Kcal eller kolhydrater viktigast?
En sak jag har undrat mkt över.. När jag jämför livsmedel i affären och tittar på innehåll så tittar jag efter max 5 g kolhydrater per 100 gram… Men sen har vi det där med kcal med. Ibland är det 60 kcal och 4 g kolhydrater och andra saker kanske 40 kcal och 7 gram kolhydrater.
Vilken ska man gå efter mest? Försöker äta LCHF så jag ska ju ha mest koll på kolhydraterna men samtidigt vill man inte ha för mkt kcal i heller. Hur gör ni?

Kolhydrater naturligtvis, det är dem vi jagar. Har man bra proportioner på maten och äter sig ohungrig och varken mer eller mindre så behöver man inte bry sig om kalorierna alls. Undantaget är om man har väldigt störda hunger/mättnadskänslor och inte vet när man är mätt eller hungrig, då kan man behöva kolla om det verkar rimligt det man äter.
En behöver hålla lite koll så att de inte äter för lite, men då handlar det igen om att man har dåliga hungerkänslor.
#1 Men är det inte det ganska vanligt att man har "lite dåliga hungerkänslor"? Speciellt folk som har problem med vikten. Visst kan det många gånger enbart bero på vad man stoppar i sig, men jag tror att det vanligaste är att man inte har pejl på vad som är lagom mängd heller (alltså en kombination av dom båda).
Jag är inte överviktig men jag har grymt dålig koll på när jag är hungrig och när jag behöver äta. Blandar ofta ihop hunger med sug, och ibland missar jag totalt att bli hungrig/sugen vilket kan resultera i farliga dippar vilket lätt i sin tur resulterar i något "snabbt" att stoppa i sig.
Därför väljer jag att dra ner på kolhydraterna som lätt ger en "falsk" mättnad/sug känsla och som dessutom ger snabba svängningar. När jag ändå äter kolhydrater så äter jag långsamma sådana.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag ser det väl ungefär så här:
Det som är viktigt är hur många g kolhydrater man får i sig per dag. Och man måste få i sig tillräckligt med mat för att hålla sig nöjd. Så jag skulle nog svara "håll nere kolhydraterna, och ät tillräckligt med kcal från fett och proteiner".
Med det i åtanke skulle jag tveka på "40 kcal, 7 g kolhydrater" - det är en stor andel kolhydrater. Men det beror ju också på vad det är - är detta innehållet per 100 g dryck, och du lätt häller i dig en halv liter, eller är det någon smaksättning typ ketchup, och du tar 10 g, så är det ju stor skillnad på hur mycket kolhydrater det blir totalt.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Man kan räkna så här:
Börja med att bestämma en kolhydratnivå/dag. Här ligger de flesta under 20g/dag, men det måste man inte göra. Är man frisk och inte så överviktig kan det räcka med att hålla sig under 50g/dag.
Sen ska man äta ungefär 1g protein per kilo kroppsvikt - här debatteras detaljerna lite grann, är det minimum eller rekommenderad mängd, är det nuvarande vikt eller önskad vikt osv, men i stora drag bör man hamna rätt ok om man går på 1g/kilo kroppsvikt. Observera att detta alltså gäller rent protein och inte proteinkälla. Rent kött brukar t.ex. innehålla 20g protein/100g i rått tillstånd. När man tillagar försvinner vätska, så då blir det förhållandevis större andel protein, förstås.
Sen ska man äta så mycket fett att man håller sig mätt. Enligt Skaldeman ska det vara minst lika mycket i gram som kolhydrater och protein tillsammans.
Energimängden från fett kommer att bli större om man äter lika mycket i gram, eftersom fett är mer energirikt. Det kan vara lite förvirrande i början när man pratar om viktprocent och energiprocent, för de flesta kan det räknas som överkurs men det kan vara bra att känna till att det finns något som heter så.
I början är det såklart svårt att veta vad man ska äta för att hamna på dessa siffror. Man kan registrera det man äter på t.ex. minmat.net så ser man hur man ligger till och vilka saker som sticker ut och kan korrigeras.
Men många tycker det är jobbigt att hålla på och skriva upp, särskilt om man inte har så bra ögonmått utan måste väga allting (det har jag aldrig gjort!). Och det är inte säkert att man måste vara så petig heller.
Så till att börja med kanske det är bättre att bara satsa på att äta bra mat. Ägg till frukost, till lunch och middag en bit kött/fisk/kyckling med lite ovanjordsgrönsaker (som ska vara ett tillbehör, inte huvudingrediens), och om det är magert kött en klick fet sås till. Undvik blandade produkter, halvfabrikat och allmänt skräp. Äter man ordentligt med mat behöver man heller inga mellanmål.
Som Effie säger handlar det ju inte bara om kolhydrathalten utan även mängden. Vitlök ligger över 5g, men de flesta tycker nog det är ok att ha i maten ändå. Skulle man däremot sitta och tugga i sig ett halvt kilo vitlök skulle man nog ha mer än ett problem. (Vampyrer skulle dock inte vara ett av dem.)
Jag har mest problem i yoghurt hyllan
Dottern äter mkt yoghurt och vi köpte alltid yoggi förrut tills jag blev medveten om sockret.. Sen köpte jag naturell arlas men den avskyr hon.. Nu funderar jag på att ta arlas vanilj smak lite mer kolhydrater i men då får hon ner den iaf. Sen yoggi mini hade väldigt lite kolhydrater plus kalorier… Men light ska man ju hålla sig ifrån.. Jag äter just nu vlcd men ska snart gå över i lchf och måste då själv hitta en bra yoghurt att äta… Tänkte göra eget musli med frön och sånt, alltså inga flingor här inte.. Äter mest ägg till frukost men gott med variation.
Vilken yoghurt tycker ni är bäst?

