Gå ner i vikt för snabbt.
Kan man gå ner i vikt för snabbt? Och om, vad skulle bieffekterna av en för snabb viktnedgång vara?
Gick ner ungefär 10 kilo på en månad. 60 kilo på 6 månader.
Är detta för snabbt?
antar att du skämtar? annars… hur tror du skinnet skulle se ut efter 60 kilo på sex månader?
0,5-1 kg i veckan brukar anses som bra. Om man går ner för hastig är det ofta så att skinnet inte hänger med. Ju äldre man är desto långsammare brukar huden strama till.
Mitt skinn hängde inte med. Har säkert 3 kilo hud som hänger.
Och varför skulle jag skoja? Min rygg är åt helvete. Orkar inte vara skämtsam längre.
Kommer ihåg att Sten Sture Skaldeman skrivit att det tar ca ett halvt dussin år för huden att dra ihop sej. Det kanske går snabbare för en ung person.
Jag har också funderat på saken och tänkt på att starta dylik tråd, men inte kommit mig för. Vi pratar ju ofta om just överblivet skinn - men minns inte om nåt annat diskuterats.
Så jag hakar på..
Nåt i kroppen som kan 'ta stryk' på något sätt?
Edit: Alltså.. förutsatt att man äter bra, så man inte svälter ihjäl sig.. alltså. Det är förstås skadligt på många sätt. Men förutsatt att man går ner och äter hyfsat bra.
Ja, min egentliga fråga är inte skinnet. Skinnet är där det är. Tänker inte operera bort den heller.
Det jag undrar är om det kan ske något annat.
Alltså, det här med att svälta sig. Vad menar ni med det?
Låt oss säga att jag (89kg/168cm) äter ca 1000 kcal/dag, vilket är ca hälften av mitt basala behov. Och tar resten av min fettreserv….svälter jag mig då? 1000 kcal är ju rätt lite mat, helst om man äter lchf. Då äter man inte på en assiett, uten på ett tefat ;)
Räknar ni det som svält?
PhilippaB - Kanske bra om vi försöker hålla oss till trådämnet.
Men ett kort svar till dig: 1000 kcal är väldigt lite mat, även om du samtidigt tar från dina reserver. Du äter för lite.
#8 kaisakavat, det var ju faktiskt du som tog upp ämnet svält. Citat:"Alltså.. förutsatt att man äter bra, så man inte svälter ihjäl sig.."slut citat.
Det intressanta är om man lagrar(i fettet) alla näringsämnen som behövs för överlevnad, eller lider man brist på något när man äter "för lite". En snabb viktnedgång är troligtvis ett resultat av underskott av energi via munnen. Jag tror att kroppen lider ett antal omställningsbesvär. Men sen adepterar den sig till den aktuella näringstillförseln.
Jag har inga länkar på studier till detta, utan det är min personliga åsikt.
#8 kaisakavat. Jag vill poängtera att jag inte har hittat en enda studie som stödjer den så kallade svälten. Om man då menar oss överviktiga västlänningar, och inte de stackarna på Afrikas Horn.
#9 Det gör man absolut inte! inte i närheten. Protein t ex har du i princip inga lager alls av förutom dina muskler (märk då att även hjärtat är en muskel i det här sammanhanget). Du kan inte räkna med att ha något annat än ren energi i fettlagren, du har inte ens allt fett du behöver där (du kommer fortfarande behöva omega 3 och 6).
Däremot kan man få i sig minimumet vad man behöver på ett ganska lågt kaloriinnehåll. Men man har absolut inte vad man behöver i lager för att överleva.
#0 Nu har jag inga källor i närheten, men jag är ganska säker på att jag läst att det i ganska stor mån är farligare att gå ner mycket i vikt än att vara måttligt överviktig. (alltså ska det vara värt hälsomässigt att gå ner i vikt så gäller det att man håller den lägre vikten rejält länge för att det ska jämna ut sig).
Minns dock inte några siffror eller diskussioner på vilka anledningarna var (kanske har med bi-effekter i kroppen från när alltför mycket kroppsfett bryts ned på en gång? Det ska även finnas en maximal mängd kroppsfett/dygn kroppen kan nyttja, vilket då kan tyda på att andra vävnader som brytits ned om för stor minskning, men jag tror inte det ligger så lågt som 10kg/månad - men kan inte lova något)
Det finns nog dock anledning att fundera på att bromsa ner det hela lite om man fortsätter att gå ner så fort under lång tid (dock normalt att minska rejält i början om man är fet nog).
bumpar.
putt