Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4421 ggr
jennysvardag
0

Ketonkroppar

Hej Det var en bekant till mig som frågade om lchf. Tex vi måste ju ha kolhydrater för hjärnans skull osv. Så svarade henne. Sen skrev hon såhär: Vad händer i levern när det blir en överproduktion i levern av ketonkroppar? Vad ska jag svara på det? Tar gärna emot svaret ;). Är ju ganska ny på detta. Tack Mvh Jenny

goliath
0

Levern tar inte ska av överproduktion av ketoner. Överskottet cirkulerar i blod vilked medför en sänkning av blodets PH. Kroppen hanterar detta med sitt buffersystem och ketoner kommer ut både i andedräkt och urin för att neutralisera syrligheten.

efter en stund har kroppen anpassat sig mer till att förbränna ketoner och överskottet av ketoner blir mindre. På en viss tidspunk (gissningsvis först efter att viktreduktionen upphört) så kommer produktion och förbruk av ketoner vara likt.

hemul
0

Nu blev jag nyfiken. Det där sista du sa var intressant. Vad har viktminsking med det att göra? De som inte ät tjocka från början kissar ju också ketoner.

goliath
0

#2,

Detta var bara en gissning asså..

Men jag resonerar som så att så länge det pågår en viktminskning hos en överviktig på lchf så pågår en stor fettförbränning. Och sålänge en stor fettförbränning pågår så pågår även en stor ketonproduktion.  En del av viktminskningen kanske kan förklaras med alla oförbrända (energirika) ketoner som kommer ut i urin och utandning.. Kanske detta är en del av kroppens viktnormaliseringsmekanism? Kanske detta är en förklaring på att vissa upplever utslag på ketostixen många mpnader eller år efter de startat med lchf? Altså att i en viktminskningssituation hos en överviktig, där stora mängder fett förbränns, även efter att alla ketonförbrännande celler i kroppen är fullt adapterade till ketonförbränning, så är produktion av ketoner ändå större än förbruket.. Helt fram till att vikten är normaliserad..

Varför kissar normalviktiga eller folk som inte går ned i vikt ketoner då? Enligt min tankegång ovan så borde man upptäcka ketoner hos dessa personer till och med att deras celler är fullt adapterade till ketonförbränning (efter minst en månad) och att produktion och förbruk sen jämnar ut sig.. Dessa ketoner bildas först och främst från dietfett och inte från ett överflödigt lager med kroppsfett..

Men bara gissningar här.. Vad tror du?

hemul
0

Menar du att an skulle överproducera ketoner bara för att an går ner i vikt? Som jag minns det (vilket är luddigt) är ketonproduktion är kopplat till glukoneogenes och det lär alla som äter lite kolhydrater ägna sig åt. Vad är kopplingen till att tjockisar går ner i vikt, bränner fett?

Zepp
2

Först får man definiera vad överproduktion av ketonkroppar är för något?

Det är nog snarare som så att det handlar om hög Glukoneogenes och då ökar ketonkroppsproduktionen som ett resultat av denna, dels för att enzymer går åt till Glukoneogenesen och därför inte kan användas för att bryta ner fett fullständigt och dels för att ersätta en viss brist på glukos som kroppen upplever.. det är självreglerande kan man säga.

En följd av hög halt av flera ämnen i blodet är att dessa läcker  ut, via urin och respiration.. kroppen lyckas inte hålla allt kvar.

Högst ketonproduktion ses efter kraftig ansträngning då man tullat kraftigt på glykogenföråden.. och det är nog lika under omställningen från högkolhydratkost till ketogen diet.

Tex högt blodsocker diagnosticerades föör genom socker i urinen.. skillnaden är att glukos inte kan andas ut.. men det kan acceton.

Så min lilla tanke är mer att ketonkroppar är lättflyktiga, vattenlösliga och lätt slipper ut, dvs det man märker behöver inte just vara ett överskott utan indikerar mest hög halt i blodet.

Varför det försvinner för en del men inte för andra har vi diskuterat många gånger.. och inte riktigt kommit fram till något vettigt svar.

Själv är jag mest inne på att det handlar om Glukonoegenes.. dvs en del tränar och har sig medans andra är mer inaktiva.. då anpassas både fettoxidationen i musklerna för detta samt kroppen egenproduktion av glukos.. det är altså vad jag förstår främst vid av kroppen upplevd glukosbrist som ketonkroppsproduktionen ökar, i proportion till glukoneogenesen.

Den allmäna ketosisen som vi upplever i början avklingar oxå till förmån för att mer fett används direkt i musklerna utan att gå via leverns ketoner.. när väl muskelcellerna fått tid att anpassa sig till mer fett..

