Lohmanders Bearnaise (orginal)
Hej! Jag är ny här och har ätit LCHF i två månader nu. Då jag inte är så hemma på att göra en snabb och god egen bearnaisesås så testade jag att köpa en färdig. Men jag blev lite fundersam.
På den minimala innehållsförteckningen stod det: Rapsolja, äggula, smörarom, konc.medel E202, E211, Caroten E160a, ättika, vinäger, salt, kryddor.
Det fanns ingen uppgift över näringsvärde.
På tillverkarens webbsida hittar jag följande på orginalsåsen:
Innehåll: Rapsolja, Ägg, Vatten, Vinäger, Ättika, Salt, Dragon, Kryddor, Worcestersås (Ättika, Melass, Socker, Salt, Ansjovis, Tamarinder, Lök, Vitlök), Konserveringsmedel (E202 och E211), Citronsyra (E472c), Färgämne (E160a) och Smörarom.
Kolhydrater
2.4g
Protein
3.6g
Fett
77.5g(varav omättat fett utgör 96%)
Energi
3000kJ, 710kcal
(näringsvärden per 100g)
De står flera saker som inte fanns med på min innehållsföreckning, som socker till exempel.
När jag letar information på sidan frågor och svar. http://www.lohmandergruppen.com/faq.sv.html
Så får jag ännu en gång klia mig i huvudet.
Citat: "Varför använder ni inte riktigt smör?
Hållbarhet utan massor av konserveringsmedel och tillgänglighet för mjölkallergiker och laktosintoleranta. En possitiv bieffekt är att man istf. härdat fett från smör får ohärdat, omättat fett." /slut citat.
Det måste väl ändå vara felaktigt så det skriker om det. Smör är väl ändå inte ett härdat fett, bara mättat. Tänkte byta ut mina cf/gräddsåser mot något mer kolhydratfattigt. Men det här verkar inte vara något bra alternativ. Finns det bättre produkter? Eller kan någon länka till ett bra och enkelt recept för mig som nybörjare? Har läst fler recept men blir inte klok på hur varmt smöret ska vara till exempel. Står allt ifrån avsvalnat till hett. Många frågor om bearnaise. Diskutera gärna.

Hej Akaron
Det enklaste sättet enligt min meninga att göra bea, är med en stavmixer. Det finns flera sådana recept i trådarna, prova att söka.
Jag blandar smält smör, ett helt ägg, lite vinäger (gärna dragon vinäger) dragon, persilja, salt och peppar i en hög bägare och mixar med stavmixern. Smaka av.
Blir den inte tjock har du förmodligen för lite fett i.
Tack för tipset, det ska jag pröva! 
jag skrev till Lohmanders och påtalade dels att de påstår att smör är härdat och dels att smörarom inte anses ofarligt och att det vore bra om de inte använde det utan riktigt smör (dessutom påpekade jag lite besserwissrigt att de stavat fel på positivt vilket ger ett obildat intryck
)
Fick följande svar:
"Du har rätt ang. smöret, vi ändrar det, det är förstås margarin som är härdat.
Vad det anbelangar varför vi inte använder
smör föreslår jag att du kollar upp vilka regler som gäller för mjölkprodukter och
hur hållbarheten ser ut. Med hållbarhet avses alltså att mängden svamp och baktierier
inte får överstiga vissa nivåer. Vi får dessutom otaliga email och telefonsamtal
från mjölkallergiker som är glada att vi inte har mjölk i våra produkter.
Vad det gäller att smörarom är onyttigt så gäller det endast vid höga temperaturer,
exempelvis smörarom på Micropopcorn och vid produktion med upphettning. Vi jobbar
primärt med kylda råvaror och våra såser skall aldrig värmas så mycket vid användning.
Smörarom, E202 och E211 anses nyttigare än svamp och bakterier enligt Livsmedelsverket
och vi måste följa lagarna när det gäller dessa nivåer, smör ger oss dagar av hållbarhet
istf. veckor, d.v.s helt ohållbart som affärsidé.
Om du har förslag på hur vi kan hitta en lönsam och godkänd verksamhet med bara naturliga
råvaror är vi självklart intresserade!"
Men visst finns det väl produkter med smör i på marknaden?
Om man gör bea på smör stelnar igen så fort den inte är uppvärmd=då smör är ett fett och inte en olja i rumstempratur.
Då har du ist ett bea-smör, som du inte kommer kunna hetta upp igen, då emmulsionen spruckit.
Jag brukar köpa Eriks Lallersteds bernaise