Blir INTE mätt av LCHF!
Nu blir jag faktiskt lite less här :-( Jag har kört sedan i måndags, det här är alltså 6:e dagen idag och det är ett under att jag fortfarande kan lyckas hänga på! För varje dag har jag känt mer eller mindre hunger. Förstår inte vad det är för fel. Igår så kände jag liksom att det är nog, så jag har börjat och vägt upp 20 gram smör utöver den vanliga maten och ätit. Gjorde det till frukost och nu när jag kom hem från jobbet, ska även göra det ikväll tänkte jag.
Allt för att försöka öka mättnaden!Tänkte om jag lyckas pressa i mig smör till varje huvudmåltid så blir det bara det 60 g smör rent varje dag!
Imorse så stekte jag 6 baconskivor i smör, sedan så gjorde jag en omelett av baconfettet som var kvar i pannan, på 2 ägg, creme fraiche och grädde. Också till det här så åt jag 20 g smör. ( rent smör alltså, jag äter det med sked)
Men tror ni inte att jag känner hunger ändå lite mer än 2 timmar senare? Får liksom ingen mättnadskänsla :( Först trodde jag att det berodde på att jag inte hade något tillbehör till laxen (äter lax typ jämnt till lunch middag bara för att jag älskar lax :D Så då vart jag överlycklig när jag hittade ett recept på blomkålsmos som vart hur gott som helst, så det har jag haft till matlådan idag, men blev jag mätt? Nej!! Laxen hade jag tillagat i ugnen och haft creme fraiche på och grädde.och moset hade jag gjort på grädde och smör. Men ska testa ikväll och ha i MAXIMALT med smör i moset, så det verkligen blir fettigt!
Känns som man lever på en svältdiet :( Åt precis middag, samma som jag beskev ovan + det där 20 g smöret, men känner ett sug magen, den känns tom och känns inge bra helt enkelt.
Vad är det som är fel????
Är du säker på att det är hunger? När jag hade ätit LCHF ett tag kände jag för första gången på mycket länge hunger! Och det var inte alls som det vanliga suget som förr kom 2-3 timmar efter avslutad måltid.
Det tar ett tag för kroppen att vänja sig vid nya regler. 6 dagar är ingenting.
Men fortsätt du som du gör. Kroppen kommer att vänja sig, och så småningom kommer du att behöva mindre mat.
det är vanligt att vara väldigt hungrig i början (första veckorna kan det vara) - du löser det enklast genom att helt enkelt äta mer mat. I början kan det bli jättemängder för en del men det går över. Du kan gott ha 4 ägg i omeletten om det behövs. Ät 2 bitar lax etc. Varför håller du på och väger upp smöret etc.?
Finjustera kan du göra när du kommit igenom omställningen som är ett antal veckor åtminstone.
I början blir de flesta hungriga innan kroppen "fattat galoppen" - det löses genom att äta mer mat. (riktig mat kött, fisk, ägg, smör etc. *inte* vispgrädde och bär eller mellanmål utan *mat*). Försöker du snåla på maten redan i början så blir det mycket svårare att komma igenom omställningen.
tl, dr: Ät mer mat!
Håller med föregående skrivare! Den första veckan, och kanske lite längre, åt jag som en häst. Det fanns verkligen inget stopp i mig. Särskilt hungrig var jag på kvällarna. Så jag åt och åt och tänkte att det går väl över. Och det gjorde det! Nu är det snarare så att jag måste påminna mig om att äta.
Jag väger smöret mest för att liksom bara veta, att ja "Idag har jag iallafall fått i mig minst 60 g smör utöver maten". För i början var jag lite orolig att jag inte skulle få i mig allt fett som jag behöver.
Men jag ska göra det Fiana! Alltså dubbla mina matportioner, men man känner ju sig då liiite osäker om man nu inte kommer öka i vikt av det :P Men att gå runt hungrig som nu är ju inget val heller. Så nu blir det till affären för att köpa blomkål och göra mycket mos tills imorgon och ta ut 2 laxbitar till ur frysen =)
Föresten en fråga. Kan man äta FÖR MYCKET LAX? jag äter lax hela dagarna! men det är ju en fet fisk iaf :)
Sindri: Jo tyvärr så är det hunger! :( riktig hunger är det :( och mina tankar faller lätt mot godis och glass när jag blir sådär hungrig :(
Vanligt som de andra säger.
