Gått upp av lchf! Hjälp!
Har sedan maj hållt på med lchf men så har jag tappat motivationen o fuskat lite…suck…har så svårt med mörk choklad o vill så gärna ta en bit då jag är sockerberoende.
Jag velar hela tiden hur jag ska äta för o gå ner och för att vara hälsosam och inte få hjärtinfarkt,höga blodfetter eller något sånt hemskt…man har ju hört oxå tarmcancer om man äter enligt lchf..
då blir jag skiträdd o tänker nä jag återgår till viktväktarna där man äter allt men lite…man läser o läser på internet om vad som är bäst så jag blir snart galen o det känns som man får ätstörning o blir deprimerad.
Jag orkar snart inte med att jag har gått upp till 90 kg sen maj..vägde 84 kg när jag började och har alltid varit viktväktare men har haft magkatarr hela livet och när jag då ändrade så försvann det! men problemet är då att att jag har gått upp…kan det bero på att man fuskat o sen att man unnar sig något glas vin när man är ute med husvagnen tex? vad gör jag???? jag b ehöver gå ner till 75 kg iaf..men orkar snart inte med dietdjungeln..
Peppa mig ni som det går bra för o ge mig gärna tips….mitt största probelm är just choklad o frukost…är en kaffe o knäckesmörgås människa….
För att LCHF ska funka, får du sluta fuska. Annars blir det precis tvärt om.
TS:
Om du inte kan sluta äta "gott" fast du vill kanske du är tvångsmässig ätare. Då kan OA vara nåt för dig:
http://www.oasverige.org/nykomling.html
Lycka till!
PM:a om du vill prata mer privat :)
Lurigt det där, jag håller med om att det är en djungel av "viktnedgångsdieter/tips/sidor/för och nackdelar" och annat.. man blir lite smått tokig när man försöker hitta sin väg!
Det är inte lätt att ändra livstilen bara sådär.. man kommer alltid möta motgångar.. man kommer göra misstag osv (hur många "omstarter" ser man inte.. både här och inom viktväktarna.. man är ju inte mer än mänsklig! Så det man ska påminna sig om är att det händer alla.. och att bara för man gör ett misstag.. eller går upp ett hekto.. så går inte världen under! Man får "svälja" sitt misstag och peppa sig själv att fortsätta på rätta vägen.. trots att man gjort det där misstaget.
LCHF är en livsstil, inte så mycket ett bantningkur/mirakelkur.. "Rom byggdes inte på en dag" brukar man ju säga.. det gäller ju här med.. man har samlat sina extrakilon under lång tid oftast.. och det tar sin tid att "ta bort dom" också..TÅLAMOD :)
Ujuj.. blev ju långt det där.. men ville bara peppa lite (det var menat som pepp.. inte som moralpredikan haha).
Angående chokladen/sockermonstret så skulle jag nog rekommendera dig att försöka bryta helt med socker/choklad till en början.. tills det här extrema sötsuget försvunnit.. för annars blir det bara tortering av dig själv (och det är joooobbigt.. speciellt i längden). Så var benhård i början på sånt som kan trigga dig.. så blir det lättare sen (början av något "nytt" är alltid jobbigt och omställningsbesvären kommer hålla i sig ett tag).
Frukosten.. ja där finns många alternativ.. där kommer vi till min "akilleshäl" jag är en frukostmänniska ut i fingerspetsarna.. mjukt bröd är min "trigger" (konstigt nog inte vitt bröd.. snarare grov bröd och allra helst min favvis.. surdegsbröd!).. det var jättejobbigt i början.. men tack och lov gillar jag ju ägg nästan lika mycket som jag gillar bröd hehe.. så det blev äggfrukostar i olika konstalationer.. och det fungerar bra än idag (även om jag nu kan unna mig en bit crisp ibland.. utan att trigga igång allt..)
Om du vill ha mackor på morgonen, finns det frökex att göra (LCHF stil) och flera olika sorters mjukt bröd (även rostbröd).. också helt enligt LCHF.. de är inte exakt som vanligt bröd, men funkar som substitut ibland iaf.. (med proteinrikt pålägg.. och fettrikt).
Men i övrigt kan du ju äta avokado med goda röror, ev yoghurt med kanel, bacon och ägg, äggröror med smak…omeletter (i många olika varianter) osv..även gårdagens rester fungerar (men det kan vara svårt i början om man inte är van att äta "mat" på morgonen)
Lycka till!
MVH Sandra
hej,
läs på den här sidan:
Hon kan en massa bra och kan säkert svara på dina frågor.
Lycka till!
Inte konstigt du går upp i vikt om du är f d VV. Du har börjat ge kroppen näring - äntligen - alltså tar den allt den kan för en tid.
Ungefär så funkar det. Förenklat uttryckt.
Du behöver inte vara rädd för cancer - de där påståendena har ingen grund i vetenskapen. De är förhastade slutsatser av såna som inte begriper sig.
Men jag förstår att du inte vill gå upp mer i vikt.
Läs på mer om LCHF som de andra tycker.
Lite choklad - en ruta eller så - ska inte ha någon betydelse för din viktkurva om du äter rätt i övrigt. Men en liten ruta, kan lätt bli en till och en till..
Så upp med nosen och läs på lite mer! Klicka på Artiklar härovanför på svarta listen till vänster under sajtrubriken, så får du upp en massa nyttig info. Gå in på Kostdoktorns blogg - jättebra, även hans bok Matrevolutionen - finns kanske på biblioteket där du bor. Den info han delar med sig av kan du lita på - och han förklarar på ett suveränt sätt. 
Håller med om det konstiga i man skulle få canser av LCHF.
Jag fick veta redan på 80-talet att det värsta för tjocktarman är socker och vitt bröd. Det sätter sig som tjära på tarmväggarna. Så kan man också tänka. Personligen har jag tagit fasta på det (sent om sider). Tror det stämmer bättre.
Jag kan berätta att min fästmö gick upp i vikt de sex första månaderna hon åt LCHF. Detta dock efter att ha druckit Cambridgesoppor i ett halvår, som ju är ännu mer svältdiet än VV. Vi köpte en våg som mäter vikt, muskler, fett och vatten och kunde konstatera att fettet minskade men muskeltillväxten var det som gjorde att hon gick upp i vikt. Det lär vara så att när man går på lågkaloridiet så äter man i praktiken av sina muskler och då kan man få denna effekt av LCHF.
Läs Skaldemans "varför går jag inte ner i vikt?" Då får du svar på de flesta av dina frågor. Lycka till!
Se till att inte ha några frästelser i närheten den första tiden. Håll dig borta från alla kolhydrater. Skriv en lista på vad du ska handl och gå strikt efter den och handla inte då du är hungrig. Efter någon månad tyckte jga att det började bli lättare att komma förbi godishyllan. Det är bara att kämpa på.