Recept på flan?
Hej,
Ska ha stort kalas i mitten på mars och undar om någon har ett gott och bra recept på Flan och jordgubbsfromage? Har letat men jag vill veta säkert att det är gott och blir bra? Tack.
du menar LCHF eller?
Jag antar du menar flarn?
Jag har ingen aning vad flan är, eller är det bara jag som missat detta?
Angående jordgubbsfromage så finns det en mängd recept som är lätta att använda som LCHF.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
flan är inte samma som flarn. Finns lite olika varianter, här är en http://www.tasteline.com/Recept/flan
en helt annan variant http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=34528
svårt att veta vilken TS avser
ok, en spansk historia, inte konstigt jag inte stött på den då. Trodde man missat ett r 
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
det är också väldigt vanligt i fankrike, få se om gunxxxxx ser detta ,så kanske vi får en redogörelse 
Brukar flan serveras med mousse? Det låter tårta på tårta. Undrar nog om det ändå inte är flarn som avses?

#6 Det skulle kunna vara flan med jordgubbsmoussfyllning istället för vanlijkräm.
#0 Till nyår gjorde jag västebottenpaj med Airams pajskal av mandelmjöl. Det är visserligen parmesanost i och det passar kanske inte till en efterrättspaj, men det finns ju milda ostar.
#7 Sant. Och två olika efterrätter när jag läser inlägget igen.

#5 skrivet av Pennylane1
När det gäller flan i Frankrike så tänker man väl först och främst på Creme Brulee eller Creme Catalan … alltså en efterrätt, en slags brylepudding med bränt socker uppepå … olika länder har olika namn … vid närmare eftertanke så har jag nog hört ordet flan användas i pajsammanhang också, men inte i Frankrike …
Jag kollade på recept.nu och när jag tänker efter så liknar det nog ganska mycket på en variant av cheesecake.
Flarn - är det någon som kan en LCHF variant ? gärna beprövat, kanske med mandel eller hasselnötter. Brukade ibland göra havreflarn och det blev alltid uppskattat och ser ju festligt ut om man får till böjen.

Jag jobbade några år på Operakällaren i Stockholm och där gjorde konditorn flan .
Jag har själv gjort det många gånger och har svårt att tänka mig att det går att göra LCHF.
Beskrivning: grädda en botten av mördeg. Bred över vaniljkräm. Lägg upp skuren frukt och eller bär vackert över hela ytan, så mycket det får plats (gärna som 'taktegel') och sedan penslar man över alltihop rikligt med smält rödavinbärssgelé.
Äts med en klick vispgrädde.
Underbart gott! Kanske Mariann kan ta sig an det? ;-)
Agneta
Skulle jag! Går superlätt å göra LCHF enligt mitt sätt 
Skulle nästan säga att den redan finns i boken… i midsommarpajen 

Se'n finns det Flan Patissier vilket man ofta gör med en mördeg som botten och en fyllning som innehåller maizena och vanilj … men, original receptet är fortfarande en rätt som från början var en fast vaniljkräm som bakades i vattenbad i ugnen. Ser ut som en äggstanning men smaken är söt.
Nu kan det ju hända att ordet flan används som benämning på andra rätter … kan ju ha med olika språkbruk i olika landsändar att göra också … tror att i Alsace används flan som benämning på en slags tunn lökpaj också …
det fanns båda varianterna i mitt inlägg i # 3, den första var med pajdeg och den andra mer som en creme brulée

