Ketos-lukt
Det är ju väl känt att man luktar illa när man är i ketos.
I olika trådar om ketos har jag sett att folk luktar alltfrån aceton till spotunna.
Så jag tänkte göra en lite halväcklig undersökning.
Hur luktar ni när ni är i ketos?
Jag luktar nån form av banan tydligen..

Min man tycker bara att jag luktar illa, han har inte preciserat mer.
hm… vi är väl i ketos hela tiden? Är inte det själva meningen med LCHF? Är det inte bara i början man luktar illa? Tror iallafall inte att jag luktar nåt speciellt nu, efter snart två år i ketos.
Jag har luktat illa hela tiden ända sedan starten för snart 1 1/2 år sedan.
oj! Är det många därute som har det så, tro!?

För mig verkar det vara värre i perioder. Luktar lösningsmedel.
Jag tror fler har problem, det fanns en "dålig andedräkt tråd" tidigare där många hade problem med att de luktade illa.

#2 Isåfall skulle vi väl lukta illa hela tiden livet ut, och det känns inte så rimligt att urfarfar gick runt hela livet och stank…eller?

#3 Oj. Lät inte så kul. Är det ur munnen eller från kroppen?
jag vet inte om jag är i ketos eller har varit. har aldrig känt någon aceton-lukt. Däremot brukar mitt svett lukta selleri,kaffe eller vitlök när jag tränar
# 7 öh? va? Nej jag menade ju att jag INTE trodde det? Och i ketos är man ju hela tiden om man inte äter så mycket kolisar

Ammoniak säger min familj… :( Och illa är det.

Kan nämna dock att jag provade Zinkoral och tycker att de funkade riktigt bra.
Det tar lång tid innan de har smält i munnen och anderdräkten hålls i shack oerhört länge faktiskt.

Luktar man amoniak äter man för mycket protein eller bränner muskler.. såvida de inte har fel på luktsinnet!
"Ketobreath is Often PROTEIN Breath"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#13 men oh my word.
Jag är verkligen ingen person som klarar att väga min mat hela tiden!
Jag tycker det är så otroligt frustrerande med alla siffror som är i samband med LCHF om jag ska vara ärlig. Jag vet att det bara gäller tills man hittat sin egna skräddarsydda kosthållning, men ändå. Det verkar som att jag aldrig lyckas göra rätt.. 

#13.. Btw, tycket du att kalkylatorn på hemsidan du länkade stämmer?
För jag är väl illa tvungen att se till mina fett, kh, protein intag för att fixa min andedräkt eftersom jag är så rädd för att andra ska undvika mig pga min dåliga anderdräkt att det kan få mig att sluta med LCHF… Ja - så illa är det för mig för jag vet hur olidligt det är att stå och konversera med någon som har en andedräkt som luktar djävulens avgrund..

#13 Zepp
Men, i tråden jag hade om ketos för ett tag sedan, så sa du ju att det inte alls var så att jag brände muskler, utan att allt var som det skulle.
För mkt protein äter jag inte, och jag tror inte heller jag bränner muskler eftersom jag känner mig starkare och starkare för varje kilo jag tappar…
Men nu blir man ju jäkligt orolig.

#13 igen
jo jäklar! Använde kalkulatorn längst ner på sidan du postade. Visst äter jag för mkt protein! 46 gram är mitt minimum per dag, för att inte bränna muskler. Jag äter ca 60. kan vara några gram för mkt.
Sen måste ajg säga att jag nästan har slutat lukta nu också, det var vättr i början…

Altså.. jag ger inte mycket för folks luktsinnen.. eller egentligen tolkningen av vad de förnimmer!
Vet folk hur aceton och amoniak luktar.. kan de skilja på det???
Amoniak luktar häststall och aceton luktar nagellack!
1 Gram per dag är MINIMUM.. och då ingår även Glukoneogenesen i det.. man kan.. iallafall de flesta kan äta det dubbla utan problem!!
Grejem är.. med hela kostupplägget att fett skall vara kroppens främsta energikälla.. gärna såpass mycket som 80E%.. ialafall i början så man kickstartar med ketosen och garanterat tvingar kroppen att uppreglera alla fettförbräningssystem som tänkas kan!!
Jag vet och har läst om Skaldemans råd till de som har svårt att gå ner.. att han rekomenderar de att minimera sitt proteiintag.. som ett sista desperat försök när inget annat hjälper!
Det enda ""farliga"" med ett något högre proteiintag är att ANDELEN fett blir lidande!!
Räkna sedan med en indiviuell variation mellan individer.. på grund av genetiska eller aktivitetsskäl!
Om det funkar för just dig och du går ner och inte tappar muskler, blir svagare eller nått anant symptom som inte är bra.. mickla inte med ett vinnande koncept.. vänta med det tills inget mer händer!
Tex så är det som så att vid intensiv träning.. med någon hög nivå vid någon längre tid så bränner man alltid muskler och därmed så luktar man alltid lite amoniak.. äter man då för lite energi överhuvudtaget luktar man mycket!!

Det är en sanning. aceton har jag ju fått höra, amoniak har ingen sagt, det är ju som hårblekningsmedel-lukt….(inte konstigt eftersom det ju är amoniak i blekning, haha)
ah, jomen jag tycker jag har koll på både andelar, gram och energiintag… Kanske inte ska oroa sig i alla fall då (fasen vad nojjig jag är, du får ursäkta)
Ketoandedräkten är inte så farlig längre, värre är det när jag ätit något med ost…….då känner tom jag det själv!
Sent svar men det är andedräkten som luktar, inte kroppen. Och det är inte ammoiak utan mer surt.

