Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9409 ggr
annapesicsandor
0

Sanningen om LCHF/SSS...

Jag bloggar om mitt liv,min träning och mina dieter och jag vill dela med mig av mitt senaste inlägg eftersom jag tycker att det är viktigt att säga sanningen. Jag vet att många av er kommer att bli arga på mig och det ebnda jag kan säga är , ta det inte personligt!

Det här är min erfarenhet som JAG vill dela med mig.

Hello!

3 veckor och 0kg minus med LCHF ..och jag lägger ner! Gott va det, men ack så ineffektivt.

Jag säger inte att det inte funkar men det jag kan garantera er är att ni måste ha mer än 20 helst 30-50 kg övervikt för att det ska funka.Med det menar jag att ni följer " Ät lite kolhydrater,måttligt med Protein och hur mycket fett ni vill" gör INTE det om ni ska ner typ 5-10 kg I REPEAT gör INTE det för då går ni upp i vikt, eller i bästa fall står och stampar+ tappar motivationen och börjar äta skräp igen.

Ska mangå  ner i vikt , alltså gå ner de kg som i LCHF världen kallas "kosmetiska kg" så måste man räkna och väga.

Varför?

Ta mig som exempel. Innan jag började med LCHF så åt jag mycket lite kolhydrater,fett och protein ..jag åt gansk lite av allt, så varför gick jag upp 10 kg sedan i somras?

Jag började "unna mig själv" saker. Det började i Serbien med lite mer mat, sen lite bröd till maten, glass när vi var vid havet osv… i Serbien gick jag INTE upp eftersom det var tokvarmt och vi rörde på oss, simmade osv hela tiden. När jag kom till Sverige så skärpte jag mig lite, men sen börjad jag fuska lite.. till min födelsedag, lite "bulgur" till maten osv .. latte .. + ätardagar = + 10kg.

Jag trodde någonstans att jag skulle kunna äta "normalt" men tänkte inte på att "normalt" hjälpte mig så snällt att gå upp 30 kg, den totala summan jag gått ner.

Jag bestämde mig för att hitta ett "nytt sätt" att gå ner mina 10kg och förhoppningsvist kombinera detta med en ny livsstil.

Jag är ganska extrem så jag bestämde mig på en gång att anamma hela LCHF:konceptet fullt ut genom att skippa min älskade ätardag och sluta med ALLA LIGHTPRODUKTER .. jag dumpade därmed min bästa vän och confidant Cola Zero!

Sen köpte jag en jävla massa bacon,ägg,fett kött, fet fisk och fet fågel.

Jag registrerade mig på kolhydrater i fokus och fick nys om SSS - Sten Sture Skaldemans metod och köpte genast 2st böcker .. sa jag att jag är extrem?

Jag har skrivit en massa inlägg och fått en massa bra och mindre bra råd men faktum är att alla råd kom ifrån personer som tappat 30-40 kg med kanske lika mycket kvar.

Ju mer jag började läsa böckerna desto mindre kände jag att jag kunde relatera till dem och samma sak hände med forumen.

Min man som har varit skeptisk ifrån Dag 1 över den här processen försökte tala om för mig att den här "livsstilen" inte är logisk för mig och till sist fick jag medge att han har rätt!

Ska jag tala om varför?

Jo!

Jag har 10 kg övervikt oh vill väga 50 kg.

Kolhydraterna är inga konstigheter, de ska ligga under 5% per dag eller ca max.10-12 gram.

Protein säger LCHF att man ska äta måttligt av … men om jag vill väga 50kg så kan jag inte stoppa i mig måttligt, faktum är att om jag stoppar i mig mer än 50 gram proten ( ca 2 köttbitar + 4 äggvitor) så kommer kroppen att omvandla mitt Protein till socker= ingen viktnedgång. Därhar vi vad "måttligt" betyder 1g protein/önskad kroppsvikt.

Nästa steg är fettet, ni vet det man kan äta " sååå mycket man vill av".

Min kropp ska ju använda mitt fett som energikälla, eller hur? Det är hela poängen med LCHF "ät fett för att bränna fett". Men om jag stoppar i mig myket mer fett eller t.o.m. liite mer fett än vad min kropp behöver så kommer kroppen aldrig ens komma till det lagrade fettet, alltså det fettet som sitterpå min rumpa och mina lår för kroppen är alldeles nöjd med att ta ifrån de fettet som jaf tryckt i mig IDAG.

Detta är INGET problem för de överviktiga, åtminståne inte Proteinmängden för om man väger 150kg och vill väga 100 kg , då sa de alltså få i sig 100g protein/dag 5 köttbitar + en massa fett till det .. och en massa fett blir oftast mindre än vad de tror att de kan äta vilket resulterar i en vattenvikt minskining på ca 10 kg och kanske t.o.m. mer + fett minskning på kanske ytterligare 20 eller 30 i bästa fall, men sen da? Sen blir det tyst om alla … Ma hör inte direkt om " Susanne som gick ifrån 150 kg till 55 kg" eller hur?? Ofta stannar hon vid 80 kg och anser sig vara smal, vilket är helt ok för henne, men inte för mig!

Faktum är att jag inte alls tror på att Susanne är nöjd med sina 80kg. Men vem vill efter att ha stoppat i sig en massa feta godsaker börja räkna allt man äter igen? Susanne har det bra, hon kan äta fet och god mat och BEHÅLLA sin vikt, vilket är en utav de positiva faktorerna med LCHF .. men vidare kommer hon inte utan att behöva snåla med sin kost, räkna kalorier.

En utav de mest käna PT jag vet om just nu, han har b.l.a. hjälpt en utav den mest kända Bloggerskan idag med att gå ner med LCHF svarar på mitt mail. genom att ställa frågan:

- Hur många kalorier äter du per dag??

I rest my case!!!!

Min poäng??

LCHF som livsstil helt ok .. fast med måttligt fettintag..

LCHF för Kosmetiska KG …jaa bara för er som har extremt lätt för att gå ner och hade gjort det med vilken diet som helst.. annars kan ni gott skippa.

Det enda ni gör är att LURA er själva att ni kan äta gott och fortfarande gå ner för att sen inse att ni nog måste vara lite hungriga i alla fall .. INTE SVÄLTA .. men tyvärr så kommer ni att känna av DIETEN för det är precis vad det är!

Vad kommer jag att göra nu?????

För tro inte att jag kommer att ge upp!!!!!

Tanken på LCHF som diet har jag gett upp … men som livsstil senare är det intressant, åtminstånde delar utav det.

Min nya DIET och jag är som ni märker INTE rädd för att använda det ordet för det är just vad det är, en tillfällg situation som ska hjälpa mig bli av med skiten så att jag kan börja lära min kropp och lära känna den för att komma fram till vad VI tycker om och inte går upp i vikt utav att äta.

I nästa inlägg kommer min nya DIET ..

Ni som är intresserade hittar mig på:

www.shapethefuckup.blogspot.com

MimLan
10

Oj. Bara så att du vet, det du kallar för "sanningen" kan enbart handla om dig själv. Inga av de exempel där du drar in andra är sanningar eller slutsatser på det sättet du hävdar.

Varför är det viktigt för dig att hävda "sanningar" när du är frustrerad för din egen skull/över dig själv?

(För du var väl inte ute efter fler läsare, bara?)

hus-musen
2

Synd att det inte funkade för dig men alla kroppar är ju olika.