#14 skrivet av Pennylane1
Jo, det såg jag men kände inte igen den som hade muskot ovanpå … vaniljflanen jag tänker på har bara vaniljsmak. Man kan köpa slabbar utav den inne på ett boulangerie som också säljer söta bakverk. Barn ges det ofta som gouter efter skolan.
# 15 slabbar? Lät inget vidare?
Jag fick inte bilden på inlägget att crema catalana:
Crema Catalana kallar man rätten i Spanien även i Argentina och andra latinska länder och som kallas för Creme brûlée i Frankrike görs på grädde/mjölk och ägg och vanilj med bränt socker på toppen som blir lite karameliserad:
Det är faktiskt två olika efterrätter.
Flan har en struktur som gelatin, den rör sig.
Crema Catalana är som en kräm med karameliserad socker på.
Det blir väldigt svårt att göra flan eller crème brûlèe à la LCHF därför en viktig del av dessa efterrätter är just karamell/socker.
man kan göra vaniljpuddingen men inte den knäckiga goda ytan.
#19 skrivetav Marianns LCHF Mat & bak
Men då är det varken flan eller Crema Catalana
Det är som att äta pizza utan ost 
ja, jag fattar inte mycket av vad flan är… har aldrig hört om det.
Vi får nog vänta på TS och då får veta vad hon menar.

Minnet är en konstig sak. Jag associerade omedelbart till ett avsnitt av Sabrina tonårshäxan för länge länge sen… den där giganiska efterrätten måste ha gjort intryck på mig! (Det var förmodligen under min tid som brylépuddingmissbrukare.)
Och Google hjälpte mig omedelbart:
http://www.youtube.com/watch?v=0PNOcNmvzSQ
(Receptet verkar svårt att härma dock, de knäpper ju bara med fingrarna så är den där…)
Men om det är flarn hon menar Mariann har du då något bra recept. Själv var havreflarn med krispig ytterdel och seg innerdel en absolut favoritkaka för mig.
tyvärr inte, jag har fösökt men får inte till just flarn, att få dem å hålla ihop som så tunna har inte lyckats bara "havrekakor" men då är de ju lite tjockare.
Jag tror TS menar flan, det går bra LCHF. De vi köpte färdiga i Spanien hade ingen karamelliserad yta.
Jag har gjort Creme Brulee och ersatt socker med pyttelite sukrin i smeten. Sedan har jag sockerbränt de andras och själv ätit utan - smakade hur bra som helst. Som en flan. Är man inte för känslig går det såklart att strö 10 korn råsocker på ytan och bränna på.
Det kan vara så att TS inte uppfattat att det är en LCHF-sida utan bara sett rubriken Recept på sötsaker och efterrätter? Om man läser hennes personliga info står inte ett ord om LCHF.

Vi får hoppas att TS svarar snart… Många spekulationer över vad som menas. Jag trodde först flan (brullepudding varianten) men har nu ändrat mig till att tro att det är en fråga om flarn. Det verkar dock svårare att fixa…

Tack snälla för alla svar och så många spekulationer det blev.
Tur att man kan bidra till att geni-knölarna får lite arbete så här en helg.
Ja, jag menar Flan. Den utan pajbotten. Är nog mer som en pannacotta typ fast med karamellsås. Mycket ägg och äggulor. Kanske kan man bara utesluta sockret? Sidan från Arla stämde överens med det jag tänkte mig, utom sockret och karamellsåsen förstås.
Och ja, jag VET att detta är en LCHF sida. Har varit här i över 5 år. 
Ja, det är två helt olika efterrätter eftersom jag vet de som inte gillar jordgubbar och andra som inte gillar Flan. Här försöker man hjälpsamt tillfredsställa alla smaker. 
Flan görs i ugnen i vattenbad. Det är som Qamilla säger med mycket ägg.
Här har du receptet: Byt ut socker mot 3msk sukrin och en kryddmått stevia. Gör karamelisering för de som inte äter LCHF.
Detta behövs för 4 personer:
- 5 ägg
- 1/2 liter mjölk
- 5 msk stösocker till puddingen samt någon deciliter till karamelliseringen, dvs den bruna ”glasyren”.
- 1 kanelstång
- 1 tsk vaniljsocker eller en vaniljstång
- Eventuellt några droppar citron
Börja med karamelliseringen: Häll ca 1 dl strösocker i en stekpanna. Värm på låg värme under ständig omrörning. ”Glasyren” är klar när sockret har smält och är gyllenbrunt, det får inte brännas vid!
Häll det karamelliserade sockret i en ugnsfast puddingform eller mindre portionsformar som vrids tills bottnen och kanterna är täckta.
Så här gör du:
- Sätt ugnen på 175 grader.
- Koka upp mjölken med kanel- och vaniljstången.
- Vispa äggen och 5 msk socker väl i en separat skål. Tillsätt ev några droppar citron.
- Ta ur kanel- och vaniljstången (om inte vaniljsocker används) ur mjölken och vispa ner mjölken i äggblandningen.
- Häll äggblandningen i puddingformen/formarna.
- Grädda i nedre delen av ugnen i vattenbad (sätt formarna i en större ugnssäker form med vatten). Vattnet skall täcka lite drygt halva formen/formarna.
- Puddingen är klar när den stelnat, efter ca 30-40 minuter. Testa med att sticka ner en kniv i puddingen, om inget fastnar på kniven är puddingen färdig.
- Låt puddingen svalna något, stjälp sedan upp den på ett fat.

