Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3266 ggr
smurfan37
0

E så ledsen :(

jag har ätit lchf i ca 2 år o gått ner ca 20 kg. Jag ska nu börja att fylla på min garderob, så jag beställde 2 klänningar från Ellos. 2 likadana men i två olika storlekar eftersom jag inte vet vilken storlek jag har. Båda två kommer att åka tillbaka pga, stora bröst!! Även om jag gått ner massa så e brösten fortfarande så stora så jag måste köpa samma storlek på klänningar. Men då blir dom förstora runt midjan o ner. Har någon samma problem??? E just nu jätte deppig för detta :(:(

Mooniq
1

surt!

Men jag förstår din känsla.

Själv har jag chimpansarmar - kan aldrig bära en snygg blus, dels är dom alltid för korta i ärmarna och dels för snål i tyget över ryggen.. jag har nån konstig halvrund form på ryggtavlan. så jag köper herrskjortor - finns snygga men man får leta lite..

Storkben gör att jag har svårt att hitta finbyxor - jeans kan man ju köpa i bredd o längd, vilket är suveränt..

så har jag det..

Förvånad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Jennix
1

Ja, mina bröst verkar aldrig bli mindre och redan nu när jag väger lite för mycket är det svårt att hitta kläder som sitter bra. Skäms

Det måste ju sitta bra över bröst och rygg då, och det blir för stort i övrigt.

FUnderar på att lära mig sy kläder själv…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Vattenskugga
2

http://www.bravissimo.com/ Detta postorderföretag från UK skickar till Sverige. De har en del kläder för storbystade.

Jennix
0

#3 skrivet av Vattenskugga

Åh men tack! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mooniq
2

jag går oxå o fundrar på att lära mig sy egna kläder.. Jag e helt svag för 40-tals modet.. wow så mycket snyggt… men jag har dåligt tålamod.. men har sytt lite småsaker med gott resultat…

våga satsa o sy - om du tror att det kan bli ett kul inslag i vardagen..

Skrattande

Jennix
0

#5 skrivet av Mooniq

Ja, jag tycker det är svårt att hitta kläder som passar i form och som jag gillar utseendet på. Jag bryr mig inte om vad som är modernt heller, även om jag gillar kläder och olika stilar.

Frågan är nog hur man börjar lära sig att sy kläder… Köpa ett mönster och prova?

Mooniq
1

googla sykurs - för många år sen så var jag medlem i en sykurs -fick brev 1 gång/månad. Med instruktioner och mönster - de första vara riktigt enkla -vilket gör att man blir glad och fortsätter. bra instruktioner och tips följde med. men kommer inte ihåg just nu vad de hette…

MimLan
0

Lär känna din lokala skräddare för ändringar.

kaisakavat
3

#0 Synd att det inte funkade med klänningarna. Hoppas du hittar bättre alternativ.

*

Klart ni ska börja sy!

Det brukar finnas studiecirklar i sömnad, på nybörjarnivå. Annars kan man göra som jag - bara börja och därmed göra x antal jättemisslyckade fel Foten i munnen innan jag insåg att det är VÄLDIGT bra att göra exakt som det står i mönster m m, eller gå en kurs, tills man fått en grund. De flesta har ju provat -  man bör börja enkelt och ha tålamod. Och inte hata symaskinen när det krånglar - det är som med datorer; felet sitter oftast 'mellan tangentbordet och ryggstödet'.. Flört

Det blev såpass roligt tyckte jag, att jag gick en ettårig utbildning och blev typ sömmerska basic.

Min kropp är mycket oproportionerlig. Ganska lång rygg, ganska korta armar och lår som dessutom är rätt tjocka. Smal midja - bred ända. Smal lång hals, rätt litet huvud, smala fina fötter..

..små öron, stor i käften.. Flört

Brukar säga att Gud först satte ihop alla andra. Sen hade han några bitar kvar som inte alls matchade - men han tyckte det var slöseri att slänga dem, så han satte ihop mig. Finns inte många plagg på stan som passar mig.

Har haft och har STOR nytta av mitt syende.

Burda symönster finns i Super Easy eller vad det nu heter. Men jag vet inte om modellerna är sådana att de passar våra egenheter. Länge sen jag kollade på dem.

Seglarina
0

Åh Kaisa jag älskar dina inlägg.

Mycket bra beskrivning av Gud vedermödor tycker jag. Tyvärr är det nog fler som tycker att dom var de sista att sätta ihop, ungefär 95 % av Svenska folket. Jag har EN gång träffat en kvinna som säger att hon går in i en affär och allt passar. Det flesta har "deffekter" som gör det besvärligt att hitta kläder och det är varken Guds eller vårat fel utan konfektions industrins! Själv har jag tjocks vader, kan inte köpa stövlar, tjocka lår, en rumpa som står ut (förhållandevis) smal midja, smal rygg och jättetuttar.

Jag har alltid haft samma problem som TS, sedan jag fick bröst i slutet av 60-talet och nu är det bomber, suck.

Vad som gäller är att lära känna vilka klädmodeller som kan gå. Inga som är avskurna under brösten, som är så vanligt idag. Gärna lite figursydda/insvängda. Jersy är bra för att det töjbart, Inget randigt, varken på ena eller andra ledden. Knappar över bysten är heller inte bra glipar gärna och du måste välja ännu större storlek. En sak som är bra är om det är ett knytband som sitter fast i sidoena, om du då knyter det bakom ryggen får du bort extratyget över magen. Det var lite tips när du letar efter modeller.

Jag brukat också köpa två lika klänningar i olika storlekar om jag är osäker.

