Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 8413 ggr
yvonnel
1

Feskekörka 4 feb Gbg

DEN 28 JANUARI ELLER DEN 2 FEBRUARI.

Kan det passa? det finns världen finaste räkmacka där, utsikten är ju inte dålig heller.

Sen är det en kul grej med just utsikten- om restaurangchefen tycker att det är för mycket tjocka så blir det avdrag på notan -alltså om sikten är för dålig.

Effie
0

Så vi ska be till alla vädergudar vi tror på att det ska bli rejäl dimma den kvällen? Glad

Jag skriver upp bägge alternativen i min almanacka, för jag har inget inbokat då. Lördag eller torsdag spelar ingen större roll

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Angelfish
0

Jag var inne på Gotia Towers hemsida för att kolla upp den där räkmackan. Och jag tycker inte att en räkmacka är värd 175:- hur bedårande utsikten än är eller hur stor räkmackan än är (minst 200 g räkor tydligen) så jag kommer tyvärr inte på den träffen.

Men jag hoppas att ni andra får en trevlig träff.

Sopproten
0

Kul att du är på hugget, Yvonne.

Spontant föredrar jag 2 feb. Det är kalasvarning i faggorna och lördagen 28 är ett alternativ. Det är krokar utlagda till barnen att kolla hur dom jobbar och har för sig. Jag återkommer med bättre besked.

Inte måste man äta räkmacka på Gothia. Sist jag hade beställt en så orkade jag inte äta upp den. Men GOD är den och STOR.

Helene G

Seglarina
0

#0 Äh. jag som trodde jag skulle få rabattGlad

Seglarina
0

Datumet spelar ingen roll ännu. Den 28 är det kungens namnsdag, ska vi fira Gladhonom

Effie
0

#5 Du menar att när räckmackan bärs in, så ska vi ställa oss upp och samfällt sjunga Kungssången? Oskyldig Det har jag aldrig gjort på en restaurang…(nej, jag har inte sjungit den överhuvudtaget sedan jag lärde mig den i skolan)

Seglarina
0

Skrattande Nej Effie, det hoppas jag vi slipper. Jag tar genast tillbaka och hävdar motsatsen (vad den nu är)Obestämd

yvonnel
0

Vi behöver ju inte äta räkmacka, faktiskt behöver vi inte gå dit till Gothia Tower heller. Men vi skulle ju mötas någonstans som är ny för oss i samlad trupp, men för min del kan vi lika gärna mötas på tex. Feskekyrka  om det är öppet den tid på dagen ni andra vill att vi träffas.

Sedan tycker ju jag iaf att det var en fullträff att gå till Park Aveny på brunch och om ni vill så kan vi ju lika gärna permanenta det stället och gå bara dit på våra träffar.

Det finns ju fler ställen man kan gå för brunch; t.ex. Hedens Restaurang och det känner nog flera av er till,  bara kom med egna idéer, fast inte fler kinakrogar för min del.

Seglarina
0

Jag tycker vi ska prova nya ställen. Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket ideer i ämnet men hänger på vad det än blir (törs jag säga).Kan man äta i feskekyrkan?

yvonnel
0

Jo det kan man, det finns en liten hörna där man kan äta, har gjort det en gång med syrran, men jag kommer inte ihåg detaljerna, tror att man fick köpa en portion och sedan vänta på bordsplats, att någon var färdig att gå.

Men om vi träffas på sen eftermiddag en lördag så är det nog inte öppet där, men sådana detaljer kan man ju ta reda på.

Senare frampå våren kan vi ju köpa en redig påse räkor och sitta ute nånstans, eller så.

Angelfish
0

Det där med att ha en liten räk-picknick ute i grönskan senare framåt våren/försommaren låter roligare tycker jag.

yvonnel
0

Du är välkommen när du har lust att vara med, det är ju rättså viktigt att vara med med positivt sinnelag.

Mvh

Yvonne

Effie
0

Jag har inga åsikter om ställe - Gothia Towers eller pizzerian på hörnet (om de har något ätbart vill säga) spelar ingen roll för mig - det är sällskapet som är viktigast. Men det är ju alltid kul att testa nya ställen, så man vet var man kan äta någonstans. Äter så sällan ute, så jag har inga förslag, tyrvärr.