#16 Sweli tiene razón. Flan es lo que en Francia se llama crème caramel, y con LCHF no tiene nada que ver. Los ingredientes son leche, huevos, azúcar, y vainilla. Se empieza por derretiendo azucar con unas gotas de limón haciendo caramelo para forrar el pozuelo, y la leche, crema y huevos se mezclan, también con azúcar, y se lo echa dentro del pozuelo forrado con caramelo. Se pone en el horno durante como una hora a 175° en baño María, hasta que cuaja. Se puede probar que no pegue a un cuchillo que se mete dentro. Después de enfriar se vuelca en un plato para servir.
Och Sweli har förstås rätt; flan är det spanska namnet på brylépudding, och det är ungefär så långt från LCHF som man kan komma, Jag tror inte att det går att göra någon LCHF-flan.
Man smälter socker i en kastrull med några droppar citron, och häller det i en form, som man vänder försiktigt tills det stelnar ganska jämnt runt om. Man får vara försiktig så att man inte bränner sig, smält socker är hemskt varmt. Så värmer man mjölken och blandar i socker och vanilj, och i den varma sötade mjölken vispar man ner ägg. och smeten häller man i formen som man har fodrat med karamell. Formen ställs i vattenbad i ugnen i 175° tills det stelnar, vilket tar omkring en timme. Man kan prova med en sticka eller kniv att det inte fastnar när man sticker i den. När brylépuddingen har kallnat kan man vända upp den på ett fat för att servera.
Hemma brukar jag göra den med kondenserad mjölk, en burk sötad och en burk osötad. Då behöver inget mer socker tillsättas i smeten. Till det tar jag tre ägg. För karamellsmeten tar jag en kaffekopp socker som jag smälter i en liten rostfri kastrull med några droppar citronsaft. Det måste passas noga så att det inte bränner, för då blir det bittert. Det ska bara vara gult. Jag häller sockret i en glasform som jag vänder försiktigt tills det stelnar på skålens väggar.
Och jo, jag gör fortfarande flan någon gång emellanåt, men jag äter den inte.

Åt en brasiliansk flan för många år sedan, den var gjord på kondenserad mjölk, kanske kan det funka med den osötade kondenserade mjölken också?

Det kanske går med osötad kondenserad mjölk, det går faktiskt med vanlig mjölk också, men flan är främst baserad på socker, och det är just karamellen som man fodrar kärlet med som är det typiska. Jag vet inte om det alls går att göra en flan utan socker.

Tack Sweli. Får prova din variant. Tror du att jag ska ha lika mycket sukrin som det är socker i receptet? Det känns som om det kanske kan bli för mycket? Kanske ska prova först fast med hälften av mängden och se hur det blir. Tack igen.
Jag tror att det blir för mycket med samma mängd. Mariann skulle kunna svara bättre på denna fråga.
Jag skulle ha 3 msk sukrin och en kryddmått stevia. Tar du båda då försvinner bismaken från båda.
Lägg först 2 msk sukrin och 1 kryddmått stevia. Smaka är det inte tillräcklig söt lägg på en till msk sukrin. Så brukar jag göra för att det inte ska blir FÖR söt.
Lycka till!
Berätta hur det gick :)

