Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 7260 ggr
MimLan
3

Kakbak utan kolhydrat i DN

Infoartikel och ett gäng recept baserat på Mariannes "Baka med LCHF".

http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/kakbak-utan-kolhydrat

Marianns LCHF Mat & bak
3

Tack MimLan Skrattande

Detta är för mig något helt otroligt fantastiskt stort!

Möjligen vardagsmat för kändisarna inom lchf, men för mig är detta mega stort!Cool

Samtidigt grunnar jag på vilka av våra stora företrädare som fått lov att breda ut sig på 4 helsidor i DN? 
OCH stå på förstasidan brevid Juholt med sina receptbilder?
och sedan går detta nästan helt obemärkt förbi i lchf´sfären…
möjligen tillhör man fäna.. eller så har de Cool på sig…

Så än en gång tusen tack MimLan, för att du uppmärksammar detta (för mig) stora!

Håll tillgodo med mina recpet som ni hittar i DN!

Gott baknöje önskar jag er som vill lchf-baka!

MimLan
0

Det _är_ stort, oavsett vem, därför jag lade in det även om jag lite halvt om halvt tror att alla bakintresserade här redan har boken. :)

För övrigt trevligt upplägg, bara ren och skär info och lite variation i exempelrecepten. Bra så.

Cina-y
0

Tack för tipset MimLan

Grattis Mariann! Roligt att du blir uppmärksammad. Jag tittar in hos dig bland för inspiration. Nu ska jag absolut prova att göra dina Roskakor för det saknar jag mest när det gäller kaffebröd. Bullar kan jag undvara, men kakor…. Flört

Tisdag
0

Grattis Mariann till (den förtjänta) uppmärksamheten!

Minett
1

Marianne, har det verkligen gått obemärkt förbi?! Jag läste i alla fall om det någonstans, antingen här på KiF eller hos Kostdoktorn i lördags. För jag skickade maken att inhandla tidningen. (Har bara DN på söndagar annars.)

Och jag har dessutom i något forum skrivet ett euforiskt inlägg om att efter Debatt (som jag tycker var mkt positivt för LCHF) kom först Expressens LCHF-bilaga och sedan dina bakrecept i DN. Och detta SAMMA VECKA! Kändes verkligen som en riktigt stor vecka för LCHF!!! Blir inte lätt att toppa det, men jag ser framtiden an med tillförsikt. För visst är det här ändå bara början?!

TACK för dina fina recept föresten! Besöker ofta din blogg för inspiration, trots att jag egentligen inte alls är en "bakmänniska"!

[Pennylane1]
0

här ute på vischan läser vi inte DN Flört så mig hade det definitivt gått förbi, grattis!!

Sweli
0

Grattis Marianne, det är du värt! Så goda recept Skrattande

Marianns LCHF Mat & bak
0

#5 jag ska väl ändå säga att jag kan ju inte se allt Flört men jag sökte ju givetvis här och där efter snack om DN, den enda som jag sett nämnt detta är bloggen Kostvägen. Skrattande dock skrev jag också  nästan obemärkt

jag trodde ju ändå att andra också skulle uppmärksamma 4 helsidor om lchf i DN, för all del bakning men icke desto mindre LCHF.

För vem av alla lchf/rävar-kändisar har fått breda ut sig på 4 helsidor i DN? och stå på första sidan med sina receptbilder?

men som sagt det är ju bara bakning…

Tusen tack ska ni alla ha för stöd och grattis!

Jennix
0

Jättekul att det går bra för dig och stort grattis!

Jag tycker inte det gått obemärkt förbi alls, men jag tror det är många som tagit bort godsaker helt och äter rätt strikt, och därför inte är intresserade av bakning och godsaker. Det är många som inte använder sötningsmedel heller, eller alla substitut för mjöl, fibrer osv.

Inget ont mot de som gör det då, och inget personligt. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Sweli
0

Jag tycker att för mig är det nödvändigt att någon gång äta en god efterrätt eller en kaka till kaffe.

