HJÄLP, JAG GÅR UPP I VIKT.
Hej, Jag har extrem övervikt. Hela 60 kilo. Jag behöver hjälp. Jag harvprovat LCHF i två veckor men går bar upp i vikt. Varför kan ingen säga exakt hur mycket man ska äta av allt? Det finns ju rekommenderade kcal-intag så varför inte rekommenderade intag när det gäller LCHF? "Experter" säger, ät så du blir mätt. Behövs ingen expert för att komma fram till detta. Eller vad sägs om att "äta lagom mängd"… Sedan detta med 0 kolhydrater. Det går inte då smör innehåller 0.5g kh per 100g. Eller menar folk att man steker köttet utan fett? Hur fungerar det med en diet som går ut på att man får merparten av sin energi från fett? Jag har gjort ett test. Har gjort en repetitiv matsedel som jag nu slaviskt har följt i 2 veckor. Frukost: 2 ägg (äggröra) och 4 baconskivor stekta i 50g smör. Lunch: 2 kokta ägg och 35g majonnäs. Middag: 200g bkokt roccoli och 200g köttfärs(sås) gjord på 1dl grädde, 100g smör samt kryddor så som vit/svartpeppar, chilipulver, hot peppar och en 4g vitlöksklyfta. Detta blir 2225 kcal och 8.6g kolhydrater. Resultat efter 2 veckor. +2 kilo. Jag är ingen expert utan en nybörjare. Kanske äter jag fel men en sak är säker. LCHF så som jag känner det fungerar inte. Kan ingen hjälpa mig med den exakta mängd som man ska äta och vad man ska äta. Finns ju hundra olika sidor och alla skriver olika. Hjälp mig!

Måste du äta lunch? låter som väldigt mycket mat tycker jag, hur länge står du dig på den där stora frukosten? :) hinner du bli hungrig tills det är dags för lunch?
En viktig sak är att inte äta för lite, för då låser det sig och allt du äter lagras som mer fläsk. Börja med att lägga om kosten utan att räkna kalorier (räkna bara kolhydrater, så du kan hålla ned dem), mäta eller väga. När kroppen vant sig vid att det är goda tider, med god tillgång på kalorier och jämnt blodsocker, kan du börja titta på hur mycket du faktiskt äter och minska på mängderna.
2 ägg och 4 skivor bacon är stor frukost?????
Först och främst tänker jag att 2 veckor är en väldigt kort tid. Din kropp har antagligen inte hunnit ställa om sig än. Det finns flera här som först gått upp och sen har börjat gå ner i vikt.
Sen så är min spontana reaktion att 50 gram smör till frukosten och 100 gram smör till middagen låter ganska mycket i sammanhanget - har du läst igenom de olika "grundtrådarna" med tips här på forumet? Det kan vara bra att läsa dem för att få extra koll. Det är fett i det mesta du äter, om köttfärsen inte är mager så kanske du inte behöver så mycket extra fett? Det handlar om att du ska äta en stor andel fett totalt sett och då behöver man inte alltid lägga till så mycket fett - beroende på fetthalten i det man äter. Detta är dock min spontana reaktion och inte någon sanning. Jag väger inte själv min mat och ögonmåttet i min tanke kan vara fel. (sen så tycker jag iofs inte det låter som att du äter så himla mycket mat totalt sett, tänk på att inte äta för lite mat eftersom det också är kontraproduktivt)
Sedan är det svårt att ge dig tips på mängd mat utan att veta hur lång/tung du är, om du rör dig mycket etc.
