Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10550 ggr
kaisakavat
0

Salami - och liknande

Sedan några månader är jag galen i salami men har svårt att hitta bra sorter.

Sökte info här på KIF i ärendet - LCHF salami utan läskiga tillsatser. Information finns.. men är utspridd, gäller lokal marknad, alternativt kan vara inaktuell. Så jag startar en ny tråd..

- Vad köper ni för märken?

- Var kan man hitta dem?

- Andra goda och bra korvar/smörgåsmat/dylikt?

* *

Länk till äldre tråd om salami..

Aniara4
0

Jag köper Grilstads guldsalami och har 1/4 paket (25g) i äggröran de flesta mornar. Den innehåller en del gunk, men inget glutamat och bara 1g kh (sannolikt i form av socker). Den är det bästa de har i min lokala butik…

Aniara4
0

Var tvungen att gå och kolla innehållsförteckningen: "Svenskt nötkött, fläskkött (gissningsvis utländskt då, eller), späck, salt (med konserveringsmedel E250), kryddor och startkultur".

Hoppas det inte ingår några läbbigheter i det vaga "kryddor". Obestämd

Nu ser jag att det står 1,5g kh, undrar om de har ändrat eller om det var jag som mindes fel. Jag brukar ha rätt bra sifferminne.

[GoForIt]
0

Det finns ju en uppsjö fabrikat på salami - och alla utländska har inte så noggrann redovisning av innehållet så man blir ju lite osäker - men när det står att det är näst intill 100% köttråvara kan det rimligtvis inte vara så mycket "gunk" med kolisar i alla fall. Mitt tips är annars hästkorv: Gustafskorv - innehåller ett par % kolhydrater. Ännu bättre är Melkers hästkorv med bara 0,5% kolh. Busgoda skivade som de för sig är eller tillsammans med ost, sallad etc.

Finns i många Hemköp och Willys butiker - i alla fall i Dalarna och Stockholm där jag handlar.

Skaldeman
0

Det bör ingå minst 100 g kött per hekto korv. 176 g per hekto är det bästa jag sett. Ju mer kött desto mindre skräp. (Svensk korv läser jag inte ens etiketterna på.)

/SSS

Susanne123
0

Något som hittat någon korv helt utan konstigheter? Tom utan nitrit E250?

Aniara4
0

Jag tror inte det är tillåtet att sälja charkprodukter utan nitrit, med tanke på botulism. Men det kanske finns undantag?

maxiq
0

Jag brukar äta GØL's eller Eldorados Röda Salami när jag får tag på den. Jag har ingen hemma nu och kommer inte ihåg några siffror men de har passerat genom mitt nålsöga en gång i tiden så de måste vara OK.

kaisakavat
0

maxiq - I alla GÖLs produkter jag hittat är det glutamat.. tror det står "jästextrakt" i innehållsförteckningarna. Tyvärr går de bort för mig av det skälet - synd för de kunde ha varit såååå bra!

* *

Tack alla för era förslag och kommentarer hittills. Fortsätt att fylla på i tråden med förslag vartefter vi hittar bra produkter.

Ska själv en sväng och leta.. kanske i eftermiddag, för jag har slut på Gustavskorven. *vart tog den vägen* Oskyldig

Banon
0

Det går alldeles utmärkt att göra korv utan andra tillsatser än salt och kryddor, typ(riktig) salami och chorizo. Men då handlar det om kvalitetsprodukter som man med lite tur hittar i specialbutiker eller välutrustade manuella diskar.

Nitrit använder man för färgen.

Handlaren är skyldig att känna till innehållet i produkterna. Fråga!

maxiq
0

Tack för upplysningen kaisa! Jag har inte tänkt på det men ska lusläsa nästa gång. Är det så ska jag läsa lusen av GØL!

Tungan ute

kaisakavat
0

#10 Ja, gör det, vi borde verkligen läsa lusen av dem - förstöra mat på det viset!!! Förvånad

evacarina
0

Grilstads guldsalami och lufttorkad skinka Tungan ute tycker jag är

är hyfsade och jättegoda. Till 100g färdig vara är använt kött 121g resp. 145 g.

sepersl
0

ungersk salami i charken brukar vara bra. Be att få läsa innehållsförteckningen!

