Kroppkakor ... nästan
I mitt forna liv var en av de absoluta höjdpunkterna att frossa i kroppkakor, men det har inte blivit några nu p snart fyra år, sorgligt nog. Förrän jag upptäckte kokosnötsmjölet! Jag har inte lyckats baka ihop dem så att det blir en fläskgömma i mitten, utan kokar degen för sig som gnocci ungefär och steker ihop fyllningen som vanligt.
till en person:
ett litet ägg
drygt en msk kokosnötsmjöl
lite fiberhusk, kanske en tsk, absolut inte mer, då blir det geléigt
ett par tsk grädde
lite salt.
Dega ihop till en riktigt fast deg. Låt svälla några minuter och är den för lös så ta mera kokosnötsmjöl. Det ska vara riktigt stabbigt så att man knappt blir kladdig om fingrarna.
Forma små bollar, kanske två cm i diameter och tryck till dem lite så kokar de fortare.
Sjud/småkoka i saltat vatten några minuter. Stek under tiden rökt sidfläsk och lök, jag tog 80 g fläsk och 40 g lök, men det beror ju på hur hungrig man är. Krydda med peppar och kryddpeppar.
Servera med smält smör.
Blir otroligt likt originalet tycker jag!
Det måste jag prova, älskar kroppkakor.
Det lät ju trevligt som omväxling,måste prov detta.
Brukade gilla kroppkakor förr.
Men sen blev jag fälld för kannibalism så förlorade kroppkakor sin charm.
:S
Varför kunde du inte lägga in fläsket imitten?
Undrar jag också?
aswedishsmorgasbord.com
Degen blir ganska liten och då får det inte plats så mycket fyllning, så det skulle bara bli en enda liten kroppkaka. Och jag vill ha mera fyllning än så. Och eftersom fyllningen är rätt mättande så orkar jag inte mera än den här satsen, då står jag mig i mååånga timmar, Men visst det går säkert att baka ihop den om man vill ha rätt fason på den också. Men räkna med att den behöver sjuda längre än en vanlig kroppkaka om degen blir för tjock.
Prova och förbättra gärna receptet, det är inte alls säkert att jag har fått till det optimalt, (även om jag själv blev lycklig!)
ok, jag förstår, litar på dig, låter rimligt.Tack för receptet, får bli söndagmiddag