Persiljesmöret i affärerna..
Jag älskar persiljesmöret som man kan köpa vid köttdisken på affärerna (den där i en rulle). Men till min förvåning så innehåller denna rulle 3.5% kolhydrater. På innehållsförteckningen står det: Smör, persilja, kryddor.
Kan nån förklara för mig vad de 3.5% kolhydrater är för något?
/ Kaoskatt
Eller iaf ha en teori om vad ni tror att det kan vara :-)
Står det nåt producentnamn? Nån hemsida du kan gå in på och leta mer noggranna uppgifter eller skriva mail och fråga??
Har skickat mejl till tillverkaren. Men vore kul o höra andras teorier innan jag får veta :-)
Hemska tanke, kan det vara monosodiumglutamat och mjölkpulver som gömmer sig bakom "kryddor"? det behövs ju ganska mycket persilja för att få ihop 3,5 g Kh.
glutamat har väl inte mycket kolisar, men det kan ju vara socker. Kankse kan kallas krydda… 
Salt kan ju iofs hänföras till 'kryddor'.. 
Det är mycket mer ekonomiskt att tillsätta lite persilja till vanligt smör.
Menar du att vi kan göra det själv för att spara pengar då? Isf håller jag med.
För ett tag sedan skrev ju (tror att det var Jaus) om smör med gräslök i, det verkar ju vara något gott man kan göra och utan knasiga tillsatser och försumligt Kh-värde.

Vi gör alltid eget persiljesmör. Smör, persilja, lite salt och pressad citron.
Jag tycker det köpta inte är gott
Smakar härsket på något sätt. Har testat många gånger men nej….det är en härsken bismak.
att göra kryddsmör är gott o enkelt. jag brukar ha några olika smaker liggandes i kylen. kolla in recepten till vänster - finns nog hur många som helst där.. men bara persilja o smör e gott, eller persilja, vitlök o smör.. det e mina favvisar.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag gjorde senast ett ostsmör, det var jättegott. Malde alla goda ostkanter jag sparat i frysen och blandade med ung. lika mängd smör + en skvätt Skåneakvavit.

Påminner mig om nå't som gjordes i Scotland till jularna … rivna ostkanter som blandades med smör och kryddor och så en ordentlig skvätt alkohol … har för mig att det kallades för Pottage eller Potted Cheese …
Stämmer nog, min mamma brukade göra sådant men kallade det för Pottkäse och hade starköl i isf sprit.
Det är samma recept på olika språk. Potkäs är det tyska namnet.
Vi har en lång tråd om det här på forumet - skall se om jag kan gräva lite
Numer pensionär i Nynäshamn
mja potkäs är nog det svenska namnet, det tyska är pottkäse
Stämmer.
En jättegod variant är att blanda smör, philadephia ost och lite limesaft och lite rivet limeskal, vitlök…passar jättebra till allt, fisk, kyckling o kött
#11 Schkåll