Sj ligger jag nu på 49-50 kg, vägde från början 58-60 kg så ser absolut inga problem alls och man måste definitivt inte vara massivt överviktig för att gå ner i vikt. Visserligen gick jag upp av medeciner och annat som sabbade magen, mellan 47- 53 kg är min normala vikt med fungerande mage.
Hade dock inte gått ner om jag inte lagt om kosten, eftersom LCHF hjälpte till att fixa min mage. Kan inte äta mjölkprodukter eller mjölprodukter visade det sig i efterhand.

Har aldrig räknat en kalori i hela mitt liv och bryr mig inge om sådant. Tränar inte alls idag och har aldrig gjort det någonsin.

Light är däremot skit, äter jag aldrig om jag kan undvika det på något vis. Jag vill ha riktig mat, inte syntetiskt skräp. det borde förbjudas.

Men hoppas du går ner i vikt så du når dina mål utan att svälta och känna hunger med din nya diet.Glad

Qui dormit, non peccat

nyborjare08
7

Jag har inte lusläst hela ditt långa inlägg men… det brukar upprepas här att man inte ska utvärdera innan det har gått minst några månader. Jag håller med om det. Du kan inte dra några slutsatser alls efter bara tre veckor!

LCHF är inte EN sanning/inriktning/modell. Man måste hitta sin egen väg, vad som funkar för just en själv. Och det tar tid. Låt det få ta den tiden.

Robb
2

Håller med att om man vill gå ner de där sista kilona för att bli riktigt deffad så är det klart mest effektiva att räkna kalorier. Det är nog nästan nödvändigt t.o.m.

Prästinna
3

Behövde gå ner ca 5 kg efter en ofrivillig viktuppgång under våren (fraktur). Började med LCHF 15/8 och efter 3 månader hade jag gått ner dessa 5 kg. Har inte vägt mig sedan dess, men tror att jag kanske har gått ner lite till nu… känns på kläderna.

Jag har definitivt hittat en härlig diet/livsstil och jag är här för att stanna för alltid!

Förresten, jag tränar inte, men kanske ska börja framöver.

Tror att du ska ge LCHF längre tid och se det som något långsiktigt eftersom man aldrig behöver vara hungrig mera.

vinteralvan
1

Synd att det inte funkande för dig men det finns faktiskt folk som har gått ner "kosmetiska kg" som du kallar det. Sen beror det på vad man anser att ens normala vikt är. För mig känns ditt mål inte är att vara normal utan riktigt smal och då funkar det oftas inte utan svält.

Lintu
4

Jag hade ungefär 5-7 kilos övervikt. Gått ner 13 kilo med LCHF. 15 cm i midjan. 6 cm runt varje lår osv. Och nej det tog inte tre veckor, men ungefär 3 månader. Har aldirg räknat kalorier, äter precis när jag vill och tills jag blir mätt.

Just saying.

Du kan inte kalla det en sanning när det är DIN erfarenhet som du sammaställt efter TRE veckor..

vispcream
2

Kan va bra att veta att det tar ca 3-4 månader innan kroppen är omställd till fetbränning helt om du inte kört en low-carb diet innan.

(Längre tid om man har någon form av metabolisk störning)

Självklart får man bättre resultat med en kalori restruktion, kör LCHF och lägg in perodisk fasta och problem solved.

Kosmetiska kilo är alltid svårast att få bort, bra mat och träning fungerar dock 8 av 10 gånger.

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

Sindri
6

Men nu undrar jag egentligen hur du har läst alla bra och mindre bra svar du fick i din tråd  "Hur får man bort…."
Jag skrev ju där att jag hade 3 kgs övervikt och gick ner dem, de två första efter tre MÅNADER.
Skrev också att detta inte är en Quick fix utan en livsstil. Man väljer att äta naturliga födoämnen, så ren mat som möjligt. Många har dessutom blivit av med problem som nervös mage, värk, blodsocker som åker som en berg-och-dalbana, diabetes typ 2 slipper ibland helt insulin.
Synd att du är så hetsig och stressad - visst kan du gå över till light-produkter igen - äta en massa konstgjord smörja, svälta dig o.s.v., men på lång sikt får du antagligen problem.
Att döma ut LCHF som du gör efter tre veckor är minst sagt obetänksamt. Jag förstår din frustration, men du hoppar i galen tunna nu.
Tråkig för din egen skull.

annapesicsandor
0

mitt egna val, I know, men jag kan inte vänta 3 månader och lita på att jag ska gå ner 1 kg.

Jag förstår att det är en livsstil, men den får börja efter att jag gått ner mina 10 kg, vilket inte alls betyder #9 att jag kommer att börja äta skräp eller svälta, det finns faktiskt andra sätt att gå ner i vikt än LCHF…

Jag uppskattar allas råd men jag har gjort det här alldeles för länge och återigen så räcker det inte för mig att vara lagom eller normal.

SORRY FÖR ATT JAG SKREV SANNINGEN … hur ändrar jag? det missuppfattades något fruktansväet!

MsSandra
2

Tror inte riktigt du förstått vad det hela handlar om än (med tanke på vad du skrivit), men det spelar ingen större roll egentligen.. för du verkar inte så intresserad av det hela ändå.

Jag hoppas verkligen du hittar DIN väg till välbefinnande.. oavsett vad det innebär!

Lycka till!
MVH Sandra

-----------------------------------------------------------------------

(..och nej, tog inget personligt.. blev inte arg.. bara lite förvånad)

hus-musen
0

#10 Jag gick ner de ca 10 kg på 2½ månad ca. Min kropp kanske ville ner till normalvikt så det gick fort därför kanske.

Qui dormit, non peccat

kaisakavat
11

Tre veckor!

Du har inte något som helst erfarenhetsunderlag för att påstå det du påstår. Att omvandla fett till muskler/att bygga muskler tar tid, som någon påpekar ovan - tar månader innan kroppen ens har ställt om blänslekällan helt.

Det enda du kan konstatera är väl att du inte fick

• av dig önskat resultat
  • på nolltid

Istället för att såga SSS/LCHF skulle du kunna fundera på dina fullkomligt orealistiska förväntningar. Särskilt med tanke på alla råd du fick i den andra tråden.

Sen väljer du förstås själv hur du gör i fortsättningen.

Fiana
3

Det är ju lite synd att du hela tiden vägrar läsa mycket av de svar du fått. Men det är ju något som ligger hos dig än lchf som diet.

Folk blir arga? inte jag iaf - jag reagerar mest med ett "lol". Men jag tror nog att alla de som svarat dig och som gick ner i vikt med lchf och vägde mindre än dig när de började känner sig ganska så arga när du hävdar du fått råden från folk som gått ner 30 kilo och har lika mycket kvar - de känner sig nog med rätta lite förorättade att de tog sig tid att försöka hjälpa och du uppenbarligen inte ens läste deras svar.

Och du har fortfarande inte alls fattat den väsentliga skillnaden mellan övervikt och "vill väga mindre". Oavsett hur du vill se det är du inte överviktig, du är normalviktig. Bara för att du själv vill väga mindre betyder det inte att du är överviktig. Det ger vanligen en väldigt signifikant skillnad på hur man kan förvänta sig att gå ner i vikt och vilket sätt man kan angripa.