Det gör mig att känna  mig stolt framförallt framför exceptiker, att jag kan äta söta saker och goda saker och ändå förbli frisk Skrattande

Ett liv med bara salta rätter är nog inget för mig.

Marianns LCHF Mat & bak
0

Tack för grattis!Skrattande
Javisst är det så. Men dessa "rätt många" är ju inte så många ändå, då väldigt många just behöver lite bakverk till högtider.

Dessa "rätt många"  brukar gärna uppmärksamma det mesta i LCHF väg, så fort lågkolhydrat eller LCHF står i media så nämns det och pratas vitt och brett, men nu gäller det ju dock inte lchf-bakningen…

Det spelar ingen roll, men jag vill bara påtala att så är det och vi är några fler som märker av denna "osynlighet"…

Vi klarar oss ändå, men det är ändå jättekul när man då stöter på som här en tråd om det!

Det hoppas jag man förstår. Oskyldig

Att sedan en tidigare bakbok sålt i 18.000 ex och min bakbok ligger på bokustopplistan i 3 veckor UTAN att ens vara på marknaden ännu, talar sitt tydliga språk…

Jennix
0

#11  Det känns som att du syftar på något som jag borde veta här men jag gör det faktiskt inte. Kanske beror på att jag inte är inne i forumet så ofta eller vad det är.

Men förklara gärna hur du menar. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Marianns LCHF Mat & bak
0

#12 Ååå ber om ursäkt  att min lilla irritation kom lite där, jag förstår mycket väl att du ju inte kan känna till vad som pågår..
man får  en hint i mina tidigare inlägg i denna tråd dock

Stor varm kram och än en gång ursäkta mig att jag pratade som om du visste precis allt.

jag menade inget illa, vi glömmer bara.

Minett
1

JÄTTEKUL att det är sådan efterfrågan på böckerna!!! Och jag är inte förvånad, det är egentligen mer förvånande att det är sådan åtgång på LCHF-kokböcker där det främst/bara handlar om mat. För egentligen tycker inte jag att det finns så stort behov av sådana (även om jag får erkänna att flera står hemma i köket). I de allra flesta fall är det ju ganska lätt att använda vanliga recept och enkelt omvandla dem till LCHF. Har man lärt sig en metod att göra LCHF-sås kan man ju sedan använda den och bara variera smaksättningarna o s v. Dessutom tror jag vi är många som ändå lagar mat på en höft - för med matlagning är det ju oftast inte så exakt med proportionerna.

MEN när det gäller bakning är det en helt annan sak. Dels kan man inte bara plocka bort potatisen från kött och potatis och vips har man en LCHF-rätt. När det gäller bakning krävs ju betydligt större "ingrepp". Och DESSUTOM är ju proportionerna så viktiga vid bakning att man måste vara väldigt kunnig inom området för att räkna ut vad t ex mjölet i ett bakverk skulle kunna ersättas med och hur mycket av denna ingrediens man skulle kunna behöva för att få önskat resultat.

Jag är definitivt över medel när det gäller matlagning, följer sällan färdiga recept utan provar mig fram och det brukar nästan alltid bli väldigt lyckat. Men jag skulle aldrig våga ge mig på att improvisera när det gäller bakning - är definitivt inte i närheten av den kompetens som krävs för det. Därför är jag alltså en flitig besökare på din blogg. Och ser verkligen fram emot din bok - som jag även tänker köpa till mina föräldrar, vilka också börjat med LCHF. De har inte uttryckt behov av någon LCHF-kokbok för mat. Men däremot en som handlar om bakning - och jag förstår varför!

AnnikaRogneby
0

Mariann - Grattis till DN-artikeln - SÅ roligt!! Ja vi som bakar LCHF-riktigt är inte vana med sånt mediautrymme och därför tål det att skrivas spaltmeter om det :-)

Jag förstår din glädje över att få synas samtidigt som det är som du skriver - det uppmärksammas inte så speciellt mycket i LCHF-sammanhang när bakning syns i media vilket är sorgligt. Jag har länge känt mig som svarta fåret (du förstår säkert vad jag menar Mariann) och har därför jobbat lite i det tysta med mina bakrecept. En dag fick jag nog och tänkte att det är inget fel på mina recept och jag kör LCHF-riktigt så varför gömma mig… Antalet böcker som har sålt talar ändå sitt tydliga språk ;-)

Jag tycker att det är dags att bakrecept tar plats i finrummen när det gäller LCHF för vi, o alla som bakar, har ju inget att skämmas för.