Seglarina
0

Har bara för mig att en del av syftet med dessa träffar var att kolla upp olika restautanger (förutom trevligt sällskap förstås. I den aspekten är kanske varken picknik eller ett besök på Gothia tower bra alternativ när vi redan vet att det vi ska äta är en räkmacka. (Annars surfar jag gärna på en räckmacka, har varit aldeles för lite av det i mitt liv.)

Sen blir nog GT en upplevelse för mig i alla fall, eftersom jag inte vet vad det är ens.

VI kan också byta inriktning på träffarna, men tänkte förut i dag att vi skulle ju konna ha en tråd här, ex Restauranger i Göteborg, där man inte skriver något annat är var vi har varit och vad vi tyckte om den.

yvonnel
0

Bra idé!

Ska du eller jag? DU!

Effie
0

Har vi bestämt något?

yvonnel
0

Nej, inte vad jag vet. Lite dåligt med uppmärksamhet, eller nåt.

Men jag har hört rykten om GotiaTower´s räkmacka, att förr hade dom 2 anställda som bara skalade räkor på fulltid, att numera fiskas räkorna som vanligt bortanför Norge men fraktas till Polen eller nåt för att bli skalade.

Man blir ju lite trött!

Seglarina
1

Hmm, nja. Jag håller på för fullt och läser Vegomyten, vilken jag varmt kan rekommendera. Författaren varnar just för den typen av hantering av vår mat. Det kommer att bli vår undergång. Ursäkta mig ni andra som har, men ibland är jag glad att jag inte har några barn.Rynkar på näsan

yvonnel
0

Men vi är ju iaf 4 pers. om inte Angelfish ändrar sig, tror jag :

Effie, Seglarinna, Sopproten åsså jag.

Det är väl bara att bestämma vilken dag?

Om fler är intresserade så finns ju tid kvar.

Och om GT tappar intresse så finns In Contro (i samma hus eller nästan iaf).

Annars så finns ju Park Aveny kvar -det var ju en fullträff- och Hotell Liseberg på Heden och kanske Hotell Europa- vi har ju ställen att utforska.

Effie
0

Ja, när vi träffas nu, så får vi se till att göra en lång lista med ställen att testa. Var det inte förresten någon som skulle skapa en tråd för restauranger i Göteborg, bra och dåliga?

helga61
0

Hej på er!

Jag kommer troligtvis också.Den 2 feb är bäst tror jag för min del.Mötesplatsen kan ju vara densamma,vare sig det blir GT el.In Contro.Mig spelar det inte så stor roll

Seglarina
0

Ok jag gör tråden. Har ni något bra försöag vad den ska heta?

Bara "Restauranger i Göteborg" eller "LCHF- restaurenger i Göteborg" eller något mer poetiskt?

"På luffen i Göteborg"Glad

Effie
0

Jag tycker att det kan finnas både tips och varningar i tråden, så "LCHF-restauranger" blir väl lite galet (om jag inte blir nerröstad).

Äta i Göteborg - ? Att äta eller inte äta - ? Nja. Någon annan kommer säkert på något bättre.

yvonnel
0

"Bra matställen i Göteborg" eller " Ätit i Göteborg" för att hålla det lite neutralt. "Restaurangmat i Göteborg i LCHF-anda"

Det finns många möjligheter, och bra är väl det.

-------------------------

Men ska vi bestämma oss för den 2 Feb.?

yvonnel
0

Men så kom jag plötsligt på att det nog har blivit fel på datum, den 28 januari är ju en lördag och det var ju min tanke att det skulle vara en dag, och dagtid, när vi kunde ha (= ta oss) lite tid med varandra, så därför menar jag nu att den 2:a feb inte är rätt utan skulle vara den 4:e feb.

HÖR AV ER!

Effie
0

Jag har inget inbokat den 4 heller, så det är ok.

Seglarina
0

den 4 feb är ok för mig också

Kan vi föreslå den 5 feb också om utifall någon tycker sönd är bättre ån lörd? Jag är ledig bägge dagar.

Seglarina
0

Kan vi föreslå den 5 feb också om utifall någon tycker sönd är bättre ån lörd? Jag är ledig bägge dagar.