Tipset ovan, att bara äta när du är hungrig är bra. Själv äter jag nuförtiden oftast inte frukost eftersom jag de flesta mornar inte är hungrig längre. Det blir i stället en kombinerad frukost/lunch de dagarna jag inte äter frukost. Känn efter i magen om du verkligen behöver de måtiderna som är på G. Är du hungrig, ät.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
För det första grattis att du hittat hit!!! Se de här två veckorna som bara början på din nya kost/viktresa. Det tar flera veckor att vänja sig vid det nya sättet att äta och framförallt att tänka ( I alla fall för mig). Den första tiden tycker inte jag att du behöver tänka på mängden mat överhuvudtaget, utan fortsätt att äta proteiner och fett samt kolhydrater i form av ovanjordgrönsaker och mjölkprodukter, såsom broccoli o grädde som du skrev om…Efter några veckor kommer din kropp garanterat att reagera och till en början släppa överskottsvatten och sen fett.. Du ska inte alls "nolla" kolhydraterna, utan reducera, och det verkar du ju ha gjort! Var inte hård mot dig själv såhär i början, utan ta det lugnt och låt övergången bli varsam för din kropp så kommer det att hända saker! Har du läst under fliken "13 artiklar för nybörjare" om inte-gör det! Lycka till!

Nej, jag tror inte riktigt på dig där. Om du har ett plusresultat på vågen efter två veckor, kan det lika gärna vara minus om ett par dagar. Du kan omöjligt se en trend över så kort tid, och om du har så stor övervikt som sextio kilo, kan dina vävnader samla på sig flera kilo vatten över väldigt kort tid, kanske rentav bara några timmar om du dricker mycket.
En variation på fem kilo hit och dit över ett par veckor säger inte ett dugg, annat än att du är alldeles för fäst vid din våg för att kunna slappna av och jobba med det som tynger dig.
Så du har inte gått upp av det här, utan du behöver få ut det ur ditt sätt att tänka att du gick upp i vikt, liktydigt med att bli fetare. Du kan inte ha blivit fetare på att äta så här, men något annat, kanske hormonbetingat, har givit dig två kilo mer på vågen just då du vägde.
Med så stor övervikt är det mycket sannolikt att du skulle kunna gå ner genom att ersätta kolhydraterna med fett, men om du väger dig efter två veckor för att kolla hur det har gått, så är du alldeles för stressad, och då har du kanske inte riktigt förstått, när du kanske tänker att allt fett skulle bygga på din övervikt.
Funktionssättet för hur fett hjälper dig att minska på kroppsfettet är i huvudsak att fett inte behöver insulin för att förbrännas, och att insulinnivån hålls låg när man har dragit ner rejält på kolhydraterna. Du behöver inte sikta på noll, för det är omöjligt, utan ta så gott det går bort alla kolhydrater som är onödiga. De som finns i broccoli eller smör behöver du inte bekymra dig om. Däremot kan framför allt alla former av bröd höja insulinet kraftigt, och därmed lagra in fett. Det gäller också alla andra sädesprodukter.
Men ställ undan den där vågen som stressar dig, men använd den regelbundet om du känner att du måste ha koll på precis hur det inverkar på vikten. Väg till exempel en gång i veckan, och gör en första utvärdering efter omkring fyra månader, där du statistiskt kan se om det finns någon trend i hur vikten ändras. Men ett punktvärde efter två veckor är inte en trend, och det är helt onödigt att stressa upp sig över det. Om du inte klarar att väga utan att bli stressad av det, så är det bättre att låta bli.
Tycker det är en normal frukost :)
Lunchen är mindre mat än jag äter.. (oftast jättehungrig då)..
Sedan behöver jag nått substansiellt mellan lunch och middag också.. för jag blir jättehungrig (tyvärr oavsett vad jag äter till lunch *gr*)
Middagen ser okej ut.. varm lagad mat
Kanske det bara är som så att kroppen inte kommit i fas än? kanske är osäker på något och håller hårt i sina kilon..? Har du mätt dig och sett om cm minskat? (de brukar minska även om vikten ökar i början).
Dricker du mycket vatten? kaffe? rör du dig nått?
Iaf så kan det ju ta ett bra tag för kroppen att komma igång i sitt "nya liv".. (oftast blir det ju totalchock för kroppen hehe.. man slutar med det mesta på en gång och kroppen står kvar och väntar på allt "mumsigt socker o mjöl..)
Lycka till!
MVH Sandra
2 ägg och 4 skivor bacon stekt I 50 G SMÖR!
