Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3519 ggr
Colgatetjejen
1

D-vitamin dos - sol

Jag funderar lite över det här med d-vitaminerna. Duktig som jag är så köpte jag inte mindre än 5 burkar redan i höstas. Tyvärr har jag svårt att komma ihåg daglig dos, dessutom är det ganska stora kapslar = ibland jobbiga att svälja.

Så det jag tänker över är att eftersom kroppen lagrar d-vitamin, skulle det räcka att ta ett gäng kapslar i en gång i veckan? Jag inbillar mig att det skulle funka bättre än att ta en gång om dagen. Vad tror ni om det? fördelar vs nackdelar?

funderade också på vad Kostdoktorn skrev häromdagen med d-vitamin tillskott eller ev solarium med "rätt" längd på strålarna. Alla "vet" ju att solarium är farligt. Å andra sidan "vet" ju alla att även fett är "farligt".

Och det är klart att vare sig överdrivet d-vitamin intag eller överdrivet solariesolande är bra/nödvändigt. Men samtidigt den lilla dosen av värme och ljus känns ganska lockande just nu. Tankar om det?

nyborjare08
0

Det finns de som tar en kapsel med 50 000 IE en gång i veckan eller en gång varannan vecka (beroende på behov). Det är ofarligt. Så du kan ta "ett gäng" kapslar en gång i veckan. Glad

Solarium vet jag inget om så där överlåter jag åt andra att svara.

Chalin3
0

Vet inte exakt hur solarium fungerar på kroppens produktion av D-vitamin.  Däremot så för attfå den mängd man behöver varje dag räcker det med att vara ute i solen i en kvart och en yta stor som en handflata.

Däremot kan solarier ibland ha en effekt som gör folk gladare eftersom det ärbåde varmt och skönt och ljust, och de känner sig snyggare och fräschare efteråt. Men även då så gäller det att vara försiktigt, not over do it. För mycket strålning är inte heller hälsosamt.

_Lo_
0

Solarier ger främst UVAstråling, och det krävs UVB för att vi ska tillverka D-vitamin. (Om jag inte minns fel)

Men i vissa solarier sätter de i även UVBlampor. Så det måste ju gå att fråga.

Lillulla
0
[Caroline92]
0

Är det någon som vet vad det kostar att gå och kolla sin värden, då bl.a d-vitamin och magnesium som många pratar om?

dufva
0

Vi i vår familj har tagit 50000ie kapslar under flera år

Vi trivs och mår jättebra med det Skrattande

Vuxna tar 1 i veckan och ungarna 2 i månaden

Perfekt eftersom man glömmer som du säger eller kanske tycker man det är jobbigt att ta tabletter hela tiden

Tyvärr finns inte så starka att få tag på i Sverige men på nätet hittar du många säljare tex Amazon i England eller WLS i holland

Det blir förstås även mycket billigare (trots frakten) med dessa stordoser

Dosi
0

#4. Suveränt bra länk! Den borde alla se Glad

Colgatetjejen
0

Tack för feedback hörreni!

Jag ska genast beställa vitaminer från utlandet. Är det förresten någon som vet hur Danmark har det med styrka på såna tabletter? Åker ju över flera gånger i veckan.

#4 mycket intressant länk, måste tyvärr vänta tills ikväll innan jag kan se färdigt. Men där säger han ju ändå att de flesta solarier ger viss  "d-vitaminbildning" .

Så det som gäller nu är massa d-vitamintillskott, plus försoktig solariesolning. - Om inte annat bra för självförtroendet eftersom jag är så vinterblek att jag nästan är blå i ansiktet.. :)