Candida och kolesterol
I Complete Candida Yeast Guidebook nämner författaren (Jeanne Marie Martin) att en del undersökningar tyder på att det finns ett samband mellan candida, Leaky Gut Syndrome och hjärtproblem. Högt kolesterol skulle eventuellt vara ett tecken på att höga halter mycotoxiner, vilka i sin tur kan orsaka hjärtproblem - det är i så fall inte kolesterolet i sig som indikerar risk för hjärtfel.
I samma bok anges att boskap som rutinmässigt ges antibiotika och utfodras med spannmål (vilket tydligen är vanligt i USA) generellt är angripna av candida och köttet är fullt med mycotoxiner, vilket skulle kunna vara orsaken till att köttrik diet associerats med högt kolesterol och hjärtfel. "Kolesterolmyten" skulle alltså ha delvis rätt, men kolesterolet är inte orsaken, utan ett symptom.
Finns det någon som vet mer om detta? All information mottages med tacksamhet. Jag har strävat med svår candida i åratal. Det går upp och ned, men kommer alltid tillbaka.

Jag vet inget om detta men tycker det var en intressant teori (en av många).
Har de hittat ett samband mellan mycotoxiner och kolesterol?
Finns det någon referens?

Gronstedt, har du problem med candida trots LCHF?
Har du provat kaprylsyra? Candidan är ju en mycket intelligent svamp som mycket snabbt blir resistent och det kräver därför en hel del trixande när man behandlar sig. Ingen medicin ska ätas länge, kanske inte ens en hel burk (vissa rekommenderar 3-4 svampdödare som ätes en sort i taget max en vecka i sträck och sedan skifta till annan sort). Viktigt är oxå (men det vet du säkert…) att odla de goida bakterierna som ska hålla candidan i skick. Det finns en särskild sockerart (som inte är socker i ordets bemärkelse) som är enbart mat åt det goda bakterierna. Den heter FOS. Kolla på helhetshälsas hemsida http://www.helhetshalsa.se/
Pasi: Tyvärr ger författaren inga referenser, utan skriver bara "recently, the fungal-mycotoxin connection has been made with heart disease …" Boken har copyright år 2000. Författaren skriver också att antilipider som lovostatin och andra statiner är antifungala, och att de allra flesta receptbelagda och icke receptbelagda svampdödande medel som bieffekt sänker LDL-kolesterol. Hon hänvisar dock inte till några specifika undersökningar, utan säger bara att dessa samband borde studeras. På samma sätt är det med uppgifterna om sambandet mellan mycotoxin i kött/animaliskt fett och kolesterol/hjärtproblem. Författaren påpekar bara att det ser ut som ett samband och borde utredas.
Jag hoppades på tips, så jag skulle slippa leta själv efter sådana undersökningar 
.

Skriv till författaren och fråga!?
Jag gillar inte när det finns påståenden helt utan referenser i en bok som ska vara faktabaserad och vetenskaplig.
problembarn: Om jag förstått saken rätt så beror de besvär man får av candida på att man reagerar på svampens metaboliska produkter (mycotoxiner). Efter långvarig systemisk överväxt blir man väldigt känslig för dessa svampgifter, och till och med normal mängd candida i tarmen kan bli för mycket. Jag lärt mig the hard way att candidan är läraktig. Mitt grundtillstånd blir bättre och jag kan till och med vara besvärsfri tidvis numera, men det kommer alltid tillbaka. En läkare satte mig på två veckor av och en vecka på med Diflucan i fyra månader - ett perfekt sätt att vänja svampen vid medicinen och göra den fluconazole-resistent!
Jag har samlat på mig info om naturmedel och varierar dem cykliskt, med inulin (FOS) och bakterietillskott i grunden, samt lämpliga teer och kryddor och tvålar. Har inte provat kaprylsyra ännu, men det kanske är dags att ta till den också. Däremot undrar jag om candida kan vänja sig vid FOS och syre (typ OxyMax) också, eller kan man understödsbehandla med dem hela tiden?
Men om kött innehåller mycotoxiner är ju inte LCHF så lyckat. Ett argument för stråfoderfodrat, ekologiskt kött, men det får man inte tag i överallt.
Pasi: Det är mycket i samband med candidainformation som inte är alldeles vetenskapligt. Man får vara glad att hitta folk som tror att det finns, men det brukar dyka upp en del konstigt folk och en del konstiga åsikter och teorier. Man får plocka det som verkar plausibelt och försöka kolla själv om det håller.

Jag har faktiskt ingen aning om candidan kan vänja sig vid syre. Men deras förmåga att anpassa sig är rent anmärkningsvärd! Jag tror att det bästa för att slippa den är att inte ta något alls hela tiden. Fast FOS:en borde ju funka… I Sverige får man inte ge antibiotika till djur på det sättet, vare sig i foder eller direkt om jag är korrekt underrättad (man kan aldrig vara 100% säker!) så svenskt kött bör inte ha den effekten.
Nej, doktorerna är inte så bevandrade i candidaproblematiken och som sagt, man ska vara mer än glad om man hittar någon som ens tror på en (jag har inte hittat nån)!
Kaprylsyra är oerhört verkningsfullt men givetvis kan svampen vänja sig även vid den. Om du är intresserad av att gräva djupare och tror på alternativa metoder skulle jag rekommendera Ulf Kihlman, han är kinesolog och menar att man har någon svaghet i systemet som gör att man blir mottaglig för saker och att man inte kan bli helt frisk förrän man åtgärdat den svagheten (det kan vara amalgam, rökning, kaffe eller helt enkelt en brist av något slag)… på ett ungefär… läs här: http://www.ulfkilman.com/kilman.html