All lycka med din nya bok/Annika Rogneby

Författare till "Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl" och

Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl"

http://www.annikarogneby.se

http://www.facebook.com/AnnikaRogneby

Mvh/Annika

Författare till böckerna Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl och Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl

http://www.annikarogneby.se

http://www.facebook.com/#!/pages/Annika-Rogneby-Bakgl%C3%A4dje-med-LCHF/283106841742206

kaisakavat
4

Grattis Mariann till din fantastiska framgång! Välförtjänt!

Sen.. Vi är sannolikt rätt många, som inte alls menar att särbehandla er er bakande LCHFare negativt. Glöm inte bort oss! Skrattande (ser ni hur inställsamt jag ler..?)

Bakning är för många LCHFare helt otänkbart, för andra lite av en parentes eller överkurs, då basmaten ju står i fokus. Så är det även för mig. Och det förklarar kanske endel av bristen på uppmärksamhet gentemot er.

Basmatlagning har jag koll på - och det kryllar av recept på maträtter i vanliga kokböcker som kan användas rakt av eller modifieras.

Bakning a la LCHF å andra sidan är nåt annat - tycker faktiskt det är lite svårt att få till det, förutom ett par recept jag snöat in på. Alltså - ifall jag vill baka, så är mitt behov av er experter STÖRRE än behovet av hjälp vid basmatlagningen.

Så summa sumarum: Även om er nisch är smal, så är ni viktiga! Kyss

Jennix
0

När jag läste artikeln nu så ser jag att Annika Dahlqvist har bloggat om den - kanske du har missat det när du skrev ditt inlägg? Flört

Jennix
0

Till något helt annat:

Finns det recept i boken som är helt utan sötningsmedel? Glad

yvonnel
0

Jag har blivit medlem i en pensionärsförening och via den med i ett stick-café och ett smycketillverkningsgrupp och i akvarellmålning.

Idag var första sammankomsten på stick-caféet, 2tim+en kvart och på den tiden skulle man även hinna med att fika-och det skulle vandra runt i gruppen att man turas om att ha med kaffe och hembakta kakor.

Jag höll på att smälla av, inte bara att man ska sukta över andra gamla tanters goda bullar och annat gott, förväntas dessutom att ta en bjudning själv och förmodligen blir det samma sak på de andra typerna av sammankomster………..

Vad tror ni, kan jag baka LCHF-kakor och bjuda utan att berätta?

Då blir det att jag luras 3 ggr. i år.

Smörsmak blir det iaf.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#18 Då sötningen i mina bakrecept endast fyller den funktionen att söta minimalt, så kan man ta bort eller byta sötning precis som man vill. Cool

Då koksonötsmjlet är sött i sig, kommer en helt avsötad person säkert uppskatta ex kanelsnurrorna, semmelbullarna osv osv. 3/4 av bokens recept är med bas koksonötsmjöl + smaksättning.

Den som vill kan söta med socker (usch) honung, björksocker, eller INGET, det är ett val man gör. :)

jag använder så ynka lite sötning.

#19 Då Bonnier provbakade massa ur manuset och bjöd hlea redaktionens sötnosar( oavsötade) på mina bakverk och alla kallade dem godsaker… så torde du om du gör HELT enligt mitt recept kunna bjuda sötnosar på dem. Dock kommer ingen få sockerkicken… men förhoppningsvis märker ingen det

Många här i min umgängeskrets, utrycker det ofta - Vad gott att det inte är så sött!

Och precis så är det med mina klassiska bakverk, det är ju faktiskt första gången det numera går å få till mördeg utan vetemjöl Flört

Får jag avslöja att en med inside information på Bonnier dvs känner en  i redaktionen, köpte boken enbart på dennes rekommendation, då torde bakverken vara något i hästeväg, vilket de också är… Tyst

Jennix
0

#20 Det låter jättebra det. Framför allt att anser jag att det är nyttigt att byta ut vetemjöl mot kokosnötsmjöl, så det betyder att recepten är nyttigare än vanliga kakor i vilket fall som helst.

