en vecka har nu gått....20111202
ja, en vecka har gått sen jag började "livsstilen" LCHF…..har inte gått ner ett gram…=(
jag gör så gott jag kan men…äter blomkålsmos, lågkolhydrats varor, dricker vatten….känner att det börjar svaja…..
vill så gärna, vet att det tar tid, skulle behöva hjälp med en veckomatsedel.
Har köpt boken LCHF ….middagar&fest….för att kunna titta o lära ….
Gillar grönsaker mest, men äter ägg med bacon till frukost, och lär av er alla. Jag tycker att det här är SVÅRT att komma igång riktigt, tänka om från det jag är van med i 40 år.
Smör o grädde har jag varit försiktig med, olivoljan har blivit min vardag, mycket tatziki…till fisk o kyckling , och fläskkött. Rött kött har jag inte ätit vardagligt på 15 år, pga ledbesvär…..bara om jag fått det som bortbjuden.
Jag önskar ju "bara" att kunna bli bättre i min fibromyalgi, och som bonus gå ner i vikt….
Läste om grädde o crem fresch, läste idag om annat som var bättre, jag blir så förvirrad…..peppar mig JAG VILL, JAG KAN, JAG SKA….
HA EN FIN 2a ADVENT…..
Romraf
"ingen fråga är för dum för att ställas"

Det är ingen ide att stressa 
Kroppen behöver tid att anpassa sig och det behöver säkert din matlagning och fantasi också för att få ihop hela paketet.
Om du gör det hela lite lugnt så brukar det falla på plats efter hand
Börja med att få bort dom stora bovarna som spannmåls och mjölprodukter och introducera gärna kålväxter i olika former istället
Sen gäller det att bli av med fetträdslan så du får tillräckligt med energi när kolhydraterna minskar
Hellre smör än oljor för att läka fibron
Om du går ner i vikt eller ej beror ju bla på hur pass överviktig du är från början
Många blir betydligt bättre i sin fibro med lchf eftersom mycket beror på inflammationer i kroppen orsakade av spannmål eller brist på/eller felaktiga fetter

Håller med dufa stressa inte och för att kunna hjälpa dig bättre så är det bra att veta hur mkt du äter på en dag och hur mkt du behöver gå ned i vikt.
Jag har många många kg att gå ned och det jag kämpar mest med för tillfället är att få i mig tillräkligt mycket mat har lätt för att äta för lite 
Önskar dig all lycka till att det ska gå bra och att din fibro blir bättre 
En vecka är sju dagar, det tog nog inte sju dagar för dig att få din stora övervikt eller vad du nu vill bli av med.
7 dagar är ingenting, fortsätt simma fortsätt simma.
Så löser sig fettet tids nog…
TACK för alla svar, jag är nog lite hungrig och låg så jag tänkte att något gör jag fel eftersom jag inte går ner, men….jag är inte lika trött längre. Jag orkar vara uppe en hel dag. NU kom jag o tänka på att mina knän inte värker lika som de brukar göra på kvällen…=)) DET ÄR ETT PLUS.
Slutade med spannmål, bröd i alla former åt mest det grövsta grova, pasta, ris, potatis, rotfruktsmix rivet, oliv-olja, linser, bönor, vi har ätit medelhavskost pga min man (Cypern), men han äter den fortfarande och är smal.
Choklad…..fikabrödstopp naturligtvis. Choklad var mitt lördagsgodis.
Är 62 år, 173cm, 95kg eget tuggande kilon, har smugit upp i 20 år, jag har provat soppor i 14 dagarskurer, men gått upp alla kilon efter det. Äter regelbundet, frukost luch o middag, hemma.
Vi åt mycket kål, vit-rödkål, blomkål, broccoli, kålrot, bryssel ibland. Jag älskar morötter i alla färger, rotcelleri, potatis, palsternacka, persiljerot, vitlök, rödlök, etc etc.
Min dag: nu….
frukost:2 ägg+0.5 pkt bacon, kaffe med lite grädde.
lunch: oftast rester, idag gratäng på rättika,( i botten i stället för potatis) purjo, med stömmingsfilé rullade grädde-aivar-tomatkross-salt-peppar, in i ugnen. 2-3 dl mat kanske…+ lite "herrar i kuverts" handfull bladspenat.
kaffepaus: kaffe m gräddskvätt, fincrisp m 1 skiva mögelost
middag: 2 -90% kött-choritso….med kokt knytnävesstor blomkål i lite smörsky
TACK FÖR PEPPNING, presis vad jag behövde, humöret, huvudvärken , torr mun, är inte kul, och troligvis är jag socker sugen oxå….
kväll: te
I morgon blir det kalops till lunch, vi ska bort på middag, och det blir flygande Jacob, men jag får inte brödet.
Promenerar med hunden timme, men inte idag, hemmadag…..
Tränar inte. Promenerar var dag annars med hund.
tack för hjälp, jag önskar att jag inte tappar modet.
Romraf
Jag instämmer med kloka dufva i #1. Håll dig undan så gott du kan från vegetabiliska oljor, med undantag cocosfett som är ett nyttigt, stabilt (ej oxiderande) fett. Om du kan avstå från finncrispen vid fikat och byta ut det mot ett nyttigare alternativ, så skulle säkert din kropp tacka dig…
Med tanke på din fibromyalgi så försök fokusera på antiinflammatoriska livsmedel. Försök äta fet fisk och ta gärna extra tillskott av omega3 även om du äter fisk- du är antagligen i ett större behov av det än friska personer.
Undvik veg.oljor, sötningsmedel, ta tillskott av D-vitamin- och försök stressa ner… Att känna humörsvängningar, trötthet, huvudvärk, muntorrhet, nedstämdhet, seghet i kroppen osv hänger samman med omställningsbesvär, men är övergående. Tänk på att få i dig tillräckligt mycket fett, så du inte ligger kvar på samma nivå som innan kostomläggningen. Din kropp behöver en annan energikälla istället för kolhydraterna- annars får du onödigt jobbiga omställningsproblem.

