Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 14398 ggr
johanx
0

Mjölk vs grädde

Innehåller grädde också mjölksocker?

MimLan
0

Ja. Laktos är mjölksocker.

johanx
1

Betyder det att laktosfri mjölk är okej att dricka? Finns det laktosfri grädde?

ashe
1

Ja det gör det. Det finns en massa laktosfria mjölkprodukter. Står oftast på en egen hylla i mataffären.

Men de innehåller ju fortfarande kolhydrater.

Laktosfri smetana rekommenderas! För smaken, den milda syligheten och den tjocka konsistensen. Finns dock inte i alla affärer.

Intressant nog innehåller laktosfri mjölk 3,1 gr kolhydrat/100g och laktosfri grädde 3 gr kolhydrat/100g.Största skillnaden mellan dem är alltså fellhalten och konsistensen

Enligt min mat har 3% vanlig mjölk 4,8 kolh/100g och vanlig grädde 3,0kolh/100 gr. Större skillnad men inte enorm.

Vad som är okej beror på dej. Hur känslig du är för kolhydrater?

Tar du mjölk i kaffe och byter till grädde kan största kolhydratminskningen bero på att det behövs mindre mängd grädde för att få den "runda" smaken.

MimLan
1

Jag skulle inte vilja säga att det är okej att dricka laktosfri mjölk, bara om du generellt anser att mjölk är okej.

Fixera dig inte vid laktosfritt om du inte behöver det för att du har problem med laktos.

Tänk hellre fullfeta produkter, gärna ekologiska, och inte som huvuddelar av måltider som t.ex. filmjölk till frukost eller en massa grädde dagen igenom ( i kaffe, mellanmål, etc) som dämpar hungern för riktig mat.

JAUS
1

Laktosfria mejerier innehåller även de socker, det är andra sockerarter än laktos bara. Innan LCHF när jag drack mjölk så gillade jag inte laktosfri den smakade konstigt och alldeles för sött.

Jag var en stordrickare av mjölk (lättmjölk) kunde lätt dricka flera liter om dagen. Idag dricker jag ingen mjölk alls, det var förvånandsvärt lätt att sluta. Jag trappade ner långsamt genom att först blanda i vipsgrädde i mjölken och endast dricka ett glas om dagen.

Gradvis minskade jag mängden mjölk i glaset tills det beståd av endast 100% grädde. Mängden grädde var konstant så tillslut fick den plats i ett snapsglas. Under en period drack jag ett litet glas med grädde och ett glas vatten. Sen tyckte jag att jag lika gärna kunde blanda i grädden i maten istället och bara dricka vatten, så idag dricker jag endast vatten något som skulle varit otänkbart för 5 år sedan då jag alltid drack mjölk till maten.

yvonnel
1

För längesedan (15-20 år sedan) drack jag varm lättmjölk på kvällen/natten när jag hade svårt att somna och ibland men sällan vanlig kall lättmjölk, men småningom slutade jag med mjölk överhuvudtaget, liksom omedvetet gradvis och till slut var det bara en skvätt i kaffet men bara lite, av 1 liter fick jag slänga ut ½ l. Men så kom LCHF och jag anammade grädden som ett måste och älskar den ingrediensen i maten också, liksom smöret.

I går kväll kände jag mig så hemskt frusen och jag har ju alltså ingen mjölk hemma, men kom på att grädde + vatten är kanske en bra ersättning, jag värmde 2 dl vatten + 1 dl grädde och det blev så gott och lent i magen och mindre mängd Kh än jämförelsevis med mjölk samma mängd.

[Pennylane1]
0

fast trots allt så är det ju mindre kolhydrater i laktosfri mjölk, samma som i vanlig grädde, (vet inte hur det är med den laktosfria grädden). Så i kaffet kan man ju ta laktosfi mjölk om man gillar det bättre, för den lilla fettmängden som blir skillnad kan man ju inta i annan form.

[RipleyKatten]
0

Känner verkligen igen mig i lättmjölken, Jaus Skrattande

Siggebus
0

Angående att laktosfri mjölk smakar sött - Valio laktosfri mjölk smakar jättegott! Precis som vanlig Glad