Köttfärs stekt i 100g smör! Du har nog missförstått fettmängden.
Man ska inte vara rädd för smör utan byta ut alla lågfettprodukter till helfeta produkter, smör mot margarin etc. Feta ostar, kött med fettranden kvar kanske en klick kryddsmör (ca 5g) på biffen. Det är oftast tillräckligt.
Måste bara lägga in en input här också om det här med mängdens smör tex. Jag själv använder smör men inte i den omfattningen som TS gör..
..MEN hans kcalintag är väl helt normalt för en man? så om han valt att äta smör istället för nått annat är väl då "oviktigt"? eller är smör sämre än allt annat som ökar kcal intaget över dagen sett? .. Jag trodde ju att smör var det som faktiskt var bra att fylla ut med så man inte var hungrig (som gav minst kolhydrater) *bara funderar o undrar*
..dvs inte för att man MÅSTE äta massa smör, utan för att stå sig längre och äta mindre av annat (jag är väl medveten om att man inte MÅSTE äta stora mängder smör bara för att..) 
MVH Sandra
Du äter alldeles lagom i kalorimängd men kanske lite lite protein. Dra ner lite på smöret och ät lite mer kött istället. Du får inte snåla på proteinet, det är det som bygger upp kroppen. Fett och kolhydrater är mest bara bränsle medan protein är byggstenarna.
Använder du nåt program för att räkna ut det du äter? Har du lagt in rätt på köttfärsen? Eller är det bara pyttelite köttfärs och en massa sås? Väljer du köttfärs med 17% fett eller mer så behöver du eg inte tillsätta nåt extra fett alls då köttfärsen innehåller så pass mycket fett i sig själv…
# 8 fast kalorimängden är ju inte så stor för en person med 60 kilos övervikt! Ju större man är ju mer energi behöver man ju. Så TS, fortsätt som tidigare… det finns inte fasta rekommendationer eftersom alla fungerar olika, det GÅR inte att säga att det och det fungerar för alla!!
#8 penny:
5 grams smörklick på en köttbit? är det en middag?? inga tillbehör? (grönsaker, annan sås eller nått?).. 5 gram är ju inget.. (om man nu inte äter stekfläsk kanske som köttbit).
Jag är lite imponerad att du klarar dig på en sådan måltid faktiskt :) Alltså att du står dig till nästa måltid menar jag :)
MVH Sandra
# 8 200 gram ryggbiff och 5 gram smör ger 36% fett och 64 % proteiner det blir inte så bra balans direkt…
Har du mätt dig? Jag har också en likadan stor övervikt och jag började för 2 veckor sedan också. Jag har minskat med 9 cm i midjan, jag har dock inte vägt mig men har det försvunnit så har det försvunnit
. Jag äter strikt och knappt några grönsaker, kött som steks i smör med bea till eller en skiva kryddsmör ovanpå, till frukost blir det oftast stekt ägg med stekt fläsk. Försöker att inte ha så mycket grädde men det blir lite grann i alla fall. Jag äter dock inte så stora mängder med smör, det låter väldigt mycket.
Jag väger 75-80 kg och äter betydligt mer än dig.
Hursomhelst så kan du inte dra några slutsatser efter bara 2 veckor. Se till att slopa allt socker och hålla ner kolhydraterna så mycket som möjligt så kommer vikten att minska så småningom.
Vissa tycker att 50g smör, som jag både gör min stekta äggröra och bacon i, är katastrofalt mycket medan andra säger att det är helt ok. Det är detta jag säger med att folk inget vet utan gissar bara då det inte finns några fasta regler. Det måste finnas regler för annars kan man ju göra som man vill och då är det inte LCHF. Ingen vågar säga vad man ska äta utan ger ytliga svar som mer protein eller mindre fett. Ge konkreta tips, men det kan ni inte för alla gissar. Sedan att t.ex. göra köttfärssås, hur gör ni den utan att addera extra smör och vispgrädde? Finns mig inget alternativ? Min nya meny under 2 veckor. Frukost: 2 stekta ägg (äggröra) a 60g/st. 2 baconskivor a 18g/st. Båda stekta i totalt 25g smör. Lunch vid behov: 2 kokta ägg a 60g/st. Middag: 200g kokt broccoli. 200g blandfärs 50/50 med 20% fetthalt som jag steker utan smör. 1 dl grädde, 25g smör och 2 dl vatten för att göra köttfärssås samt en 4g liten vitlöksklyfta och sist lite kryddor. Konstigt nog mer kolhydrater än tidigare… 1775 kcal och 10.7g kh eller om man så vill 2% kh, 18% protein och 79% fett. Bra eller såligt?
