Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3349 ggr
soph
5

4e veckan och står still

Hej

första inlägget för mig. Skitbra sida det här

LCHF känns som frälsningen för mitt välmående

Sedan jag för 3.5 veckor sedan satte igång så har jag inte varit hungrig en enda gång. Mitt sötsug försvann direkt och jag mår jättebra! Tom min magkatarr som jag haft svåra problem med i många år och medicinerat långa perioder är mycket mycket bättre! Blodsockerfall finns inte i vokabulären längre och mitt humör är mycket mer stabilt än tidigare

Men just nu står jag still i vikt. Har ca 20-25kg att gå ner. första veckorna gick jag ner ca 1.5 kg per vecka men har nu stått still nästan 10 dagar. Känns sådär, men samtidigt försöker jag komma ihåg att jag inte äter LCHF för att banta utan för att det är en chans för mig att bli frisk och må bra. Men fasen vad lätt det är att tappa fokus och stressställa sig på vågen varenda jäkla morgon…

Ska hålla ut ett par veckor och hoppas det släpper

Min mat brukar se ut så här:

Frukost äggröra på 2-3 ägg och grädde och lite bacon, ost eller korv. Eller smoothie på turkisk yogurt, grädde och frusna bär. Med solrosfrön.

Lunch och middag en ganska stor bit kött/korv el dyl (eller ca 100gr färs mm). Grönsaker helst broccoli och blomkål, gärna stekta. Samt sås på fet grädde, creme fraisch eller turkisk yogurt ofta ost till detta.

Sen brukar jag slänga i mig nötter (hasselnöt och mandel) och lite frön - helst solros som tilltugg eller på maten

Känns jag fel ute?

Wildrat
2

Det är relativt ok. Men det finns risk för att det blir för mycket kolhydrater om du har grädde/turkisk yoghurt till varje måltid och dessutom petar i dig nötter och frön…

Kött (fisk, ägg) kan du äta tämligen fritt av

Grönsaker kan du äta relativt mycket av

Mjölkprodukter (ofta inkl ost) måste begränsas

Bär och nötter/frön är godis

Med smoothie till frukost, gräddsås till lunch och middag och mandel på kvällen kommer du nog upp i 60-100g kolhydrater beroende på mängd…

soph
0

Ah, se man lär sig något varje dag. Ska minimera detta lite mer då :)

Tack

MissInAction
3

Grattis till snabba hälsovinster! Glad Det är ju fantastiskt bara det, eller hur! Sett ur den synpunkten så har du redan gjort rätt. Men som #1 säger så kan du behöva begränsa intaget av t.ex. mjölkprodukter, bär och nötter om det är just viktnedgång du vill ha nu. Undantaget är smör, som brukar fungera bra.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland