Citronkoncentrat bra eller dåligt ?
Är citronkoncentrat i stora mängder 2-3 dl i veckan bra eller dåligt. Påverkar det en LCHF diet att använda så mycket och är det på något vis skadligt. Min man har citronen i vattnet och då det mest är han som använder den så ser jag ju hur mycket som går åt på en vecka.
Hur mår din man?
Det är mycket som hamnar mitt emellan bra och dåligt, så det är mest en fråga om hur det fungerar för din man, bara han och hans kropp kan avgöra det.
Han har många olika problem och hör till de som svarar ok på nästan allt så svaret på din fråga är jag vet inte riktigt. Jag hoppas dock att LCHF som han äntligen gått med på att prova (4 veckor nu) samt testosteronmedicin mot för lågt testosteron ska förbättra allt detta. BMI på 40, högt Blodtryck som medecineras, sömnapne (har c-pap), Depression, lättirriterad, dåligt minne samt en hel del andra saker. Orsaken att jag frågar är för att om det är skadligt så måste jag försöka få honom att minska mängden samt även om det är negativt för fettförbränningen.
#2 Mja. Jag skulle hellre se det som så att den kost han intagit i övrigt hittills, är ett reellt problem i jämförelse med citronjuicen.
Be honom titta in här och skriva av sig under omställningen, som kan ta några veckor, så kan han få hjälp.

Om det är enda lasten så låt han ha kvar den.. det handlar ju om deciliter i veckan och inte om dagen.
Hur som helst så lär han inte få c-vitaminbrist!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det är väl bara att läsa på flaskan vad den innehåller. Citronsaft i sig lär väl knappast vara skadligt.
Jag tyckte snarare det lät riktigt bra att han hade vanan inne att drika vatten och vet med sig att han kan smaksätta det.
Ja vatten är bra i måttliga mängder eftersom han som blodtrycksbehandling också får vattendrivande. Zepp jag håller med dig jag ville inte bråka eller ta den lasten ifrån honom om den inte var direkt skadlig så har inte sagt något utan frågade här. Han har trots allt ätit LCHF i 4 veckor och tappat nästan 4 kilo. Själv tycker han att det är inget och är besviken att det inte är typ 10 kilo men jag uppmuntrar och säger att jag tycker det är jättebra. Och Mimlan att han tog steget att börja LCHF är enormt framsteg men att för honom vara på en icke data tekniskt forum som dessutom handlar om kost tror jag aldrig kommer att ske.
Tror du inte att du kunde komma på ett sätt att få honom att se/hitta ett tekniskt problem i begreppet LCHF, eller i hur man får det att funka med energiberäkning.
Man får välja lite, vad som är bättre o sämre alternativ (vi använder ibland sådant vatten här i hushållet också).. citron sägs ju iaf vara bra för att driva ut vätska ur kroppen och få igång förbränningen.. 
#7 Pfff. Sätt honom på att läsa studier och abstracts, det torde passa honom, det är milt sagt tekniskt.
Är han deprimerad är det inte enkelt att se framsteg. Har han märkt något som t.ex. mindre svullnad så att han kan sova bättre och ev. utan mask?
När han började med mask var han 20 kilo lättare och hans tryck på c-pappen är högt så det dröjer nog innan någon skillnad märks. Vad gäller att prata om LCHF och liknande fakta så blir han bara arg och irriterad. Jag är glad att han nu följer kosten och tänker låta honom vara ifred från krav och förändringar från min sida ett tag. Förhoppningsvis så kommer viktminskning och testosteronbehandlingen om några månader ha gjort att han mår bättre både fysiskt och psykiskt.
Jag är nyfiken på varför du tänkte att citronsaften kunde vara farlig. Är det värsta konserveringsmedlet i eller vad då?
3 dl i veckan blir ganska mycket per dag har för mig att jag hört det kan vara skadligt för tänderna samt undrar hur så mycket surt påverkar magsäcken. Tror inte att det påverkar vikten men undrade över andra biverkningar. Jag vill ju inte att min man ska få fler problem än han redan har.
Jag är också nyfiken på koncentratet, dom jag har sett innehåller sukralos, men det finns säkert annat också men kanske inte något som är särskilt nyttigt. Dessutom kan syran "gnaga" på tänderna, om det är mycket smak i blandningen så är det kanske hög syramängd.

Lite äppelcidervinäger i vattnet istället kanske? Inga konstigheter och det behövs bara några droppar.
Citronvatten, och även äppelcidervinäger i vatten, är väldigt skadligt för tänderna. Dricker man det bara ngn gång om dagen eller tillsammans med måltider, så gör det inget, men om han dricker det flera gånger under dagen lär tänderna ta stryk.
Men han späder det väl? Du blir det ju inte så surt.
Vill man ha utan konservierngsmedel och så så har Willys inte citron men ren limejuice, inga tillsatser alls. Minns inte vad det heter, men det är klara glasflaskor med vit plastkork, kanske 3 dl. Brukar dricka det på sommarn med stevia. Apgott, smakar som Rose's Lime. Lite vodka i är inte fel heller om man är på det humöret. 

jag dricker alltid citronvatten som måltidsdryck, då jag tycker rent vatten är rent ut sagt vidrigt och någon vätska måste jag ju få i mig (dricker inte mjölk) till maten. Har aldrig fått för mig att koncentratet skulle vara dåligt? Mina flaskor innehåller bara citron juice, inget socker eller sockeralkoholer (då blir det väll en sorts saft? ).. Iofs kommer jag inte upp i en dl ens, en sån glasflaska räcker för min far och mig i allafall nästan en månad.. Man behöver ju så lite för smak..
Har ni dålig vattenkvalitet långt däruppe?
Jag har ju föreställningen att fjällbäckarna porlar med friskt och gott vatten, att man bara behöver doppa ösan och dricka direkt. Visst låter det trevligt?
Ett tips är att köpa en Britta-kanna för filtrering om ni har dålig smak, den är ju inte så dyr om man inte behöver mycket filtrering, annars finns det ju större grejor som monteras på kranen.
Jag har ju sedan några år vant mig vid "bubbelvatten" och det är ju också överkomligt att köpa en sådan maskin, det förbättrar viljan att dricka iaf.

#19 menar du mig?
Vi har jättebra vatten,dock så spelar det ingenroll vart i världen, vart i sverige osv jag är, vatten är inte gott!( Sen så dricker man inte vatten ofta ifrån fjällbäckarna, långt till fjällen härifrån )
bubbelvatten fungerar, och jag dricker rent vatten vid träning osv, men jag dricker absolut inte det som måltidsdryck då jag endast ser det som ett sätt att föra vätska till kroppen. Dricker inte rent vatten i 'onödan'.
#17 Det spelar ingen roll om han spär ut det, för tändernas skull. Det är minst lika farligt som om han dricker saft som är sötad med socker. Har jobbat inom tandvården och sett vad citronvatten och juice kan göra för skada, Att man inte ska äta/dricka sötade produkter för ofta vet de flesta, men juice och citronvatten tänker de flesta inte på att det kan göra sådan skada. Men som sagt, att dricka citronvatten till måltiden går jättebra. Som en liten parentes kan jag nämna att man inte ska borsta tänderna direkt efter man druckit ngt surt. Emaljen är då uppruggad och borstar man då så blir det "förslitningsskador" på emaljen. Bättre i så fall att bara skölja munnen med vanligt vatten.