Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 10852 ggr
carnym
0

Kokosmjöl från ICA Maxi

Är det någon som känner till kokosmjölet från Ica Maxi? Märket är Thiercelin och all txt är på franska. På förpackningen står det Noix de coco Poudre atomisée. Ingredienser: Lait de noix de coco 88 %, maltodextrine 8 %, caséinate de sodium 3,5 %.

Det var rätt dyrt; 155 kr för 500 g så jag tänkte att det nog är rätt sort…

[Columba]
0

Låter som torrmjölk av kokosnöt.

carnym
1

Oj då! Det står en liten ynka lapp på svenska med text att det är kokosmjöl men i övrigt ingen ino. Steker pannkakor just nu av detta och det luktar rätt mycket kokos. Tack för svar!

[Pennylane1]
1

det har nog tyvärr mycket mer kolhydrater än de 4% som det rätta kokosmjölet har, det är en restprodukt efter att man gjort kokosmjölk.

Margareta
0

Maltodextrin är något jag undviker mycket noga eftersom min IBS-mage inte gillar stärkelse.

Utdrag ur Wikipedia:

Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans.

Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel.

Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen.

-----------------------

8% kolhydrater som kroppen snabbt tar upp är inget jag precis uppskattar.

Numer pensionär i Nynäshamn

Marianns LCHF Mat & bak
0

Jätte viktigt om man ska baka kakor på mjölet att det verkligen är rätt mjöl med just 4 gram kolhydrater.

jag skulle inte köpa ett mjöl där jag inte är säker på just det OM jag ska ha det till bakning.

carnym
0

Tack för svar! Utkastade pengar låter det som, tyvärr…Har lagt en beställning på "riktigt" från Bodystore i stället. Ska det vara så ska det ju vara ordentligt!

Marianns LCHF Mat & bak
0

#6 Precis! Man vill ju ha Äkta Vara!

och lite svinn får man räkna med  Flört

[Pennylane1]
0

# 6  du kanske kan använda det att strö i maträtter där du skulle använda kokosmjölk, eftersom det verkar vara det det är… gick det att få pannkakor som höll ihop?

carnym
0

Pannkakorna blev jättebra! Fuskade dock i lite fiberhusk för att vara å den säkra sidan. Vet inte om det var avgörande men fina blev dom i alla fall. Får ta denna veckan till att vänja kroppen vid mindre koliser för att sedan dra igång nästa måndag (såklat på måndag..)

[Pennylane1]
0

okej, det var nog husken som gjorde susen eftersom man kan göra på grädde ägg och husk. Utan nåt annat mjölaktigt.