Nu tror jag inte du lyckas läsa det den här gången heller, men jag tror inte du kommer kunna äta lchf senare när du gått ner till den vikt du vill heller. För varje tillfälle man går upp och ner i vikt blir det svårare och risken att man har fått en högre sk "setpoint" högre än man önskar blir större och större. Vilket innebär att ska man då hålla vikten lägre än det behövs någon form av svält, i den betydelsen äta mindre än kroppen kommer tycka är ok då den kommer försöka få dig att då upp i vikt. Sen fortsätter man i en lagom otrevlig "jo-jo"-effekt. Kul? inte alls - men komer inte förändras bara för man inte tycker det är kul. Lägger man till det till att du dietat på alla möjliga extrema sätt enligt egen utsago under lång tid och på olika sätt samt att du faktiskt har varit reellt överviktig så sitter nog din setpoint långt över vad du önskar.

Men det här har som sagt inget alls med lchf som sådant att göra nödvändigtvis, bara det att grunden i de råden är relaterade till att samarbeta med kroppen mer och slippa mer av hunger osv. Däremot fungerar den oftast helt uruselt till att försöka tvinga kroppen till en vikt den inte tycker är ok i sig själv - om man inte ska kombinera den med "klassiska" tvingarknep - och ja, där kommer att räkna kalorier och så in (och oftast innebär du måste fortsätta med det "för all framtid" för att inte gå upp igen.

Synd du inte läste vad jag faktiskt skrev i din första tråd. Om varför du nog inte skulle få det att fungera som du ville.

Jennix
1

Du har helt rätt, LCHF är ingen diet som ALLA kommer att gå ner till 50 kilo med. Glad

Själv vägde jag ett tag 85 kilo och gick ner till 65, innan jag föll av banan och började med HCHF-kost. Skrikandes

Men 50 kilo… Ja, jag har inga illusioner om att väga så lite någonsin.

3 veckor är ingen tid alls.

Vi här på forumet brukar ofta säga till folk att det tar tid och arbete, det är en livsstil. Det är INGEN rasaivikt-diet som man går ner med hur mycket som helst eller hur fort som helst.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

gun92884
3

Det är ju synd att TS ger upp när hon knappast börjat även om hon inte behöver gå ner 10 kg … det är väl denna fixering som ställer till oredan här. Om jag inte läste fel så skrev TS någonstans att hon var trött på att låren skavde mot varandra när hon rörde på sig … det låter inte som normalvikt i mina öron …

Och hon har inte helt fel i att det finns många (behöver bara titta på bilder och videos) som inte uppnår normalvikt utan nöjer sig med mindre … att de sedan mår mycket bättre nu än när de släpade på ännu mer extravikt må vara hänt … men hur många - utanför KiF - tycker att detta mål är tillräckligt att sträva för när de lever i en kultur där ekvationen är: Ju smalare dessto attraktivare …

kaisakavat
4

#16 Väldigt bra synpunkter, tycker jag.

*

Utvikning..

Vi använder ordet 'normalvikt' väldigt ofta. Hela samhället gör det. Men vad är normalvikt?? Utifrån vilka "kriterier" definieras det?

Hälsokriterier, eller nåt annat??

• Är 'normalvikt' ett statistiskt genomsnitt av befolknings'storleken'? Njae.. tror inte det, inte numera.. Eller?
  • Är 'normalvikt' definiterat utifrån skönhetsideal? Såna kan växla - och vara allt från att i ena extremfallet alla måste se ut som sytrådar, till att i andra extremfallet måsta vara riktigt fet som i vissa traditionella afrikanska stamkulturer. Båda ytterligheterna är ohälsosamma och gör oss 'störda' för de är omöjliga (för de flesta) att leva upp till om man ska må bra.
  • Är begreppets definition 'hälsorelaterat'? Vi tror det, men är det så? Är det verligen ohälsosamt att väga 10 kg för mycket (för att ta ett exempel) enligt t ex BMI? Går 'hälsogränsen' verkligen vid BMI 25 eller ens i närheten?

Om vi jämför med den ständiga bantningshetsen - är det inte långt mer ohälsosamt att ständigt jaga de där 10, 5, 3 kilona, än att bära omkring på dem? Tror vi alla svarar ja på den frågan.

Visst, vi har inte varit småtjocka eller överviktiga under tiden före kolhydtatkostens urspårning, men är det verkligen så negativt med en viss fettreserv? Hälsomässigt. Hör inte det till helt ok variationer, även historiskt sett? Är det kanke de historiska svältperioderna och förtryckarsamhällena som får utgöra 'modell' för normalviktsdefinitionen? Eller är det hälsa-biologi?

Vad säger att 'normalviktig' är mera rätt?

Förutom skönhetsidealet för tiden då..

Pasi
6

Hur definierar du sanning?

Jag hade inte 30-50 kg övervikt, ändå fungerade det - jag blev frisk från min utbrändhet och fick en mycket god hälsa (målet var ökad hälsa och inte viktnedgång). Flört
Utöver det så fick jag ca 7-10 kg viktnedgång, trots ökad muskelmassa, i bonus (fettprocent på kanske  12-15% för tillfället). Jag har inte vägt maten eller "räknat kalorier" utan försöker istället äta så mycket jag kan, eftersom jag tror det är hälsosamt (och såå gott).
Men det tog det mer än 3 veckor…

Jojo55
4

Du drar lite för vida konsekvenser av dina erfarenheter.

Jag är 157 cm lång och vägde när jag började 68 kg=bmi 27,5- Alltså inte en särskilt stor övervikt-

Knappt månader senare vägde jag 61,6=bmi 25, alltså ingen övervikt enligt bmi.

Jag åt ca. 20 g kolhydrater om dagen, normala portioner protein och obegränsat med fett. Jag var mätt och åt god mat och motionerade inte. Det blev också stora hälsovinster för min del. Idag väger jag 55 kg. 

Det är MIN erfarenhet och den är väl lika giltig som din erfarehet va? Lika lite som jag kan säga att min erfarenhet är det som alla andra kommer att erfara under liknande omständigheter kan du säga att som det blev för dig kommer det att bli för alla andra

Dessutom, efter tre veckor kan man knappast tala om erfarenhet överhuvudtaget. Jag för min del hade gått ner fyra kilo efter tre veckor.

Minorca
0

Att "svälta" sig ner i vikt går ganska snabb  första gången, Jag gick ner 17 kg från måtlig över vikt till BMI på 20, på 3 månader, med VV. Att ligga kvar på den vikten  med med lite liberalare diet  är inte lika lätt. När jag hade gått upp drygt 5 kg så var  inte alls lika lätt att gå ner med samma som den första dieten.   Det blev bara svårare för varje gång och sakta ökade vikten, för min del blev det 1-2 kg per år.

Jag tror att efter "svält", TS skriver att TS åt lite av allt och gick ner 30kg och började fuskade gick upp 10kg, så tar det någ ganska lång tid att gå ner i vikt med LCHF. Ska man er så långt i vikt så måste man nog även kaloribegräns sitt intag av LCHF mat.

[Yexhe]
0

Jag gick ner från BMI 22 till BMI 18,5 (vilket varit min normalvikt under mitt vuxna liv innan jag gick upp i samband med graviditet). Jag har aldrig upplevt någon hunger, har inte räknat kcal eller tränat överdrivet mkt, så min personliga upplevelse är att det inte alls behöver vara omöjligt att gå ner även som normalviktig om kroppen håller med hjärnan om vad som är normalvikt åtminstone.