Seglarina
0

yvonnel
0

Ja, för min del går det bra, men alla måste konfirmera sin avsikt så vi inte går om varandra. Dessutom måste vi bestämma vilken tid på dagen som alla känner att det passar. HÖR AV ER!

Effie
0

Så länge som jag hinner till kören kl 18.30 den 5 februari, så har jag inga preferenser. Någon annan, som har tider att passa eller långt att åka eller nåt, får bestämma.

Seglarina
0

Oj, då jag som trodde mitt inlägg inte kom med. Jag hoppas att mitt budskap har framkommit nu.Skäms

För mig är det alldeles utmärkt den 4 feb. Det var mer med tanke på dom som har familjer.

Sopproten
0

Jag tror att jag kan 4 feb. Tid: mitt på dan skulle passa mig.

Helene G

Margareta
0

Korta trådrubriker är bra - de klipps annars och blir otydliga.

Numer pensionär i Nynäshamn

yvonnel
0

Hej Margareta!

Var denna rubriken för lång?

Seglarina
0

Äta ute i Göteborg

Det är vär kort, koncist och neutralt?

Monika

PS kan inte helga61 den 4 feb?

Margareta
0

#35 Jag ser inte hela i vänstermarginalen utan måste klicka upp den - det kan vara olika för olika bildskärmar. Den blir också större för att den är skriven i versaler. De tar mer plats.

Margareta
0

Gbg-träff i Gothia Tower

Kanske skulle det även få plats ett datum som syns också.

yvonnel
0

När det blir sådant fel/misstag, kan inte sajtvärden göra en uppsnyggande liten konst då? Eller kanske blir det för stor arbetsbörda för dem?

yvonnel
0

Hej Alla!

Kan det passa att det blir lördagen den 4 feb. klockan 13 eller 14- vilket låter isåfall mest lockande?

Ni kanske vill ha en långsam morgon/förmiddag och glida omkring i tofflorna och morgonrocken, ni som jobbar dom andra dagarna i veckan.

Effie
0

Jag brukar vilja ha en långsam förmiddag på lördagar, men till kl 13 brukar jag ha kommit upp. Glad

Sopproten
0

Jag brukar också vara seeeeeg på mornarna, men om jag skall göra något roligt, så kan jag rycka upp mig. 13 passar mig bra.

Helene G

helga61
0

Hejsan!

Jag vet inte än om jag kan den 4 feb.Jag måste återkomma.Blev det Gothia eller vad blev det?

mvh

Anki

yvonnel
0

Förmodligen, jag har inte hittills fått något annat förslag. Det verkar ju vara den dagen de flesta vill träffas på.

# Alla

Och nu bestämmer vi oss för kl. 13.00 i foajén på Hotel Gothia, eller om någon vet bättre samlingsplats, vet inte hur det ser ut där just nu, har för mig att det pågår något bygge där utanför.

Om ni vill så väljer vi annan plats, min enda önskan är att alla ska trivas och vilja träffas igen.

Lilli-Anne
0

Hejsan! 4 feb kl 13 passar bra… Jungans har räkmacka för 59:- med extra majo om man vill…och vad jag vet så skalar dom räkorna där :-) //

Sopproten
0

Jag har inte varit på Jungans på 30 år eller mer, men så var jag där och tog en latte med en väninna i söndags vid ettiden. Där är trångt ! Man sitter som i ett skruvstäd, nästan i knät på grannen. Och långbord. Inget för ett gäng likasinnade som vill byta erfarenheter tycker jag. Dessutom hade dom mellanmjölk till latten. När jag protesterade svarade man; "nej vi har inte röd mjölk. Det är många som inte vill ha det." "Det är också många som VILL ha det" svarade jag.

Då undrar ni förstås, vart vill den där Sopproten gå istället? Det har jag funderat på hela dagen. GT eller Incontro är förstås OK. Även hotell Heden, men det är kollisvarning på deras brunch såg jag på nätet. Amerikanska pannkakor med lönnsirap och mer i den amerikanska stilen.  Men man kan antagligen välja annat. Hotell Europa är nog ok. Hotell Eggers är mysigt, men de öppnar kl 14 på lördagar. Så finns Cafe Kosmos på Västra Hamngatan. De har en GI-meny, men höjer inte på ögonbrynen om man ber att få slippa bulgur/bönblandningen.

