Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6727 ggr
sesam76
0

rökning+lchf

Jag röker ju tyvärr vilket jag vill sluta med! MEN…svårt att både kämpa med vikt och sluta röka. Det jag undrar över är ju om den kombinationen av fett+ rökning är livsfarlig?! Hjärtat….dum fråga jag vet. Och jag vet att det är idiotiskt o röka

[RipleyKatten]
2

Tycker inte du ska trycka ner dig alltför mycket angående din rökning.

Sen jag jag inte något om rökning samtidigt som högt intag av fett.

Men som sagt, tagga ner på ditt dissande av dig själv.

ebet
0

När du slutar röka så får du abstinens i en vecka. Är det värt att stå ut en vecka? Kanske inte.Men jag tyckte det och är rökfri sedan 10 år. Inget sug inget behov. Nu kanske jag slipper lugncancer som min släkting håller på att dör i just nu. Inget kul med metastaser i hjärnan, förvirring, senilitet, utragen plåga.

yvonnel
0

Du kan inte ha varit rökare i så väldigt många dagar om din abstinens tog slut efter bara en vecka. Men du är avundsvärd som lyckades så smärtfritt.

Pasi
0

Nä, kombinationen är knappast så farlig - värre är det med rökning och högt insulin. De flesta som får hjärtkärlsjukdom och cancer, har metabolt syndrom (högt blodsocker/insulin); ofta även D-vitaminbrist.

Det finns en del hälsofördelar med rökning av tobak (dock inte av tillsatserna de blandar i)… men det är inte politiskt korrekt att prata om det.Flört

Lynxx
0

Rökning e alltid skadligt! Den som påstår ngt annat - lever i förnekelse!

Tobaksrök innehåller ca 7.000 giftiga ämnen (varav ngr) - alla skadliga för människor. Typ tungmetaller, mycket potenta gifter m.m.

---

#0 - du e offer för en mycket elak maffia. De blandar i substanser som ökar beroendet.

Släng rökat &…ja…snusa, ta plåster & fixa hjälp med rökavvänjning. Vad som helst som ersätter rökat.

Alla vet idag hur farligt de e att röka - men de e som sagt i händerna på en utstuderad maffia - som inte skyr ngr medel för att snärja folk i nikotinhelvetet.

De e väldigt olika på individer & hur pass beroende man blir.

Men…man måste ha den rätta motivationen för att sluta. Den motivationen kommer tyvärr ofta för sent - dvs när man blir riktigt sjuk av rökandet. Å då hjälper varken böner elr hot.

Ca 7.000 dör av tobaksrelaterade skador, varje år, i Sverige - ca 7,5% av alla dödsfall!

/L

ebet
1

Jag har bara rökt i 30 år. :)

Det värsta abstnensen varade en vecka, sedan insåg jag att suget är hanterbart och att jag inte kommer att gå under av cigarettbrist.

Och smärtfritt var det inte, men ibland får man stå ut lite om man vill uppnå något. Efteråt känns det som en baggis.

Hur länge var du abstinent?

Sweli
0

Det är inte nikotinet som är boven. Den är knappast farlig, det har använts av indianerna som medicin i tusen år. Det har kommit fram i senaste forskning.

Det som är farlig är cigarettförbränningen. Blandningen av papper med tobak som bränns ihop.

Det som är problem för rökare är vanan att ha något mellan fingrarna.
Det är inte så mycket skriket efter nikotinet som vanan. Vad gör man med händerna när man inte har en cigarett i handen och den andra i drinken.

Det tog mig ett tag att ändra mig. Jag rökte från 12 år tills jag var 57 och i många år rökte jag 3 paket om dan. 2007 beslutade jag att lämna cigaretterna, från en dag till en annan. Det gick. Först hade jag som jag beskrev tidigare svårt att veta vad jag skulle göra med händerna. Jag löste med att ha en penna i handen eller en liten pinne som jag rulade runt i handen. Om och när du vill sluta bestämmer du själv. Men under tiden finns en annan lösning på problemet:

Du kan röka det nya ecigaretten som är ofarlig och du får samma känsla som om du röker en vanlig cigarett.

http://ecigaretter.blogspot.com/

Har du fortfarande behov av själva nikotinet, ta ett plåster men försök undvika det för då blir du aldrig fri.

Jag lovar dig att den dagen du har bestämt dig att sluta och du gör det. Den självkänsla av att ha klarat av det, att sluta med beroendet, är enormt.

Jag ha slutat september 2007, fortfarande rökfri Skrattande

Det jag glömde säga är att försöka gå ner i vikt samtidigt som man slutar att röka kan var lite problematiskt.

Normalt går man upp om man fortsätter att äta som vanligt 8-10 kilo om man slutar att röka. Detta för att cigarettrökning ökar kroppens förbränningen med 10%.

