Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 4338 ggr
_Lo_
0

Magknip vid fusk...

Innan jag började med LCHF så hade jag en hel del problem med magen. Men jag brukade klara mig hyfast så länge jag inte åt för mycket laktos.

Sen jag börjat med LCHF så har min mage blivit platt, lugn, gasfri, ingen halsbränna etc. och dessutom har jag tål laktos bra.

MEN - Om jag någon gång gör ett avsteg och äter spannmål så kan jag ha svullen mage och magknip i uppåt en vecka! :O

Innan jag började med LCHF så tyckte jag iaf att min mage tålde spannmål hyfsat bra så länge jag inte åt bröd med för mycket jäst.

Hur kommer det sig att jag får så starka reaktioner på spannmål nu? Kan man bli känsligare för gluten efter en tid med LCHF?

Jag är gravid och äter liberalt. Bär, frukt, nötter, mejeri och rotfrukter går bra men absolut inte bröd. Jag tycker att det är lite synd ändå för ibland skulle det ju vara smidigt och enkelt att fuska med lite bröd eftersom att jag redan är normalviktig. Men det går inte. :/

subcalva
0

Spannmål och framför allt vete är ett komplext problem. Dels innehåller det gluten som vissa kan ha problem med att äta även om man inte är kliniskt konstaterad glutenintolerant.

Sen har vi lectin och fytin som hindrar mineralupptag. Traditionella kulturer som äter spannmål blötlägger kornen och ibland groddas det innan det torkas och mals vilket gör att halten lectin och fytin minskas. Det är också vanligt att man lagrar hela korn och sen mals de vid behov.

Sättet att jäsa är också annorlunda mot förr då man numera snabbjäser industriellt bröd istället för att surdegsjäsa vilket också sägs bryta ner en del av fytinet. Surdegsjäsningen alltså :)

Industribakat bröd har ju dessutom en del tillsatser som konserveringsmedel och annat krafs för att hålla sig fräscht på brödhyllan nån vecka som också skulle kunna påverka magen.

Har du testat med ett riktigt surdegsjäst bröd?

_Lo_
0

Bara sån't som säljs i butikerna, men det får jag också ont i magen av, om inte mer ont faktiskt, speciellt av surdegsbröd med hela korn i. Men rågknäckebröd i måttliga mängder brukar gå lite bättre.

MimLan
0

Det kan även bero på hur sällan det är du äter bröd. Går det lång tid mellan tillfällena har magen anpassat sig enzymatiskt för att det inte finns spannmål i kosten. Det gäller dock allt som man inte är van vid och är inte spannmålsspecifikt. #1 Har täckt övriga problem med spannmål.

Mabrotnosh
0

Prova LCHF brödet på carbzone.se