Små generella frågor om sajten
Har några funderingar över det generella som gäller här på sajten.
När jag ramlade in här på sajten för ett tag sedan (via nått recept).. så tolkade jag detta forumnamn (eller vad jag ska säga) som ett forum där man pratade om kolhydrater generellt. Oavsett om man vill äta noll, några eller fler än det.
Men i väldigt många inlägg så kan det snarare bli otrevlig ton mot sådana som äter fler kolhydrater.. t ex sådana som äter enligt GI.. vilket jag (i min enfald?!) trodde passade utmärkt härinne också..?
Finns det någon allmän guidelinje här för vad som är passande att prata om på forumet och inte (som jag missat)..?
Som sagt jag tolkade det som om man ska hjälpa alla som har frågor (eller söker tips) angående kolhydrater på nått vis (inte bara dom som strävar efter så få som möjligt).
Är det kanske rent av så att, namnet till trots, forumet egentligen är tänkt att handla mer om LCHF enbart??
---
Sen har jag också en fråga angående vad som händer när man anmäler inlägg/kommentarer här på sajten, får man skriva förklaring till varför man anser det vara värt att anmäla? eller är det upp till den moderatorn som ser anmälningen att kontrollera hela tråden?
---
Någon som kan hjälpa mig få lite klarhet i det hela?
Ha en trevlig dag!
MVH Sandra
Hmm, som jag förstår det, så är det någon som har en otrevlig ton så är det bara att anmäla DET inlägget eller den personen . om det upprepar sig. Men jag vet inte, det var länge sen jag var Mod själv, och hur de gör idag vet jag inte. 
Det är ju tyvärr så att de som syns mest är de som skriver mest och de som skriver otrevligt. För varje person man blir arg på kanske det finns 5 som skriver snällt, men det märker man ju då inte eftersom man är arg…
Ja, överlag tycker jag ibland att folk kunde hålla sig till ämnet och vara tysta om de inte tror de kan säga något snällt. 
Det kan också vara bra för ens eget Blodtryck om man lär sig ignorera dumma kommentarer, det tar ofta mer energi att ta en fajt med någon som går in för att provocera. 
SÅvitt jag vet är forumet till för kolhydrater och inte bara LCHF, även om det är många som äter LCHF. Själv vet jag inte vad jag ska kalla det, då LCHF är ett brett begrepp och LC, LowCarb, GI, Atkins osv - det handlar ju om kolhydrater mer eller mindre och av olika slag.
Får du otrevliga inlägg - ignorera dem eller anmäl, är min åsikt. Och tänk på att det är EN eller några få personer. Inte alla. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Håller med dig att forumet nog borde kunna välkommna alla oavsett om man äter LCHF eller mer kolhydrater än så. Har sett påhopp i trådar om folk skriver att dom äter smörgås mm. Forumet heter ju faktiskt Kolhydrater i fokus inte LCHF i fokus. Går man sen in på "Om sajten" står visserligen att det handlar om LCHF men många kanske inte går in där det första dom gör när man halkar in här så man kanske inte ska vara så snabb att dömma. Det är väl kul om fler hittar hit och kommer med inlägg
För mig är det här ett LCHF ställe.
Tycker trådar och inlägg om GI är felplacerade.
Läser man tråden uppe till vänster, 13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av, handlar det enbart om LCHF.

Man får kolla reglerna för forumet.. och reglerna för hela iFocus!
Sen så har det blivit ett forum för LCHF i olika former.. men andra är såklart oxå välkommna!?
"Forumet för dig som äter LCHF, eller funderar på det."
http://kolhydrater.ifokus.se/about?discussions-1
En sak jag direkt ogillar är allt för vidlyftiga diskutioner om enskilda personer.. även om jag anser att sk offentliga person får tåla lite mer än vanliga Svenson!!
Olika negativa tillmälen om personer tycker jag inte hör hemma i ett seriöst forum och det gäller alla, både företrädare som motståndare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

detta är en LCHF sida.. angående namnet så tror jag att det var så att sidan startade innan namnet lchf blev myntat, sen ville man inte ändra namnet på kif eftersom det var redan så många medlemmar

Forumet är till för den som äter Lchf eller vill lära sig mer om kolhydratreducerad kost
Namnet på forumet och om det kan vilseleda in någon hit har diskuterats flera gånger.
Vi brukar komma fram till att namnet idag är så inarbetat att en förändring nu blir ganska krystad och förvirrande också.
