såser
Tänkte höra om ni äter sås som man gör på påse tex bearnaissås med smör o vatten, tyckte det stod mycket kolhydrater på paketet.
Pulversås går bort om man vill äta low carb, det finns många goda kylda såser jag rekomenderar, men läs på förpackningen så dom inte innehåller glutamat eller kolhydrater. Creme fraiche är ju också nåt som är enkelt att göra egen sås på.
/Christine
Det finns aldrig anledning att använda pulversås, oavsett man äter low carb eller på annat vis. Riktig sås görs enkelt med buljong, kryddor vispgrädde eller fullfet creme fraiche. Bearnaisesås vispas enkelt samman av smör och en reducering av vinäger, dragon, lök och kryddor. Jag har aldrig fattat vitsen med pulversåser, det är nog en av de mest onödiga saker som finns!
/Désirée
#2 Jag håller med dig angående lättheten i att slänga ihop vanliga gräddsåser, dock anser jag inte att det är en barnlek att laga en klassisk bearnaisesås. Det gäller att man har koll på temperaturen och själva ihopvispningen av äggulorna och det skirade smöret, annars går det lätt åt skogen.
Dock är det sjukt gött med riktig bea och för den delen hollandaise, så jag tycker definitivt det kan vara värt att lära sig. Ett tips som gör bean ännu godare är att använda sig av inlagd dragon. Det ger en fylligare smak tycker jag. http://shop.wgs.se/dragonblad-i-lag-p-160-c-158.aspx
Det är inte speciellt svårt att göra en bea från grunden. Först kokar man ihop en reduktion med lite vatten, lök, vinäger och dragon som man silar och behåller vätskan. Sen rör man i några äggulor i vätskan och värmer försiktigt under omrörning tills det blir tjockt vilket det blir när man närmar sig kokpunkten. Då tar man bort kastrullen och rör i ett par hundra gram smör i klickar, samt kryddar med salt, peppar och lite mera dragon, kanske lite cayennepeppar och persilja också. Värm eventuellt försiktigt upp såsen efteråt under omrörning men den får absolut inte koka. Klart! Hollandaise gör man på nästan samma vis, men man ersätter vinägern med citronsaft och struntar i dragonen.
Det enda lite knepiga är att få rätt mängd vinäger i beasåsen, så den ger lagom med smak men inte tar över. En matsked eller så är lagom tycker jag. Temperaturerna på ingredienserna har jag aldrig brytt mig om, har blivit bra ändå. Bäst blir det om man vispar i smöret rätt kraftigt då det smält helt, då blir den fluffig och god.
Här är en superenkel och jättegod gräddsås till t.ex. fisk:
Finhacka en lök (t.ex. stor challottenlök), fräs den i 50g smör i en kastrull tills den blir genomskinlig och mjuk, och häll på 1-2 dl grädde. I med 1/2-1 grönsaksbuljongtärning (helst ekologisk utan smakförstärkare och annat skräp). Krydda om du vill med nåt annat men det behövs egentligen inte. Låt koka ihop lite, sen är den klar att serveras.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#4 Så där har inte jag lärt mig, men det finns väl flera sätt att göra det på
I min variant så vispar jag och värmer äggulorna först tills de blir uppskattningsvis 50-60 grader och därefter så vispar jag ner det skirade smöret genom att tillsätta det i små skvättar. Slutligen tillsätter jag vinegärsörjan och kryddar såsen. Jag har läst någonstans att det ska gå att göra bea i mixer, men jag har inte provat det själv.
#5 - Jo jag har hört att det går att göra på flera vis. Tycker dock mitt sätt är hyfsat enkelt och har alltid funkat. Det var så ungefär man skulle göra i det första receptet jag hittade på beasås, skapat av nån svensk mästerkock. (I det skulle man dock smälta smöret, men det har jag aldrig orkat. Eller jo, förutom första gången så gjorde jag det en gång för några månader sedan men glömde bort att det måste svalna också, och hela skräpet skar sig). Av kommentarerna att döma som jag fått på min beasås funkar det alldeles utmärkt med vanligt rumsvarmt smör. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag har hittat färdig bea.. i butiken i liten plastburk, var inte så förfärligt mycket kh i den.
Har för mig att det var en av dessa:
http://www.erikssaser.se/saser.html
Men kolla kh, det var mycket olika. Beasåsen var minst tror jag.
#7 Den köper jag om jag inte gör egen!