Sindri
3

#17 Som "normalviktig" anser jag att man har en någorlunda proportionerlig kropp i alla fall. Man kan inte hänga upp sig på vikt och BMI. När jag började prata med min husläkare om att jag tyckte jag lade på mig så mycket fett på bålen så avfärdade han mig med att jag "ju var så gracil". Visst - supertunna armar och ben, och det var ju mest det som syntes. Men det är inte kul att se ut som en tunna med armar och ben, inte kunna köpa kläder överhuvudtaget för att man är en 34a på längden, men en 42a runt om. Och dessutom ha denna kroppsform som arv från kvinnor som lidit av diabetes och kärlkramp och dött tidigt i hjärtsjukdomar.

Jag tycker inte man skall raljera så mycket med vad folk anser om sina kroppar och dess proportioner bara genom att gå på längd och vikt. Då låter man precis som min husläkare och det gjorde mig så ledsen och förtvivlad. Om nu TS har lår som skaver mot varandra så kan jag mycket väl förstå hennes önskan att bli av med det. Det ankommer inte på oss här att mästra och säga att hon ska se ut som hon gör.

Nu har hon gett upp LCHF fast hon knappt börjat och det finns som hon skriver många metoder att förlora kilon, men jag tror tyvärr inte att hon blir av med dem där hon önskar.

Kanske hon kommer tillbaka då, men då tycker jag inte vi skall ha åsikter om ska gå ner dessa kilon eller inte.

[Capriele]
1

Herregud vilket underbart inlägg! Dessutom är LCHF jävligt skadligt för allt och alla. Om alla skulle äta LCHF skulle världen gå under som den ser ut idag. Bra om du är djurvän? ICKE! Sluta överkonsumera massa jävla fett och kött, det gör era FETA och clogs artärerna!!!!

Jag gick upp 10 kg på lchf, gick ner dem lika snabbt när jag slutade för att äta normalt! Great.

yvonnel
2

# 0

Jag tycker att du verkar vara väldigt stressad, det är nog anledningen till att du inte lyckas inleda din kropp i avfettningsperioden såsom du önskar och så blir du ju tydligt missnöjd med din kropp och straffar dig själv och ökar därmed på stressen ännu mer.

Det hjälper säkert inte så mycket att du försöker lägga skulden utanför dig heller, för det innebär ju att du tänker på detta hela tiden ändå och därmed fortsätter egentortyren.

Försök att koppla av från kravet att vara smalare än alla andra, tänk att det faktiskt finns andra värden i livet, då tror jag att du har större chans att hitta dig själv och få en bättre uppfattning om din plats i universum.

Lycka till!

Siggebus
3

" Jag gick upp 10 kg på lchf"

…..och jag har gått NER 27 kg Flört

Jojo55
0

#19 "Knappt månader senare vägde jag 61,6=bmi 25, alltså ingen övervikt enligt bmi." Ska vara:

"Knappt TVÅ månader senare vägde jag 61,6=bmi 25, alltså ingen övervikt enligt bmi." Två föll bort.

Fiana
1

#16,17,22  jag har ingen åsikt alls om hon bör eller inte bör gå ner de kilon hon vill - det handlade enbart om vad som kan vara skillnaden mellan hur "lätt" det är att gå ner eller inte. Man får väga precis vad man vill, men man kommer oftast få göra på olika sätt för att nå dit om man faktiskt är överviktig eller inte. Bara för att man vill gå ner säg 10kg så betyder det inte att de kilona är övervikt - och att då dra slutsater från det att man inte kan gå ner 10kg övervikt blir väldigt fel. Det är skillnad mellan att lyckas gå ner 10kg från reell övervikt eller att göra det från normalvikt. Vilken normalvikt man har har mer att göra med individuella förutsättningar inom ett normalspann än vad en bmi tabell. Tränar man mycket som TS och därmed har viss muskelvikt och dessutom tidigare i livet vägt mer och vill ner till en vikt som krävdes LCHP diet med kaloribegränsing för att nå - ja då är det inte fråga om att gå ner en övervikt - oavsett om man tycker man är snyggare vid den lägre vikten eller inte. Handlar det dessutom om att tvinga ner en kvinnokropp på lägre kroppsfett% om man inte har en typiskt tunn kroppsbyggnad från början, ja då har man något helt annat framför sig.

#23 Låter som du inte har särskilt mycket koll på lchf, utan mest feluppfattningar - de som har det brukar ofta just gå upp i vikt ja.

kaisakavat
1

#27 Jag har inte invänt mot det du skrev. Jag GILLAR det du skrev. Glad

[Capriele]
0

#25 mitt BMI var 18 på LCHF, nu är det tillbaka på dryga 16,5

[Capriele]
0

och jag körde LCHF i flera månader. Visade sig senare att jag va jävligt allergisk mot ägg och mjölk. DAH!

magma
8

Capriele: Du har i den här tråden skrivit ett mycket mer nyanserat och balanserat inlägg om LCHF, och du är trots det du skriver här ovan medlem på kif.

Dina åsikter är som alla andras välkomna här, om de inte yttras på ett kränkande och nedsättande sätt kring andra medlemmars livsval. (#23 )

Tänk över hur du uttrycker dig i fortsättningen om det val av kost som många av våra tusentals medlemmar har gjort, eller välj ett forum där den typen av argumentation som du använder här är välkommen.

nyborjare08
1

annapescisandor, hur skulle det vara om du istället för att tänka på dessa kilon, började mäta dig istället?

För till syvende och sist är det väl att man är nöjd med det man ser i spegeln, och hur kläderna sitter som är det viktiga, inte några siffror på en våg? Glad

vinteralvan
4

#29, 30 BMI under 19 ses som undervikt och eftersom LCHF är en viktreglerande diet, alltså överviktiga går ner och underviktiga går upp, så funkade LCHF precis som den borde på dig. Men du valde tyvärr att inte lyssna på din kropp.

Inkanyezi
4

Jag vet inte om du tittar på den här tråden ännu Anna, men du har alldeles rätt i att LCHF inte funkar för att gå ner i vikt tills man är ett benrangel. Du har en ätstörning, och du borde göra någonting åt den innan den blir din död. En fin blogg om det finns på:

http://marslammet.blogg.se/

Ditt viktmål är inte sunt, och du kommer nog att vilja ta ytterligare tio kilo när du har kommit dit.

Sök hjälp innan det är för sent.

Sindri
3

#34 Men  - på vilka grunder kan du uttala dig om det?

Jag är som jag tidigare skrivit 1,60 lång och väger 50 kilo. Har visserligen inte så mycket muskler, men fortfarande hull på magen och rygg. Ser definitivt inte ut som någto benrangel.

Man måste acceptera att alla är olika byggda.

kaisakavat
5

#34 Håller med Sindri - du uttrycker dig ganska magstarkt!

Visst finns det konstigheter i TS sätt att resonera, vilket vi kan ha synpunkter på. Råda henne att tänka om, belysa det hela på andra sätt än hon gör själv.

Men att kalla henne benrangel på det där sättet - en människa man aldrig sett - är ju nästan prilligt och definitivt otrevligt.

Dessutom gillar jag inte att det sätts diagnoser på andra kors och tvärs över internet.

"Du är störd! Gör nåt åt det!"

Vem är egentligen störd och vem är frisk? En stor fråga, för stor för det här forumet, menar jag.

[Capriele]
0

kokar det i era huvuden nu? Det är allt FETT!