Alla forum under paraplyet slutar ju på .ifokus vilket försvårar när man snarast vill ha nåt ur fokus som vi vill 
Vi vill verkligen inte ha en sajt där det är standard att man anmäler varann så fort ett meningsutbyte sker, men känner man att ett övertramp skett får man förstås berätta det för nån av oss Medarbetare.
Dom flesta kommentarerna blir nog lästa av nån av oss Medarbetare och om vi ser att saker och ting börjar spåra ut i en tråd så stämmer vi oftast redan i bäcken.
#1 Jennix:
Du har helt rätt i att det oftast går åt mer energi att bli arg och irriterad på någon hehe.
Oftast vet man dock bättre och "scrollar" bara förbi sånt som inte är värt att säga något om (irritera sig på). Det finns ju som du säger många (MÅNGA) fler som säger bra saker/vettiga/roliga saker! Överlag är det ju bara bra saker :)
Jag har tack och lov inte fått några otrevliga inlägg i mina trådar (än iaf) men däremot har jag sett andra få lite väl vassa kommentarer (som jag själv aldrig hade accepterat).
Nu är det ju inte alltid så att allt är svart och vitt, man är ju inte mer än människa hehe.. i stridens hetta kan man ju kläcka ur sig både bu och bä.. utan att egentligen mena det så illa som det låter!
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
#2 misty09:
Ja det tycker jag med, alla är ju intresserade av hälsovinsterna man kan få med att dra ner på kolhydraterna. Sedan kanske inte LCHF passar alla lika bra (personliga preferenser alltså) utan vissa går lite mer mot GI hållet istället.. vilket enligt mig är mycket mycket bättre än att köra det vanliga "kolhydratracet".
Och jag personligen tipsar gärna dom/gi-personerna om
bra och dåliga saker också (utifrån mina erfarenheter och kunskaper).. jag tycker GI är ett jättebra koncept (precis som jag tycker att LCHF är) och jag förstår inte riktigt varför just GI vs LCHF verkar ha så mycket "konflikter" sins emellan..?!
Ha en trevlig eftermiddag!
MVH Sandra
GI och LCHF, tja - definitioner. Vissa äter ju LCHF med både FinnCrisp och frukt, så vad är då skillnaden egentligen med GI? 
Eller är det så att alla som säger att de äter GI måste äta en viss mängd kolhydrater per dag, annars blir de straffade?
Jag menar bara att alla dessa definitioner ställer till det ibland. En person som äter LCHF äter inte detsamma som en annan. Och samma är det faktiskt med GI också.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#3 MarieEriksson:
Varför det? Alltså jag menar, varför tycker du att GI och dess inlägg är felplacerade på forumet?
De har ju också massa recept att tillföra och dela med sig av..som passar även oss som äter LCHF.
Och dom har säkert många frågor om kolhydrater osv också (många går ju från just GI till LCHF med tiden de lär sig.. - men om de inte är välkomna här.. hur ska de lära sig och komma vidare?)
*nyfiken*
Ha en trevlig kväll!
MVH Sandra
(sen är det som du säger, det mesta härinne handlar ju trots allt om LCHF och det märker man ju ganska snabbt, även om man inte läst alla instruktioner)
#4 Zepp:
Ja, de är nog värda att läsa allihoppa (men de brukar ju handla om vett och etikett mest och olagligheter).
Jag undrade mest om det fanns en guidelinje för vad man "ska" prata om just härinne (i just detta forum), eftersom jag sett en del elaka kommentarer i trådar där vissa äter lite mer kolhydrater (eller på annat vis sticker ut lite.. såsom mindre kunskaper om ämnet LCHF osv).
Som jag sa, så trodde jag detta forumet främjade alla slags kolhydratfrågor (oavsett om man bara är nyfiken kolhydratsätare, gi-person och inbiten LCHF-are).
Men sen ser man vissa svar som sagt och undrar om man missat något. Därför frågade jag.. jag kan mycket om många saker men jag kan inte allt om allt :)
---
Angående diskussioner om folk (både kända och okända), så är det ibland svårt att veta var gränsen går helt enkelt. Ibland när man tänker en sak (och skriver ner den), så är den helt okej.. när man tänker efter ett par timmar senare är det inte lika säkert att den är bra längre!
Precis som alla andra (inkl dom man också kan prata om..!) är man inte mer än människa - och kan göra fel..
Däremot tycker jag (som du också nämnde) att offentliga personer måste tåla lite mer.. de är ju oftast bra mycket mer granskade än en vanlig svensson (på gott och ont).
Ha en trevlig lördagskväll!
