Recept med vildsvinskött!!!?????
Vi har frysen full av vildsvin men är superdålig på att tillaga grytor osv.
Tar tacksamt emot recepttips på köttgrytor som funkar på det köttet!!!

Jag tyckte att detta lät gott:http://recept.nu/1.181226/gert_klotzke/varmratter/vilt/vildsvinsrulader_med_stekta_vitloksklyftor
Enligt det ungerska receptet jag har, så steker man vildsvinet länge i ister (gärna svinets eget och gärna bitar med ben) så länge att det lossar från benet (tänk kalopsstekning, dvs med lite vatten i) och sen har man i sköljd surkål och låter det koka upp. Servera med creme fraiche.

bästa jag vet med vildsvin är att grilla det, fast gärna då helgrillad på spett över öppen eld. blir så smarrigt =)
annars går det att helsteka i en lergryta (finns på de flesta loppiosarna).
I lergryta behåller den sin mörhet och bliri nte seg, men saftig. Ta naturliga kryddor som vi har ute i vår natur när ni kryddar, då får det den svenska viltsmaken.
annars kör ni bara på med helstekt och serverar örtsmör till funkar det med.
man kan göra mer ellermindre allt med viltsvin, så länge man kommer ihåg att det smakar viltsvin =)
(vilken lyx ni har med hela frysen full)

Vill gärna ha recept!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
vildsvin! Har aldrig sett sådant kött någonstans, var bor ni som frå tag på sådant!
man kan laga vad som helst med detta kött, tänk på det som vilket fläsk eller nötkött som helst…….
julskinka är gott med..

Jag åt viltsvinskotletter härom helgen, jag brynte kotletter i rikligt med smör och la sedan över dem i en stekgryta. I stekpannan jag stekt köttet fräste jag sedan kantareller. Imed en trea grädda och salta och peppra. Häll såsen över köttet och låt grytan puttra ca 20 min. Mums!

Här i litauen där det finns vildsvin i överflöd görs det allra oftast precis som "Får i kål" och detta recepr finns ju i alla svenska kokböcker. Så, byt bara ut fåret mot vildsvinet! Oerhört gott och passar LCHF perfekt!

Fler tips på köttgrytor??????????? Jag har förstått att det ska vara som att tillreda vilket griskött som helst men lagar sällan mat på helt kött…

jag skulle dock inte grilla vildsvin med tanke på trikiner. även om det är provat för det skulle jag vilja ha det VÄL lagat..
Här har vi också vildsvin, kanske ska be svärfar fixa ett till mig, har hört att det ska vara gott!
Varför inte ta en stek och laga den som rådjurskött?
Gnid in steken med salt, svartpeppar och krossade enbär. Låt dra i någon timme. Linda sedan in i aluminiumfolie och ugnsbaka det.
Du kan sätta samma temp på grilltermometern som på julskinka, (då man alltid måste skicka prov till labb för provtagning för just trikiner, så risken är obefintlig) omkring 75 grader Celsius.
Låt sen vila i ca 20 minuter och häll av skyn som blir och gör sås av den med grädde!
Garanterat mums med rådjursköttet, kanske kan bli en hit med vildsvinskött!
#9 man testar vildsvinet innan man stoppar det i frysen eller i pannan. i modern tid finns det bara 3 kända trikin fall