Jag tror också att jag ska prova med sukrin och stevia någon gång och se om sockerätarna gillar det.
Nej Gun, det är "Crème caramell" som är Flan som har "karamellsås"
"Crème brûlée# är Crema Catalana som har "bränt socker"
Jag har även lagt upp bilder på båda för att ni ska se skillnaden.
Är uppväxt med det franska köket, även om jag är från Argentina, däför att min familj kommer från Frankrike. Så jag har båda delar, den Spanska-Franska köket.
jag skulle ta precis den blandningen i #35 då jag inte hört någon varken lchf´are eller sötnosar klaga på någonting vad gäller det sättet att söta.
På Bonnier fakta när de provbakade kallade de mina bakverk för godsaker… och de flersta där äter inte lchf..
så vill man bjuda sötnosar är min sötning att föredra.

Tack Sweli och Mariann då ska jag prova den blandningen.
Om nu någon även har ett gott och lyckat recept på jordgubbsfromage så är min lycka gjord. 
Hittade på Tasteline
För 6 pers.
Ingredienser
2 dl jordgubbar, frysta
2 tsk gelatinpulver
2 dl vispgrädde
2 st ägg
1 msk florsukrin med lite stevia.
Tillagning
1. Passera jordgubbarna genom en finmaskig sil eller mossa jordgubbarna, rör ut gelatinpulvret i lite vatten och låt det stå och svälla.
2. Separera äggvitorna från gulorna och vispa äggulorna med florsukrin tills de tjocknar.
3. Vispa sedan äggvitorna hårt – obs ren , torr visp och skål! Vispa sist
grädden för sig.
4. Häll upp de passerade jordgubbarna i en kastrull och häll i det svällda
gelatinet. Låt gelatinet smälta på svag värme och under omrörning. Låt
svalna något.
5. Vänd sedan ner jordgubbspurén i äggulorna och rör om väl. Häll
sedan i äggvitor och grädde.
6. Vänd försiktigt samman allt och fördela i portionsglas. Låt stå i kylen
ca en timme innan servering. Dekorera med jordgubbar.
Den här har jag modifierat och gjort ett par gånger. Ursprunget från Tasteline
Jordgubbsfromage
ca 8 portioner**
Ingredienser**
1 liter jordgubbar (går bra med djupfrysta)
4 äggulor
3 äggvitor
½ dl sukrin
½ krm stevia
rivet skal av 1 citron
10 blad gelatin
4 dl vispgrädde
Mixa jordgubbarna till mos. Spara några till garnering. Lägg gelatinbladen i lite vatten i 5 minuter. Fiska upp dem och smält dem på låg värme.
Vispa äggulor och sukrin vitt. Tillsätt därefter citronskal och jordgubbsmos. Vispa var för sig grädde och äggvitor till hårt skum. Rör ner gelatinet i jordgubbsmoset, därefter grädden och sist äggvitorna.
Slå fromagen i en form, täck med plastfilm och ställ den i kylen. Garnera med resterande jordgubbar när den har stelnat.
Ersätter man lite av grädden med philadephiaost kan man göra den till en Frozen Cheesecake.
Tips; jag köper bara ekologiska citroner, och öppnar aldrig en citron utan att jag har tvättat den och rivit skalet. Skalet torkar jag och sparar i burkar. När jag skall använda det i t ex denna efterrätt så lägger jag det i blöt i lite Grand Marnier eller Cointreau innan jag blandar ner det. Till såser, grytor, marinader kan man bara blanda ned, eller mjuka upp i lite vitt vin.
Gör likadant med apelsiner, gott att krydda både mat och desserter med.
måtte vara stor skillnad på portionsstorleken i de där två! 2 dl jordgubbar till 6 portioner i det första och hela 1 liter till 8 i det andra?

Tack snälla Sweli och Sindri för recepten. Nu är kalaset räddat. 
Hela receptet nummer 1 skiljer sig från receptet nummer 2.
#43 skrivetav Pennylane1
Jag tyckte också att det var för lite jodgubbar i min recept men jag bara kopierade receptet från tasteline den fick 5 som tyckte om den.
Jag själv följer inte recept bokstavligt, jag anpassar alltid enl. min smak.

