Frityrtips/recept sökes
Hejsan!
Har tillfälligt snöat in mig på friterat, jag brukar köra en friterad vecka ibland.. (när man väl köpt olja.. tagit fram maskinen osv.. är det lika bra att köra allt på rad.. så man kan ställa undan maskinen.. göra rent den och kasta oljan sen).. iaf så har jag nu börjat fila på en sådan vecka a la LCHF.. och jag har några saker på min lista som jag ska prova..(men vill ha mer!)
Om det går så bra som jag önskar (dvs smakar bra..) så kommer jag sen lägga ut det på hemsidan och tipsa er om det!
Men jag skulle hemskt gärna vilja se er tipsa mig om saker ni provat nu, eller funderat på att prova.. så jag kan få lite mer inspiration till min kommande vecka
Har ni recept på något kul inom friterat-området? som ni vill dela med er av?
Frityrsmetar, kryddningar, kött, grönsaker, snacks, bakverk.. ALLT är av intresse..
Tackar på förhand 
MVH Sandra
Oj, jag har inte frityr'at på många år, men min favorit var att fritera persilja. Den blir som chips och jättegod - tyckte jag då i alla fall…Stoppade bara ner persiljekronor en liten stund och sen låg dom frasiga på tallriken..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Det var på tapeten nångång i höstas, något som prisades av många,OSTBOLLAR tror jag det kallades, en LCHF-variant av det som hamburgerkedjorna säljer. Sök på ostbollar, finns flera på Google.

Friterade mozzarellabollar blev en ny favorit hos oss när vi testade. Som snacks, drinktilltugg eller liknande.
#1 Mooniq:
Det lät udda OCH spännande!! Det måste jag nog prova hehe.. har aldrig hört talas om nått liknande 
Tackar för tipset!
MVH Sandra
#2 yvonnel:
Ska googla på "ostbollar", lät ju lite kul/gott! Undrar om det är det som misty09 (nedan dig) tipsar om? ska iaf googla och se vad som kommer upp..
Tackar!
MVH Sandra
#3 misty09:
Brukar köpa sådana där "minimozzarella" när vi käkar tapas.. man kanske kan använda dem till mycket hehe.. lät kul iaf.. ska provas tror jag bestämt
(ska kika in på tråden också)
Tackar för tipset!
MVH Sandra

Här är mozzarella sticks med marinarasås väldigt populära som snacks eller entre - här är entre förrätt, inte huvudrätt - receptet kommer från Lowcarbfriends … Om du inte vill ha flax - jag glömmer alltid vad det heter på svenska - så kan du mala krispiga fläsksvålar istället så får du mjöl. Det används ofta här som panering.
Mozzarella sticks
Ingredients:
1 egg, beaten
8 pieces of string cheese (cheapest you can find is fine)
1/2 cup of parmesan
1/4 cup flax meal
1 T dried parsley flakes
1 tsp italian seasoning
1 cup vegetable oil (heated over medium heat)
Mix parm, flax meal, italian seasoning and parsley flakes. Dip the string cheese in egg, drip off excess and roll into parmesan mixture. Once coated put on a baking sheet and freeze for 2 hours to 2 days. Fry in oil turning ever few seconds until browned. Serve with lowest carb marinara you can find. I use Light Ragu No sugar added Tomato and Basil Spaghetti Sauce.
Gun-det låter sagolikt!
Chicken nuggets är en stor or favorit hos oss. Mal baconsvor fint i mixern, krydda med chili. Salt är onödigt eftersom det är salt iallafall, skär kyckling filé i lagoma bitar. Doppa kycklingen i tex mandelmjöl, sen i uppvispat ägg och sist i baconsvoret. Fritera. Servera med dipsås, jag diggar majonäs med vitlök och citron, sonen vill helst ha creme fraiche med en skvätt chilisås i.
aswedishsmorgasbord.com

Du gör att jag blir hungrig … Sorry … resten av detta är litet OT för tråden … det är inte lätt att bli hungrig idag, som tur är dras jag inte till sött när det är stressigt … jag tänker på min älskade Paddington efter att ha pratat med P-O om hans kära hund Phoebe. Det låter som om det var hemangiosarcoma … det går ju ut från mjälten och sätter tumörer genom blodflödet … att hon bara kollapsade utan förvarning med blödningar är ju typisk sjukdomsbild. Vi har en vän som förlorade sin Golden just på det sättet … det blir vanligare och vanligare bland hundar.
… men jag är inte HELT lugn för mig själv heller eftersom jag ska till Hematolog på måndag för jag utreds för min blodprofil ser suspekt ut. Har gjort ultrasound av mjälten och en massa blodprov och ska diskutera allt på måndag …