Vet inte hur länge, men brukar göra det ibland och det har aldrig varit dåligt när jag tinat upp det…jag tror man kan ha grädde i frysen rätt länge…

Men vad är rätt länge..? :-S Hittade en tetra i frysen från i juli. Eftersom det är så fett borde det härskna, eller är det något som gör att grädde kan klara sig längre kanske. Hittar inga rekommendationer på nätet heller om hållbarhet.
Jag lärde mig en gång att inte bevara animaliskt fett mer än 3 mån i frysen i rått skick, så att om du använder det i matlagning som har varit fryst så går det nog utan vidare att frysa 3 mån till. Men varning för att glömma speciellt färskt fläskkött alltför länge i frysen - det smakar inte gott.
Du märker om den är har härsknat, om du lucktar och smakar. Är den dålig är det bara slänga annars kan du använda den i matlagning.
Jag säger samma som #3, så har jag också lärt mig.
Lax, fett max 3 månader
Jag har också hört de siffrorna men har aldrig märkt att något blivit dåligt av att ligga längre. Jag bryr mig inte heller om bäst före datumet på grädde, mjölk mm jag använder näsan och smaken för att avgöra om en vara är bra eller dålig.
När det gäller fryst färskt fläsk med fettrand på, så får du nog gärna lita på mitt ord om du vill slippa smaken av härsket fett för det är INTE GOTT, knappt, mycket knappt ätbart.
Fryst grädde skulle jag också säga ca 3 månader, beroende på den höga fetthalten. Upptinad går den utmärkt att ha i kaffe/te när den är nytinad, sedan helst i matlagningen. Vispad har jag aldrig provat, men den blir lite grynig så jag vet inte om det går. Mina erfarenheter gäller ekologisk grädde, kanske ingen skillnad.

Jo, tre månader låter rimligt. Det blir till att kasta tetran då den varit fryst över sex månader, lite sugen på att öppna dock för att titta och lukta… Nog bäst att låta bli, inte sugen på att ha lukten av sur grädde i köket.
Är det någon skillnad på om grädden är uppvärmd (kanske drygt 80C) innan frysning?
Jag har nämligen inga problem med att äta t.ex. hemmagjord glass när den legat i frysen ett år eller så. Märker absolut inget konstigt med den.
Å andra sidan har jag inte märkt att karré eller kotletter skulle ha blivit dåliga efter ett år i frysen heller. Men det är kanske jag det…

Snälla nå'n … inte stämmer 3-månadersregeln nuförtiden. När jag rensade ur mina frysar i december så gjorde jag soppa på organiskt fläskkött som hade legat i frysen se'n 2010
Jean-Pierre som är mer gourmet än gourmand hade inga klagomål varken på smak eller texture …
#9 Jag tycker absolut du skall öppna och smaka! Går säkert utmärkt att göra gryta eller soppa på. Sour cream!

Nja, grädde som har surnat blir inte automatiskt sour cream … det behövs litet bakteriehjälp för det …
#13 Förr kunde man surna sin egen grädde när man hade tillgång till opastöriserad grädde. Pastöriserad grädde som är sur däremot kan vara direkt farligt eftersom den består av skadliga bakterier och inte goda (de goda dog vid pastörieseringen). Opastöriserad mjölk är levande medan pastöriserad mjölk är död.

#12 Redan kastat i tunnan!
Synd att du kastade den, skulle vara kul o veta om den var bra trots den långa tiden i frysen.
Jag tror att den håller längre än 3 mån, eftersom den är pastöriserad. Alltså behandlad, inte rå.

Jo, det kände jag till men här lät det som om det var pastöriserad vara. Det varnas också för att äta mögel på hårdost gjord på pastöriserad mjölk eftersom det inte alls är samma mögel som blir naturligt eller används för att göra mögelostar.

#16 Jag får göra en ny infrysning. :-P

Jag fick lära mig av en kock en gång att pastöriserad grädde surnar inte utan den ruttnar. Hur läckert låter det 
Agneta
#19 I opastöriserad finns de goda bakterierna kvar och tränger bort skadliga bakterier. I pastöriserad däremot så finns det inga bakterier alls. I modern fil och yogurt blir de tvunga att tillsätta bakterier i efterhand pga att pastöriseringen dödar allt.
Opastöriserad mjölk är faktiskt tillåtet att sälja så länge den är testad för tuberkolos. Hygien är dessutom betydligt viktigare än för pastöriserad mjölk. Dagens mjölkbönder har blivit slappare med hygienen eftersom mjölken ändå pastöriseras. Resultatet blir att mjölkprodukterna vi köper innehåller mängder med döda bakterier.
Jag önskar att det fanns någon som var villig att sälja opastöriserade, bakteriekontrollerade mejerier här i landet. Visst kan man skaffa lokalt av en bonde men då måste man lita på bondens ord att hygienen är god.

Här är det olagligt att sälja opastöriserad mjölk men det går att komma förbi reglerna genom att köpa en 'andel' av en ko hos en bonde … se'n är det bara att åka och hälsa på när det är dags att mjölka 
#21 Vilken bra idé! Jag skulle gärna vilja vara med på något sådant 
Har åkt runt ute på landet och frågat några mjölkbönder om jag kan få köpa obehandlad mjölk, men de har varit väldigt tveksamma till att sälja.
Själv tillbringade jag som liten somrarna hos min moster på landet. Alla drack opastöriserad mjölk och blev inte sjuka. Jag minns en gång när moster skulle göra pannkakor och mjölken var slut i kannan. Då fick vi ungar gå till hagen och mjölka nån liter så vi hade till pannkakorna. Mmmmm, vilka minnen det väcker.

Jag har använt oöppnad grädde som varit mer än 2 mån äldre än bäst före, och det fanns inget fel på den.
Läste någonstans att i Finland som har liknande bestämmelser som vi, där säljs opastöriserad mjölk med med texten ENDAST FÖR UTVÄRTES BRUK Smart!
Litet som med stevia, som såldes för hudvård, innan den nyligen blev laglig.

Hur använder man stevia i hudvård?
Agneta
Det kan man verkligen undra, men jag har läst någonstans att indianerna använde stevia till medicinskt bruk, dock kan man undra där också.
http://www.skincaretalk.com/t/5763/stevia-a-sweet-wrinkle-reducer/120
http://www.ehow.com/way_5594533_can-stevia-skin-problems_.html
Verkar vara en bra antirynkkräm.

#23 Jag tror på att lukta och smaka men två månader gammal grädde hade jag inte provat… :-X
två månader i frysen, det skulle jag definitivt använda… Tror inte det blir dåligt så snart… antar att mazen menade fryst?
Jag kom på att jag fryst ner gräddtärningar tidigare, (i islådan) dem använde jag hur länge som helst, inte härsknade de, säkert över ett halvår innan de var slut, kanske ett år tom… mtill slut var de lite frystorkade de liksom, men i såsen märktes iaf inget konstigt…

#29 Jaha, jag trodde att Mazen pratade om grädde i kylen.

#30 Det gjorde jag, jag menar att om grädden klarar så lång tid i kylen så borde den klara sig betydligt längre i frysen ( är extremt känslig för skämd mjölk och grädde )

#31 Vanlig 40% eller 36% + karragen? Låter väldigt länge oavsett… Att matvaror som har lång hållbarhet (ett år), har lite längre spann efter utgångsdatum då produkten fortfarande är ok har jag förståelse för. Men att grädde som har en vecka som hållbarhet, det tycker jag låter konstigt att den ska hålla så mycket längre.