Sockeresättning ökar aptiten.
Hejsan!
Har använt Stevia i något år eler mer. Har stannat i viktnedgång och är mycket hungrigare än från början med lchf, då jag inte använde sötningsmedel.
Såg på ett program igår på tv1 om e-nummer. De undersökte då också sötningsmedlens inverkan på hjärnan.
Då ett rugbylag fick dricka sötat och sötningsmedelssötad dricka innan lunchen, sedan åt de som fick sötningsmedelssötat dricka ca 149gram mer mat.
En forskare hade också kollat in hjärnans reaktioner på sötat och fejkat sötat.
Hjärnan/kroppen vill ha belöningen i form av mer energi efter att ha fått sötningsmedlet.
FIck man dricka sötat dricka ville inte kroppen ha extra.
Jag tänker kolla in vad som händer om jag tar bort sötningsmedlet, ja om jag kan äta mer normalt och inte bli extra hungrig.
Får se vad som händer.
Nu var det väl de vanligare sötningsmedlen som funnits längre här som testades.
Men kanske det är samma med Stevia. I alla fall spännande för mig!!
Kan du ej leva utan sötningsmedel?

Sockermissbrukare sedan jag var mycket liten. För mig var det en seger att inte äta godis och glass varje dag.
Sockerersättning i lite grädde eller i en efterrätt. Kaffe m lite sockerersättning är det jag stöder mig mest på.
Jo, jag förstår att det är bäst utan…försöker.
samma här…jag älskar sötsaker så ibland unnar jag mig något sött med sukrin..men det ska ju inte påverka blodsockret o alla lchf sägerj u att det är ok så..

Ja, jag blev besviken att de testade de mer vanliga sötningsmedlen, aspartam och sukralos tror jag.
Men jag ska testa ett tag.
Stevia är ju ett naturligt sötningsmedel som ej heller ska påverka blodsockret.
Men vad jag förstod var det inte blodsockret utan hjärnans "svar" på retningen av energin som skulle komma.
Ja vi får se

Ja kan man tänka sig! Nu har jag slutat med sötningsmedlen som jag sade och ja! Jag mår bättre och är inte lika hungrig eller sötsugen!
Äter bra tider igen o känner ingen speciell mellissug.
Får se om det inverkar på vikten framöver.
Mycket intressant. Att aspartam hade den effekten har nog varit känt tidigare, i alla fall har jag hört det. Det är därför det är så elakt mot alla fom övergott till "sockerfri" läsk föl att dom tror att det hjälper. Att Stevia gör samma ska skulle man ju kunna tänka sig, nu har du upptäkt det. Bra, tyvörr finns nog inga genvägar inte heller i vår värld. 
Allt som smakar sött påverkan väl hjärnan att tro att de kommer socker och att den då drar igång kroppens "försvar" för att ta hand om sockret… så har jag förtått att sötningsmedel påverkar.