Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 7001 ggr
kaisakavat
0

OT - Bortglömd (f d) mat

Äckelfaktorn hög här, ni kommer tycka jag är helt väck - men jag kan inte låta bli.

Stuvade mat in i kylen nyss - och plötsligt fastnar min blick på en ketchupflaska som står i skåpfacket. Jag äter aldrig ketchup, inte sen jag började LCHFa för fyra år sen. Så ja, den har varit med mig ett tag, åkt ut och in i kylen vid städpass utan vidare reflektioner.. Ketchup är ju ingen färskvara precis.

Greppade flaskan och skruvade av korken..

Det hade kunnat vara värre - det hade det! Hade kunnat vara en massa levande kul saker i, t ex. Men nej, inget som var skönjbart för ögat iaf. Men en flerfärgad brun-röd-gul-grå mångkonsistent 'sörja' - delvis skinnig, endel klumpar, delvis rinnig-slemmig. Luktar lite ättika - och unket.

Har inte smakat! Tyst

Vet inte när den förvandlades till denna form, men det kan ju vara ett tag sen. Datumstämplingen är delvis bortnött (!) men - håll i er nu - jag tror det står 2007 på slutet!!! FörvånadSkäms Urk!Skrikandes

Lärdom: 5 år efter utgånget datum är ketchup inte ketchup längre.

Vad jag nu undrar - är ifall ni andra lyckats med nåt liknande. Eller är jag ensam äcklig?

Vad har ni för spännande 'bortglömd f d mat' i ert livs historia??

Seglarina
0

Jag såg häromdagen att jag hade en påse med grahamsmjöl i skafferet, inte så äcklig, men det jag gör at att vänta på att utgångsdatumet ska passeras innan jag slänger.FörvånadFoten i munnen

Wildrat
3

En gång glömde jag bort en oöppnad skogaholmslimpa och hittade den flera månader senare. Den var precis likadan som när jag köpte den, hade det inte varit för datumstämpeln kunde man trott att den bara var ett par dagar gammal. DET tycker jag är läskigt! Tyst

Seglarina
1

#2 skrivet av Wildrat

Rena skräckfilmen!

kaisakavat
0

Ja! Vad betyder det egentligen att det INTE lever nåt i min ketchupflaska..? Obestämd

Effie
0

Har säkert något som det står bäst före 2007 i någon gömma, även om jag brukar försöka rensa. Inte ketchup dock, för den brukar gå åt (inte jag!). Men jag ska nog göra en räd i skåpen snart och se vad som är onödigt och för gammalt; bra att du påminde mig. Glad

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ikna
1

Jag plockade fram en overall som äldsta dottern växte ifrån sex år tidigare, som nu yngsta dottern växt i. Jag kände att det låg något i ena fickan (slarvigt, jag brukar tömma fickorna innan jag lägger undan något), tog upp det och upptäckte en köpt muffins och den var lika mjuk som då den köptes och det syntes inte på den att den var 6 år gammal! Förvånad Inuti såg den en aning torr ut, men alltså… hade jag lagt den på ett fat med färska, likadana muffins, så hade man inte sett någon skillnad!

Man undrar vad som gör att en matvara kan hålla sig så länge!? Hembakt muffins hade möglat och förstört hela plagget!

Jag köper aldrig muffins numera! Flört

Adur
1

Jag minns när jag tyckte det luktade lite konstigt i skafferiet för några år sedan. Vad i ett skafferi kan lukta, liksom..? Jag började leta och flytta ut påsar och prylar. Och i en låda, dolda under en plastpåse med potatis, låg ett gäng f.d. morötter. Plötsligt fick begreppet rötmånad en väldigt reell innebörd. De hade ruttnat totalt i värmen och plasten. Genomvidrigt! Flytande bruna morötter med säregen doft, någon?

kaisakavat
2

För länge sen jobbade jag på en skola. När det blev sommarlov tog städteamet vid på ställen där de inte annars var. Bland annat i personalrummets köks- och kylskåp..

Städchefen kom inkutandes i mitt kontor och frågade ifall jag är äckelmagad. Hon var alldeles exhalterad, haha..

En gryta med levande maskar nästan stora som räkor - kan det fresta?? Cool

Mabrotnosh
1

Jag som har varit sugen på ketchup i flera veckor nu men inte kunnat förmå mig att stoppa det i munnen. Men nu tog mitt ketchup sug slut. Ni har inte funderat på att starta veckans äckliga mat, som innehåller ludna brödskivor, grön jordgubbssylt plus bilder till detta äcklig. Kanske kan få någon att sluta vara sugen på det?

Själv har jag väl någon sylt som stått i fyra år eller nått, vågar verkligen inte kolla hur den ser ut, den kanske lever därinne, jag hörde att det morrade svagt när jag öppnade kylen i morse. Rädd för att bli biten.