Jag får skylla ifrån mig på Jean-Pierre då eftersom det är han som inte gör skillnad på de två … det är hans favoritdessert och båda är interchangeable för honom … det kanske förvirrar saken för honom att han är fransman född och uppväxt i Basquetrakter … så han är under både franskt och Iberiskt-Spanskt Catalanskt inflytande 

Min fru gillar bäst en variant som kallas pudin diplomático (på Kuba), där man lägger i en sockerkaksbotten, som flyter upp till ytan medan det gräddar och hamnar i botten när man vänder upp den. Den där tårtbottnen gör väl inte så stor skillnad egentligen, eftersom den genomdränks ordentligt med smeten, men det är en variation av flan.
Vi har en variant som heter Budin de pan och använder bröd som har läggs i blött i mjölk och kramar ur och sedan blandas i äggblandningen med rusin och mandel, super god.
Kan du lägga receptet här? Det skulle vara spännande att laga den rätten till familjen som inte äter LCHF.

Oj, inga konstigheter alls, det är en vanlig flan, bara att man lägger på en tårtbotten innan man sätter den i ugnen, så att tårtbottnen ligger där i smeten - den går från kant till kant i skålen. Vi brukar använda sån tårtbotten av sockerkaka (en Cuba dicen panetela) som man köper i affären här. Jag har inte gjort sockerkakan själv ännu, men jag har sett recept på kubansk sockerkaka, där man tillsätter riven mandel i smeten, och jag kan tänka mig att det blir gott.
På Kuba har jag visserligen sett några mandelträd, men jag har inte sett mandlar till salu där någonstans. En bekant har ett jättelikt mandelträd på trottoaren alldeles utanför sitt hus, och man kan plocka från balkongen.
Sospecho que la carencia de almendras es uno de los logros de la "Revolución". 
#49, 50
Det liknar ganska mycket french toast tycker jag, även om det bakas av i ugnen istället för stekpannan. Eller förresten, fast det var väldigt längesedan nu, så mindes jag plötsligt något som kallas brödpudding, kan det vara samma?

Bröd badat i äggsmet och stekt i stekpannan, är inte det fattiga riddare?
Fattiga riddare får inga ägg i smeten, bara mjölk, det är därför dom kallas fattiga. Sedan sockrar man så det knastrar. Ev. har man på lite kanel. Oftast var det ½ gammalt vetebröd, inte matbröd som användes.
Jag minns från barndomen.