Nu efter2 månader blir jag äntligen mätt o många timmar, när jag väl är hungrig kan jag, om inte maten är klar vänta lite till.
Ät om du är hungrig, kokta ägg i kylen att ta till, grädde i kaffe, ost, överbliven mat. Ät! rätt vad det är vänder det, för mig 2 månader olika för alla
Håller med om det som flera säger att det bästa faktiskt är att äta mer även om det känns underligt…Efter ett tag märker man att man äter mindre och mer normalt igen. Sen fungerar det inte att lägga till mer fett för mig utan att lägga till mer protein! Har läst att det är så för många…
#4 Det skulle vara oerhört mycket mer mat än du behöver för att du skulle lyckas gå upp i någon större mängd fettvikt på bara några veckor. Ät på du tänk på att det ordnar upp sig med hungern. Kom igenom omställningen först med rejält med mat och titta sedan på mer exakta mängder om du inte automatiskt går ner i vikt. Hur mycket smör du ska tillsätta beror ju på hur mager råvaran är. Om du upplever totalt 60 gram smör på en dag med så pass relativt magra varor som fisk så behöver du antagligen se till att tillsätta lite extra som kryddsmör och att steka i osv. Du behöver fettet också för det ska fungera. Men 4 ägg i omeletten eller 2 bitar lax är ingen fara på taket alls.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle rekomendera att äta mellanmål, då behöver man inte äta lika mycket vid huvudmålen då man är mättare.

När jag först började med lchf var jag också vrålhungrig. Jag kunde äta så mycket som 5 karrékotletter + ugnsrostade grönsaker till en middag. Var alltid hungrigast på kvällen. Kylen var hela tiden full av färdiglagad mat som bara var att antingen värma eller äta kallt.
Den hungern gick över efter ett tag och jag hade inte gått upp ett endaste hg, utan tvärtom.
Jag använde inget extra smör än det jag stekte i, utom när köttet/fisken var mager.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Jag blev förvånad till en början med lchf, för hunger och mättnad är inte det samma för mig nu som med kolhydratsrik kost. Tog mig ett tag att lära känna kroppen, veta när jag var hungrig och när jag var mätt. Innan var det kurrandet i magen som gjorde sig påmindt men det är tack och lov som bortblåst nu för tiden med denna underbara kost när jag var hungrig.
Numera är det nog inte känslan "mätt" jag letar efter utan nöjd när jag ätit mat. För att bli "mätt" måste jag äta enorma mängden för att få en proppfylld mage som blir utspänd och därigenom få känslan som jag hade innan när jag var mätt.
Stort lycka till! Hoppas snart du hittar rätt och känner dig nöjd…

En rätt vanlig teori är att det egentligen inte är "hunger" man känner utan snarare sug. Kroppen och hjärnan är van att drivas på socker efter ett liv av kolhydrater, vare sig det är i form av tallriksmodellen eller snabbmat, så när man börjar äta mat utan kolhydrater undrar hjärnan vart sockret tog vägen, och skickar ut nya signaler om att den inte blev nöjd, den vill ha socker. Man är alltså hungrig i huvudet snarare än i magen. Men efter ett tag, säg två-tre veckor, lär den sig att drivas på fett istället, och då blir den nöjd och glad på normala (kanske till och med mindre) portioner.

Det ar just detta jag menar nar jag forklarar hur man lattast tar reda pa om det ar hunger eller sug … byt ut det du vill ata mot na't som du inte tycker om sa ser du snabbt nog om du vill stoppa detta i munnen …
#12, #13 Är man precis i omställningen är det i vilket fall lättare att ta sig igenom den genom att helt enkelt äta även om det är "sug" än att gå och känna sig hungrig även om det inte är "riktig" hunger. Mippla till med mängderna kan man göra sen när man fått ordning på det hela och inte känner sig glupande hungrig hela tiden.