MVH Sandra
#5 lelli:
Ja så kanske det är!
Men iof, om forumet startade innan namnet var "myntat".. så var det ju troligen mer generella kolhydratsfrågor här från början (alltså som inte placerades i "fack").. eftersom det inte då fanns "specifierade" fack för varken gi eller lchf.. just då?
Bara lite tankar och funderingar hehe :)
Ha en trevlig kväller!
MVH Sandra
#11 KOm ihåg att "forumet" är en mängd individer och vad forumet står för är inte detsamma som vad många individer skriver. 
Forumet kan vara hur tillåtande som helst, men om en individ skriver något elakt så är det nog inte bra om man tolkar det som att forumet står för den åsikten. 
# 12 Margareta, som startade sajten, har många gånger förtydligat att detta är ett forum för dem som äter lågkolhydratskost, sen att ordet LCHF inte fanns då ändrar inte på det. Det som gäller är det som står under knappen OM sajten. Kolla där.
Nu väntar jag bara på vad Margareta har att säga, det är hon som startat den här sajten, så förhoppningsvis kommer hon att ställa saker och ting tillrätta.
tills dess kan man ju läsa lite här: http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4e3aaf6a88f47274c900216c-kif-fyller-5-ar
Vad Margareta tycker står i "OM SAJTEN".
En nackdel att tycka att det är fritt fram för GI är att det innebär kolhydrater i form av spannmål, bönor och gärna anti-animaliskt fett. Det står i motsats till LCHF rent generellt.
För oss som upptäckt LCHF och i och med det även upptäckt enorma hälsoskillnader jämfört med GI, tangerar GI inte LCHF.
#17 Så vad tycker du om alla som äter LCHF med FinnCrisp eller någon frukt nån gång i veckan? 
Eller de som äter vegetarisk lågkolhydratkost? Kokosfett och avokado är väl jättefina icke-animaliska fetter?
Om man har sagt att LCHF handlar om att dra ner på kolhydraterna så förhindrar det inte ett GI-tänk och ej heller fördhindrar det att man låter kolhydraterna komma från olika håll.
Senast jag kollade så åt Dr Dahlqvist både FinnCrisp och frukt - men när någon annan gör det är det alltså inte LCHF, är det så det är? 
Det tycker jag är lite märkligt. 
#18 Jag tycker inget speciellt. Det är individuellt ansvar som gäller för vad man äter. Äter mannågot man inte tål, oavsett anledning, är det ganska dumt och man får skylla sig själv. Äter man saker man tål, eller accepterar att ta konsekvenserna av, är det bra.
Att utvidga LCHF till att bli GI är något annat. Varför inte utvidga det till alla matvaror när vi ändå håller på? Allt funkar ju, det är bara frågan om mängderna?
Jag förstår inte vad du försöker få fram i andra meningen. Riktar det sig till mig?
Oavsett vad AD äter och inte förändrar det dock inget om min uppfattning att det inte är fritt fram för fruktätande eller Finn Crispande. Det är ju inte särskilt sällsynt att att det kommer hit folk som pekar på AD:s liberala uppfattning som en garanti för att de äter rätt, och så funkar inte det.
Jag har inget behov av att definiera det där äpplet jag åt igår kväll som LCHF. Det skulle bli fånigt. Likväl åt jag ett äpple. Och ändå har det aldrig fallit mig in att jag skulle sitta i KiF och diskutera recept eller fruktsallader, för det finns andra fora för det.
#14 Pennylane1:
Men är inte GI (t ex) lågkolhydratkost också?
Jag menar det mesta jag åt på den tiden (visserligen flera år sedan nu) stämmer ju ganska bra med vad jag äter idag också (lagas fortfarande också.. fast man byter ut vissa tillbehör såklart).. när jag äter LCHF.
Bara att man utesluter "lite till".. (eller vad man ska säga, väldigt förenklat - men gi har ju en hel del långsamma kolhydrater som de tillför vissa av sina recept som vi som äter LCHF inte äter direkt..).
Jag tycker ju själv att forumet är skitbra (rent ut sagt) för att man just får bra svar och råd (och snabba sådana) när man undrar över något!! 
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
#15 yvonnel:
Det är ju inte så mycket att direkt ställa tillrätta, bara funderingar och reflektioner. Inget som är fel egentligen ju, bara att det är mycket som är fritt för tolkning (finns ju ofta lika många tolkningar av något som sägs och skrivs.. som det finns folk som läser/pratar om det).
