Nybörjarfrågor
Jag har äntligen tagit mig i kragen och ska försöka äta efter LCHF-principen. Anledningen till kostbytet är att jag gärna vill bli av med 10-15 kg, samt att jag ibland har lite problem med lederna,
Problemet är att jag älskar grönsaker, frukt och fullkornsbröd men är inte mkt för kött, speciellt inte kött med fett på, Men jag ska i alla fall göra ett allvarligt försök. Jagh jobbar natt och har därför lite konstiga mattider, men som jag förstår det så är det inte så noga att hålla regelbundna tider utan i stället äta när man är hungrig.
Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om mina första fem dagar.
Är det ngt sånär rätt i proportionerna fett/protein?
Total mängd mat för lite eller för mkt?
Kolhydratmängd?
Kan tillägga att jag är kvinna 1,75 lång. Har ett stillasittande arbete men promenerar ca 4 timmar per dag,
Dag 1. 2 kokta ägg + 2 msk majonäs,. Kaffe med ca 1 mks grädde.
Äggröra (3 ägg, ca 0,75 dl grädde + 6 prinskorvar
Kaffe m grädde
Dag 2. "Tacogratäng" gjord på ca 100g blandfärs, 2 msk creme fraiche, 3 skivior goudaost och 1/2 tomat.
Kaffe m grädde
2 stekta ägg
Kaffe m grädde
Dag 3 100 g lax med ca 1 dl sås gjord på creme fraiche och majonäs, Till det ca 1 dl wokgrönsaker
Kaffe m grädde
1 mandarin :-(
Dag 4 2 ägg m tonfiskröra )1 burk plus 2 msk majonäs
Korvgryta m 6 prinskorvar, ca 1 msk lök,1 dl grädde, lite ketchup
1/4 gul paprika.
Kaffe m grädde
Dag 5 "Kål och köttfärsröra" gjord av ca 100 g köttfärs, ca 1 dl strimlad kål samt ca 1 dl grädde.
Blir nog en kopp kaffe m grädde senare i kvälll.

Du märker väl snart om din vikt går neråt … skulle den inte göra detta skulle jag dra in på grädden som det tycks finnas tämligen så mycket av i din menu.
Då drar jag ner på den redan nu. Har läst så mkt om att man måste få i sig mkt fett, så det är därav mängden. Min fråga var inte enbart om dieten gör att jag går ner i vikt, utan mer om den är ngt så närnäringsmässigt. Tror tt man kan gå ner även om man äter helt åt skogen.
Jag tycker spontant att du äter för lite! Alltså för få mål/dag. Är du inte hungrig oftare? 3 mål/dag tycker jag åtm. att du borde äta för att få igång förbränningen ordentligt.
Tex:
Frukost: Omelett på 2-4 ägg, en skvätt grädde och lite ost
Lunch: En handflata(med fingrar) stor köttbit/fisk/kyckling, ovanjordgrönsaker 1 dl gräddsås/ ett par msk kryddsmör
Middag: Samma upplägg som lunchen
Varva gärna grädden i kaffet med kallpressat kokosfett ibland, det är mumma för förbränningen! :)

Men varför grädde i allt? Att man KAN äta grädde är en sak, men det är väl mer som en dessert. Många har ju märkt att just grädde kan vara ett litet problem om man är intresserad av viktminskning. Vem behöver grädde i omelett … en klassisk omelett består av ägg och kryddor … det är redan tillräckligt med fett om den steks i ordentligt med smör och om osten är fet.
Äter man kryddsmör behövs ingen gräddsås. Som någon annan upprepar med jämna mellanrum, ät riktig mat, med feta köttbitar eller fisk … resten är enstaka förgyllning när det ska vara litet festligare.
#3 Jag har även när jag ätit "normalt" haft lite konstig matordning. Har oftast inte ätit mer än en gång om dagen, till och med ibland hoppar över ngn dag utan att vara hundgrig. Så detta att äta två mål om dagen är ett steg framåt för mig. Men vad tycker du om mängden fett? Tycvker du som #2 att det är för mkt grädde. Ska jag ta bort grädden eler i stället byta ut den mot kokosfett? Går det bra med sån copcosfett som finns i matvaruaffären?
#4 Kött med fett kan jag inte få i mig. Grädden var mer ett sätt att så in ner fett i maten. Jag kan gärna utesluta den mot lite vatten i stället.

Visst går det att äta en gång per dag men då får du nog öka på portionenerna… Sök här på forumet efter andra som gör så (periodisk fasta).
#6 Kött med fett verkar du inte ha några problem med, vad tror du köttfärs är? Se till att köttfärsen är så fet som möjligt (minst 15% fett, gärna mer) så får du i dig allt kött och fett du behöver.
Jag gillar inte heller fettkanten på kött, skär alltid bort det. Föredrar även magert kött som tex kycklingfilé. Det man måste göra då är att tillsätta fett i form av sås eller smör. Kryddsmör är populärt. Men genom att äta mycket köttfärs kommer du runt problemet. Köttfärs med 17% fett innehåller så mycket fett i sig självt att du inte behöver tillsätta nåt extra!
Kokosfett är bra men Unilevers i silverpaket brukar vi undvika. Bäst för hälsan är att köpa det ekologiska som finns på hälsokostaffären. Använd sökfunktionen så kan du läsa en hel del om kokosfett.
#8 Jo, jag är lite lättlurad. Inte är det väl ngt fett i köttfärs 
Men jag menar förstås¨sånt fett som i fläskkarré t ex.
Det bästa är ju om man slipper tillsätta fett. Ska kolla fetthalten nästa gång jag köper köttfärs.