Nej okej seriöst, jag är bara på ett konstigt humör. Jag har provat LCHF, jag blev mycket sämre än jag var från början, jag gjorde strikt LCHF med mindre än 5 g k. per dag. Jag är jävligt inne i ämnet när det gäller mat. Hela min familj är inom sjukhusbranchen. Jag har gått till dietister och psykologer och allt om vartannat. Jag är allergisk mot i princip all mat som finns och har magproblem och förlorar vikt på grund av det (ja, jag har en diagnos). Mitt BMI får vara vad det vill. Liksom alla andra LCHF:are och alla människor i denna värld - har jag en ätstörning = jag tänker på vad jag stoppar i mig. Jag står väldigt starkt på djurens sida. Visst kan man äta kött, men i rimliga mängder, annars tar det slut och alla kommer slutligen att dö. Inte för att det har med er att göra överhuvudtaget, jag är 170,5 cm och 49 kg.

Om man mår bra att äta LCHF - bra för er! Det är bara mängderna jag är jävligt concerned about.

Inkanyezi
1

Nej, inte kokar det direkt. Dö har jag nog tänkt göra i alla fall, det finns på min lista för de närmaste decennierna. Men jag tycker att det är trevligt att må bra på vägen dit.

nyborjare08
2

#37 Vilka mängder menar du? LCHF handlar inte om att ösa på fett på maten om det var det du menade. Men av vad jag har förstått så har du ju testat själv ett tag så då borde du ju veta det. Och vad gäller matmängden så äter nog LCHFare generellt mängdmässigt mindre eftersom maten är näringstät.

Tråkigt att du mår så dåligt och att du inte har blivit hjälpt!

[Capriele]
0

Jag blir mest förbannad på att ni också öser på med "men testa lite till, du har inte rätt mängd mat. blablabla". Tänker ni någonsin på att detta är bara en diet, den passar inte alla? Mår man dåligt av den ska man sluta! Har ni någonsin tänkt på att det kan röra sig om intoleranser eller allergier mot den mat ni äter?? Tydligen inte.

tistelflikkan
0

#40 klart man ska sluta om man mår dåligt av en diet. men att testa ett kort tag fungerar inte alltid, som redan skrivits. om man är intolerant ska man självklart inte äta den maten man inte tål. sedan kan man behöva testa olika sammansättningar för att se hur en diet passar bäst för sig själv.

när det gäller mängden kött och animaliskt fett som du skriver om så kan jag inte tala för alla andra men jag äter verkligen inte mer mat nu än jag gjorde innan. jag äter inte mer kött än jag gjorde innan heller. däremot har min konsumtion av ägg ökat drastiskt. med tanke på att vi inom något decennium antagligen kommer ha framodlat kött att köpa i affärerna så tror jag verkligen inte att det är någon risk att djuren dör ut.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Minorca
1

#40 Sedan jag började med LCHF har jag kommit framtill att det var spannmål och framför allt vetemjölet som jag inte tålde. Det var så härligt efter drygt en vecka med LCHF var min mage som när jag i tonåren. När jag sedan några gånger fått i mej vetemjöl kommer problemen tillbaka.

nyborjare08
2

#40 Jodå intoleranser finns det tyvärr en del av, det tror jag att de flesta är medvetna om. Som sagt, tråkigt att du mår dåligt. Hoppas verkligen att du hittar det som funkar för dig så att du får må bra. Råd ges ju av välvilja och utifrån erfarenhet. Det kan vara bra att tänka på.

Jennix
6

#40 Menar du att vi ska sluta ge råd som har funkat för alla? Då kan vi ju lika gärna lägga ner hela sidan.

KIF är till för de som vill prova någon form av Lågkolhydratkost. Alla ger råd som har funkat för de själva eller som de vet har funkat för andra. med inriktning på LowCarb.

Vill man ha råd angående Viktväktarna, tallriksmodellen eller något annat får man väl gå dit då?

Jag förstår inte varför du är upprörd över att vi ger råd utifrån det vi själva följer?

Vi tvingar ju ingen att läsa här eller följa råden. Det står var och en helt fritt att sluta läsa eller lämna sidan, eller hur?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

hemul
3

Vad är det för råd som funkar för alla?

[Capriele]
0

Självklart ska man ge råd, men man måste vara medveten om att inte bara ge råd inom LCHF vägen, det är ju inte den enda vägen! Jag äter inte LC, men jag äter däremot glutenfritt. Jag har själv kommit fram till vad jag tål och inte tål, jag vet ingen som är precis likadan som jag, därför tror jag inte att LCHF passar för alla eftersom att alla är unika! Man kan inte sätta Alla inom en och samma ram, visst, ge de tips ni har, det är snällt att vilja hjälpa någon.

Framodling av kött, menar du då att vi ska ha massa kossor som bara blir avlade och avlade och det är deras enda uppgift här i livet? Det är jag verkligen emot! Det är inte fråga om att djuren dör ut, det är fråga om att betesmarkerna dör ut! Liksom det är alldeles för mycket människor i världen vill jag verkligen inte att det ska finnas alldeles för mycket djur än vad det får plats för!

#43 Tack, och detsamma. Jag uppskattar det svaret.

Prästinna
0

Capriele,

Har varit vegeterian i många år, men äter sedan några år även fisk och ibland skaldjur. Äter sedan snart 4 månader LCHF och har INTE införlivat kött i min kost (nämner detta eftersom du värnar om var din mat kommer ifrån) och jag mår fantastiskt bra. Jag är också lång, 175 och har på senare år vägt ca 65 kg. Gick upp 5 kg under våren pga av en fraktur och tappade dessa onödiga kilon på 3 månader med LCHF - det verkar som att jag kanske har gått ner lite till nu, men har inte vägt mig på en månad. Hoppas min kropp tycker att jag kan gå ner lite till! Kan du tänka dig att äta fisk?

Har trott att jag varit laktosintolerant under många år, men nu när jag inte äter något med mjöl i så klarar jag att äta yoghurt, vispgrädde, mm. LCHFmaten mättar bra och jag tror att jag äter mindre än vad jag brukade göra tidigare och jag är aldrig hungrig!

tistelflikkan
0

#46 nej, jag menar att forskare håller på att odla fram kött utan djur. möjligtvis använder de stamceller från något djur. för tillfället riktar de in sig på köttfärs eftersom det är enklast och de hoppas på att kunna göra en hamburgare inom något år (som de själva ska testäta). eftersom du skrev att du var noga med vad du äter samt var negativ till mängden animalier man äter inom lchf så förstod jag det som att det var djurens liv du var rädd om, inte betesmarkerna.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

magma
7

#46: Du är inne på ett diskussionsforum vars ämne är just LCHF, och ändå skriver du "Självklart ska man ge råd, men man måste vara medveten om att inte bara ge råd inom LCHF vägen, det är ju inte den enda vägen!"

Du borde själv vara medveten om var du skriver, och inse att det är fullt naturligt att ge råd som handlar om LCHF när det är vad sajten i sig handlar om. Vill man ha råd om vegankost, allergikost eller vad det nu än är så finns det säkert forum även för de dieterna. (Ja, jag kallar vegan/vegetarisk kost för diet, för jag antar att det är vad det är enligt dig med tanke på att du anser att LCHF är en diet och inte en livsstil.)

Det påpekas ofta här att alla är unika och ingen är exakt lik den andra, som du själv skriver att "vi" ska vara medvetna om. Helt enkelt att man måste hitta vad man själv mår bäst av att äta- och det är av den anledningen som det ges råd om att ändra, ta bort, lägga till osv men det blir du också förbannad på. (#40)

Jag äter mindre protein idag än vad jag gjorde tidigare, eller nej, snarare så äter jag mindre kött men mer protein i form av ägg. Protein i övrigt kommer dels från köpt kött men också i stor utsträckning viltkött (älg).

