Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5586 ggr
Tettan
0

Vitamin B3-brist med Lchf?

En kostföreläsare som min man hörde om menade att man får B3-brist av Lchf. Är det någon här som vet något om det?

Mooniq
0

jag kollade snabbt på www.vitaminsidan.se

läs vidare där.. man jag är inte speciellt orolig.

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
0

Nope.

Gör en utsökning av mest och minst för niacin på Fineli.fi, så ser du att det är inga problem med den saken.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2291&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Eller med andra ord, en portion av kött verkar räcka, eller c:a 15 mg/dag.

Zepp
3

Niacin is found in variety of foods, including liver, chicken, beef, fish, cereal, peanuts and legumes, and is also synthesized from tryptophan, which is found in meat, dairy and eggs.

Animal products:

Fruits and vegetables:

Seeds:

Fungi:

http://en.wikipedia.org/wiki/Niacin

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tettan
0

Tack för upplysningar! Det verkar ju inte vara några problemGlad

dufva
2

Jo, det kan finnas anledning att se upp med b-vitaminera ändå

Vi äter ju inte mjöl som alltid är b-vitaminberikat och vissa av dessa vitaminer är även ganska värmekänsliga.

Man kan alltså minska halten ganska rejält i tillagningen

Så lite beroende på hur man äter och lagar sin lchf-kost  kan man behöva beakta detta.

Sweli
0

Det var just den fråga en endokrinsköterska frågade mig idag per telefon när jag berättade att jag åt lchf.

Hon sa som du inte äter mjöl kan du ha brist på b-vitamin.

Hur kollar man om man har brist på b-3 vitamin?

jag tar b-12 men det är inte samma.

MimLan
0

Jag tror inte att man kollar det. Däremot används niacin/nikotinsyra som blodfettsänkande.

dufva
0

Brist kan ge stickningar och krypningar i händer och fötter som första symptom

Kände faktiskt av dessa tendenser för ett år sen så jag läste på och satsade då på lite tillskott av B-vitaminer

Vad jag förstår ligger B1 speciellt i riskzonen för många

Med tillskottet försvann dom otrevliga symptomen

Tettan
0

Stickningar och krypningar är oxå typiska symptom på B12-brist.

dufva
0

Jo, brister i någon av vitaminerna i hela B-komplexet ger ungefär liknande symptom

Därför kan det vara en bra utgångspunkt att skaffa ett kombinationspreparat om man känner av nåt symptom som kan kopplas till en B-vitaminbrist

Jag fick alltså känningar och är ju också en av dom som hållit på längst med kosten.

Därmed inte sagt att alla kommer att få känningar.

Det kan vara nåt specifikt med mig som gör att jag får vara lite vaksam på det här

Problemet är i allafall avhjälpt idag Glad