Det är vad som gör saker och ting så spännande 
Ha det gött,
MVH Sandra
# 16 Pennylane1:
Ska kika in på länken 
Tack för tipset!
#13 Jennix:
Det är ju det som är charmen (och ibland motsatsen haha) med alla forum!
Att alla (användare) är olika.. och tycker olika.. har olika erfarenheter och olika kunskaper (som de frikostigt delar med sig av).
Man kan lära sig otroligt mycket bara genom att läsa sig runt bland inläggen oftast. Dock måste man också lära sig att ta vissa saker med en nypa salt.. och inte tro på allt man läser jämt!
MVH Sandra
# 20 nej GI är inte lågkolhydratskost som jag förstår det? Fullkornspasta har väl lågt eller åtminstone lägre GI än vanlig men lika mycket kolhydrater för det. Kikärter t.ex. har väldigt lågt GI men över 20 gram kh/100 och då är det per definition inte lågkolhydratskost…
# MimLan:
Men min fråga var inte så mycket som att man skulle "slå ihop" dom två områdena (alltså GI och LCHF).. utan snarare varför man skiljer så mycket på dem just här (och då menar jag inte forumet i sig, utan det verkar mer vara vissa medlemmar som bestämt sig för vad de tycker passar här och inte), där man vardagligen pratar mycket om just kolhydrater!?
Här har de ju chansen att få hjälp att lära sig mer om området och se fördelarna (och ev nackdelar) med en LCHF's livsstil.
Det är trots allt flertalet LCHF:are som börjat sin karriär som gi:are en gång i tiden! (Fler än jag menar jag hehe)
..och det är ju trevligt att kunna hjälpa även dem framåt i sin personliga utveckling! Precis som jag fick råd och tips av både böcker, personer och forum innan jag gick över till LCHF.
Hoppas du förstod vad jag menade, lite svårt att förklara ibland
Ha en trevlig kväller!
MVH Sandra
#24 Pennylane1
Nej inte om man jämför med det som gör /definierar LCHF idag (alltså vad som anses vara strikt, normal osv).. men om man jämför med vanlig kolhydratsrik husmanskost så måste väl GI fortfarande anses vara "lågkolhydratskost"? (eller?)
När jag körde gi kollade man ju ofta om livmedlena innehöll mer eller mindre än 10 kolisar/per 100 gr..
..och det gör jag nu med (även om jag för det mesta vill ha saker >5 innan jag köper dem)..
Däremot har de ju tillbehör till maten som inte stämmer med LCHF kosten.. de äter ju dinkelmjöl, bönor, bulgur osv
Men tillbehör väljer man ju efter sig själv iaf.. om man nu äter nått alls! Jag personligen vill ofta ha nått grönt att tugga på till köttet/maten men vissa nöjer sig med bara sås/smör och kött ju
MVH Sandra
Vill tacka alla som tjötar runt härinne med mig och mina tankar, trevligt att diskutera lite
.. även om man inte alltid är överrens.. men hade man varit det.. så hade det ju inte funnits något att diskutera hehe!
*thumbs up för pratglada människor*
jag inser att det inte är någon idé att fortsätta den här diskussionen….

Hoppar in på slutet … mitt problem med GI är att det är inte riktigt så enkelt att följa som det framställts om man ska göra det så att det fungerar.
Introduktionen fungerar oftast bra eftersom den är ungefär som vilken annan strikt lowcarb … det är när man ska gå över i de andra stadierna som det slår slint för många och de lägger på sig vikt igen. Anledningen att det går snett är att GI är komplicerat att få till rätt … det är inte bara att se efter var i tabellens nummer födoämnen ligger, man måste också lära sig hur födoämen ÄNDRAR sitt värde när de kombineras med andra ämnen. En riktigt genomförd GIplan kräver mätning, vägning, rena labarbetet in fact. Det är därför GI fungerar hos diabetiker som redan måste räkna och väga allt … och som måste ta i beräkning vad som händer 'utifall …'
Jag skulle nog inte kalla GI för lågkolhydrat/LCHF-nära kost. Det KAN vara det, men som någon annan skrev så fokuserar väl GI bland annat på andra typer av fetter än LCHF? Fredrik Paulun, "pappan" till GI-kost i Sverige skyr väl mättat fett, medan LCHF:are anser ju att det är bland det bästa man kan äta.
Visst ska väl alla känna sig välkomna på forumet tycker jag, men grunden är ju ändå det som Margareta har angett, att man äter LCHF eller är nyfiken på LCHF. Definitionerna av LCHF/lågkolhydrat står ju också bland de nålade trådarna.
