Ut och in med LCHF?
Hej!
Jag har kört hårt med LCHF nu sedan några veckor innan jul och det har gått väldigt bra!, har tappat 7 kilo!.
Under Julen så åt jag precis som "vanligt", alltså kolhydrater i tid och otid i form av julgodis, m.m.
Det jag undrar är hur mycket sådanna så kallade snedsteg förstör för mig. Kan man gå ut och in i LCHF utan att det har en allt för negativ påverkan?
Jag skulle nog hålla mig så mycket som möjligt till LCHF, varför vill du ha kolhydrater? Visst kan man unna sig en lite mörk choklad bit någongång, men är du inte sugen så varför bry sig.
Svaret har du i dig själv. Hur funkade julen för dig?
Det är inte så att jag vill ha kolhydrater eller att jag saknar det särskilt mycket. Är mest en almänn fundering vad LCHF "jojjande" har för effekt på kroppen.
Visst kände jag av att jag åt kolhydrater, magen mycket sämre, tröttare och blev väldigt förkyld. Men tänkte väl egentligen mer på hormonproducering, insulin nivåer och annat som direkt kan vara skadligt för mig, som man kanske inte märker lika tydligt själv.
Ifall det på något sätt rubbas och i så fall hur lång tid det tar innan man är tillbaka helt i LCHF-läge.
Nu vet jag inte så mycket om saken egentligen.. men om jag får filosofera lite så kan jag tänka mig att nått snesteg i sig med "många kolhydrater" spelar nog ingen större roll för kroppen.. det värsta som händer är att kroppen samlar på sig lite vatten och man går upp lite i vikt (som sen försvinner av sig själv efter några dagar.. förutsatt att du efter snesteget återgick till LCHF) och kan bli lite dålig i magen osv.. iaf är det bara att "hoppa på hästen igen så fort som möjligt".. inte tycka att allt är förstört och ge upp hela kosten bara för ett misstag..
Om man däremot tar flera veckors uppehåll, antar jag att kroppen försöker anpassa sig igen till vad du äter just då.. och då ramlar man ju ur hela fettförbränningsfasen antar jag.. och kroppen arbetar på annat sätt.. och DÅ tror jag det kan bli svårare att "komma tillbaka" i samma förbränningsfas igen.. ett par gånger går nog bra.. men sen har jag en känsla av att kroppen på något sätt tar längre tid på sig att acceptera kosten fullt ut.. som om den blir tveksam (så kan man ju uppleva det med all jojobantning.. blir svårare och svårare att gå ner i vikt)..
Bara lite tankar, bättre svar (iaf mer korrekt) får du nog av någon annan mer påläst :)
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
Glömde ju gratulera till viktnedgången (och hälsovinsterna)! Grattis!