Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3374 ggr
gun92884
0

kramp ... lösning, kanske ...

Tittade just igenom dagstidningen och kastade ett öga på den medicinska frågespalten för jag såg i ögonvrån att det stod 'leg cramps' … på fullt allvar sades det att 'man ska knipa skinnet mellan näsa och övre läppen' och det ska göra att krampen släpper. Kanske en akupuncture punkt …

yvonnel
0

Andra rekommenderar magnesium i ganska stora doser, en VC-läk. påstod att det hade han hört om men aldrig sett resultatet av och trodde därför inte på den teorin.

Jag har fått en medicin som heter Sifrol 0,18 mg innehåller pramipexol som stimulerar dopaminreceptorer och utlöser nrvimpulser i hjärnan som kan hjålpa till att kontrollera kroppens rörelser. Alltså en medicin eg. avsedd för Parkinssons.

Hittills har jag bara tagit ½ tablett/dag och normaldosen är upp till 6 tabletter/dag men då gäller det Parkinsson och det har jag ju inte så jag kommer inte att öka.

Det hjälper mot restless legs men jag har mer migrän nu än förut och kanske är kroppsvärken värre också.

Är det någon som vet något mer?

Wildrat
0

#1 Är det inte bättre att fortsätta med magnesium då? Det sägs ju hjälpa mot migrän också…

RLS kan bero på andra saker också, inte bara magnesiumbrist. Brist på kalcium, kalium och järn kan också ge problem.

gun92884
0

Detta akupunkturtips gällde väl mer för när man inte äter medicin. Det finns nog många mer än jag bland medlemmarna här som inte äter mediciner utan kan må bra med litet lättare remedier.

Magnesium har varit på tapeten förut, men eftersom det inverkar på hjärtat så kan man ju inte använda det hur som helst eller i godtyckliga doser. 

Likaså har jag nämnt att det hjälper att dricka tonic water - sockerfri förstås - eftersom det innehåller quinin vilket används mot kramper och har länge använts i malariabehandling. Nu vet jag inte om Schweppes eller annan fabrikant har sockerfri variant i Sverige … här finns det att få.

yvonnel
0

Magnesium har jag tagit extra i 2 år fast jag har bytt till starkare sort nu sedan ca 2 mån. men har inte blivit bättre, därför låter jag denna nya medicin få en chans men jag kommer aldrig att ta större än ½ av den minsta tillgängliga dosen. Kan ju även bero på inskolning av nytt ämne.

D3 och några B-vitaminer + magnesium tar jag varje dag, även om jag inte ser någon större skillnad för att jag tar dem så vill jag kanske inte heller se någon skillnad av att inte för det kanske skulle bli väldigt negativt. Mitt blodvärde håller måttet, kalcium får jag nog tillräckligt från ost som jag inte gärna avstår, kanske värre med kalium eftersom jag inte äter potatis eller banan och inte dricker thé.

Susande störning i hörseln, vet du hur man botar det?

Siggebus
0

Jag hade hemsk kramp i underbenet nästan varje natt.

Fick tips om magnesium och provade = Ingen kramp alls!!

Så vad läkare etc tror eller inte tror på bryr jag mig inte ett skvatt om - säkert samma läkare som inte tror på lchf Flört

Det finns många olika rekomendationer om vilken magnesium man ska köpa.

Själv köper jag en sort på nätet som heter "Super Magnesium" - kostar 117 kr för en burk med 100 tabletter. Om man tar den rekommenderade dosen på 1 tbl per dag så räcker den länge - lite mer än 3 månader!

Innehåller 375 mg.

Här köper man den: http://www.bodystore.com/

Det är en bra sida att handla på - snabba och ordentliga Glad

gun92884
0

Jag fick kramp häromnatten och prövade denna akupunktur … det HJÄLPTE Glad

PhilippaB
0

#6 FörvånadSkrattande

Seglarina
0

Hör er tala om kramp och restless legs. Ni menar olika saker eller hur. Jag skulle inte kalla restlesslegs för kramp i alla fall

Yvonnel

Min mamma hade hemsk restless legs. Hon åt en sån tablett för parkinson, tyvärr blev hon sakta resistet och fick ta högre dos för att det skulle verka. efter ett tag med högre dos påverkade det henne så pass att hon måste sluta öka (iallfall).

Själv har jag slängar av det på natten då och då, men jag tycker att magnesiumet hjälper. Han tom gå upp och ta en sent om jag har problem. Fast det är kanske placebo.

gun

Hur då påverkar hjärtat?

gun92884
0

Nej, jag pratar inte om restless legs, jag pratar om garden variety kramp.

My bad … jag tänkte på potassium … det är det som man måste vara försiktig med och inte överdosera. Magnesium verkar nästan vara mirakelmedicin om man ska tro allt man kan använda det för Glad

Henkez
0

Om man äter ost kan man prova att dra ner på det eller sluta med det ett tag och se om det blir bättre. Ost innehåller mycket kalcium och det kan motverka magnesium. Annars kan man äta choklad med hög kakaohalt, det innehåller mycket magnesium.

[Columba]
0

potassium=kalium

Seglarina
0

Gun

Bra bara så vi vet vad vi talar om Glad