Sen en sakk då det gäller att sy, som jag också gjort en del, det är att dessa mönster också får efter samma figur som konfektionsplaggen, så kan behöver ändra rätt mycket i mönstret om det ska passa bra.

En gång ville jag ha en sån där lite svart fodralklänning, insvängd i midjan och snäv. Jag höll på väldigt länge och sy innan jag satte saxen i det tyget som jag vekligen skulle använda. Jag kan säga att bakstycket var st 36 och framstycket vad st 46, Gissa om det såg konstigt ut innan jag sydde ihop det. Detta skriver jag inte för att göra dig nedslagen utan för att du inte ska göra om samma misstag som jag.

Om du hittar en kurs där du fär göra egna mönster efter egna mått är det nog väldigt fint. Men det beror ju förstås på hur stora dina bröst är i förhånllande till den totala omkretsen. Ett konfektionsplagg, har jag fått veta har samma omfång på fram som baksida över bysten, vilket ju jag tycker är lite konstigt, men så är det tydligen. Om du mäter hela omkretsen runt bysten och sen mäter över bysten från sidsömmarna så ser du vilken skillnad det blir. En sak till (du talar med en expertGlad) om din rygg är snal i förhållande till hela omkretsen så behöver du inte lika mycket rörelsevidd som det sägs, det verkar inte alla sömmerskor vara medvetna om. Tar man till rörelsevidden för hela omkretsen så kan det resultera i att du får ett plagg som du kan tälta i, inte så kul.

Lite råd på vägen.

smurfan37
2

tack alla för små tips o råd. Hemskt att säga, men det e skönt att höra att fler har lite problem med sina kroppar ;)

Det där med att sy, e ju smart o kul. Men tiden finns inte. Får nog lära mig att hitta kläder som passar denna kroppen.

Klänningen som satt snyggast runt midjan hade stl 40, men jag skulle behöva stl 44 upptill :( jaja det e bara att gilla läget. Det finns ju dom som inte har några tuttar alls, o dom e inte nöjda för det.

kaisakavat
0

Tvådelat?

Jag har lite samma problem, men tvärtom, för jag är inte stor upptill och har små tuttar, medan jag har helt annan storlek över höfter och lår. Kan sällan ha klänningar, eller ens blusar och tunikor, som de är.

Har vistats endel på stan på sistone - och det börjar finnas endel snygga kjolar, tydligen blir det inne i vår.

smurfan37
0

Ja det e kanske det man får satsa på :)

Får väl ta mig in till stan o kolla lite på läder. Det börjar bli lite tomt i garderoben efter att jag har börjat rensa bort en del förstora kläder.

[Pennylane1]
0

# 3 mycket fint där!!

dufva
1

Det verkar som om många kvinnor får behålla mer av bysten trots viktnedgång på Lchf kost

Många är säkert glada över det.

En stor del av oss grabbar har säkert inget emot det heller Flört

sussie
0

Att sy sina egna kläder är jätteroligt men jag tycker det är svårt just med passningen. Jag köper gärna tyg när jag är på semester, billigare än här hemma och sen syr jag enkla modeller. Jag får unika kläder och trivs med det, jag accepterar att jag inte är så duktig tittar man inte på baksidan där jag allt som oftast får knorva till det så ser det hyggligt ut. Man står ju inte stilla och låter folk inspektera så noga heller. En gång lämnade jag in en jacka jag sytt själv för dragkedjan hade gått sönder och jag kände att jag inte skulle fixa att få dit en ny, när jag skulle hämta den frågade skräddaren vem som sytt jackan och skrattade väldigt gott när jag avslöjade mig……hmmm….

Amandla
0

Kolla in http://www.sysidan.se/ där finns ett suveränt forum där man kan ställa vilka frågor som helst om sömnad, det finns tips om kurser, böcker, mönster osv osv. Kalassida!

Önskar jag hade bättre tålamod att sy kläder… trivs bättre med raka stycken som i kuddfodral och lapptäcken Tungan ute Klädsömnaden faller just på det där med passformen på en kurvig kropp.

yvonnel
2

Ett tips till alla själv-sömmerskor, om ni har gamla slitna lakan använd dom att provsy med eller köp på second hand så ni får ett billigt träningsmaterial. Mönster som inte passar kan förstoras eller minskas från mitten rakt fram eller bak, vik mönstret och klipp upp mitt i och dra isär och lägg till, eller vik mitten en gång till om det ska bli mindre. Detta kan göras utan problem med ca 4-5 cm i vardera riktningen.

Om ni måste köpa extrastora plagg för att nå runt bysten så kanske ni kan göra små "insyningar" från midjan, det har jag gjort spec. på långbyxor, kan vara lite jobbigt att sprätta upp linningen men oftast värt det. På klänningar/tunikor är det ju ganska lätt jobb jämförelsevis.

Epica
0

Jag har storlek 36 i klänningar pga. liten överkropp men brösten ställer till det ibland ja.. Har E-kupa. Brukar behöva beställa klänningar i en storlek större och sy in där det behövs :/

pavor-nocturnus
0

#1 skrivet av Mooniq

På tailorstore.se kan man själv precisera mått på skjortor (kommer inte ihår i vilken utsträckning) så att man får dem lite mer skräddarsydda. Inte jättedyrt men dyrare än HM.

Seglarina
0

Kul med tailorstore.se men det är bara till män, tråkigt varför inte till kvinnor också?

[Pennylane1]
1

the fair taylor har  "rättvisa"  måttsydda skjortor för både kvinnor och män.

pavor-nocturnus
0

#21 skrivet av Seglarina

Nej, det finns till kvinnor också. Går man in på deras "designsida" så kan man välja om det ska vara för kvinnor eller män.