Sockerfri tomatpuré
Jag är ny i detta forum. Ätit enligt Skaldemans LCHF i ca två månader. Har köpt hans nya receptbok, enkla och mycket goda recept ! Jag har precis lagat den underbart goda "biff stroganoffen". Dock misslyckades jag med att hitta SOCKERFRI TOMATPURÉ. Finns det någon som vet var en sådan kan inhandlas. Måste samtidigt få hålla med om att det finns en hel del bra varor på Lidl, bl.a de tyska korvarna.
Lotson
Hmm tomatpuré brukar nog vara sockerfri eller i princip det - dock är det rejält koncentrerad tomat så ett ganska högt kolhydratsinnehåll kommer alltid följa om den inte är väldigt utspädd.
fast purén innehåller kolhydrater så använder man ju ganska små mängder.Har samma uppfattning som Fiana.
Jag köpte min tomatpuré på Lidl. Märket är Russo och ingredienserna är: tomat och salt.
Tack för era svar, ni har rätt det är ju så små mängder man använder. Det blir dock en förpackning vid nästa Lidl besök.
Icas egna tror jag bara är tomat.
#5 Wildrat, tack för tipset.

Det är ju det här med sunt förnuft oxå.. ICAs innehåller bara tomat, men det blir 19 gram kolhydrater/100.
Och vitlök innehåller uppemot 30/100.
Kanske man får i sig ett helt gram eller två om man använder både tomatpure och vitlök?
Vanligt kött ligger på 1-2 gram såvida djuret inte varit väldigt stressat vid slakt.
Jag räknar varken puren, vitlöken eller köttet när det gäller kolhydraterna, då de ingår i de sk braiga källorna vad kolhydrater anbelangar.. det är de dåliga man bör undvika och de som man äter rätt mycket utav.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nu var ju TS UTE efter sockerfri tomatpuré, inte kh-fri tomatpuré.
Det med minst kolhydrater jag hittat är Heinz samt Eldorado. Dessa innehåller 11g kolhydrater per 100g. Då mängden man använder inte är stor spelar det kanske inte så stor roll. Notera dock att jag det sett flera med uppemot 25 gram så det kan vara värt att kolla om man "jagar" kolhydrater =)