Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2240 ggr
jogge
1

Min holländska doktor

Hej allesammans,

jag ar nyregistrerad pa forumet, men har hangt o last poster sedan jag borjade med lchf i december 2010.

jag ar 27 arig grabb som bor i Amsterdam sedan january i fjol.

Jag stormtrivs med LCHF eftersom det paverkar mig psykiskt och fysiskt (an sa lange) mycket bra, jag ar inte trott, inte hungrig, sover bra nar jag val gor det, osv osv osv.

jag pajade ryggen i en surf-olycka for 1,5 manad sen och har behovt ga till doktorn for att kolla upp alltsammans o fa tid hos sjukgymnast.

Sa nu i mandags nar jag va pa aterbesok tankte jag att skulle kolla upp mina varden for att se om lchf paverkat mina blodvarden/kolesterolvarden etc, eftersom jag mumsat i mig smor o gradde i ett ar och sett hollandarna vitna i ansiktet nar dem sett att jag inte ater brod och pommes varje dag (som dom faktiskt gor har).

Sa jag forklarade om mina kostvanor for doktorn och om konceptet bakom LCHF, och hon blev helt till sig! Hon sa praktiskt taget att jag kommer do om 20 ar nar mina adror ruttnat och tjockat igen av alla fetter jag stoppar i mig. Hon radde mig att ata margarin istallet for smor, for det ar myyyycket halsosammare osv och bad mig genast ge henne mer info sa hon kunde ga till botten med den har bluffen…….

Det ar ju inte att jag blir lite osaker pa de har kostvanorna nar jag far det skrikit i ansiktet av en lakare…

Har inte fatt mina provresultat an, men det ska bli intressant o se vad dr sager om dem.

Nagon som haft liknande erfarenheter?

mvh

Fridaybrew
1

Smör är rimligen bättre än processerat margarin och då har jag inte ens läst på och håller inte på med LCHF.

Dela med dig sen när du fått dina resultat vettja.

/Fridaybrew

hus-musen
0

Händer att svenska läkare skriker oxå, mycket beror på ren okunskap annat på ren dumhet.
Du skriver ju själv att du mår bättre, och det är det du ska gå på.

Qui dormit, non peccat

Wildrat
2

Kostdoktorn har en massa länkar till forskning, kolla där och skriv ut till din extremt okunniga läkare… http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/

LindaIMK
4

Detta med LCHF är ju tämligen nytt i utlandet så det tar nog några år innan de har fattat att det är bra för kroppen. Stå på dig! Vi vet ju att vi mår bättre. Glad Min sambo hade jättebra värden när han hade LCHF:at ett halvår. Dessutom gick han ner 20 kg på 3-4 månader. Jag har inte kollat mina värden men jag känner att jag mår bättre i hela kroppen när jag LCHF:ar. Väldigt mycket bättre rent psykiskt oxå. Gick ner 11 kg på samma tid som min sambo, men han hade mer att ta av. Nu är vi normalviktiga och mår toppen och sexlivet är grymt bra! Tungan ute

sussie
1

För några år sedan vart min doktor riktigt upprörd tyckte jag skulle äta kyckling utan skinn typ…. Sist jag träffade henne och vi pratade om det mesta (träffar henne mycket sällan) kost bl a var hon bara tyst och noterade att jag ätit LCHF i åtminstone fem år. En liten seger till mig tänkte jag tyst…..

Sweli
2

Min läkare sa samma sak men kunde inte förklara hur kunde alla mina värden vara så bra Skrattande

Mycket bättre än efter hennes rekommendation att äta enligt tallriskmodelen som jag gick 25 kilo upp på.

Nu tack vare LCHF har jag slutat med insulin (jag är diabetiker typ 2)

Jag mår enormt mycket bättre och har gått ner 10 kilo. En bit på väg.

Stå på dig, du gör rätt, din läkare behöver uppdatera sig i rätt kost Skrattande

hus-musen
0

#5 Det är ju skinnet som är godast, om det är välkryddat och knaprigt Skrattande

Qui dormit, non peccat

yvonnel
4

Igår såg jag den där träliga reklamen för becerel och alldeles nyss om den fantastiska lätta, så denna typ av diskussioner och upplevda berättelser är fortfarande av stort behov och trevligt upplyftande.