Seglarina
0

#9 skrivet av Mabrotnosh

Bra idé! Ävern sånna där urgamla muffins får en ju att tänka ett varv till innan man blir sugen på, Å andra sidan om dom har så bra konservering kanske det fungerar lika bra dår den kommit in i mig. Tänk att inte ha ändrats ett dugg på 6 år.Glad

Adur
0

Ja, sådana där färdigköpta muffins har jag inte ätit på närmare 20 år. Jag tappade lusten när min man hade berättat för mig om sina erfarenheter av dem. Han hade haft en förpackning på sin segelbåt, men alla tyckte de var så äckliga med sin kemiska citronsmak att de kastade dem i sjön. Måsarna kunde ju få dem istället. Men t o m måsarna ratade dem. Och morgonen därpå låg fortfarande köpemuffinsen och guppade runt på vattenytan. De sög inte åt sig något vatten och sjönk alltså inte. Vem vet, kanske flyter de än..?

misty09
0

Jag har faktiskt hört av en "dödgrävare" på en kyrkogård att man har problem med avlidna som vill bli begravda hela. De som begravdes för 5-6 år sen och normalt borde börjat förmultna har inte gjort så……pga alla konserveringsmedel vi får i oss numer. Konserverar även vår kropp. Även döda fiskar i hav och sjö förmultnar långsammare och ställer till problem. Både vi och industrin släpper ut så mycket konserveringsmedel i vattnet att problem uppstårObestämd

Seglarina
1

#11 skrivet av Adur

Då är det i alla fall tydligt va de ska användas till… livbojar!

#12 skrivet av misty09

Va va de ja sa!

kaisakavat
0

Och nu har jag lärt mig att INGEN ska äta fabriksmuffins.. Tungan ute

Tänk, när folk sitter och mumsar på sånt.. och man 'droppar' dessa historier. Glad

Måsar verkar ha bra instinkt. Min x-sambo har fritidshus i havsbandet i södra Norrbotten. I närheten finns en större laxodling och det händer ju hela tiden att firrar rymmer från kassarna.

Folk som fiskar i omgivningen, får ibland dessa rymlingar i näten och brukar då lägga upp dem åt måsarna; som vägrar äta dem! Inte heller glador eller fiskgjuse äter dessa 'odlade' laxar, de som annars frossar på det mesta.

Men människor däremot.. Cool

Seglarina
0

OJ!

goldcamilla
0

Jag har två katter som springer ut och in och en av dem älskar att dra in möss som jag sedan hittar någonstans.

En dag när jag kom hem från jobbet så luktade det illa så jag började leta, hittade inget. På morgonen dagen efter så luktade det fortfarande, hittade då en liten död sork under trappan, slängde ut den.  På eftermiddagen så var det hemskt när jag kom hem. Jag och min sambo vände upp och ner på alla möbler men hittade inget mer. Dagen därpå var det värre, jag trodde jag höll på att bli tokig, kunde knappt vara i huset och det var dagen innan julafton. Jag gick genom kylskåpet och kastade nästa allt för lukten kom någonstans från köket tyckte jag. Efter att jag kastat nästan allt, hittade dock inget som var gammalt, så var lukten fortfarande lika stark och jag blev illamående. Vi bestämde oss för att riva ut köket. Precis innanså öppnade jag micron, och vad kåg där, jo, brysselkål som jag hade micrat för några dagar sedan och sedan glömt. Otroligt vad dessa kunde lukta men jag var själa glad över att jag hittat dem och slapp riva ut köket dagen innan julafton.

Seglarina
1

Inte gammal mat, men lika äckligt för det.

Kan du gissa vilken McDonalds detta ska bli?

Säg hej till din nya favoriträtt - "maskinseparerade kyckling nuggets". Denna smet är vad alla snabbmatsrestaurangers "chicken nuggets" består av.

Framställningsprocessen går till så att hela kycklingen blir sönderpressad igenom en sil - ben, ögon, inälvor för att sedan tvättas med ammoniak p.g.a. den massiva bakterietillväxten. För att smeten sedan ska få kyckling- färg & smak måste den artificiellt färgas och smaksättas.

Nuggets någon?

Seglarina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer lite mer förklaring för den som vill:

Record
0

Här är något som slår TS flaska!

Under en längre tid har det stått en back med hemlagad vinbärssaft utan att smälla. När jag sedan såg att det börjat mögla i dessa öppnades en flaska avlägsnade möglet o fann att det var ett fint vin. Koncentrationen var godtagbar så släng aldrig en sådan dryck.

[Pennylane1]
0

"Jag äter inte ekologiskt odlad mat. I min ålder behöver man alla konserveringsmedel man kan få."

George Burns

misty09
0

#17 Äcklickt men rätt ska vara rätt. Det används inte till McDonalds chicken nuggets men kan finnas i köpta, billiga nuggets i frysdisken samt till storkök. Maskinurbenat kött är ingen nyhet. Min pappa jobbade med detta på 70-talet och vägrade äta korv som innehöll maskinurbenat griskött typ Hotdogs, Grillare och alla andra konstiga namn man hittat på för korv. Enligt Mc Donalds innehållsförteckning innehåller den inte "maskinurbenat kyckling" och det måste anges i såfall men nog så äckligt ändå.