Smör behöver du inte vara rädd för, slösa med det! Stek i rikligt med smör och gör kryddsmör. Egentligen är det rätt enkelt:
NEJ TILL:
potatis, ris, pasta, bröd, sötsaker
JA TILL:
kött, fisk, ägg, smör, kokosolja, ovanjordgrönsaker, lite grädde o creme fraiche
Recept finns på http://www.lchfrecept.com/
Information finns här: http://www.lchfmagasinet.se/dokument/LCHF.pdf
Försök att se omställningsbesvären som något positivt, även fast det inte känns så, för de betyder att det händer något i kroppen, den är på väg mot en förändring. Men det tar tid för kropp och hjärna att ställa om sig från något som de varit vana vid att få i 40 års tid, och sju dagar, som någon redan nämnt, är ingenting i jämförelse. Stressa inte mot målet, låt kroppen ta den tid den behöver att avgiftas och läka. Ta en dag i taget och fortsätt läsa böcker, bloggar, kostdoktorn.se, iFokus osv för att hålla uppe motivationen och får mer kunskap.
Jag märkte att fett i form av smör, majonäs och grädde lindrade mina omställningsbesvär rejält i början, så det kan vara ett tips att prova.
Så ge inte upp än. Vad du med all säkerhet vet idag är ju att din gamla livsstil inte fungerade, så det finns ingen anledning att gå tillbaka till den, utan det är bara att fortsätta gå framåt istället.
If you´re going through hell, keep going, som Winston Churchill sa. :)
Skickar massor med styrka och positiv energi till dig!
Jag menade alltså att ha extra smör, majo och grädde i maten, inte att äta det rent. ;)

Och här finns en veckomatsedal:
http://svorskan.se/2011/may/lattlagad-lchf-veckomatsedel.html
Som jag förstått det så är du inte så van vid datorer men om du klickar på den lila texten här ovanför så kommer du till Svorkans hemsida. Där finns texten "LCHF-veckomatsedel" med en röd ram runtom. Om du klickar på den texten så kommer du till en veckomatsedel. Förhoppningsvis hittar du en del guldkorn där.
TACK SNÄLLA ALLA, det är så skönt med peppning, NI är GULD värda….
jag suger åt mig alla tips, men den dagen jag skrev, så var jag jättelåg och fundersam, OCH VISST HAR DU RÄTT #7 att mitt gamla jag ,i min gamla krpp, mådde inte alls bra. DET har jag ju becis på.
NU äe det ny vecka, och jag ska fortsätta med kosten….hoppas på mer positiva tecken….försökte med ett havt glas ekologiskt rött i helgen…. det gick inte…..sus o dud i huvudet…..inte van vid det.
Ska gå in på sajten med matsedel, tusen tack, det är lättare i början att ha något att gå efter…….det tyckte jag med matlagningen 1965 oxå……nu använder jag aldrig recept till vanlig mat, det slutade jag med för 30 år sen, minst.
TUR att jag har ER för här hemma är det människor som tycker att jag är en idiot som har börjat, och de säger att jag kommer nog att väga 100 kg till Jul
=((…..men jag har ett par som hejar på mig.
Romraf
#10 Heja Heja :) :) Jag har ätit LCHF i drygt tre år. Jag LOVAR, det blir bara bättre och bättre :) Heja på!!!