Sådär, nu är ni lagom förvirrade hoppas jag :)

Helene G

yvonnel
0

#46 Sopproten

Gräsliga hemska dej!

Hur många valmöjligheter tycker du egentligen att vi ska ha?

Skämt åsido, jag tycker det är utmärkt att ni kommer med förslag.

Cafe Kosmos har jag aldrig hört om, tror jag, men gärna för mig om fler vill detsamma. Eller är det inte där du och jag fikade en gång förra sommaren Effie?

Vad innebär GI-meny på det stället? Jag vill nog gärna veta lite mer detaljer.

Kan det finnas något under samma tak som det nyöppnade posthus-hotellet?

Som kanske är spännande att upptäcka, men det är kanske för nytt och för mycket folk som är där just för nyhetens behag.

608

Effie
0

Visst var det där vi hade en LCHF-träff alldeles själva du och jag, någon gång i somras, för att ingen annan kom.

Något ställe får vi bestämma oss för den här gången - och göra upp en lång lista över andra ställen att testa framöver.

yvonnel
1

Om räkmackan fortfarande lockar så kollade jag på Feskekörka och restaurang Kajutan som lockar med den största XL räkmackan  145 kr och den andra restaurangen Gabriel som har fisksoppa för samma pris.

Båda har öppet fram till 15.00 på lördagar. Jag har ingen aning hur mycket folk som går dit på en lördag men vet att det är mycket folk där vid lunchtid på vanliga arbetsdagar.

Om jag förstått rätt så blir vi 5-6 personer, vi borde få plats, så det är nog mera då om vi tycker att tiden räcker till, vi kan ju ev. vara där ½ timme innan om det blir kötid att beställa/köpa.

Vad tycks?

Sopproten
0

Det var väl ett alldeles utmärkt förslag med Feskekyrka. Om vi inte tjötat färdigt till kl 15, så kan vi gå i gåsmarsch till Cafe Kosmos (gamla Pigalle vetladu) och ta en kopp kaffe eller bara kolla.

Jag googlade på det nya posthotellet, men jag kunde inte se att där var någon restaurang öppen. Det var ju ett spektakel igår på invigningen. Jag stod och fröööööös på torget och beskådade ljusspelet. Trevligt. Så småningom skall vi väl hitta dit och äta en bit.

Helene G

Seglarina
0
Seglarina
0

# 51

oj då var visst inte bara gtbg

Sopproten
0

# 51  Nä, om det hade varit så väl. Dessutom finns inte Downtown Freddys längre. Tyvärr, för där var trevligt och de hade ambitioner att servera LCHF.

Lilli-Anne
0

Är det bestämt var vi ska träffas? Novotel har annars en Barmeny med bl.a. klassisk räkmacka m m http://www.novotel.se/sv/restaurang-bar/menyer/barmeny

yvonnel
0

Jag vet inte men jag har lämnat 2 ungefär likvärdiga förslag, bara viss vånings/nivå/höjdskillnad och föreslagi träfftiden till kl 13.00 - därefter har inget mer skrivits som jag har sett, Jag ska komma till Feskekörka har jag tänkt och det verkade gillas av någon, så KOM IGEN NU NI SOM INTE SVARAT.

Seglarina
0

Feskekörka kl 1300 på lördag alltså!?

Sopproten
0

Jag kommer till Feskekyrkan kl 13 på lördag. Det skall bli jättekul!

Helene

helga61
0

Då var jag här också!

Blivit ändring ser jag!

Jag kommer nog också kl.13 på lördag.Feskekyrkan då asså!

Vi ses!Glad

Lilli-Anne
0

Ok, Feskekyrkan kl 13 på lördag! Glad

yvonnel
0

OK! Då ses vi där gott folk, ska bli kul.

Effie
0

Bra att vi lyckats bestämma något! Ser fram emot det här! Då kan jag ta båten dit, bekvämt och trevligt!

Angelfish
0

Ha det så kul på eran träff. Glad

Tyvärr känner jag att jag inte orkar gå på den.  Gråter

Men det kommer väl fler träffar.  Glad

yvonnel
0

Du menar väl älvsnabben då, eller?

Seglarina
0

#62 skrivet av Angelfish

SyndRynkar på näsan

Effie
0

#62 skrivet av Angelfish

Tråkigt. Men det är klart vi ska ha fler träffar; hoppas du kommer då.