Min innehåller 1% kolisar, E250 resten kött och kryddor. Kötthalten är 120g  och fetthalten 45%

kaisakavat
0

Hörrni sötnöss.. Flört

Ni får gärna ge en vink om var ni hittar produkterna (livsmedelskedja, t ex). Själv bor jag nära norra polcirkeln och utbudet påverkas.. Glest mellan butikerna också. Tungan ute

Banon
0

Det finns godsaker i min lilla butik, men den ligger väldigt långt från polcirkeln.Guld i mun

evacarina
0

Grilstads finns på mina små lokala ica o coop, lååångt från polcirkeln men gissar att de finns hos dig med ;)

sepersl
0

ungersk salami har jag hittat i alla butiker med charkdisk även de små

kaisakavat
0

Sådärja, nu sköter ni er riktigt bra!! Cool

sepersl
0

så bra! Skrattande salamin (ungersk) finns att hitta även på Willys, ibland även på Lidl och en massa andra affärer. Själv tycker jag att det är den godaste salamin som finns!

freknar
0

Jag köper Salami Classico (smaksatt med Chianti vin).

Vet inte hur det är med E-nummer - men den innehåller varken tillsatt socker eller dextros :-)

Finns i lösvikt både på Daglivs (Vi) och på Coop.

maxiq
0

Praktiskt med korv och vin i samma förpackning. Kommer man bara på ett sätt att få in osten i den också så har man fredagskvällen räddad!

Tungan ute

Aniara4
0

Ost i korv förekommer ju, så det borde inte vara någon omöjlighet att få in både osten och vinet i samma korv. För kolhydratätarna kanske man kan smula ner lite kex också? Eller - näääääe…

kaisakavat
0

Ni har uppfunnit en kanonprodukt - vem av er tar hand om tillverkningen??

(man får provsmaka ingredienserna medan man lagar..)

* *

Bra salamimärke - Aladin - säljs visst på Willys bl a.

golftokig
0

#4 SSS. Ett hekto är ju 100gr! Man kan inte ha 176 gr kött per hekto som du skriver - väl? Jag anar att jag missförstår något… men vad?

Gustavskorven handlar jag - bra köttmängd per 100gr. Salami ska jag kolla upp - bra idé att ha det i morronomeletten istf bacon ibland.

Aniara4
0

#24 Köttet är lite torkat, så om man har 176g färskt kött och det försvinner en massa vatten så kan det väga 100g.

kaisakavat
0

goolftokig - Jodå det går finfint.. man knosar ur vätskan, korven blir liksom lite halvt som torkad och skivbar i mkt tunna skivor.

De flesta svenska korvar består av smet med mycket vatten.. då behövs mjöl, potatisstärkelse och sånt som jag inte vill nämna - för att få det hela att hålla ihop.

Är det "äkta" korv, så sköter de animaliska ingredienserna det jobbet "själva".

golftokig
0

Kaisakavat - jag trodde man alltid menade andelen ingrediens av den färdiga produkten… Kan man även då säga att av 100gr korv är det 175gr kött?

(Jag vet att man i korv tillsätter saker för att det ska bli korvsmet, mer eller mindra bra saker beroende på vem som gör dem. Utan smet, ingen korv, på nåt vis - förenklat sagt. Om man utgår från 175gr kött som i slutänden blir "mindre" i korven - skulle jag säga att just den korven kasnke hade 95gr kött per 100 gram korv…)

Förstår du hur jag menar? Det är därgör jag blev så förvirrad. Men kanske pratar man "ingångsråvaror" och inte andel råvara i den färdiga produkten? Oavsett så är bra korv/salami gott!

:-)

kaisakavat
0

Jodå, jag förstår hur du menar.. Glad

Jo, man kan säga så. Köttmängdangivelsen är ju "gram råvara" som sen utmynnar i en slutprodukt efter behandling/tillagning. Köttmängdsiffran är bra info tycker jag.. som t ex Sten Sture skriver ovan så säger det nåt om hur mycket/lite annat gojs som får plats, kanske även typ om "karaktär/konsistens"..

Eftersom det är vattenmängden som minskat, så blir ju proteinandelen högre än i vanligt tillagat kött. I många korvar är proteinandelen låg, då har de geggat i en massa annat gojs..

Proteinandelen står ju oftast att läsa i näringsdeklarationen. Även det en ledtråd. Att vara LCHF-are är att vara detektiv! Cool

mejeri
0

#8 Är jästextrakt = glutamat. Hade jag ingen aning om. Trodde att det bara kallades smakförstärkare el E621. Har nog ätit en del med jästextrakt och trott att det var helt ok

kaisakavat
0

Glutamat har många "namn": Jästextrakt, natriumglutamat (finns olika ändelser på det ordet också..), kryddextrakt (kan också vara glutamat), E621, e t c

Nåt fler, någon?

bisounours
0

Jag köper franska torkade korvar. Har hittat på willy´s kommer inte ihåg något märke men de heter "saucison" i alla fall. Tror det ligger på 1% kolisar och inget tilsatt socker. Jag älskar dessa korvar =) (kanske inte så konstigt..är ju fransyska=))

Banon
0

#30 Mei yen är ett annat namn på natriumglutamat.