Bara för att du själv mått dåligt av LCHf och har allergier av olika slag så innebär inte det att det är någon form av norm, snarare är din historia i minoritet här på forumet.

Du säger att LCHF gjorde dig sjuk eftersom du är allergisk mot ägg och mjölk- men i din andra tråd skriver du att du är allergisk mot ett flertal, ej animaliska, livsmedel. Ändå anser du att en vegetarisk kost är att föredra, vilket innebär att ditt kostval primärt är en etisk fråga för dig, inte en hälsofråga. Snarare handlar det om djurhållning och köttätande.

vinteralvan
1

Om du oroar dig för betesmarker och miljö så borde du läsa Vegomyten av Lierre Keith som själv var vegan under en längre period.

ingrid-in-sweden
3

Så mycket man får höra när man är lågkolhydratätare  allt ifrån att man är extrem till sektmedlem och miljöbov, men ändock så tycker jag att de som ritiserat lågkolhydratkost i denna tråden givit exempel på en ännu mera extrem hållning. Ta en titt i spegeln själva!!!

tankgirl
5

0#

Jag har inte läst alla svar på ditt inlägg, men jag vill bara säga detta:

För mig, som har forskat (privat) och provat LCHF i 2 1/2 år och slutligen lyckats hålla mig helt från socker och överätning de senaste 6 månaderna, är det självklart att gemene man inte kan gå ner till 50 kg utan att mäta eller väga maten.

Jag själv har under de här 6 månaderna inte gått hungrig, utom när jag väntat för länge mellan måltiderna eller tränat för hårt, men ändå gått ner mina "trivselkilon", från 65 till 59. Men då har jag vägt varenda måltid.

Ändå så är det väl rätt bra om man kan gå ner till 80 kg "efter att ha stoppat i sig en massa feta godsaker"  Flört

Och med vilken diet måste man inte kontrollera mängden man stoppar i sig om man vill komma ner til 50-55 kg?

Sen är det rätt självklart, men jag säger det ändå: 3 veckor är alldeles för kort tid för att dra så stora växlar som du verkar ha gjort. Flera ser säkert resultat på så kort tid, men knappast på den lilla "övervikt" som du har/hade.

Den största poängen med LCHF, för mig, är hälsa. Rent konkret har det för mig inneburit: Mer muskelmassa, mindre kroppsfett. Färre förkylningar (nästan inga), färre allergier, fri från svamp, ångest, Depression, svullen mage, sömnproblem, dimmig skalle mm!

Och de hälsovinsterna fick jag inte på några 3 veckor, utan efter kanske 4 månader släppte det för mig ordentligt, men det fortgår ju varje dag!

Det är ju fantastiskt, eller hur? Skrattande

Sindri
0

#52 Men om du hade gjort det så hade du kanske inte uttalat dig så tvärsäkert om sådant du inte har en aning om!

Du kan (precis som jag) bara tala för dig och inte för någon annan. Läs ex.vis #35.

Jag har aldrig någonsin sedan LCHF räknat en enda kalori - inte vägt ett gram av vad jag ätit, inte räknat ut något överhuvudtaget. Har bara ätit mig mätt - mycket mätt, och fått en kropp jag är ganska nöjd med - ett liv jag är mycket nöjd med.

Om man hela tiden håller på och talar om för folk vad som går och inte går såklart de lessnar - det känns ju som om ingen bryr sig om vad de faktiskt säger - bara kommer med en massa allmänna påståenden om hur de ser ut och eventuellt vill se ut. Det vet vi ingenting om. Det enda vi vet är att TS tränar hårt, har en smal midja som hon är nöjd med, men har väldigt tjocka lår. Det kan vi inte ha någon som helst åsikt om. Vi ska väl inte ha någon sorts utseende-fascism här? En väger 80 och är själaglad - en väger 70 och trivs inte i sin kropp - vad angår det mig?

Endera ger man råd som personen följer eller inte, som funkar eller inte, resten är väl upp till den som frågar!

tankgirl
0

#53:

"#52 Men om du hade gjort det så hade du kanske inte uttalat dig så tvärsäkert om sådant du inte har en aning om!"

Om jag hade gjort vad?

gun92884
0

Läst alla inlägg?Skrattande

Sindri
0

Citerat från #52

"0#

Jag har inte läst alla svar på ditt inlägg, men jag vill bara säga detta:"

tankgirl
1

#53:

Ok, jag har läst alla inlägg. Vad är det jag uttalar mig tvärsäkert om?

Sindri
0

"….är det självklart att gemene man inte kan gå ner till 50 kg utan att mäta eller väga maten."

"Och med vilken diet måste man inte kontrollera mängden man stoppar i sig om man vill komma ner til 50-55 kg?"

Silverscreen
2

"….är det självklart att gemene man inte kan gå ner till 50 kg utan att mäta eller väga maten." (min fetstil)

Jag tror att om man ska ner under det som kroppen anser är normalvikt så måste man mäta/väga maten. Självklart är alls kroppar olika och din trivs säkert bäst runt 50kg?

Jennix
0

#45 HEMUL:

Jag skrev fel, jag skulle skriva "ge råd som funkat för oss alla" eller nåt liknande. Kan inte ändra nu tyvärr.

Jennix
5

#46 Capriele: Nu är du faktist ute och cyklar. Det klart vi ger råd utifrån Lågkolhydratkost eftersom det är det vi SYSSLAR med!

Skulle vi ge råd om ekonomi eller hundvård eller järnvägar?

NEJ, vi är en sajt som fokuserar på KOLHYDRATER. Vill man inte läsa det, vill man ha andra råd så får man faktiskt leta reda på en annan sajt.

KIF's medlemmar kan detta med kolhydrater, något annat är inte sajten till för.

tankgirl
3

Sindri:

Jag tror jag förstår vad du menar och jag tror att jag varit otydlig.

Precis som Silverscreen försökte förtydliga ("….är det självklart att gemene man inte kan gå ner till 50 kg utan att mäta eller väga maten.") så syftar gemene man på de flesta. Alltså utgår jag från att 50 kg inte är normalvikt på de flesta (kvinnor). Kanske slarvigt att generalisera, men det måste jag tyvärr göra när jag inte har personens alla uppgifter osv.

Vad gäller "Och med vilken diet måste man inte kontrollera mängden man stoppar i sig om man vill komma ner till 50-55 kg?",

så riktade jag mig till trådskaparen med det att hon verkade tycka att det var bortkastad tid att äta LCHF när hon ändå måste kalorikontrollera maten.

Jag menade till att syfta på det ironiska, att alla andra dieter måste man väga och begränsa och tricksa också, och att hon på dessa premisser dömer ut LCHF. Men jag menade inte att man nödvändigtvis måste kontrollera mängden mat på LCHF för att komma ner till den vikten.

Glad

misty09
5

Har nu läst din blogg och något som fick mig fundersam var att du under en tid ätit LCLF mat, ca 800 kcal/dag och tränat. Inte undra på att kroppen slår bakut efter en sådan misshandel. Bara din basalförbrukning för att leva och andas måste på dina 163 cm ligga på betydligt mycket mer.

Där står också att du anser att det INTE är normalt, utan sjukligt att vilja väga 50 kg till 170 cm. Men själv vill du väga 50 muskulösa kilon till 163 cm. Tycker inte skillnaden är speciellt stor på 7 cm längdObestämd

Jag säger inte att det ena är rätt eller fel men om man läser din blogg så är den full av motsägelser och ena stunden skriver du så och andra si……Verkar väldigt "rörigt" och osammanhängande i dina åsikter och dina olika försök till viktnedgång.

