Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 846 ggr
filea
0

Nybörjare

Hej alla fantastiska människor. Jag vet egentligen ingenting om den här kosten. Kommer knappt ens ihåg vad den heter o har inte läst några böcker. Jag fick nys om detta av en kompis. Jag har inte problem med vikten och har aldrig haft det heller egentligen. Men jag vill leva sunt. Har testat lite GI och det funkar bra men jag stirrade mig blind på långsamma kolhydrater och glömde fetter o proteiner. Kan man verkligen tro på den här kosten. Läser en del inlägg om folk som inte går ner i vikt alls eller bara lite. Kan någon guida mig rätt. Är det här en bra kost? Är det inte bra med lite av varje? För mkt fett kan väl ändå vara lite farligt för vissa?

Vill veta

magma
0

Hej och välkommen hit!

Har du sett artiklarna som finns att läsa på startsidan för kolhydrater.ifokus? Det är en bra början att läsa dem, finns en hel del där. Är det här en bra kost? Det beror på vem du frågar.Cool Jag svarar "ja". Är det inte bra med lite av varje? Återigen, det beror på vem du frågar… Och jag svarar "nej". Jag mår inte bra av att äta mjölmat (stärkelse) och socker och ser ingen som helst orsak till att göra det, ingetdera fyller någon positiv funktion för kroppen. Protein och fett samt grönsaker innehåller allt som kroppen behöver, och det finns även de som inte äter grönsaker och som mår utmärkt på den typen av kost också…

Men det är ett individuellt sätt att äta och om man är villig och intresserad så kan man lära sig mycket om sig själv och hur ens egen kropp fungerar! Dvs: du kan bara få generella råd om hur man "bör" äta eftersom det finns många olika varianter av den här typen av kost. Det som den har gemensamt är dock, att i alla former så begränsas intaget av kolhydrater i någon utsträckning.

Rent allmänt kan man säga att ju mer kolhydrater man äter t.ex i form av grönsaker, desto mer behöver man räkna in kaloriernas betydelse. Och tvärtom- ju mer du begränsar kolhydraterna, desto mer fett och protein kan du äta och desto mindre betydelse har kalorierna.

Människan är anpassad att äta fett och protein! Det som finns i frön/mjöl/frukt som trots allt är bra, det kan man få fullt tillräckligt av från kött, fett och grönsaker. Däremot slipper man det som inte är så bra i mjölet/sockret! Lycka till.Glad

filea
0

Att Kolhydrater inte är bra har jag också förstått. Det äter inte jag heller. Enbart dinkelprodukter som det är mer protein i. Men inte så ofta. Men att äta för mkt O då menar jag FÖR MKT fett kan ju inte vara bra i längden.

zeretki
0

Tja, många här anser nog att fett är jättenyttigt och att det inte är dåligt att äta för mycket fett. ;)

dufva
0

Dom friskaste folkslagen i världen äter massor med naturligt fett och nästan inga kolhydrater.

Det kan ju vara en liten ledtråd Fundersam .

filea
0

Jag tror att allt är individuellt. Var o en bör nog äta det den mår bra utav om man tycker det känns bra. Vissa mår bra av fett andra inte.

parsley
0

Läs gärna på, så du lär dig mer om LCHF (low-carb, high-fat). Böcker som finns att läsa är t ex Sten Sture Skaldeman Ät dig ner i vikt och  Litsfeldt Fettskrämd. Dr Annicka Dalhqvist blogg finns både på nätet och i bokform.

Vi som är "frälsta" tycker givetvis att det är en bra kost. Många  har egna erfarenheter av t ex viktminskning eller ökat välbefinnande. En del har läst olika böcker och kommit fram till att LCHF är ett naturligt sätt att äta.

För kroppen är alla kolhydrater, oavsett om de är snabba eller långsamma, socker. Kroppen producerar insulin för att ta hand om sockret. Efter ca 1.5 timmer sjunker blodsockret och man blir sugen på att äta igen. Äter man enligt LCHF så slipper man sådana här blodsockersvängningar eftersom fett och proteiner har så lågt GI (noll eller nära noll).

LCHF är inte en bantningsmetod bland andra, eftersom kroppen ställs om till fettdrift och når en idealvikt. Man svälter sig alltså inte ner i vikt.

Om det är farligt med för mycket fett? Ja, om det blandas med kolhydrater i t ex ett wienerbröd. Är kroppen inställd på fettdrift (och det tar ett par veckor) så tar den hand om det fettet som behövs och resten försvinner den naturliga vägen. Kroppen kan inte lagra fett i sig, däremot kan kroppen lagra kolhydrater i form av fett. Jämför med en björn som ska gå i idé. Inför vintern äter den sig fet på bär, som innehåller kolhydrater, och inte på bytesdjur.  

Problem då? Det finns personer som inte går ner i vikt som de önskar trots att de lagt om kosten till LCHF. Det kan ha olika orsaker. Män går ner i vikt lättare än kvinnor. Äldre har svårare att gå ner i vikt än yngre. Har man år av olika bantningskurer bakom sig kan det ta längre tid att ställa om kroppen till fettdrift, eftersom kroppen vant sig vid svältperioder.

För dig som är normalviktig och vill leva sunt så är LCHF absolut värt att pröva.

filea
0

Tack för tipsen ska läsa dessa böcker

navarro
0

Och framforallt om du vill prova ar det viktigt att inte trottna efter ett par veckor, detta ar ingen snabbvag for att forlora kilon, det ar ett helt nytt satt att leva. Efter mer an 20 ar som vegetarian har i Spanien, dar det finns frukt och gronsaker i overflod, har jag helt plotsligt borjat ma battre. Det ar snart 7 manader nu och allt ar mycket lattare. Att handla, laga maten och njuta av allt det goda som forut varit forbjudet ar som en julklapp eller fodelsedagspresent. Det ar dagar som jag helt enkelt inte kan tro att det ar sant, men det ar verkligen sant. Lycka till!

filea
0

Jag har gått ner 5 kilo redan på fyra v. Kilon behöver jag inte tappa. Var inte överviktig innan heller men vill äta bra mat.

Margareta
0

"Bra mat" innehåller betydligt mer naturligt fett än de normala rekommendationer vi är vana vid.

Flera av kroppens funktioner behöver betydligt mer fett än de rekommendationer vi hittills fått av alla samhälleliga funktioner. 

Gå in på Dr Annikas Blogg på Passagen (länk finns) och sök i högerspalten efter ett inlägg som heter hälsovinster.

Läs där om hur folk blivit friska från allehanda åkommor genom att tillföra mer animaliskt, naturligt fett som ersättning för kolhydrater. Det är uppiggande läsning. Det finns en hel del liknande rapporter här på sajten också, men det kanske är kul att läsa på fler ställen än en sajt där alla tycker "lika".

Numer pensionär i Nynäshamn