Oj, jag glömde ju kanelen i min framställning däruppe. man värmer ju mjölken inte bara för att smälta sockret som man rör i, utan också för att man lägger i en kanelstång och en vaniljskida, som man sen plockar ur innan man vispar ihop mjölken med äggen. Min fru brukar använda syntetisk vanilj, men jag föredrar av någon anledning äkta.
Jag kom på det när jag läste ett recept på nätet:
http://babalublog.com/2007/12/la-reina-del-flan-from-martas-cuban-american-kitchen/
Aquí tienes la receta es un flan con pan
en esta receta sin almendras. Yo le pongo las almendras o nueces pues queda mas rico.
Ingredientes
Pan, ½ K.
Leche, ½ litro
Azúcar, 300 g.
Huevos, 6
Pasas de uva, 100 g.
Crema de leche, 100 g.
Limón, 1
Esencia de vainilla, 2 cucharadas
Elaboración
- En un molde metálico calentar 150 g. de azúcar hasta que tome punto caramelo. Reservar.
- Quitarle la corteza al pan y cortarlo en cubos.
- Rallar la cáscara del limón, solamente la parte amarilla.
- Entibiar la leche junto con los otros 150 g. de azúcar y la esencia de vainilla.
- Agregar a la leche tibia la ralladura de limón y los cubos de pan.
- Dejar reposar unos minutos.
- Deshacer el pan con un tenedor o procesarlo.
- Aparte batir muy poco los huevos junto con la crema de leche.
- Agregar los huevos a la mezcla de pan con leche.
- Incorporar las pasas de uva y mezclar muy bien.
- Verter en el molde acaramelado.
- Cocinar en horno mediano, a baño maría, durante 1 hora.
- Desmoldar cuando entibie.
- Servir tibio o frío, se puede acompañar con dulce de leche o crema chantilly.
#52 skrivetav yvonnel kanske heter det så i Sverige men det är en flan som har bröd, nötter och vindruvor i. Man gör det med överbliven/gammal bröd utan kanter. Samma recept som flan men med bröd.
Det är fantastisk god efterrätt
Fantastiska skapelser ni får fram här, nästan synd att vi inte får längre. Brödpudding som jag minns det har inget socker alls, liknar nog mest det som kallas makaronipudding där man kunde stoppa in nästan vad som helst av rester + lite ost och milda bladkryddor med äggstanning.
Vår Brödpudding som jag gjorde när jag åt kolhydrater hade socker som du ser på bilden ovan gjord som karamell som man lägger i botten på formen för att när den ligger i ugnen i vattenbad blandas karamellen med äggstanningen, även äggblandningen har socker, det är det som är så gott.
Det finns även varianter med choklad.
Britternas paradefterrätt (? , åtminstone verkade den vara det hos min systers svärföräldrar där den alltid serverades vid festligare tillfällen, annars var det alltid Jell-o) trifle är lite åt det där hållet med sockerkaka längst ner sen custard (vanilj eller ibland annan smak som jordgubb) och längst upp jelly. ElLer om det var flera lager och kanske grädde på med. Inte riktigt min grej.
#59 skrivetav Pennylane1
Det är nog inte samma sak som vår brödpudding. Jag vet inte ursprunget om det är från Argentina eller vi har tagit den från invandringen.
Som vi gör är att man karamelliserar en metall form och rör den medan den är varm så att karamellen fastnar på botten och alla sidor.
När den har kallnat, lägger vi in en blandning av ägg-mjölk-grädde-bröd-socker-vanilj-mandel och rusin som man har vispat ihop.
Sen lägger man i den i ugnen i vattenbad tills äggstanningen har stelnat. När den har kallnat tar man ur formen och det ser ut som på bilden ovan.
Det du ser på bilderna ovan är karamellen som smälter på äggstanningen.
den det var inte brödpuddingen jag menade, ursäkta jag glömde skriva vilket inlägg jag svarade på, det var flan med sockerkaka jag assocoerade triflen till.

#61 skrivet av Pennylane1
Men trifle är kall och görs genom att varva kalla ingredienser såsom sockerkaka, bär, vispad grädde och någon slags alkohol.
French toast görs med ägg, Fattiga Riddare utan. Den fattiga kusinen …
Min dotter Thomasine och hennes man äter ofta Fattiga Riddare som lördagsbrunch … och deras efternamn är Elliot-Knight … Elliot var 'rover clan', riddare, i Border Scotland och Knight - riddare på engelska … och med ekonomin som den är idag … 
# 62 jo jag sa inte att det var samma sak men det påminde lite om det skrev jag!
jag tom kursiverade LITE!
Den jag fick i england var nåt halvfabrikat, jag tror tom syrran hade med en del sådana förpackningar hem ´, med olika påsar man skulle blanda ut med vatten eller mjölk beroende på vad det var (gelen eller krämen). Rätt slibbig historia. Och sockerkaka som höll sig i evigheter….

Kanske jag skulle ha uteslutit 'men' i början på meningne eftersom jag bara skrev vad en trifle innehöll
En riktig trifle som är gjord från scratch är god … och den kan ju varieras i oändlighet efter årstidstillgång på bär eller frukt …
Alla dessa utsvävningar på godisefterrätter - kan det vara så att sockermonstret har vaknat?
#59 skrivetav Pennylane1
Nej, det är när man börjar att prata om något som sedan slutar med att prata om någontin annat, det är nog associationer.
Att prata om rätter betyder inte att man kommer att äta de 
Jag gör gärna rätter med socker till andra för att jag tycker om att laga mat, men äter inte de själv.
där länkade du nog till fel inlägg?