Jag är ledsen att behöva säga detta men jag fick ingen som helst känsla för vad du igentligen står för. Kanske inte så konstigt att det inte riktigt fungerar när du "hoppar" på olika saker ( dieter ) ofta. Kroppen måste fundera över vad som är på gång nu…..

jessikan
1

Här kommer ett inlägg till :)

Håller med föregående #63 om att ditt kcal intag är alldeles för lågt. Din kropp svälter.

Jag började för snart 7 veckor sedan ett experiment - magrutor på 95 dagar…är det möjligt? Målet är att äta enligt LCHF och träna för att få fram rutorna och se ifall det är möjligt på denna kost. Det verkar gå vägen! Jag är och var inte på något sätt överviktig. 170 cm lång och 64 kg startade jag på. Mitt mål är som sagt inte att gå ner i vikt (fast det gör jag) utan att få till en tight, tränad kropp byggd på fett.

Jag tror inte på  tesen kcal in/ut. Jag tror vad du stoppar i dig spelar större roll. Är helt övertygad om att kolhydratintaget styr vikt-minskning/ökning.

Kolla gärna in min blogg, sockertjocken.wordpress.com för tips och inspiration

[Meinfinity]
1

Orkade inte läsa alla inlägg..

Så jag säger bara min mening.. 11 kg gick jag ner på c:a 8 månader. Va på gränsen till överviktig. Nu normalviktig 55 kg.

Men vill ner 2 kg till… det går bara inte… MEN det är nog mitt eget fel… Faller i sockerfällan lite då och då…

Men äter ff inte pasta potatis och ris och bröd. Om jag faller i sockerfällan.. Är det glass och godis och chips, och jag gör valet själv, så då kan jag leva med att inte gå ner dom 2 sista kilona.

Jag tycker att man får säga sin mening precis som du skrivit. Den som inte tycker det är ok.. behöver inte fortsätta läsa.

Det enda är tycker jag att LCHF är svår att utvärdera… För vissa funkar det på en gång.. för andra tar det längre tid.

Jag har nu ätit LCHF i 1 år och jag kommer att fortsätta som jag gör, har en betydligt bättre mage (laktosintolerant och magkatarr konstant) min migrän håller sig till ett par dagar i månaden istället för 10-20 dagar i månaden.

Så jag fortsätter… Men alla väljer själva vad som passar för en själv!

Och jag kan själv tycka att det bannas lite mycket om man har en annan åsikt… Jag stuntar i det och gör LCHF på mitt sätt.

Önskar dig stort lycka till..

*värme*

[Capriele]
1

Håller med meinfinity. Upp till var och en.

Och jag menar att ni strikta LCHF-are ser allt i en liten låda. Kolhydrater i fokus, javisst! Men ni verkar inte fatta att det kan hända att ju du inte passar till denna diet. Tror du verkligen att jag vill ha råd om smink och skönhet i ett matforum?? Det handlar om kolhydrater i fokus! Och en fokus kan vara att LCHF är negativt medan det för andra är positivt! Jag har ju för fan min rätt att säga att det är en skitdiet om jag så vill, det är ju kolhydrater i fokus, inte "alla SOM ÄLSKAR kolhydrater i fokus", eller hur?  Min fokus är att dieten inte funkat bra för mig, alls. Det mina kolhydrater i fokus det.

[Capriele]
0

Liksom, har bara ni som älskar dieten en talan? I dont think so.

kaisakavat
14

Håller också med - det är upp till var och en. Vilket skrivs här på KIF sjuttielva gånger om dagen.

#67 Din kritik… på nåt sätt har du fått för dig att du vet nåt om alla strikta LCHFare, om vilka råd som dessa alltid ger till andra. Men inte vet du nåt om det. Du bara drar till och generaliserar. Minst lika mycket som du anklagar LCHFare för att göra.

Invändningarna i denna tråd har handlat om olika saker. Mycket om TS sätt att avfärda LCHF och SSS utifrån nästan obefintligt erfarenhets-/kunskapsunderlag. Jag tror många med mig tillrättavisar, inte bara för att ge TS våra synpunkter, utan även för att motverka att osanningar om LCHF sprids. Hela tiden kommer nytt folk in på sajten - det är förstås bra om de får korrekt info.

Sen har vi det här med att 'få' säga sin mening. Vem har hindrat er? T ex, trots tämligen osmakliga formuleringar tidigare, så är du själv fortfarande kvar här, skrivandes.

Blanda inte ihop "få säga sin mening" med att "få bara medhåll".

Pasi
10

#66 Och jag menar att ni strikta LCHF-are ser allt i en liten låda.

Du är väldigt fördömmande - lite inkvisitionsvarning över sånt uttalande!
i övrigt tar jag gärna en vetenskaplig diskussion om du har nåt vettigt belägg för dina "åsikter".

Dessutom är LCHF jävligt skadligt för allt och alla.

Jag vill gärna se något belägg/"vetenskapliga referenser" för att detta stämmer; detta är inte ett religiöst forum.

#67 Nej, även du har en talan - men det ska vara på vetenskaplig eller personlig basis, inte religiös eller politisk (jag bryr mig inte om folks religiösa eller politiska övertygelser). *Liksom*Flört

nyborjare08
7

#66 Jag håller med Kaisakavat och Pasi här. Om du läser på "Om sajten" så är inledningen: "Forumet för dig som äter LCHF, eller funderar på det." Självklart kan man diskutera problem och få hjälp men LCHF är liksom "ramen" för sajten och råden ges förstås utifrån det. Inget konstigt.

Det är nog viktigt att komma ihåg att man får lekmannaråd här. Om man upplever stora besvär eller mår riktigt dåligt så bör man uppsöka läkare.

Jennix
3

kaisa: Det är oerhört vanligt att folk blandar ihop just detta - folk verkar tro att man har rätt att säga vad som helst utan att få ett svar. Flört

misty09
12

#66 Att älska dieten LCHF eller att få den att fungera är två olika saker. Att klassa det som en "skitdiet" bara för att din kropp inte svarar på LCHF är att generalisera väldigt mycket….precis det som du sa att LCHF älskare gjorde. Snacka om att se det hela i "en liten låda"

Alla svarar inte på viktväktarna, Gi, itrim och allt vad det heter heller. Man måste hitta sin livsstil….men utan att för den skull dömma ut de eller dom som det funkar för.

Jag tillhör din sida vad gäller att få LCHF att fungera som viktminskningsmetod. Går inte ner ett gram. Men för den skull spyr jag inte galla över dieten eller de som får det att funka. Det är bara att acceptera och välja hur man ska gå vidare. Jag har valt att fortsätta att äta LCHF pga att jag tror på detta med ren mat, riktig mat utan light och jag tror på att kolhydrater eller rättar sagt insulin inte är bra för oss. Jag tror på att socker både det vi äter och det kroppen tillverkar är jätte farligt för oss. Jag har själv haft bröstcancer och är övertygad om att det var mitt sockerberoende som gav mig detta vid 34 års ålder. Har nu tom sett forskningsrön på att socker ökar cancerrisken och då främst bröstcancer……därför fortsätter jag äta LCHF.