Och eftersom sötningsmedlen inte behövs för konsistensen är det också toppenbra, jag tycker nog man ska försöka få bort det söta så fort som möjligt för att förändra sina smaklökra - men speciellt för de som har problem med sockerberoende.

Jaja, nog med moralkakor… Det är bra att det finns alternativ också för den som vill baka helt spannmålsfritt.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#17 Jodå jag vet att Annika skrivit om  boken, hon var en av dem som tackat ja till ett gratis recensionsex! Det kommer säkert dyka  upp mer och mer om just boken i vissa bloggar. Skrattande

jag syftar mer till att DN verkar gå nästan obemärkt förbi.

Hur många av lchf företrädarna har fått ta upp 4 helsidor i DN? och detta utan omnämning både "här och där".  OCH stå på första sidan med sina receptbilder (brevid Juholt)?

Men som sagt nu är detta lågkolhydratsbakning, och icke rumsrent, det är faktan, detta kan intygas av fler…

Hade detta varit mat, hade alla femtioelva bloggare bloggat om det.
Men nu mer eller mindre dödstyst… bara bokstavskombinationen LCHF skrivs, så skrivs det "överallt" om det står lågkolhydratsmat så skrivs det "överallt" . Nu stod  det lågokolhydratsbakning, de där sista bokstäverna gör att kanppt någon skriver om detta stora i DN…

Vilka som kan rannsaka sig och inte kan det kommer ju tiden utvisa.

Tillslut kommer man inte kunna blunda utan att det ser löjligt ut.

Vill poängtera att detta är inte personligt alls till dig eller NÅGON anna utan en allmän kritik av LCHF företrädare/bloggare.
De bör lyfta blicken högre, och se ALLAS värde.

yvonnel
0

Hej Marianne!

Tack för det fina svaret, jag ska anta utmaningen, jag läste receptet till roskakan med det stora innehållet av kokosmjöl och ingen vätska - jag har för mig att det behövs vätsska eftersom det mjölet drar upp så mkt. men jag ska prova.

Tack för länken

Marianns LCHF Mat & bak
0

Detta är småkakaor och då behövs ingen vätska, det ska ju bli "torra" kakor. :)

Drick kaffe eller te till   Flört

Aniara4
0

Grattis till uppmärksamheten och framgången, Marianne!

Jag tror en bidragande orsak till att så få av oss här uppmärksammat artiklarna kan vara att inte så många läser papperstidningar längre. Jag läser alltid DN på nätet, och matsektionen är inget jag brukar klicka in på eftersom det mest står ointressanta saker (fast Jens Linder är bra).

Nu ser jag att det finns blänkare både här och där, men bilden på kakbaket är inget som fångar min uppmärksamhet eftersom jag undviker min gamla nemesis kakorna. "Baka utan socker" står det, och i min erfarenhet brukar aåna rubriker betyda typ GI-recept eller med honung och andra sötsaker istället för just socker, så jag har lärt mig att sålla bort dem från uppmärksamheten.

Nu ljög jag lite ovan, jag passerar i själva verket matsidan ganska ofta på väg till Magdalena Ribbings spalt, men när förstasidan kommer upp ser man inte rubriken utan bara bilden som ser ut som helt vanliga kakor, och jag har inte för vana att scrolla ner utan klickar bara på Hyfs&stil i menyraden.

Jag försöker inte ursäkta mig på något vis, jag är personligen inte så intresserad av att baka kakor med eller utan mycket kolhydrater så jag ignorerar sånt. Jag brukar f.ö. ignorera alla receptsamlingar eftersom mina allergier och matoviljor gör att jag äter ett mycket begränsat antal saker och ibland inte kan äta en enda rätt i en hel kokbok, även om det är LCHF.

