Ketoner, en fråga.
Idag var jag på min vårdcentral och lämnade ett uinprov för en misstänkt UVI. När sköterskan fått mitt resultat så sa han att det var ketoner i urinet, jag frågade vad det var och han svarade att han inte riktigt visste men att han trodde att det inte var så bra att jag hade det. Han ska återkomma till mig mot slutet av veckan.
Så nu tänkte jag fråga era kloka huvuden, är det någon fara med att ha ketoner i urinet?

Näe.. inte om man är frisk.
Betyder för friska att man bränner en massa fett och en del av detta omvandlas till ketonkroppar som till stor del ersätter glukos, för vissa organ.
Speciellt i början brukar man både kissa och andas ut överskott.
Du får säga att du äter en ketogen diet.. om du nu gör det?
För sjukvårdspersonal kan ketoner vara en indikation på något.. typ anorexi, svält, malabsobtion eller underbehandlad typ 1 diabets.
Man pratar altså om dietinducerad och andra orsaker till ketoner i urinen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ah, nu förstår jag bättre! Tack! 
Nämde inte för ssk att jag äter LCHF, har bara gjort det i ca 3v och tänkte inte på det…
Men jag har inte diabetes eller några andra sjukdomar, då betyder det att jag bränner fett? yay!

Du kan söka hör på forumet om Ketostix.. finns de som gillar att kissa på reagensstickor för att kolla om de är i ketosis! 
Sen så är inte ketosis avgörande för viktnedgång det kan lika gärna vara dietfettet som omvandlas till ketonkroppar.. utan det räcker att äta tillräckligt lite kolhydrater för att hamna i ketosis.
Efter tre veckor så har hjärna iallafall ställt om till att ta stor del av energin från ketonkroppar.. men det viktiga (för viktnedgång!!) är trots allt när musklerna tar fett direkt utan att gå via leverns ketosis.
Då kommer Ketosisen att minska och i stället bränns fett direkt.. främst i musklecellerna.
Säg Ketogen diet till vårdpersonal.. det skall de veta vad det är.. LCHF kanske de förknippar med något sektliknande!
haha, kör på ketogen diet då! men lite märkligt var det allt att sköterskan inte visste vad ketoner vad för något?
jag har redan tappat 4,5 kg på de här få veckorna så någonting är rätt iallafall!

Ja det mesta är vatten skulle jag gissa då du i början dränerar ditt glykogenlager.. innan kroppen ställt om och börjat tillverka glukos själv.
Och glukos binder en massa vatten.. det kommer tillbaka så småningom som regel, när kroppen tillverkar och fyller på med glycogen igen.. kan upplevas som en platå.