Jag tror, som flera redan skrivit, att det kan vara så att du behöver mer mat. Jag äter nog mer än du om dagen och jag väger ca 80 kg (gått ner från 92) och är 165 cm lång. Har ca 13 kg kvar till normalvikt enligt bmi (om jag räknat rätt). Har du läst alla infotrådar som finns? Det finns flera tips om hur man kan lägga upp maten, ex hur många procent som borde utgöras av protein/kh/fett, hur många gram protein man bör äta beroende på hur mkt man väger/vill väga etc.
som sagt, det går inte att säga generellt hur mycket just du ska äta - speciellt inte utifrån att du inte skrivit hur mkt du väger, hur lång du är, hur mycket du rör dig, om du har några sjukdomar, etc. sen så fungerar alla olika - vissa kan äta mer kh och gå ner i vikt och andra måste strypa tilltaget ordentligt. prova dig fram. det kan ta flera veckor/månader innan kroppen börjar släppa fettet så du ser det på vågen, men oftast får man så många andra positiva effekter. som flera tipsat om så är ett bra sätt att mäta sig. i början minskade jag massa i mått även när jag inte minskade i kg, då är det viktigt att inte haka upp sig på vad vågen säger.
#9 klart man kan äta mkt smör, har för mig det va nån här som skulle testa bara äta smör i någr dagar :) jag äter rätt mkt smör (speciellt om det är kryddsmör, mums!) men tyckte ändå att detta lät mkt i relation till mängden mat.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
TS, det finns inga regler därför att alla är olika. INGENTING är sant för alla! DU måste leta dig fram till vad som passar DIG. LCHF är att vara försiktig med kolhydrater och inte vara rädd för fett. Allt annat är individuellt. Bland de största felen med Livsmedelsverkets egenartade kostråd är att de påstås gälla generellt för varenda människa.
och det vi ger som råd är kanske inte direkt gissningar utan baserat (iallafall vi som är någolunda erfarna och varit med några år) på de hundratals historier vi tagit del av härinne. Ingen säger (eller BORDE säga) att du SKA göra si eller så utan föreslår ett eller annat som man sett funkar. Jag förstår inte riktigt hur vi ska kunna göra något annat det är ju inte fasta vetenskaper detta handlar om: gör A så blir det B.
Det enda jag kan göra är att säga vad jag har gjort. Jag har läst Skaldemans "ät dig ner i vikt" och sedan gör jag som han skriver. Jag lägger in min mat i MinMat.net och får då reda på hur jag ligger till i procent angående fett, protein och kolhydrater.

Jo, svaren blir ju lite svävande för vi är alla olika… Det finns inget exakt recept på hur du ska äta dock brukar vi förhålla oss till vissa riktlinjer så här kommer ett förslag: 150g protein, 10g kolhydrater 200g fett. Baserat på en gissning av vikt och ditt behov…
Så jäkla tråkigt detta med att väga och mäta. Funderar på att gå över till Naturdiet för då har jag gått ner till min idealvikt innan året är slut. Hur som helst så vad sägs om detta? Frukost. Stekt bacon (2 skivor 40g) i 10g smör. Steker 2 ägg (120g) i fettet som blir kvar (äggröra). Lunch: 2 kokta ägg (120g). Middag: 200g kokt broccoli. 300g stekt blandfärs (20% fetthalt) i 25g smör. Köttfärssås av 1dl vispgrädde, 40g krossad tomat, 2 dl vatten, 4g vitlök och kryddor. Detta ger 1809 kcal med fördelningen 3% kolhydrater, 22% protein & 75% fett. Bra eller dåligt?