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
0

Jag menar att kanske man som överviktig som fått ordning på sina hormoner hamnar i en situation där kroppen har råd att "slösa" med sina fettdepåer.. Detta kan vara med och förklara den stora success lchf har gällande viktreduktion.. Vi alla bara antar att produktion och förbruk av ketoner måste jämna ut sig för att det är så kroppen, som alltid strävar efter homeostas, funkar. Min tanke är bara att kanske det inte är så? Det att komma i viktbalans kan ju oxå ses som en strävan efter homeostas. Och kanske under denna processen man producerar mer ketoner än man klarar att förbruka.. Men igen, bara spekulation från min sida som startade när jag satt och tänkte på varför vissa upplever ketoner i urin även efter flera år med strikt lchf.. Varför gör man detta? Det tar ca 3 veckor för CSN att adaptera till ketonförbränning och muskulatur sägs ta lite längre.. Men flera år?

Hur menar du att ketonproduktion är kopplat till glukoneogenesen? JAg skulle inte vilja säga kopplad till.. Begge sker samtidigt, ja, men inte på grund av varandra..

Ketonproduktion sker med en gång det blir en stor förbränning av fett (oavsett anledning) Citronsyracyklusen bromsas (pga brist på NAD+ och FAD som förbrukas i stora mängder i betaoxidationen för att förbränna fett). Produkten av den kraftiga fettförbränningen är Acetyl Coa, som nu i mindre grad kan gå ned i citronsyracyklusen eftersom den är starkt bromsad, och därför tvingas  i andra reaktionsvägar, nämligen ketogenesen.. Mycket fettförbränning resulterar i mycket ketoner..

goliath
0

Liten egenkorrigering.. glukoneogenesen bidrar oxå till att bromsa citronsyracyklusen genom att använda Oxaloacetat som substrat. Bristen på Oxaloacetat gör att Acetyl Coa inte kan reagera med Oxaloacetat och gå vidare genom CSC.. Resultatet blir denna upphopningen av Acetyl Coa som tvingas in i ketogenesen…

Zepp
0

Bra att du nämda de där kemiska sakerna som jag ogärna skriver själv.. för det blir så lätt fel!

Hur som helst om jag fattat något så får man skilja på allmän fettförbräning och även på hög fettförbräning i musklerna.. och vanlig eller något förhöjd ketonhalt i blodet mot den högre halt som bildas när levern startar Glukoneogenesen, då används fett som bränsle och en biprodukt från detta är ketoner.

Det är altså vid lägre nivåer tillgångligt glykogen/glukos som turbon kopplas in och man når de nivåer som medecinskt betecknar ketosis.. dvs då ketonkroppar bidrar med energi i stället för glukos i någon större utsträckning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
0

@ zepp,

Håller med dig om att vissa ketoner som Aceton är lättflyktiga och kan enkelt andas ut.. Men 3-Hydroxy Buturat är inte i gasform. Men den är vattenlöslig och kan kissas ut.. Men det är oxå glukos.. Och det förklarar inte varför vissa andas och kissar ut det och andra inte gör det..

Om jag förstår dig rätt så tänker du att ökad glukoneogenes leder till ökad ketonbildning. Tror kanske du oxå menar detta, Hemul? Jag håller inte helt med om detta. Jag håller med om att ökad glukogenes dock kan ses som en utlösande faktor för ketogenesen helt inledningsvis.

Men sen tänker jag tvärtom. Glukoneogenesen sjunker parallellt med att kotogenesen stiger. Begge kan inte vara höga samtidigt. Det ena systemet utesluter det andra. Hela poängen med ketoner och ketogenese är just att reducera glukoneogenesen. De flesta medlemmar här på forumet som äter lchf har troligen en mycket låg glukoneogenes.

Men frågan varför vissa producerar ett överskott av ketoner under flera år och andra inte kvarstår.. Kanske träning och direktförbränning av fett har någon med det att göra som du är inne på Zepp.. Men jag är osäker på om träning påverkar glukoneogenesen så mycket. Tomma muskelglykogenlager har ingenting effekt på blodsockret. Och leverglykogenet är ovsett helt tomt.. Det skulle vara om glukoneogenesen uppregulerades för att fylla glukogenlagrena i musklerna vid tomma lager med en konsekvens av ketonbildningen nedreguleras och därför inte ger utslag på stixen längre.. Men detta doesn´t make sense heller med tanke på att ketonbildningen är en svältmekanism just för att begränsa glukoneogenesen för att skona nedbrytning av kroppsegna proteiner.. Så det känns ologiskt att muskelglykogenfyllning skulle prioriteras på bekostning av muskulatur och organ..

Men att vissa individer får en effektivare direktförbränning av fett (kanske pga träning?) och därför nedregulerar behovet för ketonbildning, det är ju plausibelt..

Snurrigt.. blir vi klokare?.. troligen inte ikväll…  Glad