Banon
0

#30 smaksalt kallas det ibland.

Aniara4
0

Karin Ahlborg:

"Jag skrev inte att jästextrakt är detsamma som glutamat. Men jästextrakt innehåller oftast, men inte alltid, små mängder glutamat."

Låter rimligt.

Endtyme
0

Jag brukar köpa ölkorv från Nyhléns Hugosons, de är härligt "torra" och köttiga och med mycket tugg i. Finns kanske bara i norra delarna av landet?

På hemsidan finns inte exakta näringsvärden utsatta, men jag har en förpackning Ölkorv Vitlök här hemma:

Griskött, nötkött, salt, vitlökspulver, kryddor (rätt diffust iofs), fett från gris, socker, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250.

Näringsvärde per 100 g.

Energivärde: 2200 kJ. 530 kcal. Protein 26 g. Kolhydrater 1,2 g. Fett: 47%. Kötthalt 159 g/100 g.

Lite skrot förstås, men inget glutamat eller jästextrakt, och väldigt låg kh-halt. Och ryyysligt goda! Glad

kaisakavat
0

Endtyme - Tack för det tipset! Ska hålla utkik för har ett gott öga till det märket. Glad

Under förra året har nämligen Nylén-Hugosson undan för undan tagit bort glutamat ur samtliga sina produkter. Från nyår garanterat helt utan. De har haft infokampanj om det under hösten.

Aniara4
0

#35-36 Det märket har jag aldrig sett. Undrars om man kan få sin lilla butik här i södern att köpa hem lite körv eller om de inte distribuerar så långt…

Record
0

Kaisakavat

Den bästa salami jag hittat finns på Willys , det är en Ungersk salami (Juliska heter den ) utan några svåra biverkningar annat än den tar fort slut. Jag har ätet den 2 år nu, och går ändå ner i vikt.

Den kostar ungefär 140.--kr /st o väger ca 0,8 kg här får du en länk för att kolla.

http://www.pick.hu/en/termekeink_termektar_salamisorts_juliska.htm

l

Endtyme
0

# 36 Det har jag helt missat, men det låter ju jättebra! Ganska "fritt fram" att botanisera bland deras charkprodukter då alltså, bara man ser upp för alltför mycket socker och potatismjöl och sånt skräp.

P.S. Glömde att säga att jag har köpt korvarna på flera olika Ica och Coop i både Boden och Luleå. Har N-H en manuell disk i butiken är det oftast där man hittar ölkorven.

kaisakavat
0

#40 - Har inte kollat så i detalj, men det är endel mjöl i deras charkprodukter. Annars är jag smågalen i deras enrisrökta tunnskivade karré.. men kan ju inte köpa den alltför ofta - dyrt. Fast de brukar ha den till bättre pris ofta - i de manuella diskarna. Glad

Passar på… Du vet väl att slakteriet/producenten Norrbottensgården är KRAVmärkt och har hyfsade priser på kött, inte jättebilligt men inte heller dyrt. Leverantörerna dit är kanske inte alltid KRAVmärkta, men det känns som om man ska gynna goda initiativ…

#37 Fråga "dina" butiker om de känner till dem! Och/eller skriv en fråga på Nylen-Hugossons hemsida och hör hur de resonerar kring leverans söderöver.. Kanske kan vi hjälpas åt att göra PR för dem - och få en låda mat som tack för besväret! haha.. Skrattande

#38+39 Finfint tips! Skrattande

Jag hittade den där ungerska i disken sist jag åkte till W*s.. men tyckte den var lite stor mängd (och lite över min prisklass), men kanske blir det svårt att undvika den framöver.. Tungan ute

Uppsala-Bildteknik
1

Svar på en gammal tråd… men delikatesskungens salami låter helt rätt i mina öron:

"Salamin är givetvis kvalitetskontrollerad och har en extra hög kötthalt samtidigt som fetthalten inte är högre än i en vanlig hushållsost och nästintill fri från kolhydrater. Salamin är fri från smakförstärkelse, färgämnen, gluten, soja, konstgjorda aromer och mjölprodukter"

Ovanstående, och länkar till mer information om deras salami, finns på http://www.delikatesskungen.se/om-salamin/

yvonnel
0

Ungersk salami, det är verkligen bland det finaste man kan hitta, eller Italiensk.

Jag minns inte namnet på någon av de korvar jag smakat, men den bästa ungerska tillverkas i SZEGED och den staden har jag varit i och på plats smakat den goda salamin, man är väldigt stolt över "sin korv".