Tror det säkert kan kännas lite förvirrande för nybörjare ibland, man läser en massa trådar och tror man måste börja med att följa råden som små äldre kvinnor som har svårt att gå ner i vikt och inte har mycket övervikt måste ta till för att få det att röra på sig. På samma sätt som det nog är förvirrande att det man gick ner på första veckorna kanske man inte kan fortsätta med och fortfarande gå ner (många "rasar" ju många vattenkilon i början och tror att då måste det ju vara "rätt" sätt). Kombinerar man det med ett gäng trådar från rejält feta män som lätt går ner i vikt och kan äta "hur mycket som helst" så är nog förvirringen total. Kan inte vara lätt.
Men som sagt, för de första veckorna säger jag ändå man ska äta mer om man känner sig hungrig och det av riktig mat, inte hålla på och dutta med "gotter" och mellanmål utan mer riktig mat om man känner sig hungrig. Håller *inte* med rekommendationen om mellanmål utan man ska äta ordentligt när man väl äter. Om det sen innebär jättefrukost, lunch och middag och det 5 gånger om dagen, må så vara den sortens hunger håller inte i sig så länge. Börjar man däremot dutta med "mellanmål" med kanske nötter, bär, grädde, "mackor" och dyligt riskerar man att man konstant äter och får ännu svårare att lära sig känna när man faktiskt är *hungrig*.

Vi ar nog inne pa mer eller mindre samma tankesatt ialla fall … bara uttrycker det pa olika satt. Jag menar ju att man ska INTE ska stoppa i sig det man tror sig vilja ha eftersom jag tvivlar pa att personen som sager att de ar fortfarande ar hungriga efter 5 kotletter langtar efter en 6:e kotlett … det kanske blev annu varre nu 
Första varningsklockan för mig ringde när jag läste "vägde upp smöret", och andra vid "äter det med sked". För det första ska du nog inte behöva väga upp nånting (om det inte är för att bara kolla nån gång ungefär hur mycket du äter), för det andra är det inte rätt att sleva i sig smör med sked. Många har den vanföreställningen om LCHF att det handlar om att sleva i sig mängder med rent fett. Det behövs inte för att maten ska klassas som LCHF, och dessutom får jag själv riktigt orolig mage av för mycket rent fett (plötslig magknip som leder till ett panikbesök på toaletten).
Eftersom du är i omställningsfasen tror jag du behöver få i dig lite mer mat, i volym räknat, för att bli mätt. Du kan behöva öka på mängden lax, äta grönsaker till maten som extra magfyllnad och komplettera med en fet sås.
En vanlig portion mat för mig kan ser ut så här:
- 150-200g lax
- 5 sparrisstjälkar (mikrade eller stekta med smör och salt)
- 1/3 paprika, strimlad
- 50g majonnäs eller ca 1dl gräddsås
Till frukost blir det ofta nåt sånt här:
- 2-3 kokta ägg, ätes med en klick smör eller tonfiskpastej per tugga, totalt ca en osthyvelskiva smör eller 1-2 matskedar tonfiskpastej
- 1/2-1dl turkisk yoghurt med kokosolja och nötter/bär i, eller en bit bacon/annat kött/fisk, ca 100g
- 1/3 paprika, strimlad
- Några bitar av nån god ost
- kaffe med grädde
Min utgångsvikt (jag är man, 32 år) var 83,5 kg (BMI 27) i november. Åt ner mig till 78-79kg på en LCHF-inspirerad kost, men åt lite pasta/potatis nu som då i mindre mängder, drack ännu apelsinjuice varje morgon och satte socker i kaffet. I januari gick jag över till en striktare LCHF. Gick sakta ner till 76-77kg och hängde där rätt länge, mycket p.g.a. att jag började träna lite mer då också, tränade nästan ingenting innan dess. Viktminskningen bromsades av muskeluppbyggandet. Sen släppte det och nu väger jag 74,5-75kg (BMI 24). Mat som exemplen ovan är största orsaken till min viktnedgång. Så det funkar för mig iaf, inte säkert att desamma funkar på dig men kanske. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Förlåt om jag har varit lite dålig på att svara! Men tack för alla era råd, jag ska börja käka mer grönsaker iaf, ska leta fram något gott recept :)
Idag tryckte jag i mig strax över 50 gram smör rakt upp och ner.. gott? nej :/ inte riktigt. Det är förmodligen så som du säger! men i och med att jag inte känner mig mätt "så tror jag att det är för att jag ätit för lite fett".