#63 skrivet av yvonnel

Va? Så du tror inte att jag köpt egen båt??? FörvånadGlad

Jo, jag gillar Älvsnabben. Iofs är den ännu trevligare på sommaren, men den är en favorit i kollektivtrafiken.

Margareta
0

Ska vi ändra rubriken?

yvonnel
0

#66skrivet av Margareta

Till nåt med sjöfart då, eller?

Sade hon lite skämtsamt, men visst, det kanske ska vara

Gbg -träff i "Feskekörka den 4 feb." om du vill vara så snäll.

Seglarina
0

Västtrafik vet inte vad Feskekörka ärGråter Snälla säg vad jag ska säga till Västtrafik för dom ska berätta för mig hur jag ska åka.

Effie
0

#68 skrivet av Seglarina

Grönsakstorget ligger i närheten. Järntorget också. Och Rosenlund. Och Hagakyrkan (har jag missat någon?)

Sedan kan man faktiskt titta på kartan och klicka på det ställe dit man vill, så får man förslag på lämplig hållplats.

Seglarina
0

Ok,funderade på det, fast jag vet ju inte var denna körka ligger

yvonnel
0

Kanske skulle Rosenlund komma närmast. Eller kanalen. Skattehuset ligger väl kvar där tror jag, mittemot.

Angelfish
0

Ok, jag försökte länka till en karta med Feskekörka utsatt men det funkade inte.

Men om du söker på Rosenlundsgatan på t.ex. Google kartor så kan du se var den ligger.

Effie
0

#70 Titta på kartan över Göteborg. Leta rätt på Vallgraven, den där kanalen som går i sicksack. Följ den åt älven till, och leta efter Feskekörka ungefär mittimellan älven och platsen där sicksacken slutar. Mitt i böjen. Den står med även på Västtrafiks karta.

Seglarina
0

Tack alla gulliga hjälpsamma. Jag har hittat den. Eftersom jag kommer till NilSErikssomplatsen redan kl 11.30 så går jag dit, finns så mycket trevliga butiker på vägen.

Vi ses!

yvonnel
0

Hoppas bara att det inte blir övermäktigt kallt väderläge och alltför mycket snö.

Jag ser fram emot denna träff, det blir säkert väldigt trevligt, bättre också att vara inomhus, det var ju aningen surt väder när vi var på Liseberg.

Effie
0

Kallt var det idag, men vi var några stycken som träffades i Feskekörka, och åt räkmacka utan bröd (och vi bad om extra majonnäs; det behövdes) på café Skutan: Seglarina, yvonnel, Lilli-Anne, Sopproten och helga61, och så jag. Det blev bara ett par timmars trevligt snack om allt möjligt; sedan stängde Feskekörka och vi fick gå hem.

Vi lyckades bestämma oss för att träffas igen den 11 mars (söndag), men platsen får vi fundera på. Eggers och Vills Belparc var ett par förslag.

yvonnel
0

Ja, nog var det kallt och där vi satt på en värmeslinga i bänken blev det varmt om rumpan men det gick inte att vara utan kappan för det drog kalla vindar när folk gick ut och in genom den alltför nära ytterdörren. Annars var det OK, bäst var ju att träffa andra tjejer med LCHF i tanke, ord och handling.

Seglarina
0

VI kanske ska skriva vad det kostar däer vi åt. Idag 165:- eller hur?

Bamboo kostade, ja vadå?

Och Park kommer jag inte ihåg, någon?

helga61
1

Jag tror Park kostade 195:-.Men där var det riktigt bra!

Tack för idag förresten.Trevligt men lite dragit från dörren som sagt,fast rumpvärme var ju himla bra ..

Jag och Effie såg var de hämtade fisken ifrån.Det satt två killar och fiskade på kanalen utanför..;-)Förvånad

Seglarina
1

GladDet såg vi också, dom måste ha legat i hela morgonen. Jag såg en hel marulkFörvånad

yvonnel
1

Men vi fick ju räkor på våra tallrikar………….

Lilli-Anne
1

Visst var det kallt…men sällskapet sååå trevligt och varmt Glad

Ses snart igen!

yvonnel
1

Visst är vi bra!

Måste göras om igen, snart!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.