Inget light! 
Turkisk yoghurt är bäst, den som har 10% fett. Då blir man mer mätt med färre kolhydrater.
Måste du och dottern äta samma yoghurt? Oförstörda barn kan ofta äta lite mer liberalt. Annars kan du testa turkisk yoghurt blandad med lite grädde och med hallon eller blåbär i. Lite av den kan du äta själv också, men det är lite i överkant av kolhydrater för att äta mycket och ofta. Mjölkprodukter öht bör man undvika att basera kosten alltför mycket på, det blir lätt för mycket kolhydrater (det där med mängden igen!) och även mjölkproteinet kan påverka. Det är därför vi ofta föreslår ägg till frukost och grädde och yoghurt med bär som "godis" ibland.

Tanken med LCHF är lite att det räcker att hålla koll på kolhydraterna.. speciellt då mängden över dagen.
Dvs då slipper man onödiga blodsockersvängningar och kan koncentrera sig på att äta lagom med kalorier för att hålla sig mätt mellan måltiderna.
Man kan givetvis även kika på kalorierna.. för i slutändan så handlar det mesta om de iallafall.. men man borde kunna lära sig att kalibrera ögonmåttet i stället för att räkna och väga.. för det fungerar sällan i längden.
Och då kommer vi till de som är friska.. så gott som normalviktiga och vill hålla kvar vikten samt den figur man anser vara chick nog för att man skall vara nöjd!
Då handlar det mer om att tänka efter före..dvs vill man variera godis och kakor med VLCD-kurer med jämna mellanrum eller kan man tänka sig att avstå en hel del av tradionell fikakultur, fredagsmys osv.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nä jag kan absolut äta naturell yoghurt eller turkisk.. Det gör mig inget :) men tänker på henne.. Hon gillar inte sur neutral smak och det kan jag förstå när hon alltid fått yoggi :) men i hennes fall vet ja inte hur ja ska göra.. Nä jag får sträva efter att hålla ner kolhydraterna.. Inte tänka allt för mkt på kalorierna. Man blir ju mätt och slipper äta så ofta pga blodsockret :)
Sedan finns det Rysk yoghurt med en fetthalt på 17% och 4% kolhydrater, den är mildare i smaken.

Jag gillar Meze!

Dottern kan få en klick sylt i Mezen och du tar frön/nötter!
Rysk? Är det denna meze? Är den likvärdig turkisk? För turkisk använder vi mkt hemma… Sen vet jag att många äter kvarg, vet ni va det är? Det ska tydligen vara det bästa..

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Låter som att den är godkänd för lchf :)

Nej, Meze och Rysk yoghurt är inte samma men ganska likvärdiga ur näringssynpunkt fast Rysk yoghurt är lite fetare än Meze som är 10%
Det blir lite tankevurpa i #0 - en vara som har säg 4 gram kolhydrater/100g och 40 kcal/100gram är ur lchf-synpunkt *sämre* än en som har 4 gram kolhydrater/100gram och 60 kcal/100 gram.
Varför? jo det har med energiprocent att göra, för du kommer behöva äta mer av första varan än den andra för att bli lika mätt - och då med den första varan äta mer kolhydrater totalt.
Försöker du hålla nere energinnehållet i maten för mycket betyder det att du kommer äta en större andel kolhydrater än om du åt mer fett.
Sen är oftast yoghurt även av de fetare slagen ett dåligt val ur viktminskningssynpunkt. Ger för mycket kolhydrater och för lite fett och protein jämfört med andra alternativ.
(och en del är känsliga för mjölkproteinet dessutom)
Jag ska alltså sluta tänka som man gjorde förr och bara fokusera på kolhydraterna… Jag gör gärna det automatiskt men när kalorierna rusar så får man lite gamla vanor tillbaka.. i tankesättet.. smått panik 
#17 Men fokusera inte bara på den där "5-gram regeln" det blir lätt fel då med, du måste väga in portionsstorleken också. Den blir tokig med allt som du äter mer än ca 100gram av (som t ex yoghurt eller drycker osv) samt allt som du äter i väldigt små mänger typ någon tesked eller matsked (som vitlök etc.).
Kanske kan hjälpa att tänka att man ska "nå upp" till en viss mängd kalorier och försöka göra det med så få kolhydrater som möjligt utan att få för lite protein (t ex rent smör vore ju idealet - i princip inga kolhydrater alls och massor med kalorier, men inget protein vilket ju kroppen också behöver. Ta en mager yoghurt och du behöver äta massor av den för att nå upp tillräckligt med energi totalt vilket kommer leda till väldigt mycket kolhydrater totalt)