Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 4603 ggr
Seglarina
0

Att undvika canser

Från Illustrerad vetenskap:

"Cancer är en modern sjukdom

Cancer drabbar över en fjärdedel av befolkningen och dödar var åttonde person. Studier av mumier och fossila ben tyder på att sjukdomen var sällsynt under forntiden. Det har gett upphov till teorin om att cancer är ett modernt fenomen, som uppkommer i kölvattnet på föroreningar, dålig kost och för litet motion."

Kanske detta med att LCHF botar cancer inte är så tokigt ändå. Har inte läst artikeln, gör det nu. finns som länk på sidan:

http://illvet.se/maenniskan/sjukdom-behandling/cancer-aer-en-modern-sjukdom

Seglarina
0

Förlåt, man måste skaffa en inloggning och det orkar jag inte. Någon annan som vill så var så god.

Zepp
0

En annan modern företeelse är hög medelålder och ju äldre man blir dessto större chans att få cancer!

Det är snarare som så att det är myten om fett och cancer som är falsifierad.

"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291

"Conclusion: This comprehensive meta-analysis of GI and GL and cancer risk suggested an overall direct association with colorectal and endometrial cancer."

http://www.ajcn.org/content/87/6/1793.abstract

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Seglarina
0

Finns det överhuvudtaget någon sjukdom som inte fettet skylls för? Stackars fettGråter

gun92884
0

#3 skrivet av Seglarina

Jamen, det står i conclusion att det finns risk associerad med GI och GL … men det står inte att den är associerad med LÅGkolhydratskost … GI and GL kan ju visa på  HÖGkolhydratskost beroende på vad man äter. Tvärtom står det att riskerna är lägre med låg GI och GL … right up our street, no? Glad

chapp
0

Cancer har med immunförsvaret att göra också. Hur boostar man immunförsvaret? Ni vet hur…

Zepp
0

GI + mängd = GL = LCHF

gun92884
0

#6 skrivet av Zepp

… men det är väl bara om du äter RÄTT mängd … benämningarna GI och GL ger ju bara hänvisningar till skalor …

Seglarina
0

Min tanke var när jag läste rubriken att man har undersökt mumier och dom hade inte cancer. Varifrån kommer mumien, jo från det gamla Egyptien, när man startade med spannmålsodling. Alltså, den moderna kost som dom antyder är cancerframkallande är den vi började äta efter att vi startat odla.

gun92884
0

#8 skrivet av Seglarina

Vad de däremot hittade hos mumier både i Sydamerika och Egyptien var TBC.

Zepp
0

Det finns altså en samvariation mellan animliskt fett och cancer, ju mer dessto större cancerfrekvens.

Lägger man till animaliskt protein ökar det mångdubbelt.

Vilka äter en hel del anmalisk kost.. jo de som har råd.

Vilka har hög konsumtion av kött.. jo de rika länderna med hög levnadstandard.

Lägger man dessutom till väl fungerande sjukvård ökar samvariationen ännu några snäpp.

Och tittar man på de med hög andel vegetabiliskt fett och protein ser man att de även är fattiga länder och har dåligt fungerande sjukvård.. de dör av sådant som vi anser banalt.

Det är altså hög levnadstandard väl utbygd välfärd god ekonomi och lång livslängd som mest samvarierar med cancer!

Seglarina
0

Det är ungefär samma logik som den statistiken som säger att brottsligheten gått ner i Sverige sedan början av 1900-talet. Hur har man kommit på det? Jo för att häststölderna har minskat dramatiskt under hela 1900-talet.

misty09
0

Cancer har också med gener att göra. Har själv blivit utredd genetiskt. Man vet att en sorts magcancer orsakas av en deffekt på ett dna i en gen. Oftast hos män och oftast insjuknar man före 50 års ålder. Om en kvinna har en pappa, farfar, morfar med denna deffekt har man 70% större risk att utveckla en sorts bröstcancer.

Att göra en dna utredning är dyrt och omständigt men görs ibland för att forskarna ska få fram bättre mediciner mm. Har man fått bröstcancer före 35 års ålder kan man kräva en dna utredning.

Hur denna deffekt uppstått vet forskarna ännu inte. Det finns fler cancersorter med denna sammankoppling och med synliga dna deffekter.

Något man däremot sett är att vissa familjer drabbas nästan aldrig av cancer men av hjärt-kärl sjukdom och vice versa. De familjer som drabbas av cancer kan ha deffekter på dna, men man vet ju inte om inte prover och dna utredning görs.

Min dna utredning gjordes av en proffessor på Akademiska sjukhuset och tog ca 1 år

gun92884
0

#12 skrivet av misty09

Har hört om fall där det har gjorts här när många kvinnor i samma familj får bröstcancer.

Vet inte hur tillgängligt det är för gemene man eftersom man ju får  bekosta så'na här utredningar själv. Sjukförsäkringsbolagen nixar betalning för sådant. Jag skulle själv vilja se hur stor risk det är för mig att råka ut för Parkinson's eftersom både mamma och två morbröder dog i sjukdomen.

misty09
0

#13 av gun92884

Jag fick en utredning då jag fick bröstcancer vid 34 års ålder. När man sen fick höra att min pappa dog i magcancer vid 46 års ålder och farfar vid 67 års ålder blev man mycket intresserad. Jag bar inte denna defekta gen tackolov så min bröstcancer berodde inte på det. Men min pappa hade den deffekta genen.Detta  innebär istället att jag löper ca 30% risk att drabbas av annan magcancer. Har därför blivit erbjuden kontroller 1 ggr/år. Dom kallar automatiskt. Ingen och då menar jag verkligen ingen i min släkt har dött av eller har hjärt kärl sjukdom vilket läkaren sa var ganska typiskt för en familj med mycket cancer iställetObestämd

Mina döttrar har blivit erbjudna mammografi från 25 års ålder och min syster har blivit erbjuden samma dna test som mig gratis fast hon inte blivit sjuk för att se om hon bär den deffekta genen. Risken är ju 50/50.

Så visst har mat, miljö också påverkan men en viss del kan vi inte göra något åt…vårt arv. Bara vårda det så gott vi kan.