#11 man måste prova för trikiner om man ska sälja köttet. ska man ha det själv så måste man inte göra det. men det kan ju vara lämpligt iaf..
#12 Jupp, det måste man! Har grannar här som skjuter och från varje skjutet djur måste de skicka ett prov….
Tyckte denna tråd var intressant att ta upp igen.
Har ni några bra recept?
Har ju fördelen att ha en sambo som jagar så frysen är full med kött. Älg rådjur och vildsvin. Dock är vildsvin något jag har ganska svårt för, men tänkte om ni har några bra recept som vi kan testa. Är insnöad på älg, grilla ute på kolgrillen 
Jag tillagade baconfylld älgentrecote till födelsedagsmiddag. SÅ gott! Jag använde detta recept som grund men modifierade lite:
http://mat-ro.blogspot.com/2011/01/helstekt-alg-entrecote-med-bacon-och.html
Jag stekte baconet med hackad rosmarin, hackad timjan och mortlade enbär. Jag tog vara på spadet som blev när man stekte i ugn och gjorde en murkelsås till. Kantareller blir säkert också gott! Serverade steken dekorerad med hela lingon. Mums!
Själv har jag grytbitar av vildsvin i frysen. Tar gärna emot tips om vad man kan göra av dem!
Ett viltinköps-tips för Glasriket-besökare: Om ni passerar Boda, åk in där och besök värdshuset. Där säljer de massor av olika sorters viltkött! Boda har just inget i glasväg men viltet är i sig värt ett besök 
Vildsvinsfilé i gräddig dragonsås
För4-6 personer.
Ingredienser
700-800 g vildsvinsfilé
2 msk smör
3 vitlöksklyftor
2 dl grädde 40%
½ dl mjölk
1 msk örtsalt
1 msk dragon
1 msk torkad persilja
1 msk viltfond
Lite svartpeppar
1 msk sweet chilisås
Gör så här
Börja med att ta fram fileérna ett par timmar innan du ska steka dom så de är rumsvarma. Putsa köttet rent från hinnor och fett. Skär fileérna i 1 ½ cm bitar och stek dem i smör i ett par minuter på var sida. Stek i 2 omgångar så inte köttet ligger för tätt i stekpannan. Flytta över till annat fat.
Häll grädden och mjölken i stekpannan med stekskyn och rör eller vispa om. Krydda och koka försiktigt upp på svag värme. Smaka av. Flytta över filébitarna till pannan och värm försiktigt i 5-10 minuter innan servering.
Servera gärna potatismos och en god sallad till.
Smaklig måltid!
Karin Franssons vildsvinsgryta med kakao och balsamico
Ingredienser:1 kg vildsvinskött (urbenat)
2 morötter
2 stjälkar blekselleri
2 mindre gula lökar
3 vitlöksklyftor
2 lagerblad
4 kryddnejlikor
1 liten bit hel kanel
1 msk krossade enbär
2 tsk torkad rosmarin eller gärna 1 msk hackad färsk
2½ dl kraftigt rödvin
3 dl köttbuljong
salt och peppar + lite riven muskotnöt
80 g russin
80 g pinjenötter
½-1 msk farin- eller muscovadosocker
1 tsk kakaopulver (osötat)
1 msk syltat apelsinskal
2-3 msk aceto balsamicovinäger
Gör så här:
Blötlägg russinen i lite vatten eller gärna portvin. Skär köttet i kuber. Skala och hacka löken och morötterna samt sellerin i mindre tärningar. Skala vitlöken och riv eller pressa den. Tag fram en järngryta, värm lite olja och bryn köttet samt de hackade grönsakerna väl runt om, salta och peppra. Lägg ner lagerblad, kryddnejlikor, enbär, kanel samt rosmarin och häll på hälften av det röda vinet och buljongen. Sänk värmen och låt det hela småputtra i ca 1½-2 timmar eller tills köttet känns mört. Ös under tiden med resten av vinet och buljongen. Under tiden köttet puttrar gör man balsamicoskyn. Rosta pinjenötterna i en torr panna tills de börjar få lite färg, strö över det bruna sockret och rör om så att sockret karamellisserar lite lätt. Häll på russinen med vätskan, rör ner kakao och syltat apelsinskal, rör om och häll på balsamicovinägern. Låt det puttra några minuter och smaka av med en gnutta riven muskotnöt.
Häll detta över köttet, rör om och låt det puttra några minuter. Smaka av med ev. mer salt och peppar. Vill man ha en simmig sås, så kan man reda av grytan med lite utrört maizenamjöl. Strö över lite hackad persilja.
Här passar det med pressad potatis, potatispuré, pasta eller polenta till.
Tycker man inte om russin, så kan man använda tärnade katrinplommon eller torkade aprikoser. Syltat apelsinskal kan ersättas med skal från ½ apelsin.
Ett recept på benfri fläskkarré som säkert passar till vildsvinskarré.
Till 1 kg karré
2 gula lökar
2 morötter
2 palsternackor
2-3 jordärtskockor
1 stort äpple
några kvistar timjan
vatten + ev. lite sherry
Vitt vin, grädde, salt och peppar
Bryn först löken i en stor stekgryta, sedan köttet runtom. Häll på vitt vin och vatten (+sherry) så det knappt täcker. Sätt i en köttermometer som ställs in på 73 grader. Salta och peppra, lägg i timjan och lägg på lock och låt puttra på svag värme.
Beräknad tillagningstid för steken är 1½ timme.
Skala och skär äpplet och övriga grönsaker. Efter ca 45 minuter tar man av locket, vänder på steken, och lägger ned äpplet och grönsakerna.
Se till att det kokar upp igen och får fortsätta småkoka i ca 45 minuter.
När termometern piper tar man bort timjan, tar upp köttet och låter det vila i folie ca 15-20 minuter. Under tiden får skyn i grytan tillskott av grädde och får puttra vidare utan lock. Skär steken i skivor och lägg ned dem i grytan.
Den som vill äter tillbehören i grytan, annars kan man ta upp dem med hålslev när man tagit upp köttet och innan man tillsätter grädden.