Och hos mig har inte heller något sockermonster vaknat, men jag är nyfiken på om jag skulle kunna lyckas göra flan utan socker, och att den till och med skulle bli ätbar.
Ibland har jag använt vanlig mjölk, men med mer grädde. När man tillsätter grädde blir den mjukare och krämigare, och utan socker i smeten börjar det till och med närma sig LCHF, men jag vet inte hur den funkar utan karamell.
Och när man inte har ett sockermonster tror jag att man någon enstaka gång kan pilla i sig en bit flan utan att skämmas. Askes är inte alltid den rätta vägen. Det är väl knappast den exakta sockerhalten i varje maträtt som avgör hurdan diet man för, utan jag har nog tolkat det som att det har att göra med hur mycket kolhydrater man sätter i sig över tid. Om man inte har problem med att man väcker ett sockermonster tror jag att man kan äta söta saker med måtta.
"Una vez al año no hace daño" brukar vi säga.
#68 och 66
Hoppas att ni inte tog illa upp, för det ville jag inte att det skulle bli till någon sorts anklagelse! Vi har ju alla en bakgrund av något som åtminstone ibland var både sött och gott, det är ju inte omänskligt att kanske längta lite.
#67 skrivetav Pennylane1
Sorry, nu länkade jag rätt 

Jag tog inte illa upp på något sätt, och jag förstår att den som har haft problem med sockerberoende inte bör prova såna här saker, precis på samma sätt som en alkoholist inte kan dricka alkoholhaltiga drycker med måtta. Man kan vara nykter alkoholist, men man kan inte vara måttlighetsdrickande alkoholist.
Om man alltså vet att man har problem med sockermonstret ska man nog avstå från söta efterrätter, eftersom det kan skada en allvarligt om man skulle komma in i en period av frossande i söta varor. Jag misstänker att det kanske till och med kan gälla en flan som är gjord helt utan socker, men med sötningsmedel. Däremot för en icke sockerberoende är det ju en helt annan sak, och om man är diabetiker kanske en flan med sötningsmedel kan funka, eftersom den inte ger någon rusning i glukosvärden.
Och att jag inte äter den är nog inte så mycket av askes, som att jag faktiskt mer eller mindre har tappat smaken för det mesta som är sött. Jag kan smaka en liten bit, men jag tycker inte om sött längre på samma sätt som när jag oftare åt sötsaker.
Men flan är en del av vår kultur, och min fru har sina egna idéer om vad hon vill äta, så vi har lite olika kosthåll. Mitt innehåller mycket mera fett och mindre kolhydrater. Men jag kan göra en flan, och de har varit mycket uppskattade av våra latinamerikanska bekanta.
Och som sagt, är det inte oftare än en gång om året, tror jag inte att det skadar.
Och kanske är det vad L står för i LCHF, att vi är måttliga med socker?
Sorry, inte meningen att störa någon, alla dessa flan fick mitt minne att vakna till om mat- och efterrätter jag inte haft i min närhet de senaste 40-50 åren.
Egentligen är det ganska intressant att vi faktiskt har så många liknande rätter över världen men ändå förknippar det tillhörigt "vår egen" kultur.
Du stör inte yvonnel alla har sina åsikter om saker och ting.
Jag rörs inte av att prata om söta saker andra kan bli helt sockersugna.
Argentina är ett land byggt av invandrare. Det finns flera invandrar- ättlingar än ursprungsfolk. Jag själv är halv fransk-engelsk och resterande halva spansk-italiensk.
Därför vet man inte och förmodligen det mesta i matväg är "importerat" och anpassad. Som t ex pizza som är godare i Argentina än i Italien.
Däremot Tango är absolut eget, född hos oss i hamnarna i Buenos Aires 
Dulce de leche tror jag vi håller på diskutera vem som äger den i Sydamerika, jag tror på Argentina med som sedan adopterades av andra länder.
Ja tyckte att det var roligt att höra att i Cuba har de lagt tårtbotten på en av våra klassiker, så jag kontrade (bara på skoj) med att vi lägger bröd och russin.
Från en flan och fromage hamnade vi i en värld av efterrätter 
Ja man har ju faktiskt inte mer roligt än man gör sig. Trevligt vart det!