Det man inte vet är om det är enbart nikotinet som ökar förbränningen eller cigarettrökningen i helhet.

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nikotin e ju oerhört giftigt - om än inte direkt & omedelbart skadligt i de mängder tobaksbruket ger. Dock måste kroppen tillverka motgift för att neutralisera nikotinet. Samma sak gäller koffein & likn.

Därav kommer en del av abstinensen när nikotinet/koffeinet slutar tillföras. Ngt tobaksbolagen mycket väl vet & uttnyttjar till fullo.

Se'n att de e en ful vana, gör det ju inte lättare att sluta.

/L

"Jag kan motstå allt, utom frestelser"

Mooniq
0

.. kanske ett lite sämre råd men jag skriver i alla fall.

Köp råtobak, torka själv, mal och gör dina egna cigaretter. Dels är det mer jobb, dels är det väldigt mycket mindre skadliga ämnen i tobaken och då kan tredje steget att sluta vara mycket lättare att göra..

en kompis till mig använde råtobak under några år men så hamnade hon på sjukhus pga ett astmaanfall som inte gav sig, det skrämde henne nog - hon tyckte det var lätt att bara sluta.

under en period åt hon mycket grönsaker med dipp, men efter 2-3 veckor så tappade hon suget för det med..

sen tror även jag att rökning är en social grej- du röker när andra röker, jag själv har aldrig varit fast i rökningen men kan lätt känna mig utanför när alla på festen går ut på balkongen..Obestämd

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sweli
0

Jag tror att han kan ganska mycket om nikotin:

Professorn: ”Ingen har blivit beroende bara av nikotin”

Professor: HANS GILLJAM

http://mobil.aftonbladet.se/slutaroka/article14118649.ab?partner=www

Det är precis vad jag beskrev.

Mabrotnosh
2

Fett och rökning= livsfarligt?

Rökare behöver inte veta hur farligt och onyttigt det är och att vi borde sluta. Vi vet allt det där, men svara på frågan istället.

Cina-y
0

Jag instämmer med de övriga vad gäller både farlighet och beroende och viktökning!Rynkar på näsan

Är själv rökfri sedan 4 ½ år *stolt* efter att ha rökt i 40 år. Jag passade på när jag var hos doktorn för en annan sak och bad honom skriva ut "sluta-röka-piller" (kommer inte ihåg namnet just nu). Dessa använde jag dagligen i ca 5 månader. Fortfarande när andra röker i min omgivning kan jag känna ett sug (mentalt), men jag kommer aldrig att ta ett enda bloss mer. Det är totalt värt besväret att sluta.

Att sluta röka samtidigt som du börjar med LCHF måste vara en bra strategi: distraktion + förhindra viktökning. Då kan du koncentrera dig på ny mat, leta ny information om hälsa, hitta dina favoriter bland alla LCHF-recept, mm och förhoppningsvis minska i vikt samtidigt Flört

ebet
0

Jag ser det så här

rökning = livsfarligt

fett + rökning = livsfarligt

annars skulle det innebära att fett 'tar bort' de giftiga kemikalierna ur cigaretterna. Vilket kanske svårt att tro.

Ewa N
2

sesam 76
Jag är rökare och lchfare. Jag började med lchf i maj 2011 det var det bästa beslut jag fattat. Hela tiden har jag tänkt på att sluta röka men inte tagit steget har varit rökfri förr men trillat dit. Har varit rökare i ca 30 år. Ditt inlägg kom ganska lägligt för mig jag har rökstopp dag i morgon. Har köpt plåster på apoteket, det är med nedtrappning. Har bestämt mig förr att stoppa mitt rökmonster på samma ställe som jag stopppat mitt sockermonster.
Vet att jag kommer att må dåligt och säkerligen gå upp i vikt, men det är det värt jag vet ju inte med säkerhet att jag skulle gå ner om jag fortsätter att röka. Nu känner jag mig så förberedd jag kan bli. Har laddat kylen med god lchf mat och ska göra äggmjölk med vaniljsmak att dricka när det blir jobbigt. Det är oxå peppande att läsa om er som lyckats med att sluta. Nu är det dags för mig att kämpa men om det är dags för dig sesam 76 vet bara du, gör det som känns bäst om du tror du kan göra det amtidigt gör det. Lyssna på din kropp vad den säger. Lycka till jag håller tummarna för dig

sesam76
1

Härligt Ewa!!! Då.kanske vi ska peppa varann:-) har tuggummin hemma så.man kanske skulle byta ut det några om dagen;-)

Ewa N
2

sesam76
Det vore jättebra om vi kan peppa varann. Kanke finns fler som oxå kämpar med att sluta röka som vill hänga på. Ett tips bara ta det inte som kritik, är det inte socker i dessa tuggumin. Du kanske inte har sockerproblem men för mig räcker det med en droppe socker för att väcka sötsug.