Men ska du inte bara l¨ta bli att väga och mäta då?
Testa lite, se vad du blir mätt på. Ursäkta den krassa kommentaren, men du verkar besatt av kalorier, gram och kilo. Ät tills du är mätt, och låt sedan bli tills du blir hungrig igen. Jag som är en liten tjej åt två stekta ägg och ett helt paket bacon till frukost i flera månader, efter ett tag drog jag ner till hälften för jag orkade inte mer helt enkelt. Nu äter jag mycket sällan frukost för jag är inte hungrig. Jag tror att du äter för lite.
Gör som någon annan här redan skrivit: mät dig och var inte så fokuserad på vågen!
# 22 du har ju fått flera tips om att ta det lungt och fortsätta så varför ta fasta på de tips som du ogillar!?
#21 150g protein? Man ska ju bara äta 0.75g protein per kilo kroppsvikt. Enligt dig ska jag äta samma mängd protein som en person som väger 200. ------------------------------------------------------------------------------- Jag äter för lite. Jag äter för mycket. Vem av er har rätt? Om jag äter det jag skriver och blir mätt samt håller mig inom rekommenderat procenttal av kolhydrater, proteiner och fett (3, 22, 75) och har ett underskott på kcal kontra kroppsvikt (äter 1809 kcal/dag) borde jag gå ner i vikt. Men jag gör det inte, så vad är fel?

Henkefett: Har du nyligen bantat med vanlig, mindre mat?
Då kan man gå upp i början men det ordnar sig i längden.
Ge inte upp, jag har också 60 kg övervikt och har gått ner 7 kg sedan nyår.
Som någon annan skrev, läs Skalsdemans bok Gi-noll.
#25 Nja. Ett riktmärke är 1 gram protein per kg. Mer om du tränar mycket. Mindre om du är normalviktig och vill slimma dig.Och likväl måste du själv ta reda på vad som känns bra i kroppen. Det fick jag också göra, jag lärde mig att jag fick mer energi om jag låg på 1 gram protein, snarare än mindre, och att jag minskade fettet automatisktom jag åt mer protein.
Jag är rätt säker på att av alla skallkrav du anser dig ha sett, så har du valt bort tålamodet, eller hur? Har man ätit dåligt innan behöver kroppen en chans att återställa sig, t.ex. kan organen växa till sig. Du berättar ingenting om dig själv som kan förklara någonting. Det är inte svart eller vitt, och inga fördelningar är huggna i sten. Det enda som gäller är att DU MÅSTE SJÄLV LÄRA KÄNNA DIN KROPP.
# 25 det beror på vem man frågar här brukar det nog sägas minst 1-2 gram protein per kilo kroppsvikt, det lägre om man har stor övervikt och vill gå ner.
Sen är det svårt att veta vad du väger… du har bara skrivit att du har 60 kg övervikt ( om jag inte missat nåt) men det är ju omöjligt att veta vad det betyder om man inte vet hur lång du är , kroppskonstitution etc. Folk här försöker ge råd jag tycker du låter en smula argsint mot dem som bara vill hjälpa! Ta och tagga ner lite med det ena och det andra så ska du se att detta går bra.

#25 Mängden protein är en smaksak men 0.75 g låter väldigt lågt. Jag brukar räkna med ett minimum på 1 g /kg kroppsvikt och mer om du tränar/ inte vill förlora muskler. Eftersom jag inte vet din vikt så gjorde jag ett överslag baserat på att du skriver att du har 60 kg övervikt. Svårt att ge råd då du inte verkar vara helt mottaglig… :-(

Jag förstår att det känns jobbigt med alla motstridiga råd! - Men här kommer några fler. 
Först: det är för tidigt att dra några slutsatser efter bara två veckor. Det tar 6-8 veckor för din kropp att ställa om sig ordentligt. Så glöm vågen ett tag och satsa på att bli bekväm med själva maten i stället.