Så att som du/ni spy galla och generalisera och sen ha mage att säga att alla på KIF generaliserar och inte låter folk säga vad dom tycker, tycker jag är otroligt lågt. Alla får väl säga vad man tycker men att tycka skit pga av att man är besviken är inte speciellt moget…tyck istället att denna livstil fungerar inte på mig, tala gärna om det och hitta sen din livsstil istället.

annapesicsandor
3

Har inte varit inne och kikat på iFokus på ett tag och såg att en massa kommentarer tillkommit, kul :)

Tycker INTE att LCHF är en skittdiet men den passar inte mig för viktnedgång.

Jag har vägt 50kg med muskler förut och har inte varit "sjuklig" "anorektisk" eller liknande. Den vanligaste reaktionen jag får när jag säger att jag vill väga och se ut som jag vill är negativ, och ofta ifrån överviktigam eller folk som är missnöjda med sin vikt, ser ni ett mönster?

Att skriva "Sanningen om .." erkänner jag var fel, jags kulle istället ha döpt tråden till "MIN sanning om ", Sorry för den.

Nu har jag tappat 1,5 kg på en vecka, utan LCHF and I still feel good :)

Min BLOGG är osammanhängande och byter åsikt , det stämmer! Min blogg handlar om MITT liv, mina försök och mina misstag. Jag är inte en läkare som behöver skriva fakta, jag utgår ifrån vad jag har upplevt och om man faktsikt LÄST min blogg så har den handlat om att PROVA NYA DIETER.

En del av er LCHF verkar ha tunnelseende, ni hamnar också väldigt lätt i försvarsposition när man säger något negativt LCHF. Nästa som om ni är rädda för att om många säger att det är dåligt så kommer det sluta funka?

Förresten ett FORUM är till för att man ska kunna yttra sina åsikter .. annars är det väl läg att byta namn till LCHF-FAN FORUM?

Seglarina
1

annapesicsandor det kanske inte var du som sa skitdiet, såg att det kom från ett annat inlägg. Men du sticker ändå ut hakan och då fär man nog räkna med mothugg.

Sen upprepar det som ett mantra i tråd efter tråd, detta är ingen bantningsmetod som gör att man blir automatiskt blir smalare i oändlighet. De som har erfarenget säger ofta att det handlar om att kroppen får den vikt som den trovs bäst med. Kanske är det så att du och din kropp inte är överens om vilken vikt den ska ha.

Athenasmatte
2

Är du verkligen säker på att du är överviktig? För är du normalviktig så händer inget med din vikt när du går på LCHF, men du får en massa andra hälsofördelar som t.ex. mer energi, bättre koncentration, bättre fungerande mage, minskad risk för diabetes m.fl.

Det är viktigt att påpeka att LCHF INTE är en bantningskur; det är en viktnormaliserande diet, vilket innebär att du går upp i vikt av LCHF om du är underviktig (jag själv har lyckats gå upp 5 kilo sen jag började, vilket jag är överlycklig för!) och ner i vikt om du är överviktig. Visst kan det vara så att det inte funkar för alla, alla funkar olika, men generellt sett tror jag att det funkar för de flesta.

Jag vet inte hur gammal du är, men när jag själv var i tonåren handlade allt om utseendet. Man skulle vara smal och anledningen till att man eventuellt gick på någon speciell diet var för utseendets skull och inte för hälsans skull. Idag är jag äldre och klokare och inser att det är hälsan och inte utseendet som är det viktiga. Jag hade kunnat äta godis och chips varje dag och fortfarande vara smal (jag har svårt för att gå upp i vikt), men min hälsa hade ju varit urusel!! För att inte tala om risken för diabetes! (det är inte bara tjocka personer som får diabetes; min mamma är jättesmal men har fått diabetes på grund av ett alldele för stort kolhydratintag genom åren)

Jag misstänker alltså att du redan är normalviktig, att du är överviktig sitter nog bara i ditt huvud (men jag kan ha fel, vad vet jag?). Jag förstår att detta kan vara jättejobbigt, det bästa för dig vore att prata med någon som kan hjälpa dig tänka annorlunda. Jag dömer inte dig, jag försöker bara hjälpa dig.

När du blir äldre kommer du nog att inse att det är din hälsa, och inte ditt utseende, som är det viktiga. Men man måste nog vara tillräckligt mogen för att inse detta. För mig kom insikten någon gång strax efter gymnasiet.

En sak till; du kan inte äta för mycket fett, för du mår illa långt innan det!!

Lycka till! Och ha en God Jul!

Mvh//Madeleine

yvonnel
2

Forum-ja, men det innebär inte att du har rätt till stygga jämförelser där du har behov av att spegla dig själv i någon sorts motvikt till andra medmänniskors utseende enligt din snäva uppfattning.

Hoppas att du klarar av att komma på bättre tankar.

annapesicsandor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Faschinerad att denna tråd fortsatt så länge!

Tack vare den här "Tråden" så får jag mail till min blogg nätan varje dag från människor som undrar hur de ska gå ner " de sista 10 kg". Det har inte funkat med LCHF och de vill veta hur de ska göra.

Jag har fortsatt med LCHF efter min fotoperation och gått upp 2 kg, men det är bara jag! Kanske åt jag för mycket ? eller så är det för att jag inte kan gå? vem vet?

Hursomhelst … LCHF är en bra livsstil! Bra att gå ner i vikt med om man har mer än 20kg övervikt.

SVÅRT att gå ner med LCHF om man har ca 10-15 kg - eller mindre , att gå ner. Då blir det dags att väga och räkna .. dock inte svälta!!!

Jag provade ett nytt sätt att äta på, finns på min blogg (shapethefuckup.blogspot.com) , utan att svääälta och gick ner 1,2 kg på en väcka.

Ni som tycker att jag har en ätstörning får jättegärna ta en titt på min facebook "Anna Pesic Sandor", där finns mycket hälsosamma bilder på mig:)

TACK kolhydrater i fokus för alla nya läsare till min blogg :)

PS. Vill bara se ut som på bilden igen :) .. inte så anorektiskt va?

KRAM

Sindri
1

Det här med vikt, kalorier in och ut och förbränning är fascinerande. I en vecka har jag varit konvalescent och väldigt stilla jämfört med hur jag brukar flänga omkring och gå långa promenader.

Var inställd på att äta mindre och kanske gå upp i vikt lte. Men - om jag åt mindre blev jag hungrig, så jag har ätit som vanligt. Däremot legat mycket stilla - och gått ner i vikt! Mycket märkligt, men inte tråkigt alls.

Jag har ingen övervikt - pendlar mellan 50-52 kg (68-70 cm i midjemått) och väger precis ett kilo mindre än för en vecka sedan.

Om man nu också tar i akt att man under en natt när man sover gott förlorar i vikt så inser man ju att rörelseenergi inte har så mycket med viktnedgång eller -uppgång att göra.

Någonstans läste jag att 85% av det vi stoppar i oss går åt till att hålla värmen i kroppen, sedan går en stor del till hjärnan - det blir inte mycket över att spela på för eventuell kroppsrörelse.

Däremot att bygga muskler tar en del energi så det låter logiskt att det minskar på kroppsfettet, men då inte på vikten eftersom muskler väger mer än fett.

Kanske är det rentav så att när man springer, joggar mm (vilket jag gjorde mycket förr utan att tappa ett gram) så får kroppen så mycket gratis värme att den inte behöver lika mycket energi för att hålla värmen och så får den lite att lagra? Bara en flummig teori för jag fick bara mer och mer fett. Visst! Jag åt fel också, men enligt SLV rätt!

Här finns så mycket kvar att utforska!