Räkna med tre veckors omställningstid.. det tar så lång tid för hjärnan att adaptera till att använda ketonkroppar i stället för glukos!
Sen så är det inget fel i att ha en medelhavsvinkel på kosten.. hade vi bott vid medelhavet i stället för den höga nord hade det nog stått mer om olivoljans underbara effekter.. det gäller bara att få tag i bra kvalitet!
För mig tog det iallafall tre månader innan något hände med vikten.. då plötsligt efter en massa velande hit o dit så minskade min aptit och jag gick ner.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Har nu bestämt mig för att inte väga mig eller mäta, det blir bara stress för mig.
# 12….TRE veckor ok, då vet jag, tänker mig nu att i mars, kanske jag då kommer i mina jeans, det fattas bara lite plats i midjan…..
🌟När det gäller olivoljan använder vi Grekisk ekologisk jungfruolja. Den lär vara bra. Jag har alltid hört att medelhavsmat som är mycket grönsaker med kött eller fisk, är bra mat. Fetaost i stället för Grevé eller dyl…🐑
Eftersom jag är så osäker på, trots att jag har läst vad som kan ätas, blir det att jag äter för lite, det känner jag. Är jättehungrig varje kväll när jag går och lägger mig.
TACK för kommentarer…..
Romraf
Nej huvva, lägg dig för allt i världen inte hungrig! Om inte annat så ät iallafall sådant du ändå är säker på att du kan äta! Kokta ägg kan man inte få för många av… 

Omställning är omställning och den tar sin tid.. sen ser man ljuset i andra ändan av tunneln.. först kommer hjärnans omställning från glukos till ketonkroppar.. den går snabbast, typ tre veckor max om man kör LCHF utan större undantag.
Sen så kommer nästa då musklerna ställer om till att använda mer fett direkt utan att gå omvägen över ketonkroppar.. det kan ta några månader för en del.
Sist kommer väl den psykologiska där man undrar vad man håller på med och varför man bara inte gör som alla andra!
Först skall man hitta sin egen kost, och lära känna sin egen kropp, dess reella behov av näring och energi.. bortanför allt vad sug och cravings innebär.
Sen så börjar man skaffa sig egna rutiner och ögonmått, samt tacktik för hur man hanterar sociala avvikelser i kosten.
Tvivel och avsteg är en del av ditt fortsatta liv, det är sådant man lär sig av.. tror inte en endaste dag att kommer att kunna vara ståndaktig hela livet, utan det handlar om att kunna hantera sina tillkortakommanden och lära sig av dessa.
Sen så när det gått ett år eller när du nått din idealvikt, så får du själv se hur mycket normalkost du tål och hur många avsteg.
Hur som helst.. se till att få omställningen gjord, lär dig lite nya recept, skaffa nya ögonmått, lite nya matrutiner.
Grejen är väll att det är rätt god mat, så det är knappast något lidande att hoppa över potatisen och i stället ta lite mer sallad och olivolja på det?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
JIIPIIII har nu hållt på med kosten sen i början på dec….IDAG..
-5 kg…
…..och reducerad värk i händer,handleder,
knän och fötter i min Fibromyalgi….
Romraf
Härlig läsning!
Jag blir lika glad varje gång jag ser någon klara av de första veckornas motgångar och osäkerhet, för att sedan efter ett tag få flyt, rutin, bättre hälsa och minskad vikt.
Ännu en som är på väg mot ett nytt och friskt liv. Grattis romraf! 
Skickar även en eloge till alla som hjälper till och peppar alla nybörjare. Ni är en stor del i LCHFs framgångar 