En fråga bara :) hur gör man gräddsås? eller brunsås? som blir god alltså :D Sett att de flesta buljongtärningar innehåller alldeles för mycket kolhydrater… :(
Sedan angående hungern. Imorse så åt jag 6 baconskivor stekta i smör, och i det baconfettet så stekte jag en omelett på 4 ägg och grädde i. Men fick inte i mig allt, det tog stop liksom, det växte i mun på mig. Men jag kände inte maten i magen, den kändes ändå TOM? så jäkla mystiskt.

Detta ar inte fysisk hunger, det ar psykologiskt. Om du inte far i dig mer for kroppen sager nej … varfor lyssnar du inte pa den da? Har du pratat med nagon om underliggande motiv?
Underliggande motiv, hur menar du då?
Misstänker det lite jag med, knepigt för hungern känns ju ändå "äkta liksom" ?
Äh det är helt vanligt att det känns så där i början, det går över.

… na'nting i ditt liv (forutom vikt) som stor dig och som ger utslag i denna kansla av standig hunger … som later som en form av oro; den dar kanslan av 'tom' mage … kan inte rimligen vara fysisk hunger om maten vaxer i munnen pa dig …
#17 - Glöm brunsås, gör istället en enkel gräddsås: Det är så enkelt som att slänga i lite lök och grädde i stekpannan efter att man stekt nåt kött och låt det koka ihop. Smaksätt med åtminstone salt och peppar, andra kryddor efter smak. Superenkelt och gott! För en svampsås, stek lite svamp med löken. För grönpepparsås, lägg i grönpeppar. Enklare såsbas finns knappt tror jag. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Känner likadant - har kört LCHF i några veckor - och trots att jag äter känns magen tom! Första veckan gick jag ner två-tre kilo sen har jag nästan gått upp det igen. Då kommer "paniken" - jag vill ju inte gå upp i vikt! !!Det är som Fiana skriver i #14 allt är förvirrande nu i början (jag VET att jag inte ska väga mig men har man hållit på med detta i flera år är det inte lätt att bryta). Till slut vet man inte vad man ska tro - äter jag för mycket fett eller för lite?
Blir du hungrig så testa dricka 2-3 glas vatten och se om du inte är törstig. Kroppen brukar kunna blanda ihop törst och hungers-känslor, speciellt i början.
Eftersom du äter lågkolhydratkost så innebär det att du inte får i dig samma mängd vatten genom maten, varpå du måste dricka mer.
Jag är och har alltid varit en väldigt matglad människa. När jag gör äggöra och bacon äter jag äggröra på 4 ägg, ½dl grädde och lite smör jag gör den i micron. Till det äter jag ½-1 paket bacon. Då blir jag jättemätt. Som någon skrev innan tag två bitar protein typ lax, fläskkotlett eller vad det nu är du äter. Hellre det än rent smör. Ha alltid några kokta ägg i kylen till mellanmål, hårdkokta mättar bättre än löskokta tycker jag ätes med smör. Ta en avokado till maten.
Jag själv skall testa kokosfett som man kan ha i kaffe eller te. Skall vara mättande.
Det är flera som har varit inne på begreppsförvirring – hunger vs. sug. Efter att ha ätit LCHF under ganska lång tid kan jag fortfarande slås av hur huvudet och kroppen verkar ha olika agendor ibland.
På kolhydratkost hade jag i princip ingen botten. Jag kunde äta 3 mackor, 5 mackor eller 12 mackor. Det enda som satte stopp var förnuftet, inte mättnadskänslan. Idag kan jag, precis som du beskriver, sitta med halva portionen äggröra kvar och känna att det tar stopp. Ändå fortsätter huvudet gärna att inbilla sig att något är fel, att jag borde äta upp, att jag borde vara mera hungrig.