Inkanyezi
9

Nu har vi ju en längre tid haft en ökning af fetma, en ökning av ateroskleros och ökning av diabetes i hela västvärlden, inte minst Sverige, och den sammanfaller inte med att intag av mättat fett skulle ha ökat under samma tid. Snarare är det så att de som drabbas har haft just margarin och väldigt mycket kolhydrater i sin kost och väldigt lite naturlit mättat och enkelomättat fett. Om det verkligen skulle skydda oss från välfärdssjukdomarna, vad är i så fall förklaringen till att de har uppkommit och att de har ökat under de senaste decennierna?

Välfärdens ohälsa hänger ihop med konsumtion av margarin bland annat, inte smör. Den hänger ihop med ett ökat intag av processad föda, som flottyrstekt strimlad potatis, vete i mönga olika former och drycker sötade med fruktsocker utvunnet ur majs. Smör och animaliskt fett däremot har inte påvisats vara skadligt, så man kan ju undra varifrån de har fått idén om att margarin skulle vara hälsosamt och naturlig mat ohälsosam?

Adur
0

Det är ju fullständigt självklart att riktigt mat är nyttigare än konstgjord. Mer än så behöver man inte begripa! Men var beredd på att blodfetterna/kolesterolet kan öka efter en tid på LCHF. Det är normalt sett ingenting du behöver bekymra dig över, eftersom det brukar betyda att man har fått en bättre fördelning mellan HDL och LDL. Fast det vet knappast läkaren om, utan hon vill kanske bara slå dig i huvudet med siffror för att skrämmas. Det finns dock gott om motargument, så var påläst. :-)

[RipleyKatten]
1

Och folk undrar varför jag komplett saknar förtroende för vården.

Sweli
0

Man måste ha varit ett tag i vårssvängen för att förstå hur lite uppdaterade de är många av de.

Tidigare trodde jag på den svenska vården, idag vet jag bättre.

Anders-S
2

Lite hopp finns det. Göran K. Hansson vars artikel jag länkade till i #10 är vice ordförande i Nobelstiftelsens styrelse. Han fick holländska Eijkman-medaljen 2003 och holländska FEDERA-priset för 2011. Kanske något att visa fram för läkaren i Amsterdam.

Professor Göran K. Hansson vid CMM har tilldelats FEDERA-priset för 2011. Priset utdelas årligen av Nederländernas förbund för medicinska vetenskaper (FDMSS) till en forskare som gjort viktiga upptäckter inom medicin och livsvetenskap. Göran Hansson får priset för sin upptäckt av immunsystemets roll vid åderförkalkningssjukdomen ateroskleros.

jogge
1

Wow! Tack for alla kommentarer gott folk, det ar verkligen action pa detta forumet!

Jag berattar mer nar jag fatt provresultaten, och ska definitivt ta med lite info till denna doktor, ska bli intressant o se hennes reaktion!

sussie
0

#7 Gissa varför jag ignorerade min doktor!!

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
0

Hela Danmark är ungefär likadant, fettskrämt och lightfokuserat. Tror inte det finns en sån LCHF debatt som i Sverige i nåt annat land. Inte så allmänt utbrett i alla fall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Seglarina
0

#9 skrivet av Inkanyezi

Framför man detta argument så säger dom att det beror på att vi rör oss mycket mindre nu.

jogge
5

hej igen!

Det tog lite tid innan jag fick svaren men har ar dem iaf!

"Perfekta varden" enligt doktorn, hon vart ganska forvanad… Men hon var aven mer oppen sedan, sa jag skickade lite lankar till henne med information om LCHF! Hoppas det tar fart har ocksa!

Cholesterol: 5.45 mmol/l

Triglyceriden: 1.53 mmol/l

HDL: 1.99 mmol/l

LDL: 2.76 mmol/l

Chol: HDL-chol ratio: 2.74

Jag forstar inte vad dem betyder, men som sagt, doktorn tyckte dem va mycket mycket bra!

Jag kommer glatt kora vidare med LCHF, jag trivs.

Trevlig lordag gott folk!

kattfot
0

Hej! Här är Uffe Ravnskovs hemsida om kolesterolmyterna på holländska: http://www.ravnskov.nu/ducholesterol.htm