Fram till dess att Margareta eventuellt skulle ändra inriktningen på forumet så lär det förbli vad det är. Risken är väl också att någon som vill diskutera GI kanske inte hittar rätt kunskap här, alltså den kunskap som "gäller" inom GI-sfären. Och det står ju också alla fritt att skapa ett eget ifokus-forum med den inriktning man vill. 
#28 Pennylane1:
Helt okej om du känner så.
Jag tackar för inläggen du gjort iaf
Hoppas du får en trevlig lördagkväll!
MVH Sandra
#29 gun92884
Det är alldeles korrekt!!
Det ÄR svårt att följa, eftersom man måste väga så mycket saker mot varandra hela tiden.
T ex väljer man att äta med deras tillbehör (mer kolhydratsrika sådana) så måste man nästan välja mindre fetthalt på vissa andra saker/mejerivaror (annars blir det för mycket energiintag för dagen/veckan och då går det ju väldigt lätt och fort åt fel håll..).
Ibland kändes det som man var tvungen att tänka i hundra olika riktningar för att få ihop det i skallen innan man åt något!
Äter man enligt LCHF så är "grundpelarna" lätta att lära sig och när man väl lärt sig dom.. då kan man utveckla sig själv och prova sig fram (alltså - göra egna recept.. våga prova nya saker osv med dom ingredienser som man faktiskt "får" äta).
Vi har väl aldrig ätit så "icke enformigt" (kom inte på vad ordet jag letade efter var) som efter att vi började med LCHF. Vi har provat massor av nya rätter och smaker (och kombinationer av dessa haha).. livstilen har passat oss perfekt *mums*
Tack för inlägget,
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
#30 nybörjare08:
Han kom med sitt megarace efter jag hållit på ett tag med gi och jag tyckte hans sätt inte riktigt stämde med det jag gjorde/hade läst mig till. Så jag läste inte så mycket av/om honom!
Så jag måste erkänna att jag faktiskt inte vet så mycket om vad hans "sätt" faktiskt blivit med åren.. *erkänner*.
Jag däremot fick rekomendationer om att äta olivolja t ex näär jag höll på med gi (både att laga mat i, göra dressingar på.. hälla över salladen osv). Minns också att vi inte åt potatis, ris, pasta.. men kunde ibland äta quinoa och bulgur.. ja och så sallad då i olika former. Frukt var begränsat och jag tror jag bara åt äpple några gånger.. och så en hel del bär (som var/är rika på nyttiga ämnen). Däremot så kom fullkornspasta sen med "mediaracet".. fast det var som sagt efter min tid hehe.
Jag tycker allmänt att gi blivit väldigt hm "frikostigt" sedan det hamnade på "trendkartan"..recepten blev helt plötsligt mycket mer tillåtande (när det kommer till kolhydrater..) efter att samhällsintresset ökade - och det uppskattade jag inte. Därför jag sökte nya vägar mot ett hälsosammare liv.. vilket fick in mig på vägen mot LCHF! .. och där huserar jag nu
---
Jag tycker som sagt forumet är jättebra, både för personliga kontakter, information, recept och tips.. så det behöver inte ändras något tycker jag!
Det var bara inte så självklart att det/forumet enbart ska handla om kolhydrater i kombinationen LCHF när man väl halkade in här första gångerna.. därav min fråga från början
Vill ju inte känna att jag gör något fel för att jag väljer att svara och ge råd i trådar som kanske faller mer under gi än LCHF om man ska hårddra snaran!
Då är det bättre och kolla av läget, fråga hur det ligger till.. för bara man vet hur det ligger till så kan man ju anpassa sig
Ha en trevlig kväll och tack för dina tankar/kommentaren!
MVH Sandra

LCHF är få kolhydrater, GI är "normalt" med kolhydrater (men långsamma sådana). Vissa som går på GI äter dock ibland inledande LCHF under en rivstart eller fas1. Eftersom LCHF redan för många är komplicerat tycker jag inte man ska blanda in GI här på sidan.
fast det tog väldigt många svar och en massa motargument innan det slutligen landade… det är det som gör mig rätt frustrerad… man svarar och förklarar och så får man en massa tjafs tillbaka och detta är ingalunda första gången! Ingen verkar idas att läsa om sajten jag tycker det är ett minimikrav faktiskt när man dönar in på ett nytt ställe, och sen lite ödmjukhet när man får svar….