Hur har du påverkats i övrigt av omställningen? Några besvär? (Många kan få rätt stora abstinensbesvär i början.)
Sedan: Skaffa en bok om lchf, t.ex. Sten Sture Skaldemans "Ät dig ner i vikt", eller GI-noll. Läs boken, välj en måltidsplan och följ den i minst tre månader. Utvärdera sen och ändra vid behov.
Bästa sättet för dig att hitta fram till vad som fungerar för just dig är att du skaffar dig så mycket kunskap som möjligt, så att du verkligen förstår mekanismerna. Det här forumet är fantastiskt på många sätt, men jag tycker inte att du ska använda det som främsta kunskapskälla.
Det finns en hel uppsjö av böcker som förklarar logiken bakom lågkolhydratkost (Kostrevolutionen av Andreas Eenfeldt, Fettskrämd m.fl. böcker av Lars-Erik Litsfeldt och många många fler).
Du kan också ta en titt på t.ex. artikeln om Tommy Runesson här på KiF. Han har gått ner 89 kg med LCHF.
Ge inte upp! Lycka till med din viktresa!

#22 Ja, om du går på Naturdiet är det fullt möjligt att du har gått ner många kilo vid årets slut. Men risken är väldigt stor att du har gått upp alltihop med råge igen i slutet av nästa år.
Jag tycker som flera andra att du verkar lite otålig. Tog det mer än två veckor att gå upp 60 kilo? I så fall kanske det tar lite längre tid att gå ner dem också. Du har inte tagit dig igenom omställningsfasen helt än, så det är alldeles för tidigt att försöka utvärdera hur det går. Vikten är inte konstant, den hoppar lite upp och lite ner beroende på vätskebalans, tarminnehåll, hormoner och annat, så 1-2 kilo hit eller dit är inget att haka upp sig på. Särskilt inte om man har mycket stor övervikt, eftersom de där kilona blir en liten procentuell andel av vikten.
JAG tycker att det låter som att du äter väl lite. Blir du mätt på det? Med LCHF funkar det ofta så att efter ett tag när man kommit in i fettförbränningen så tas det från lagren och då blir man automatiskt mindre hungrig eftersom man får ett tillskott inifrån så att säga, men det brukar inte inträffa direkt man börjar. Snarare är det vanligt att man är väldigt hungrig i början och äter som en elefant. När jag själv började åt jag uppemot 3000 kcal om dagen och gick ändå ner i vikt, jag vägde då ca 110 kilo (bara för att ha något att jämföra med).
Har du kaloribantat tidigare? Gör man det blir det ofta så att man drar ner ämnesomsättningen så att fettlagren blir ännu hårdare låsta och man går upp i vikt på mindre mat än tidigare. Lösningen om man har hamnat i det läget är att "fläska på" med mat och HA TÅLAMOD.
#25 Hur mycket protein man ska äta är en diskussionfråga. Det cirkulerar ett antal olika siffror, tillsammans med frågan om det är minimum eller optimalt intag, och om det gäller nuvarande vikt eller önskevikt. Den slutsats jag har dragit av diskussionen är att 1g/kilo nuvarande vikt verkar bli ganska lagom.
Det handlar inte om att vi inte TÖRS ge konkreta råd om mängden mat, utan det är ju individuellt och det är det du skall komma fram till de närmaste veckorna. Ät när du är hungrig punkt slut!!! Det har du hört/läst förr, i början äter man me,r sen kommer din kropp att reglera dina hungerkänslor och du kommer automatiskt att dra ner på dina måltider. Många här inne har följt alla möjliga löjliga regler om ex 3 måltider+2 mellanmål i decennier, men nu vet vi bättre. När man äter riktig mat så behöver man inte äta hela dygnet, själv äter jag oftast 2 måltider/dag. Ge inte upp utan ät LCHF i 3 månader, sen kan du utvärdera om du skall fortsätta eller inte när du ser vad som hänt med din kropp.