Underbart! Bra jobbat! :-) Vad säger de som trodde att du skulle väga 100 kg till jul?
Tack Maggan…..
jag är så glad…..
och jag är så glad över all peppning som jag har fått av många av er alla. Tusen tack, det gäller att inte ha brottom, utan ta allt med ro…
jag började för att jag läste om att de fanns de med fibromyalgi som hade blivit bättre OCH DESSUTOM gick ner i vikt.
För min del var det värken först, och som BONUS går jag ner i vikt, jag har många kilo att gå ned, men jag tar allt pö om pö…
Romraf
Kul att det går bra för dig! Det gäller att vara medveten om omställningen, att man blir deppig och trött i början men att det går över. 
Du har ju klarat det första nu så bra!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#18 Tisdag…..tack så mycket…någon/ra väntar nog på att säga"vad sa jag" farligt fett…….
väldigt olika reflektioner, en del vill veta vad jag äter, andra förstår inte, somliga tror att fett ger /hjärt/kärlsjukdomar finns att läsa om på nätet…etc…
samtidigt som jag går ner kilo efter kilo….det syns i ansiktet, men inte så mycket än på kroppen mer än att byxorna är för stora…
Jag kände mig väldigt låg, frös och trodde först att jag skulle bli sjuk…jag blev det runt Jul-nyår, en riktig förkylning…..sen vid jul insjuknade min gamla mamma rejält, och är fortfarande på sjukhus, så det har nog hjälpt till med viktnedgång.
Det är mycket om kosten nu i tidningar, TV och datorn…..jag kniper käft, äter min LCHF mat och låter andra prata hur de vill. JAG MÅR BRA. Tar bara ett litet tillskott av D-vitamin kapsel köpt av Kostdoktorn.se……behöver det för jag åker inte söder-över….med sol o salta bad.
#20 tack så mycket….jag var nog inte beredd på alla reaktioner i min kropp, men jag är bara så nöjd och glad över reduserad värk. Känner nu att det här är min livsstil, har köpt 2 kokböcker och sen såg jag att helgen som var, fanns en hel Expressen bilaga med recept.
……..tack alla peppare….ni ska veta att det betyder otroligt mycket speciellt i början, men absolut hela vägen…..tills jag blir lite mer van…tack.
Romraf
Så himla roligt att höra, Romraf! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Åh va roligt att höra! Grattis och bra jobbat! :)
Hej och grattis till att det går så bra. Jag läste att du tar D vitamin och tänkte att du kanske skulle ta och läsa om magnesium här på forumet. Själv har jag nu ätit strikt LCHF i 5 månader och om jag inte tar extra magnesium så får jag ont i benen liknande restless legs samt ibland kramp. Jag har också märkt att om jag glömmer tabletterna några dagar så känns det i många muskler som om de är trötta av träningsvärk. Många här på KiF tar extra magnesium av liknande orsaker.
Tack för all respons...
#24…..oh säger du det. Jag har haft kramp i ett par nätter nu på senaste tiden, jag trodde det var för att jag inte sov hemma i min invanda säng ??
Tack snälla för tipset...ska absolut läsa om magnesium. Vad för kost finns det magnesium i ? någon som vet ? jag ska googla o se efter…..jag har ju fibromyalgi och har de känslorna hela tiden så….hm tål att undersöka.
Romraf
25. Magnesium finns det mycket av i nötter och fröer, en av de bästa källorna är nog ren kakao där har du massor med magnesium och även stora mängder kalium som vi LCHFare behöver mycket av.
Tyvärr finns det mest magnesium i sån mat som vi på LCHF vill äta bara små mängder av så de flesta väljer att ta det i i kapsel(den har mindre tillsatser än tabletter). När jag rådde min mamma som också äter LCHF att ta magnesium så försvann hennes benkramper på mindre än en vecka. Många rekommenderar också att man saltar sin mat lite extra speciellt om man hör till de som är vana sedan tidigare att äta saltfattigt.

Ang magnesium: jämför olika sorter innehållsmässigt och kostnadsmässigt.
En del blir väldigt dyra eftersom det innehåller så lite magnesium att du måste ta många kapslar eller tabletter.
Jag hade kramp i underbenen/fötterna varje natt tidigare men nu absolut ingenting! 
Tack alla för goda råd och tips…….
Jag älskar nötter o frön, äter lite solros+linfrö+pumpafrö på yogert eller som bakat LCHF bröd, men Hur mycket nötter o frön måste jag äta för att komma upp i dagsranson ? kanske jag ska ta en kapsel + lite nötter o frön på yogert…..
Romraf