Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 7796 ggr
[Caroline92]
0

Köttsoppa på burk, hur bra är det?

Det står att det innehåller 3,5g kolhydrater/portion, men det innehåller ju massa rofrukter och morötter m.m. så hur bra är det eg.? Dock innehåller det typ inget fett.. jag åt lite idag men la i en klick smör för att få upp fettet lite!

MimLan
0

Per portion eller per 100 gram? Hälften är väl vatten/buljong av det och sedan finns det kött också.

Fiana
0

Det är en väldigt hög energiprocent kolhydrater i dem (och de kolhydrater som är i har dessutom rätt högt GI - är ganska snabba samt innehåller diverse smakförstärkare osv om man vill undvika det - står nog jästextrakt från buljongen nuförtiden men det är i princip samma sak).

Så du vill nog inte bara ha smör i utan också extra protein.

Tänk lite som såhär: Om du löser upp 1 tesked socker i buljong lagom för en sopportion så blir det inte så särskilt stor kolhydratskoncentration eller så väldigt mycket kolhydrater, men det är å andra sidan inget annat heller i så det blir 100% kolhydrater du äter. Lägger du däremot i en rejäl mängd fett kött i blandningen blir det helt plötsligt inte så dumt. (däremot tror jag nog fortfarande det skulle bli äckligt med sockret och det är sött och allt det där, men det var ju bara ett exempel och inte en mat idé :P)

[Caroline92]
0

#1 per portion, är 2 g kolisar/100 g har jag för mig

#2 Okej :P