Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1136 ggr
Sally100
0

Nybörjarförvirring!

Hejsan svejsan!

Är helt ny på detta med LCHF och har för två veckor sedan ungefär börjat med LCHF-kost. Två veckor dessförinnan hade jag börjat med att utesluta kolhydrater från lunchen/middagen, men åt två smörgåsar med pålägg till frukost. Lunch/middag bestod av protein + grönsaker, ex vis köttfärssås med broccoli istället för pasta, stekt kyckling med ugnsgratinerad blomkål o s v.

Som sagt, för två veckor sedan övergick jag sedan till LCHF-kost och la till fett i kosten och minskade lite grann på grönsaksmängden, i den mån det gick.

Har nu de senaste 3-4 dagarna känt mig så trött, så trött. Har två kvällar i rad somnat i soffan och ändå varit som en "zombie" nästkommande morgon. Omställningssymptom? (hoppas jag ju givetvis på, eftersom jag varken vågar väga/mäta mig av rädsla för att det inte hänt något…även om det kanske är för tidigt att förvänta sig något sådant också). ;)

Har läst runt på nätet på massor av olika LCHF-sidor och tycker att jag lär mig mer och mer. Jag vet att det finns svar på mina frågor om jag bara letar, men jag börjar bli helt snurrig av allt läsande/lärande nu, så jag tänkte chansa och se om någon välvillig själ kan hjälpa mig med ett par av mina största undringar…

1. Har läst, om och om igen, hur mycket man ska äta av resp protein, fett och grönt, men fattar ändå inte riktigt. (1 g/kg kroppsvikt o s v), men är det per måltid eller per dag eller vad?? Ta mig som exempel. Väger 100 kg (hua!!), är 163 cm kort, kvinna 44 år. Finns det någon som kan ge mig ett exempel på vad som är vettigt för mig att äta till frukost, lunch o middag?? Jag skippar visserligen gärna lunchen, eftersom jag äter frukost väldigt sent, så två stadiga mål skulle funka, kanske med nåt litet mellanmål… Är inte van vid att äta lunch direkt och kallar dagens första mål för frukost, även om det ibland kan bli allt mellan kl 10-14 som jag intar dagens första mål.

2. Hur kombinerar jag mina måltider med resten av familjens (främst middagen)? Min familj består av man och 5 barn som är 4, 6, 12, 16 o 17 år unga. Skippa kolhydrater är ju inget problem, men vill inte mata resten av familjen med mina feta såser som de sedan ska mumsa i sig tillsammans med kolhydrater. Någon som har något vettigt förslag? Har under denna korta period vissa dagar lagat mat dels till mig själv och dels till familjen, men känner att detta inte är hållbart i längden…

Exempel: I går blev det köttfärssås med spagetti. Köttfärssåsen innehåller 10% fett. Till mig själv lagade jag "köttfärssås" av ungefär 500 g nötfärs i en separat panna som jag stekte i ungefär 1 msk rapsolja, ett paket bacon åkte med, några dl grädde och sist slängde jag i två broccolihuvuden + två små gula lökar. Kryddade med örtsalt (utan socker) och sambal oelek. Denna rätt kommer att räcka till minst 3 middagar såg jag i går när jag ätit mig mätt. Är det lagom mängd jag ätit eller för mycket/för lite? Blev i alla fall lagom mätt, nästan åt för mycket-hållet…  (nu blev ju denna fråga en blandning av både 1 och 2, men hoppas någon orkar ta sig tid till att svara…)

3. Läser överallt att man ska äta sig mätt. Själv är jag en sådan som alltid ätit massor av mat. Har inte ätit mig fet på bullar och sötsaker, utan mat, mängder av mat. Självklart har jag ätit bullar och sötsaker också, men det har ändå inte varit det största problemet och har inga problem att avstå från sådant. Mackor hit o dit och stora matportioner. Är lite orolig för att jag överäter nu också, eftersom min magsäck antagligen inte är i minsta laget… :o Finns det något "mått" på hur mycket som är ok?? Känns jobbigt att hela tiden gå omkring och "oroa" sig för att man gör något fel…"äter jag för stora portioner", "för mycket/för lite fett", "för mycket kolhydrater" o s v…

Har säkert minst 1000 frågor till, men ska försöka läsa mig till svaren på dessa, men ovanstående frågor har varit mitt största "bekymmer" och som gör att jag känner mig så osäker. Hoppas någon kunnig orkar läsa igenom allt och hjälpa mig…

Jag tackar så ödmjukast på förhand!

