någon mer än jag som märker att man samlar mer vatten/jäser när det är fullmåne?
Det är som med hög- och lågvatten i havet, fast i kroppen.
Det är fullmåne i kväll och jag fattade inte först varför jag var så uppjäst i kroppen, förrän jag såg en "lampa" tänd utanför fönstret. Det var ju bara månen!
Mycket vacker är den…
// Shintaida
jag märker inte av fullmånen pga vattnet men däremot blir jag mångalen och har svårt att sova. Månen verkar jättestor nu- den är fantastisk vacker den här gången

För länge sedan läste jag en bok av Olof Alexandersson, "Det levande vattnet" där han skriver om Viktor Schauberger, en österrikisk skogvaktare, som bla undersökte vattnets egenskaper, och kom fram till att egenskaperna förändrades vid fullmåne… och det är ju oomtvistat att månen ligger bakom tidvattnet… om man sedan betänker att människokroppen består av 70% vatten, så…
Råkade få syn på månen natten till söndagen, då den precis stod över horisonten… stor, röd och vacker, och liksom genomskinlig…
"still lost in space and time"
Jag är ju inte renlärig några veckor utan kör Cambridge med viktnedgång varje dag. I morse stod det dock stilla och jag känner att det är vätska i låren. Det har jag inte tänkt på förut att fullmånen har sån inverkan, även om jag läst det (man glömmer). Min gamla amerikanska svärmor alltid skyllde allting på fullmånen (när man betedde sig tokigt etc)
Intressant! Jag har väl inte märkt av extra svullnad, men svårt att sova har jag haft i två nätter nu. Jag tror att det finns enorma mängder kunskap om hur vi - som en del av naturen - påverkas av naturfenommen. Kunskap som våra förfäder kände till men som avskrivits och gått förlorad under årens lopp pga att den inte anses passa in i en modern värld.
Titta bara hur våra sällskapsdjur gör. Själv har jag läst här på forumen att man ska ha ca 15 minuters sol varje dag, annars hade jag inte begripit det. Min lilla hund jagar solstrålar hemma och dyker direkt en liten solstrimma på mattan, där hon lägger sig. Hon äter inte när hon inte är hungrig etc. Vi borde lära mer av djuren.
Nej, svårt att sova har jag ofta pga fullmåne. Men inte jäsande.
Jag har också sömnproblem vid fyllmåne. Vaknade tex kl 4 inatt och kunde inte somna om förrän vid fem, sextiden! Händer så gott som aldrig annars, men nu är det tredje natten i rad…
hehe fyllmåne…. är det då man ska dricka vinet?
man kan ju ändå inte sova så
Jag blir nog lite "mångalen" hihihi
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
har oxå svårt att sova vid fullmåne.. Det där med vattensamlandet vet jag inte, tycker jag samlar jämt.. Men det kanske blir värre då.. Tål helt klart att undersökas.. =)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tror att du kan ha en mening där Shintaida. Just den här veckan har jag känt mig svullen och större än vanligt och trots att jag nästan inte äter någotning står vikten still. Måste vara vatten.
Hoppas det går över snart.
Fiin gammal tråd det här.
Det är ju fullmåne i natt, någon mer som känner av det?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Kul bild!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Min farmor tog med mig ut till fullmånen vid midnatt, vi skulle stå över rinnande vatten så vi gick till en liten bro och så smorde farmor mina händer med en fläsksvål och sedan skulle vi niga för månen 3 ggr, detta för att vårtorna jag hade på händerna skulle försvinna.-------------------
Annars kan jag väl säga att när det är tjocka över lång tid så att man aldrig ser månen, då saknar jag den. Tror att det är viss skillnad på om fullmånen fylls på åt det ena eller andra hållet, hur man är mer eller mindre känslig.

Jag blir rund under fötterna vid fullmåne
.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej, fullmånen har ingen påverkan på oss människor, gravitationen påverkar endast stora massor som hav. Gravitationen från en bok som man håller i handen har betydligt större dragningskraft än månen på oss. Det handlar om grundläggande fysik. Gravitationen är den överlägset svagaste kraften i universum men blir starkare ju större mängd massa. Svarta hål är starka endast pga av den enorma massa som de har. Gravitationen blir så stark att inte ens ljuset undkommer ett svart hål.
Elektromagnetiska kraften t.ex. är oerhört mycket starkare och en liten kylskåpsmagnet lyfter enkelt en järndanke och vinner därmed över hela plantens gravitation.
Mer om svarta hål för de som är interesserade:

Jaha, kanske inbillning då…..men jag sover i alla fall sämre, även då jag blir medveten om fullmånen dagen efter en sömnlös natt. Kanske ett sammanträffande…..
Det ökade antalet förlossningar som startar med vattenavgång utan att värkarbetet kommit igång under just fullmåne…är det också en myt tro?
jag känner själv ingenting men hör MÅNGA som blir påverkade! Min mamma t.ex. hon sover inte alls när det är fullmåne och oftast är hon inte medveten om vad det beror på utan kommer på i efterhand att det var det och det tog många år innan hon förstod att det inträffade just vid fullmåne. Många andra med har jag hört som blir oroliga och rastlösa. Och som till slut satt det i samband. Så att det påverkar vissa iallafall är jag helt övertygad om!
Håller med Pennylane, om man kollar ev diskeskörningar så sätter jag en peng på att det är vid fullmåne.