#18. Häst och nackelack säger du. Kommer det från andedräkten eller kroppen?
Är det en slump vilken lukt man drabas av eller beror lukterna på olika sorters reaktioner i kroppen?

Det verkar vara individullt vad som luktar.. men förenklat kan man säga som så att i första hand försöker kroppen vädra ut överskott av produkter den inte vill ha i blodet genom andningen.. sen träder njurarna in och försöker skölja ut det.. sist svettas man ut det.. eller flera på en gång!
Vad vi talar om är altså en tillfällig överproduktion antagligen beroende av dåligt avstämda mekanismer!
Tror man kan säga att en nybörjare på ketogen kost som äter 100 gram kolhydrater per dag kan lukta värre än en person som ätit LCHF länge och bara äter 20 gram om dagen!
Homeostasen håller ju på att förändra sig till en ny jämnviktspunkt!
Sen om det är bra eller ej vet man nog inte så noga.. antagligen är det som med det mesta.. om folk hade tålamod och trappade ner i stället för att fixera sig vid snabb viktnedgång så är det säkert bättre för kroppen!?

Angående andedräkten generellt, kan det hjälpa att dricka mer vatten? Jag tänkte att man då gör sig av med ämnen via urinen istället för utandningsluften? (Eller är jag för långsökt nu?)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Pröva.. med tanke på att kroppen inte släpper ut mer vätska än att vattenbalansen är normal!
Jag vet iallafall att jag var väldigt mycket törstigare i början.. blev rent utav torr i munnen!

#24 Ja det låter logiskt att det skulle kunna vara så. :)
Jag har även funderat över om det kanske kan försvinna lite lukt via svetten om man tränar hårt och svettas mycket. Hm…

Jag tror inte jag luktar illa nu, (ingen har klagat på det iaf, om nu folk har vett nog att göra det annars) så det var mer en allmän fundering.
Muntorrhet har jag problem med till och från på lchf, så jag behöver nog dricka mer vatten i vilket fall…
Medis på akvariefisk.

Men frågan är hur det kommer sig att man inte känner sin egen lukt, utan bara andras. Det har jag aldrig förstått.
# 28 cream1: Om du slickar på insidan av handleden (använd gärna bakre delen av tungan(eller hur jag nu ska uttrycka mig!)), låt det lufttorka: sedan känner du om du luktar illa eller inte. Kan vara riktigt läskigt ibland.
Bara ett tips apropå att känna sin egen lukt.
#24 jag dricker massor med vatten men luktar illa ändå. Nu håller jag på att testa att inte äta fläskkött för att se om det blir bättre.
Nu kan jag berätta att efter att ha skippat bacon några dagar så luktar jag tydligen inte illa längre. Får äta bacon när maken är borta i fortsättningen. Det som är så gott.

#31 Har du bara undvikit bacon men ätit annat fläskkött? Jag tänkte för annars kanske det går att byta bacon mot sidfläsk, det är ju gott och ganska snabbt det med.
Medis på akvariefisk.
Nej jag har inte ätit något fläskkött alls. Ska testa fläskkött så småningom.

Ok, intressant det där, undrar vad det är just i fläskkött som gör att man börjar lukta illa. (Och jag som allra mest äter fläsk, måste nog fråga nån vad jag luktar egentligen…)
Medis på akvariefisk.

Vad är det i fläsket som gör att man luktar illa?
Låter mycket märkligt..
jag slickar och slickar på insidan handleden och låter torka enl. tips ovan. Känner ingen obehaglig lukt. Är per definition i ketos mest hela tiden. Och äter bacon mest varje dag.
Ja visst är det skumt. Fick idén lite långsökt. Har en kompis som adopterat ett barn som inte äter fläsk. Barnet kom som åttaåring och säger att föräldrarna luktar illa ur munnen när de äter fläskkött.
Pennylane1 #36: Grattis! Då luktar du förmodligen inte illa ur munnen, heller. Eller är det någon som påståt motsatsen? (måste medge att jag för mitt inre öga ser hur du sitter där och lapar på handleden…..fniss)
hihi nä ingen har sagt nåt men man är ju lite nojjig ändå! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är Gastric bypass opererad och direkt efter operationen började jag lukta löksvett om både mitt kroppssvett, kiss samt avföring ett bra tag, nu är det 4 månader sedan jag genomgick operationen och det kan komma tillbaka lite då och då, men nu är det mest mitt svett som luktar :) Munnen däremot är inte berörd av detta men det kanske beror på att jag äter kolhydrater och inte går på LCHF :)
Har ätit enligt LCHF i åtminstonde 5 år och har aldrig märkt av någon lukt. Taskig andedräkt kommer oftast från bakterierna som lagras på tungan. Använd en tungskrapa efter tandborstningen så försvinner det problemet.
Den här tråden är kanske bortglömd nu, men ville bara säga att, på tal om dålig andedräkt etc pga ketos eller födoämnena eller båda, att det är mjölkprodukterna som får folk att lukta illa. T.ex anser ansiater att vi västelänningar luktar konstigt eller illa (som kiss) och det beror på vårt intag av mjölkprodukter. Det är ju helt logiskt. Tänk på lukten i en ladugård och läs sedan alla de som skrivit om ammoniakdoft och stall…
fast även de som inte äter mjlkprodukter kan få ketosandedäkt…
#42, kanske men hur kommer det sig att andedräktsproblemen kommer när man börjar äta LCHF?
just för att man är i ketos? Det är man ju inte när man äter kolhydater, men det är ju oftast bara en peroíod tills kroppen inte producerar ett överskott av ketonkroppar. Om jag fattat det hela rätt.