Likaså kan jag fortfarande känna en stress när jag inte har ätit på länge. Nästan ett kryp i kroppen att det borde vara dags att fika/äta. Att jag borde vara hungrig. Fast egentligen har huvudet mest fått för sig att jäklas och få mig att tro att jag är sugen på något. När jag väl börjar fundera på vad det är jag vill ha, så kommer jag ofta på att jag inte är så där väldans sugen. Eller så stoppar jag en bit mörk choklad i munnen och spottar, för att det verkligen inte kändes rätt lik förbaskat.
När man har ätit fel mat, på felaktiga signaler, under så många år så blir både kropp och knopp lite förvirrade tror jag. ;-) Och det är ju egentligen inte så konstigt.
Precis som du redan fått höra från flera håll så säger även jag detta: Ät mat tills du inte vill ha mer. Tar det stopp, så sluta ät. Är du hungrig, ta ett kokt ägg etc. (Vill du inte ha ett kokt ägg då, så är det nog som någon annan sa, då är du inte hungrig utan mest sugen…)
Och strunta i att väga en massa smör. Mat ska vara en njutning, inte en vetenskap som dominerar vardagslivet! :-)
Lycka till!
/Matgiken
Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

Hrm, kapar tråden även om den är gammal ;)
"Funderar på" att sätta igång med LCHF, och läst på rätt mycket. Idag är första dagen jag gått all-out LCHF. Åt två ägg till lunch, och te med mjölk ( MED mjölk? UTAN HONUNG? Har jag feber?) och stod mig faktiskt på det fram till 16. Då gjode jag tio smörstekta sparrisar och två fläskkarreskivor (totalt ca 400 g) med créme fraichesås på skyn och lite extra smör. Åt en skiva, alla sparrisar och hälften av speantsalladen och blev så snormätt att jag inte kunde röra mig! I tio minuter…. Sen var jag vrålhungrig igen!
Att bli hungrig efter två-tre timmar förstår jag mycket väl, brukar vara min normala rytm, men tio minuter? Tänkte att det bara var hjärnspöken så jag väntade tio minuter till… fortfarande hungrig… Väntade en halvtimme till med kaffe+grädde… fortfarande hungrig. Slängde i mig den sista salladen och skivan, men blev inte mätt ändå.
Ehm.. Insåg precis att jag inte har någon fråga om det förutom "discuss", men det blir ju ganska tråkigt, så det blir väl någonting mer liknande det här; "Hej Bullen, är jag normal?"
eg. bör du nog inte ta mjölk i teet, ger onödigt mycket kolisar och onödigt lite fett, grädde gör att du blir mättare! 
fast varför du blir så hungrig sen vet jag inte… du kanske ska skippa grönfodret? Det kan ge sug, iaf hos mig.
#27 Du har precis börjat så därför ställer kroppen till problem för dig. Den tror att den ska få socker som vanligt men inget kommer. Därför SKRIKER den efter socker så snart som möjligt, dvs du blir hungrig.
Det du får göra är att äta bra LCHF-mat (mat, inte kaffe med grädde) och sen stå ut. Det går över men kan vara väldigt jobbigt.
Glöm inte att även dricka mycket vatten och ta även salt så vattnet stannar kvar. Ett kryddmått till en tesked extra om dagen (lägg på tungan, skölj ner med vatten) behövs nu och några veckor framöver. Då kommer omställningen gå lite lättare.

Pennylane1: jaha :( har ingen grädde hemma (är på jobbet, fritidsgårdar med varm choklad har grädde :P ) så jag tänkte att mjölk är kanske bra för att vänja sig att dricka mjölkprodukter - gör aldrig det annars…
Wildrat: Åh fan. Självdisciplin, engage! Tack för tipset med vatten, behöver det mer än vad jag tror. Tror jag :)
En till som känner igen sig i vrålhungern. Ta det lugnt - eller rättare sagt kämpa som f*n och ät på av LCHF-mat - det går över! 
Sen.. när vi ändå är igång:
Bli inte förvånad ifall det hela avlöses av en period av INGEN hunger. Det är också vanligt. Kroppen bråkar lite tills den hittar rätt till de nya energikällorna, men även den perioden är övergående.