#34 Tisdag:
Ja det verkar ha gått lite åt det hållet med åren av någon anledning?! Vet inte riktigt varför..(kanske mer poppis att publicera recept för fas 2 och 3 än t ex fas 1..?)
Men när jag höll på var det betydligt mindre kolhydrater inblandade iaf!
Som sagt, fullkornspasta fanns ju knappt på kartan (eller i affären..) och det verkar vara ganska vanligt förekommande i deras recept idag.. :/
Jag själv åt ungefär samma mat då som jag gör idag (dock är bulgur och dinkelmjöl är inget som ingår i min kost numer - men det åt jag då ibland).
Ägg, bacon, köttfärs och grönsaker (såsom blomkål/vitkål och ibland en vanlig blandsallad) och goda såser åt vi då.. (lärde mig också att smaka avokado och fetaost på den tiden..även om jag inte gillade det speciellt då..) och det äter vi med god aptit idag med :)
.. men idag vågar vi dessutom exprimentera lite mer i köket.. hitta på egna smakkombinationer/recept osv. Det är kul när man vågar ta ut svängarna lite i köket hehe (smakar inte alltid så bra som i min fantasi doc.. haha)
Tack för inputen i tråden
Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
TS,
JAg hade lite samma känsla som dig när jag kom hit.. Hade en del fighter och fick en del smällar..
Men idag tycker jag rätt bra om de flesta jag fightades med i starten
Och det finns många här som besitter riktigt mycket kunnskap och som förmedlar det på en mycket bra sätt! :)
orka bry sig.. bla bla bla
Varför heter det kolhydrater i fokus?
Borde ju vara FETT i fokus…

#38:
Varför ställer du en fråga när du inte orkar bry dig? För att du bryr dig såklart. :)
Nu ska jag vara snäll och svara på frågan också eftersom du är så intresserad:
Kolhydraterna är mer i fokus än fettet. Man kan fokusera på fettet men äter du "vanligt" med kolhydrater blir det ändå bara "normalkost" med extra fett. Fokuserar du på att minska kolhydraterna men glömmer att tänka på fettet så hamnar du ändå i ketos osv. Sen att du inte uppnår den bästa hälsan om du äter för lite eller för dåligt fett - det är ju en viktig sak i det hela. Men kolhydraterna är det mest avgörande ändå.
"Every point of view is a view from a point."

#35 och lite ödmjukhet när man svarar också, även om man själv tycker inlägget/frågan är dum, fånig eller självklar. Har sett många svar ( obs dom flesta är dock mycket bra) till andra som är både korthuggna, tvära och framförallt arroganta. Kanske pga av att man själv tycker att frågeställaren ställer frågor som hon/han kan leta svar på själv för dom finns i forumet i andra trådar eller för att frågeställaren är inte helt renodlad än i sitt LCHF ätande. Men med rätt svar och ödmjuka svar kanske vi ser fler och fler som törs testa på LCHF
#19 Nej, vill du inte diskutera så är det OK så klart, men jag trodde det var därför du skrev dina åsikter i tråden.:)
Inget illa ment, jag håller bara inte med om den definition du och andra beskriver om GI:
För mig handlar GI om att se vilka kolhydrater som är långsamma. Det var så jag kom in på lågkolhydratkost, innan Atkins.
Det är i grunden samma tänk, eftersom det är snabba kolhydrater som kroppen inte ska ha.
Sen om man DESSUTOM begränsar mängden, ja då kanske man mår ännu bättre.
Jag ser inte GI som Fredrik Pauluns påhitt, det fanns långt före honom. Det är ett mått på glykemiskt index och inte heller inte speciell diet.
Om man ser på mängden kolhydrater man äter per dag, så finns det inget som hindrar att de kommer från en handfull kikärter än om de kommer ifrån en bit mörk choklad. Så länge man då har den gränsen man har satt, som man klarar av.
Detta är så klart en diskussion vi aldrig blir klara med, definitioner av termer och ord.
Från början var jag tvärtom rätt inställd på att ha LCHF som ett tydligt strikt begrepp men eftersom det numera används betydligt bredare än vad jag gillar, så får man ju acceptera att så är läget. Jag som individ kan inte tvinga andra att definiera LCHF som jag vill, man får finna sig i majoriteten. :)
Egentligen spelar det ingen roll för mig vad vi definierar forumet till eller LCHF till - men det stör mig lite att man då ska klaga högljutt på folk som vill diskutera glykemiskt index när man samtidigt tillåter att folk gör recept som är rätt liberala med kolhydrater och sötningsmedel. ;) Lite dubbelmoral där ibland…