Vänligen,

Sally100

Vänligen,

Sally100

Sally100
0

Tillägg: Under fråga 2 på "exempel" skriver jag att köttfärssåsen innehåller 10%. Detta är fel!! Menar givetvis att nötfärsen innehåller 10% fett. Tungan ute

Vänligen,

Sally100

Wildrat
1

1g protein per kilo kroppsvikt är totalt på en dag, men det är ungefärligt. Kött innehåller 20% protein så det är inte 100g kött per dag utan ca 500g kött (fisk, ägg) som gäller för dig.

Enklaste sättet att få lagom är att basera måltiden på nåt fett och proteinrikt som är kolhydratsnålt tex en köttbit eller några ägg. Sen lägger man till lite extra fett om det behövs tex kryddsmör eller majonäs. Till sist (om man vill) kan man lägga till nåt som innehåller lite mer kolhydrater tex en sallad eller coleslaw. Då brukar det bli lagom.

Jag gillar att använda köttfärs. Väljer man köttfärs med minst 15% fett så behöver man nästan inte tillsätta nåt extra fett plus att fettet i köttet inte märks.

Aniara4
1

Jag tycker du verkar ha rätt bra koll för en nybörjare!

Vad som är "lagom" är ganska individuellt. Du är ju ganska stor (själv vägde jag 110 kilo till 160 cm när jag började), så du ska inte äta för snålt, då minskar ämnesomsättningen. Särskilt under omställningen kan det vara bra att äta ordentligt så man kommer in i det och börjar använda fett istället för kolhydrater, sen kan man finjustera om det verkar behövas. Om du får i dig tillräckligt med mat på två måltider är det väl inget problem, men för en del är det svårt att få i sig så mycket på en gång. Det kan ta ett tag att lära sig känna när man är mätt/hungrig eftersom det känns på ett annat sätt än när magsäcken spänns ut av blotta mängden mat, men för de flesta ger det sig så småningom. Jag tyckte det var jättehäftigt att plötsligt börja uppleva hunger som att magen kurrade och inte bara genom att jag blev alltmer trött och hängig!

Om du verkligen vill veta hur mycket du äter av olika saker kan man registrera t.ex. på minmat.net. Folk är olika, en del avskyr att hålla på och räkna medan andra (som jag) tycker det är intressant. Har man hyfsat ögonmått behöver man inte hålla på och väga allt heller, det räcker med att se att "hela paketet vägde x gram och jag åt ungefär en femtedel av det".

Familjen är det nog ingen fara med så länge de inte äter en massa chips och godis mellan måltiderna. Barn behöver fett när de och hjärnan växer och utvecklas. Det som brukar hända när familjen får fetare mat är att de automatiskt börjar äta mindre av pastan och inte behöver så mycket mellanmål, eftersom de blir mättare på maten. Men det man kan göra är att ha olika tillbehör till maten. T.ex. att de får potatis medan du får broccoli med smör på. Är maten lite magrare kan du ta en extra smörklick på.

Fortsätt gärna ställa dina andra frågor i den här tråden, så har du allt samlat på samma ställe, och de som svarar kan komma ihåg vem du är och hur dina förutsättningar är, vad du redan har provat osv. Du kan bokmärka den genom att klicka längst upp, eller så hittar du den under "Mina inlägg".

Sally100
0

Tusen tack Wildrat och Aniara4 för era svar! Det uppskattas verkligen! Så glad att jag hittade hit!

Vänligen,

Sally100

Sugiyama
0

Jag har alltid serverat samma mat till barnen som vi vuxna äter och lagt till potatis, pasta mm. Det jag märkt är att de äter mindre och mindre av potatisarna. De har också dragit ner självmant på godis och läsk. Jag tycker det är rätt häftigt att se hur kroppen reglerar sig själv när den får bra näring.