Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 1637 ggr
Sheyla
4

Tack för fettet!

I höstas åt jag LCHF-kost, gick ner 12kg och gjorde sen ett litet avbrott nov-dec…men hade bestämt mig för att återgå till det normala (alltså LCHF) efter nyår. Så, ett par dagar efter nyår ställde jag mig på vågen igen, som visade +3kg. Inte så illa som jag hade trott (med all glögg, pepparkakor och clementiner) :-)

Någon gång i november lyckades jag skada mitt ena knä på jobbet och kunde varken böja knät eller sträcka det ordentligt. Vissa nätter värkte det förskräckligt mycket och jag började fundera på att uppsöka läkare… Jag drar mig dock gärna för att gå till VC eller akuten, är lite "rädd" för läkare osv. Dumt, eller hur? (Däremot är det inga problem att gå dit med barnen).

Nåväl, jag var säker på att det bara var någon slags inflammation (ganska svullet) i knäleden och att vila skulle vara bra. Det är dock inte lätt att vila om man jobbar inom äldreomsorgen… Jag traskade omkring med mitt onda knä i nästan två månader och det verkade inte bli bättre alls, snarare sämre. Ända tills jag lade om kosten i början av året.

Bara ett fåtal dagar med LCHF så var värken och svullnaden helt borta och jag kunde böja på knät igen, utan smärta! Nu vet jag ju inte om resultatet hade varit detsamma om jag fortsatt käka kolhydrater, men jag tror att fettet hjälpte :-D

Dessutom har jag redan tappat 6 kg och mår fantastiskt bra (jag har ca 35-45kg kvar att äta bort). Så, tack för fettet!

//Sheyla

Bloggen

MsSandra
1

Skönt! Hoppas hälsoeffekterna/hälsofördelarna håller i sig!

Inge kul att ha ont Rynkar på näsan

Även stort grattis till viktminskningen, keep up the good work!
MVH Sandra

romraf
0

Sheyla……du har fått samma resultat som jag fått. Min värk i knän och händer med handleder har reduserats i värk, mycket, efter jag började med LCHF kost. Trodde först inte att det var sant, att det bara var över en dag….eftersom min sjukdom vandrar i kroppen…. Jag är inte så strikt, äter en frukt då o då, men jag la till fett och skippade bröd, ris, pasta o rotfrukter. Jag har fibromyalgi ……VISST ÄR DET FANTASTISKT…..och….. -5kg……..Skrattande sen början av dec. Där finns det 15 kg till att ta av….

Romraf

"ingen fråga är för dum för att ställas"

Effie
1

Jag stukade foten i höstas, och gick och hade ont i foten länge (trots LCHF). Sedan tog jag mig i kragen och började äta kokosfett varje dag - och upptäckte till min förvåning att foten blev märkbart bättre efter ett par dagar.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

romraf
0

#3……..äter du kokosfett ? eller lagar du mat med det ?…..vad finns det i kokosfett som gör en sådan märkbar förändring ?

Romraf

Rolf H.
0

Jag har hållit på med denna kosten i flera år och kan hålla med om att kokosolja gör många bra saker för kroppen. Om det är laurinsyran eller något annat ämne som gör underverk vet jag inte?

Sheyla
0

Jaa, det kanske är kokosfettet som hjälpte mig? För när jag käkar LCHF har jag alltid en klick i kaffet varje dag.¨

Grattis romraf! Det är skönt att slippa värk och det är verkligen underbart att det är så "enkelt" att må bättre.

//Sheyla

Bloggen

romraf
0

Är det någon skillnad på kokosfetter….jag köper kokosfett….

är den bättre eller sämre än kokosoljan ? bättre än smör ?? jag skulle vara väldigt  tacksam om någon person av er alla kunde bena ut  frågan med olika fetter.

Romraf

Effie
0

#3 Det finns väl flera sätt att få i sig kokosfett. Jag gillar inte att ha det i kaffe/te, och att steka i kokosfett med smak känns inte rätt heller. Så jag tar en sked som medicin på morgonen (eftersom jag inte äter frukost) och lägger en sked i lunchlådan, vilket ger en intressant smak på lunchmaten. Vad som hjälpte har jag ingen aning om - hade jag anat att det skulle hjälpa hade jag ju börjat långt tidigare - men laurinsyran är ju något nyttigt i kokosfettet, så det kanske är det.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[RipleyKatten]
0

Grattis, det hjälper ej min rygg dock.

[Pennylane1]
0

# 7 kokosfett och kokosolja är samma sak i varjefall ( i de länder där kokosnöten växer är det varmt och fettet är flytande därför kallas det -olja där här är det oftast i fast form och kallas oftast för -fett) och det bör vara nyttigare än smör.