Men jag ville ge en alternativ förklaring till den bristande uppmärksamheten över DN-artikeln än att det bara handlar om motvilja och småsinthet.

Marianns LCHF Mat & bak
0

TACK!! Skrattande

Jo jag förstår detta att alla inte kan se…

Marianns LCHF Mat & bak
0

jag förstod väl att jag skulle göra några upprörda över mitt sätt att uttrycka mig, ömma tår har vi väl alla inser jag.

[Pennylane1]
0

Men, Mariann, Annika har även länk till DN-artikeln!!

Marianns LCHF Mat & bak
0

#28 Jajamensan, därför är jag noga med att skriva nästan obemärkt.  Skrattande

[Pennylane1]
1

jo men när det påpekades att Annika skrivit om artikeln svarade du : Ja jag vet att hon skrivit om boken,  (mina kursiveringar) därför trodde jag att du missade det.

nyborjare08
0

Jättegrattis till dig Mariann! Glad Verkligen roligt!

Själv är jag tyvärr inte speciellt intresserad av bakning och tillhör dessvärre också de som måste vara försiktig med vad jag äter. Att äta sånt som ens "påminner" om den gamla kolhydratskakfrossartiden är liksom inte att tänka på. För mig Glad Men det är ju ett toppenalternativ för de som klarar det!

Marianns LCHF Mat & bak
0

#31 TACK!

Joo jag är väl medveten om detta för de med grava sockerberoenden att bara synen av bakverk verkar triggande. Jag har pratat med några av er via min blogg för länge sedan.

Så jag är mycket medveten om detta.

Därför är det ju också viktigt att vi låter dessa bakverk få nå ut brett, så vi inte skapar nya människor med dessa problem.

De runt mig här unga och friska nöjer så väl med att äta mina bakverk och hamnar inte i något begär efter varken mer bakverk eller annat sött.

Så för mig är det viktigt att lchf livet funkar livet ut även för en som är ung, frisk och smal och är 20.

Det kan ju inte vara meningen att alla ska äta som om man vore fet, gammal och sjuk eller gravt sockerberoende, inte ens de med dessa problem kräver väl att andra ska göra som dem? Precis som du säger där alternativ måste finnas!

Jag inser att detta är en käpphäst för mig och märker att jag nu gick igång igen. ursäkta mig. Stor varm kram och jättetack för grattiset!

gun92884
0

Jag hittade dina recept … mitt första försök ska bli Roskakorna … kanske de kan bli LCHFersättning för något jag lyriskt kommer ihåg … Cuban Wedding Cakes. Köpte dem i en Cubansk affär i Tampa när vi bodde i Florida …

Vilket datum av DN är det som det finns 4 sidor med LCHF? Jag har kollat men hittar inte …

Sweli
0

följ länken i början på tråden så hittar du Skrattande

[Pennylane1]
0

kan du inte se länken som anges, det kanske blir fyra sidor med alla receptlänkarna, eller står det mer i pappersupplagan?

Sweli
0

jag tror att det står mer i pappersupplagan, några pratar om semlor men jag har inte hittat de där.

yvonnel
0

Jag kollade på länken,DN- underrubriker recept, fyllde i rutorna om detaljer: bröd, ägg, tid och fick fram recept på roskakor och budapestrulle+ 1 till, alla daterade den 210112.då antar jag att det var publiceringsdatum.

gun92884
0

Det står länkar till Mariannes recept på högersidan … Vad jag frågade om var de 4 sidor om LCHF som någon annan tycks ha fått i DN … dessutom en bild på första sidan, enligt vad Marianne skrev.

Sugiyama
1

Jag blev själaglad i lördags, tänk att DN av alla avsatte ett helt uppslag till LCHF. Jag har nyligen upptäckt din hemsida också och gillar den skarpt, många bra recept. Jag förstår vad du menar med att bara "vissa" är rumsrena. Det är en trist instälning. Jag tycker du är en bra ambaasadör för LCHF, så det så.

Cina-y
0

Jag tycker absolut att du kan bjuda på LCHF bakverk på träffarna, men…

om du använder nötmjöl så tänk på att det kan finnas nötallergiker!