Frön - går det rakt igenom "systemet"?
Veckans filosofiska fråga. Sesam-, solros-, linfrö-, pumpafrön (som finns i bröden) går det bara rakt igenom tarmarna intakta? OM dom gör det, innebär det att näringen som finns i fröerna inte tas upp av tarmen?
Om det går rakt igenom tarmarna, är det bra för tarmen eller inte?

Kan det vara så enkelt att krossade frön tas upp av tarmen men hela frön går rakt igenom? Krossade på förhand eller av tuggning.

Japp. så är det i princip.. hönsfåglar har inbyggd kvarn i magen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja vi människor är väl inte riktigt byggda för att ta hand om frön. Däremot har de väl en sandpappers-effekt i tarmen.. för de som vill ha det 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Utan att gå in på för mycket detaljer så kan jag lugnt säga att okrossade frön går rakt igenom …
Mina frökex som jag äter varje dag har inga krossade frön, de är alla hela. Eftersom jag ofta får hård mage när jag flyger - uttorkning, antagligen - så tog jag med mig en påse av dessa kex när jag sist var ute och reste.

För att riktigt grotta ned mig i ämnet, du äter alltså frökex som består av blötlagda och sedan rostade hela frön, och allt kommer ut intakt? Det betyder väl att själva tuggningen inte krossar fröna då?
Som att äta kakan och ändå inte? Det ända man äter då är ju pålägget (den nyttiga delen av kexet) och det är väl lika så bra…

Har fullkorn samma effekt - åker igenom hel? Då fins det nog en och annan lurad konsument i Sverige.

… om fröna är rostade skulle jag tro att de tuggas sönder lätt … jag rostar inte mina frön utan micrar någramillimetertjocka tallriksstora rundlar på bakpapper i ungefär 5 - 6 minuter tills kexen är hårda som hårt bröd. Jag bryter upp dessa rundlar i mindre bitar och äter dem som chips med salsa. Jag förvarar dem i en plastpåse i frysen och värmer upp dem i micron innan jag äter dem … de behövs inte värmas men jag gillar dem bäst så …
Mitt system går det mycket igenom osmält. 
Vet inte varför men det är ju det jag har problem med, i tarmarna, att fibrer, nötter, frön, majs osv är väldigt hårdsmält för mig.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Hur är det med kolhydratsupptaget av frön, bakar frökex med solrosfrön i och dom innehåller ju en del kolhydrater men tar kroppen till sej dom kolhydraterna? Lika med sesamfrön och pumpakärnor?

En del frön är skalade och de tas upp i större utsträckninng!
Sen det där med fullkorn.. ja folk är lurade.. det är hela korn som har en förmåga att tas upp långsammare det blir så att säga lägre GI!
Att mala fullkorn gör dock att mindre tas upp, främst vitaminer och mineraler då lektier och annat blockerar detta!
Solrosfön äter man iallafall inte oskalade.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.